Ga naar inhoud

Optima PHEV


Obelix

Aanbevolen Berichten

 

Ik rijd nu sinds begin November in mijn Optima PHEV Executive Business.

Heerlijke auto. Rijdt fantastisch en bijna van alle gemakken voorzien.

 

Naast al het positieve heb ik enkele negatieve punten kunnen ontdekken, die wellicht tzt opgelost gaan worden.

 

Apple Carplay werkt nog niet, dit wordt komend jaar Q1 verwacht

Voice control werkt helemaal niet. Ik krijg een wazige Android melding in mijn scherm..

Het is me onduidelijk od coasting guide system ooit gaat werken. Hierin verschillen de verschillende sites van mening, en mijn Kia dealer heeft er nog nooit van gehoord.

en het is nog steed niet gelukt om in te loggen op Mijnkia. Ook niet met hulp van KIA.

 

Wat is zelf er onlogisch vind, is dat de Kia optima mijn iPhone draadloos kan opladen. (met speciaal hoesje dan wel)

Maar wanneer Carplay dadelijk gaat werken, zou ik wel weer de lightning kabel moeten gaan koppelen. Da's dan weer jammer.

 

Maar verder, een heerlijke auto, perfect rij-gedrag.

Vind het iedere dag weer jammer wanneer ik al op bestemming arriveer.

 

 

 

 

 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 1 maand later...

De sportage gdi na 3 jaar ingeruild voor een nieuwe optima phev, mijn vrouw heeft ook al haar tweede picanto, de eerste heeft ze 10 jaar gehad . Alle Kia's tot nu toe zonder problemen . Zo hoort het ook te zijn.
Zowel de optima als de picanto 1.25 bevallen weer prima.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 2 weken later...

Hi Obelix,

Hier ook een trotse eigenaar van een Optima PHEV Executive. Is het niet zo dat de lightning kabel alleen voor installatie gebruikt hoeft te worden?

Ik heb daarnaast een issue met de parkeersensoren voor. Op het moment dat ik deze optie aan zet, dan werken ze prima. Maar na verloop van tijd besluit mijn Optima er oor om de functie uit te schakelen. 

Jij enig idee hoe deze functie altijd aan kan blijven?

Link naar reactie
Delen op andere sites


CarPlay KAN op ondersteunde systemen ook werken via WiFi of misschien zelfs via Bluetooth. Het is dus de vraag of de update van het systeem het ook op die manier gaat aanbieden.
Ik ben best een Apple-fan, maar hierbij hebben ze imho toch wel wat steken laten vallen...

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik heb KIA Nederland gemaild, die gaven aan dat de lightning kabel altijd gebruikt moet worden helaas. Dit is niet de keuze van Apple, Apple ondersteund draadloos, maar dan moet de koppelbare hardware dat ook doen. En dat zou bij de Optima hardware helaas niet het geval zijn.

Bij de voorsensoren is er blijkbaar voor gekozen bij KIA, om deze altijd standaard uit te zetten. Wanneer je in achteruit schakelt, gaan ze voor ook aan, en blijven ze een tijdje aan.

Is inderdaad niet handig.

 

Antwoord van KIA:

Hierbij reageren wij op uw e-mail van 3 december 2016 over Apple CarPlay en Coasting Guide.

Allereerst bieden wij u onze excuses aan dat wij niet eerder in de gelegenheid zijn geweest te reageren op uw e-mail.

Wij willen u bedanken voor uw interesse in de Kia Optima PHEV.

AppleCar Play is beschikbaar in het navigatiesysteem vanaf modeljaar 2017. AppleCar Play wordt beschikbaar met de nieuwe kaartupdate. De nieuwe kaartupdate wordt verwacht aan het eind van het 1e kwartaal van 2017. AppleCar Play werkt alleen via een kabel en helaas niet draadloos.

De introductie van Coasting Guide is vertraagd. Naar verwachting zal Coasting Guide aan het begin van het 3e kwartaal van 2017 beschikbaar komen.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geinformeerd.


Met vriendelijke groet / Kind regards,
Kia Motors Nederland B.V.

Angela van Dijk
Coordinator Customer Service
 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 2 jaar later...

Ik heb een Optima PHEV van februari vorig jaar. Ik heb geregeld contact gehad met dealer of coasting guide met een update kan beschikbaar gemaakt worden maar hij kan daar geen uitsluitsel over geven. Hij weet enkel dat met de laatste facelift beschikbaar is. Ik weet niet of de hardware veranderd is voor en na de facelift. Indien niet lijkt het mij mogelijk te zijn met een firmware update. Iemand?

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 5 maanden later...

Ik ga a.s. zaterdag een 2e hands Optima PHEV ophalen. Mijn eerste Kia, was echt verrast door deze auto. Prachtig interieur en ik vind de looks van de PHEV ook echt mooi.

Nu het plugin gedeelte. Van mijn zwager kan ik een Tesla wallbox overnemen (https://shop.tesla.com/product/wall-connector). Heeft iemand ervaring of de Optima daar ook gewoon aan geladen kan worden?

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 2 weken later...

Ik rij nu een jaar een Optima PHEV en heb vorig jaar direct een Ratio oplader aangeschaft die gewoon op 220-230V laadt. Het laden gaat natuurlijk wel langzamer maar mijn auto staat 's nachts toch altijd thuis en je hoeft niets aan je electrische installatie te doen. Voor mijn gebruik werkt het ideaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Op 9-2-2020 om 21:40, Murcielaygo zei:

Ik verwacht van niet; Tesla gebruikt volgens mij nog steeds hun eigen specifieke stekker, die Optima waarschijnlijk een Mennekes type 2.
De adapters die er zijn zijn "verkeerdom"; voor gebruik van een Tesla aan een niet-Tesla wallbox bij bijv. Fastned.

Gisteren even kunnen testen en het werkt gewoon. Duurde zo'n 2,5 uur dat hij was opgeladen. 

Da's mooi, dan kan ik binnenkort de wallbox laten installeren.

Wat anders, in de kofferruimte lijkt nog wat verborgen ruimte te zitten onder de laadvloer. Lijkt me ruimte die nodig is voor koeling van de accu's oid? Of zou ik daar tijdens vakantie een tasje in kunnen proppen?

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 1 jaar later...

Hi, ben hier nieuw en heb het oog laten vallen op een optima uit 2015. Alles klopt aan deze auto, behalve.........het cabinageluid. Hoor van achterin een luide resonantie. weet niet of dat bij de auto hoort of dat het exemplaar waar ik in gereden hebt dat specifiek heeft. Zouden stille banden een oplossing bieden. Ben zelf nogal gevoelig voor overbodig geluid.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...