Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Onderhoudskosten RIO 1.1 CRDI

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Mijn vrouw rijd als gekochte firmawagen (geen leasebak) een RIO 1.1 CRDI van maart 2012.

Gisteren hebben wij deze binnengebracht voor zijn tweede onderhoud namelijk 60.000 km grote beurt.
De factuur wordt opgestuurd naar de firma maar wij kregen te horen dat deze ±440 euro bedroeg.
Ik vroeg of hier nieuwe remmen en/of remschijven mee inzaten. Antwoord was neen, want de dealer had een offerte gemaakt van slijtageonderdelen die vrij dringend moesten vervangen worden. Daar stond op Remschijven en -blokken voor, remblokken achter, twee nieuwe voorbanden, nieuwe V-riem. Dit alles voor een prijs van 1280 euro.

Mijn vraag is, is dit de normale gang van zaken bij KIA want vind dit enorm bij zijn haren getrokken.
Word hier niet van geprofiteerd om dat deze op naam van een firma staat.

Ter vergelijking, wij rijden privé met een Nissan Qashqai 1.2 DIG-T benzine, mijn 60.000 km beurt loste me ±630 euro nieuwe remschijven en remblokken inclusief. Wat ik wel bij allen overdreven vind id het vervangen van de remschijven op zo'n lage kilometerstanden. Wij zijn absoluut geen sportieve rijders die diep in de remmen gaan.

Geplaatst

De gemiddelde levensduur van een paar schijven is 60.000 km, dus dat stukje kan wel kloppen.

Verder voor de standaard onderhoudsbeurten hanteert Kia een vaste prijs.

Bij de Rio diesel is dat iets van €325,- en dan komt daar nog een lucht en brandstoffilter bij (alleen bij de 60.000)

Alleen voorzijde nieuwe blokken en schijven kost je  al iets van €475,- en alleen de blokken achter ook nog eens €120,-. tel daar de banden en de V-Riem nog bij op.

Dus ja al met al heel veel geld maar niet speciaal omdat je een Rio rijdt die op de naam van een bedrijf staat.

Geplaatst

De remschijven van Kia lijken wel van papier zo zacht. Ik moest ze na 120K al vervangen. Ik rij met name snelweg. 

Maar heb dit bij een andere garage gedaan dus dat scheelde flink wat geld. En ze plaatsen dezelfde slechte kwaliteit remschijven bij Kia dus slechter kan eigenlijk niet. Heb nu al bijna weer 120K erop zitten en de schijven zien er nu nog prima uit. 

Zo wie zo is de dealer belachelijke duur vandaar dat je 7 jaar garantie krijgt zodat je wel naar hun terug gaat. 

De mijne is al lang uit de garantie dus ik hoef er gelukkig niet meer heen. 

En nee het is niet normaal dat je schijven eerder op zijn als je blokjes. Heb met m'n vorige auto 250K gereden en de schijven zijn prima gebleven. 

Geplaatst

dat de schijven net papier lijken das niet alleen bij kia zo 

das denk bij veel meer merken zo 

heeft weer met de samenstelling van de blokken te maken daar zat vroeger asbest in verwerkt 

dit mag al heel erg lang niet meer maar door de samenstelling van de blokken gaan de remmen piepen/gillen 

dus maken ze de schijven wat zachter zo dat dat probleem is opgelost maar ja de schijven slijten dan wel wat harder 

maar 120000 km is netjes voor een set schijven ik vervang ze wel eens sneller :wink:

ik rij alleen maar stadse kilometers en mijn blokken zijn nog steeds 3/4 van de originele dikte 

dus ligt ook een beetje aan hoe je zelf remt 

Geplaatst

mijne gaat morgen voor een kleine beurt (90.000km) en dat gaat me rond de 400 euro kosten. (remolie moet ook, interieur filter ook, en dan ook de gewone kleine beurt). MAARrrrrr i.t.t. het boekje gaan ze ook de koelvloeistof vervangen voor ongeveer 65 euro. De dealer toonde mij een afdruk van 'kianet' (waar zij gegevens vandaan halen) en daar staat dat de koelvloeistof wel moet. ik vind dit interessant.

koelvloeistof vervangen?... ik heb nog nooit gehoord dat zo snel de koelvloeistof vervangen moet worden bij een auto ... ga nog de dealer vragen hoe dit zit. Ik heb Kia gevraagd hoe dit zit en zij geven hun excuses dat het in het boekje verkeerd staat en dat de dealer altijd de juiste en meest recente versie heeft.

Geplaatst
20 minuten geleden zei bigwade:

@xtra40
Ik moest het even opzoeken...
Edam is idd een stad :wink:

had je niet op hoeven zoeken hoor dat had ik je wel kunnen vertellen :-)

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...