Jump to content

Roestende draagarm bevestigingen

ArjanS

Recommended Posts

Kennelijk is dit voor alle Sorento's 2004-2009 een flink probleem. Zout en water kan blijven staan in de vierkante van open bevestigingen van de draagarmen van de achteras. Die er vervolgens compleet af rotten. Zowiezo is de bodem van de Sorento JC slecht beschermd tegen roest, en bij de meeste Sorento JC's ook een en al roest.

In Amerika wordt dit euvel veel vermeld in staten waar ze veel met zout strooien om besneeuwde wegen open te houden. Laat ze dat in Nederland in de winter maanden nou ook doen....

De eerste 2 foto's laten zien wat er gebeurd als zout en water hun werk ongestoord kunnen doen. Kennelijk heeft Kia nooit een officiele terugroep actie uitgevoerd maar dat overgelaten aan individuele dealers of garages. De later geboorde gaatjes die water en zout af laten vloeien en andere anti-roest maatregelen in die vierkante bevestiging kunnen dus wel of niet hebben plaatsgevonden aan jouw Sorento !

Op de laatste foto de oplossing de problemen tegen te gaan. De foto's zijn niet van mij maar van google geplukt. Gezien de Nederlandse tekst kan de laatste foto zelfs van dit forum zijn al vond ik het onderwerp niet terug met de zoekfunctie.

Nu deden de meeste gevallen met de weggerotte draagarmbevestigingen zich al lang geleden voor toen er nog geen andere modellen Sorento waren en onze (oude) Sorento's rijden overduidelijk nog altijd rond. Is dit nog altijd een verborgen probleem die zomaar kan toeslaan ? Wie hebben er inderdaad boorgaatjes ?

Ik las dat zware ladderchassis auto's wel 30 jaar kunnen roesten voor iets zo dun is geworden dat het begeeft, dus ik had niet zo'n haast wat te doen aan al die roest onder de auto. Maar dit veranderd dat wel, ik wil volgende lente/zomer toch echt aan het roestkrabben, omvormen en tectyleren slaan. Of dit professioneel laten doen, dat overweeg ik nog. ( moet economisch wel zinvol zijn ) Hebben jullie wat laten doen aan jullie Sorento's anders dan de orginele olie/was/tectyl na behandelingen van de eerste eigenaar ?

Overduidelijk is een nieuwe as, of het er weer aan laten lassen van een vervangende draagarmbevestiging - als dat al mag van de RDW die niet zo van lassen houdt - een peperdure zaak.

roest_draagarm_Sorento.jpg

roest_sorento_draagarmen_2.jpg

Gaatje_draagarm_Sorento.jpg

Hiervoor is gewoon een modificatie, alle Sorento rijders zijn zo'n 2 jaar geleden aangeschreven door KIA Nederland om de bevestiging te laten controleren. Als de bevestiging goed was, dan wordt de afwatering verbeterd en de gehele achteras getectyleerd. Als de bevestiging onder een minimale waarde qua dikte is gekomen worden de betreffende steunen onder garantie vervangen bij de KIA dealer. Het is echter een enorme tijdrovende en vieze klus dus de dealer is er niet happig op om dit uit te voeren, echter is het gewoon garantie........

Garantie ok, maar ook voor eigenaar nr 3 en een auto van 11 jaar oud ??

Ik denk niet dat de dealer mij kostenloos zou helpen.

Ik ben wel blij dat de auto dit soort correcties heeft ondergaan. Hij heeft lang tussen eigenaren in deel uitgemaakt van handelsvoorraad en in een showroom krijgt hij echt geen terugroep acties of correcties mee...

Ja hoor, heb zelfs al deze reparaties onder garantie uitgevoerd bij Sorento's welke al 10 jaar geen dealeronderhoud hadden gehad. Omdat dit een veiligheids terugroepactie is, is er geen grens aan leeftijd, km.stand en aantal eigenaren. Er is vlg mij wel een einddatum tot wanneer deze reparatie uitgevoerd kan worden, dit is vlg mij 3 jaar na uitvaardiging teurgroepactie. Als je geen vertrouwen hebt in de dealer kan je evt eerst een email sturen naar de garantie afdeling van KIA Nederland, daar kunnen ze in een paar tellen checken of deze terugroep aktie al dan niet is uitgevoerd op jouw auto en of deze uitgevoerd kan/mag worden als dat nog niet gedaan is....als het dus niet is uitgevoerd mag een Kia dealer je NIET weigeren als je dit bij hen uit laat voeren.......een dealer is namelijk verplicht om een garantie reparatie uit te voeren, al helemaal een veiligheids terugroep aktie....suc6.

En je krijgt ook nog een tegoedbon van 50 euro voor olie. Die heb ik nog steeds want als ik die verzilver bij onderhoud bij Kia dealer ben ik alsnog duurder uit dan bij mijn plaatselijke vakgarage :D

Bij mij waren zo zo vriendelijk om even de gehele bodem te tectyleren, inmiddels is dat er niet meer aan te zien ;)

Op 18-11-2016 om 20:06 zei ArjanS:

Garantie ok, maar ook voor eigenaar nr 3 en een auto van 11 jaar oud ??

Ik denk niet dat de dealer mij kostenloos zou helpen.

Ik ben wel blij dat de auto dit soort correcties heeft ondergaan. Hij heeft lang tussen eigenaren in deel uitgemaakt van handelsvoorraad en in een showroom krijgt hij echt geen terugroep acties of correcties mee...

Beetje laat, maar ja hoor, geldt ook voor eigenaar numero 3 na 11 jaar.  Omdat mijn kenteken niet bekend was bij Kia heb ik me via FB bij hun gemeldt en kreeg toen de uitnodiging om bij de lokale dealer het gaatje te laten boren, roest verwijderen enz. Ook idd die oliebon erbij die ook ik nooit ingewisseld heb. Overigens werd alleen een klein gebiedje rond het modificatiepunt wat ingesprayd  met tectyl (oid) dus blijft er voor jezelf naderhand ook nog wel werk over.

Ik heb al vaak onder mijn Sorento gelegen en kennis gemaakt met de vele vul en aftap pluggen en smeernippels, maar altijd de roest genegeerd omdat ik las dat een zwaar ladderchassis wel 30 jaar kon roesten voor er iets afbreekt. Wat dus niet zo is.  Ik had wel al een keer de rubber stootblokken vervangen bij de achterveren.....daar was niets meer van over, en de schalen waarin ze bevestigd waren  bestond ook uit 2 cm bladderend roest en nog maar een paar milimeter metaal.....vrij zorgelijk allemaal.

Nu ik nog een keer gekeken heb is bijna zeker precies gebeurd wat jullie beschijven maar dan al bij de 1e of 2e eigenaar. Er zijn afwaterings gaatjes en de oude tectyl is nog zichbaar, maar op veel plaatsen heeft het losgelaten en is opnieuw gaan roesten. Ik heb trouwens ook een roest probleem bij mijn achterdeur waar de kunststof verbredings strip van de wielkast ophoudt.....ik heb foto's gezien dat bij veel Sorento's onder die wielkast verbredings strips alles weggerot is. Zolang het geen dragende delen zijn en al helemaal als het uit zicht is omdat er een strip overheen zit kun je daar natuurlijk zelf nog alles aan doen, zoals de aangetaste delen repareren met glasvezel/epoxy.  Of professioneel laten opknappen.

Maar die onderkant, da's allemaal dragend deel.....dat mag oppervlakkig roesten, maar niet doorroesten. Dus ga ik deze lente/zomer denk ik zelf de boel met een metaalborstel schoonschrobben, een roestomvormende laag aanbrengen en daarna opnieuw tectyleren. Dat zal de roest wel weer een aantal jaar vertragen. I wil deze auto minimaal 5 jaar gebruiken dus moet ik wel dit soort dingen gaan doen om me ervan te vergewissen dat er geen dingen gaan afbreken.

• 1 year later...
Op ‎18‎-‎11‎-‎2016 om 18:53 zei bullet:

Hiervoor is gewoon een modificatie, alle Sorento rijders zijn zo'n 2 jaar geleden aangeschreven door KIA Nederland om de bevestiging te laten controleren. Als de bevestiging goed was, dan wordt de afwatering verbeterd en de gehele achteras getectyleerd. Als de bevestiging onder een minimale waarde qua dikte is gekomen worden de betreffende steunen onder garantie vervangen bij de KIA dealer. Het is echter een enorme tijdrovende en vieze klus dus de dealer is er niet happig op om dit uit te voeren, echter is het gewoon garantie........

Misschien een beetje late reactie, maar ik heb sinds juni 2017 een Kia Sorento uit dec. 2006. Precies het model met de problemen waar hier over gesproken word. Volgens de eerste (langste) eigenaar, is er geen contact gezocht met  Kia Sorento eigenaren vanwege deze ontwerpfout. Maar volgens  Kia Nederland is er alleen via het onderhoud bij de Kia dealer, van de fabriek een zogenaamde Servicecall uitgegaan. Als de auto daar in onderhoud was (is), moest er extra aandacht aan deze onderdelen gegeven worden, om indien nodig op afspraak behandeld te worden. Daarom staat er ook geen terugroepactie vermeld bij de RDW, ze wilde het niet aan de "grote klok" hangen maar onder de eigen "paraplu houden. Beetje raar dus, het gaat hier notabene om een veiligheidsprobleem. Volgens de berichten uit de UK, gaat het daar om een aardige rel, omdat daar de Engelse RDW, de DVSA het wel opgepakt heeft.     

Kia Sorento BL MK 1 - Rear Axle Corrosion - Road Safety Shockers - Dangerous Defects! - Trade Category (MOT Trade Di.html

Service Action van Kia KCE12-31-P010-BL.pdf

Op ‎26‎-‎11‎-‎2016 om 17:50 zei Lique:

Beetje laat, maar ja hoor, geldt ook voor eigenaar numero 3 na 11 jaar.  Omdat mijn kenteken niet bekend was bij Kia heb ik me via FB bij hun gemeldt en kreeg toen de uitnodiging om bij de lokale dealer het gaatje te laten boren, roest verwijderen enz. Ook idd die oliebon erbij die ook ik nooit ingewisseld heb. Overigens werd alleen een klein gebiedje rond het modificatiepunt wat ingesprayd  met tectyl (oid) dus blijft er voor jezelf naderhand ook nog wel werk over.

Hey Lique, van mij ook een late reactie, maar ik heb hem pas sinds Juni 2017. Een Sorento uit dec 2006, en zoals dus later bleek met hetzelfde probleem . Goed van die uitnodiging, maar een beetje raar van die sumiere behandeling bij de garage. In het bijgevoegde PDF bestand, word toch een uitgebreidere behandeling voorgeschreven door de Kia-fabriek.  De PDF is helaas te groot, omdat ik al bijna 1 MB bij een ander bericht heb bijgesloten. Nu staat alleen de eerste pagina bijvoegd. Je moet daar maar even op Googelen. Ik hoop dat je hem zo in zijn geheel wel kan vinden.   

service_action_van_kia_kce12-31-p010-bl-page0.jpg