Jump to content

Velgen 18"

BdB

Recommended Posts

Ik neem aan dat je voorheen de 235/55/19 set eronder had zitten?

Ikzelf rij in de Duitse uitvoering van deze Sorento. Mijn uitvoering heeft ook de 235/55/19 eronder zitten.

Ik neem aan dat de snelheidsafwijking op je teller minimaal is ten opzichte van de 235/55/19? Het is denk ik alleen te controleren met een separate GPS. Want als de afwijking minimaal is zal het SPAS-systeem (de Duitse uitvoering beschikt hierover) dus ook nog volledig betrouwbaar werken.

Wat vroegen ze trouwens voor de montage? En hebben ze ook het TPMS-systeem geactiveerd?

Kun je er eens een foto van maken (zodat ik het verschil kan zien ten opzichte van een 235/55/19 band/velg. De velg zal dus iets kleiner zijn en de band iets hoger/groter.

Dank alvast.

22 uur geleden zei der Rudi:

Kun je er eens een foto van maken (zodat ik het verschil kan zien ten opzichte van een 235/55/19 band/velg. De velg zal dus iets kleiner zijn en de band iets hoger/groter.

http://www.mvwautotechniek.nl/Motor/BandenVelgen/Bandhoogte_Afrolomtrek_Calculator.htm op deze site wordt de afwijking berekend op 0,25%, minimaal dus.

Geen TMPS ventielen dus nu een foutmelding, als ik dat irritant ga vinden kan ik ze als nog monteren, wielen heb ik zelf gehaald en door plaatselijke bandenboer gemonteerd daar ook de zomerset in de opslag.

Ik moet ook nog zeggen dat uw bijdrage  van 11 oktober, aan de discussie over Sorento 3, mij over de streep getrokken heeft voor deze aanschaf. Nog gekeken naar import uit Duitsland maar voor de prijs die we nu betaald hebben was het verschil niet heel groot.

Groeten BdB

Zo. Wat leuk om te lezen dat mijn post uiteindelijk geleid heeft tot jouw aanschaf.

Tja, en dat heeft een proefrit in oktober van mij toen ook in november tot aanschaf geleid. En ik heb er nog geen minuut spijt van. Wat een geweldige auto. Ergens anders op dit forum lees ik dat iemand een Range Rover Evoque gekocht heeft. Dat is zijn droomauto. Ik zou niet met hem willen ruilen. En dat is maar goed ook dat iedereen voor een andere auto kiest. Anders zouden er alleen maar Evoques of Sorentos rondrijden.

En ik kan me voorstellen dat je als Nederlander die in Nederland woont al met al weinig opschoot door de Sorento uit Duitsland te importeren. Maar ik woon in Duitsland. En hoewel ik mijn vorige auto (een Sportage) wel in Nederland gekocht heb en door het BPM voordeel (dat hoef je dan niet te betalen) al met al toch voordeliger uit was door hem in Nederland te kopen en te exporteren naar Duitsland heb ik deze Sorento toch in Duitsland gekocht. Hij kostte mij 39.500 Euro, en dat voor de meest luxueuze uitvoering met 7 km op de teller. In een andere post heb ik uitgelegd hoe dat kan.

En inderdaad, 235/60/18 is qua omtrek en hoogte praktisch gelijk aan 235/55/19. Alleen de verhouding velg en band qua hoogte verschilt in optische zin. Bij de 235/60/18 zie je iets meer band en iets minder velg ten opzichte van een 235/55/19.
Vandaar mijn verzoek om een foto van jouw auto met die 18" velg te posten zodat ik kan zien hoe dat uitziet.

Ruud

Verstuurd vanaf mijn SGP311 met Tapatalk

Op 8-12-2016 om 10:36 zei Lique:

*voor modellen vanaf 2009* :)

Hoi Lique

Ik had onder mijn Sorento XM van 2010 17" Rial velgen, de passen niet onder de Sorento wegens een te kleine ET waarde, banden waren ook aan vervanging toe na 5 winterseizoenen.                                         Deze 18" originele velgen is een zeer voordelige keus voor de Sorento UM zeker met nieuwe winterbanden, het enige puntje zou kunnen zijn de banden dot code 2214 hebben maar als ze ook 5 seizoenen meegaan lijkt mij dit geen probleem 

18 inch velgen1 klein.jpg

17 uur geleden zei der Rudi:

Vandaar mijn verzoek om een foto van jouw auto met die 18" velg te posten zodat ik kan zien hoe dat uitziet.

Ruud bij deze 2 foto's mijn Sorento met 18" en een met BMW X1 van de buurman met 19" met lagere banden ,45 hoog, ik vind zelf de 18" goed bij de Sorento passen.

Mijn Sorento is met full options maar niet met SPAS-systeem, al zit volgens mij de schakelaar met lampje dat ook aangaat er wel in.

Het 8" navigatie systeem is niet echt up to date. Afslag Hoofddorp op de A4 was de navigatie onbekend, ligt er volgens mij al een paar jaar, ik ga maar eens langs de dealer voor een update.

Groeten Bert de Boer

wintervelgen en banden 18 inch 2 klein.jpg

18 inch velgen1 klein.jpg

1 (2)_LI.jpg

Bert,

Dat ziet er prima uit. Inderdaad, niets mis mee. Dank voor de uitgebreide foto's.

Ik heb inmiddels een afspraak ingepland bij die leverancier. Dus jij dank voor je forumbericht.

Had al bijna in Duitsland een set gekocht (wel 19"). Maar deze set ziet er prima uit. En het scheelt me 500 à 600 Euro. En als ik heel eerlijk ben dan vind ik die 19" in combinatie met 45 (weet natuurlijk niet de breedte) niet eens mooi en zal ook minder comfortabel zijn. Ik vind zo'n plat ogende banden niet mooi. Kwestie van smaak.

En je hebt toch recht op één navigatieupdate per jaar? Dus ga er even vòòr 1 januari naar toe voor de update. Of je kijkt de versie na op je systeem en vergelijkt die met de meest recente.

Tot slot: volgens mij hoeeft de NL-versie standaard een derde zitrit en automatische niveauregeling. En dat heb ik weer niet.

Ruud

14 uur geleden zei BdB:
Mijn Sorento is met full options maar niet met SPAS-systeem, al zit volgens mij de schakelaar met lampje dat ook aangaat er wel in.

Bijgaand een foto waar het knopje zit om SPAS te activeren.

Het is de middelste van de drie rechts. Erboven zit die voor de parkeersensoren vóór je die handmatig kunt inschakelen. En eronder zit dit die van de 360 camera.

Ik heb het natuurlijk al een paar keer uitgetest. Je kunt kiezen uit 4 mogelijkheden, zowel links als rechts van je auto parkeren, en dan tevens zowel parallel als haaks op de rijrichting. En tenslotte heeft hij nog een wegrijstand (dus om uit te parkeren; zie foto van het dashbord bij die keuze: 'exit modus'). De foto is niet zo best. Als je een duidelijkere foto wil of ook andere foto's hoe KIA dit systeem softwarematig verwerkt maak ik die wel. 

Het is natuurlijk leuk speelgoed maar met name haaks op de rijrichting (achteruit) inparkeren doe ik net zo lief handmatig. Parallel met de rijrichting inparkeren is daarentegen veel makkelijk als het automatisch kan. Je hebt dan immers minder overzicht en het moment van indraaien is lastiger in te schatten. En als het automatisch kan gaat het in een keer goed, alhoewel hij soms nog wel wat keren eenmaal ingeparkeerd nog wel eens aangeeft dat je nog een paar keer naar voren en naar achter moet gaan zodat de auto keurig in het vak staat. Maar dat kun je natuurlijk afbreken en zelf die laatste details corrigeren.

IMG_20161209_231316 (Small).jpg

IMG_20161209_231346 (Small).jpg

Op 8-12-2016 om 10:36 zei Lique:

*voor modellen vanaf 2009* :)

Hoi Lique

Ik had onder mijn Sorento XM van 2010 17" Rial velgen, de passen niet onder de Sorento wegens een te kleine ET waarde, banden waren ook aan vervanging toe na 5 winterseizoenen.                                                   Deze 18" originele velgen zijn een zeer voordelige keus voor de Sorento UM zeker met nieuwe winterbanden, het enige puntje zou kunnen zijn de banden dot code 2214 hebben maar als ze ook 5 seizoenen meegaan lijkt mij dit geen probleem 

Dank je Ruud voor de nuttige info.

Nu zie ik het beter mis de middelste knop, in het KIA instructieboekje is dat bijna niet te zien, dus geen SPAS. De derde zitrij heb ik er uit laten halen heb nu meer bergruimte.

Met de niveauregeling ben ik wel blij we rijden veel met de caravan, ook een reden weer voor de Sorento te gaan.

Afbeelding van de Rial velgen bijgevoegd, zijn nu bij mijn bandenman te koop, passen dus onder Sorento XM info op aanvraag.

velgen 17 inch.jpg

Bert,

Ja, op zich vind ik het wel jammer dat op de Duitse versie geen niveauregeling zit. Want ook wij willen er veel met de caravan mee gaan rijden.

Maar ja, om daar nu de Nederlandse versie voor aan te schaffen en dat ik daardoor al met al grofweg 8000 euro meer zou moeten gaan betalen (en dan heb ik de 22.000 Euro aan BPM er al vanaf getrokken omdat ik die niet hoef te betalen aangezien ik in Duitsland woon) ging me wat ver.

Vergeleken met de Sportage die ik hiervoor reed zal het een aanzienlijk stuk comfortabeler en veiliger rijden zijn. Maar met niveauregeling zou het natuurlijk helemaal 'af' zijn.

Ik ben vandaag naar Almelo gereden om ook de set te kopen die Bert heeft gekocht. Inderdaad, prima service. De velgen stonden klaar. Eerst werden mijn huidige bandenspanningssensoren ingelezen en vervolgens dezelfde kenmerken aan de nieuwe set toegekend zodat het vanaf nu niets meer uitmaakt welke velgen er onder zitten.

Vervolgens even samen proefgereden (geeft het systeem de goede waarden aan; herkent hij de druktoename omdat de banden tijdens het rijden ietsje warmer worden; zijn ze goed uitgebalanceerd), hij laadde mijn 'oude' velgen in de auto (keurig op karton), ik betaalde en reed weer terug naar huis. Alles keurig voor elkaar.

Hooguit was het even zoeken of ik voor het goede pand stond bij aankomst omdat er nog geen naambord o.i.d. aan de voorzijde is aangebracht en het als zodanig niet herkenbaar was. Het pand inclusief opslag en werkruimte bevindt zich namelijk op een industrie/bedrijventerrein.

Maar zoals Bert al aangaf: een aanrader; doe er je voordeel mee.

En Bert: gelukkig wonen we niet bij elkaar in de buurt want de auto's zijn nu niet meer van elkaar te onderscheiden. 

IMG_20161217_112138 (Medium).jpg

• Like 2

Ziet er goed uit Rudi.

Ik begrijp dat in Almelo je winterset ook gemonteerd is. Welke banden heb je gekozen? Ik de Hankook banden dat in de eerste plaats voor het geluid scheelt 2 decibel met de Continentals. Volgens mij is dat te merken.

Wij zijn blij met deze klasse auto, in januari gaan we met caravan naar Spanje voor 2 maanden, hou je op de hoogte wat betreft het rijden met de caravan, ik heb er alle vertrouwen in,

• Like 1

Bert,

Ik moet je zeggen dat ik niet meer precies weet welke site ik begin deze week gebruikt hebt om de beide banden met elkaar te vergelijken. Maar die test die ik toen tegenkwam heeft mij doen besluiten voor de Conti's te kiezen. Ik meen dat het te maken had met de grip òf op sneeuw òf op een nat wegdek welke bij de Conti's iets gunstiger was. Maar van de andere kant hecht ik ook niet heel veel waarde aan de vaak relatief kleine verschillen. Op mijn vorige auto, de Sportage, had ik dit jaar bewust voor een wat goedkopere band gekozen omdat ik wist dat ik de auto binnen een jaar zou gaan verkopen. Maar ik moest nieuwe banden hebben en heb toen voor all weather banden gekozen zodat ik er ook eventueel nog in de winter mee zou kunnen rijden. De band was een budgetband maar ik moet zeggen dat hij prima voldeed (stabiliteit, wegligging, rolgeluid, regenkwaliteiten). Ik heb er geen spijt van gehad. Maar ik heb de band van de andere kant natuurlijk niet onder extreme condities 'getest'. Ik ben geen coureur of testrijder.

En hoewel ik het geluidsniveau van een band best belangrijk vind en zoals je aangeeft 2db best veel is kan ik me niet herinneren dat ik dat verschil ergens gelezen heb tussen de Conti's en de Hankook's. Ik meen dat de Conti's ook op 72 db uitkwamen. Hoe dan ook, op de terugweg stoorde mij het bandengeluid niet. Want bewust heb ik de radio in het begin uitgezet om naar het afrolgeluid te luisteren. En met de muziek aan (normaal geluidsniveau) hoor je zoiets al helemaal niet (dan wel dat het me nauwelijk opvalt).

Grappig trouwens dat je binnenkort een paar maanden naar Spanje gaat met de caravan. Datzelfde willen wij gaan doen, zowel twee maanden in het vroege voorjaar als twee maanden in het late najaar. Het zal van het weer afhangen wanneer we gaan. We willen daar volgend jaar in de herfst mee starten.
We hebben een Sprite 492 SR Cruzer met een maximaal totaalgewicht van 1500 kg en een totale lengte van 725 cm. Met name door die combinatie van gewicht en lengte zorgt ervoor dat ik enerzijds vol vertrouwen ben dat de Sorento deze combinatie prima aan kan (zie www.caravantrekker.nl) maar ben er wel nieuwsgierig naar. Ik ben vooral benieuwd naar het weggedrag, en niet zozeer of de auto voldoende vermogen heeft. Want met dat koppel en vermogen zal het een fluitje van een cent zijn. Maar met name of de auto bij ongeveer 100 km p/u de caravan volkomen recht achter de auto kan houden. De Sportage had hier boven de 85/90 km p/u moeite mee (logisch, met een eigengewicht van ongeveer 1500 kg).

Ruud

Ruud

Zojuist PB gestuurd, moest ff voor gaan zitten. 

Wat betreft het bandengeluid ik had volgens mij toch echt een vergelijkingssite gevonden waar de Hankooks 70db aangaven, daar mijn keus op gebaseerd, kon die nu ook niet meer zo snel terughalen, de praktijk met deze banden is prettig lijkt mij het belangrijkste.

Hoor het van je.