Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ik besef dat het al een enigszins uitgemolken onderwerp is, maar de ontwikkelingen op het gebied van verlichting staan natuurlijk niet stil. Ik wil graag weten wat op dit moment de beste keuze is voor wat betreft verlichting voor mijn Kia Rio Super Pack. Ga ik voor LED of ga ik voor XENON?

 

Ik zie verschillende XENON sets en LED sets, maar ik kan op dit moment moeilijk beoordelen wat een goede keuze zou zijn. Ik wil ook liever niet iets aan gaan passen aan de lampen, maar wil een plug en play set. Ik heb er geen probleem om de ballast ergens te moeten monteren, maar het aanpassen van de lamphouder vind ik geen goed plan.

 

Adviseren jullie LED of XENON? 

Welke set(s) zijn aan te bevelen en zijn plug en play?

Posted

dit is inderdaad een uitgekauwd onderwerp

voor de rio is er geen plug en play systeem helaas 

lamp houders zullen moeten worden verwijderd en goed bewaard moeten worden er is geen ruimte in de koplamp om deze weg te werken

verder zijn er wel lamphouders te verkrijgen voor een xenon lamp 

maar led das een ander verhaal daar zijn nog geen passende lamp houders voor of je moet de xenon lamp houders op maat kunnen maken 

paar flinke gaten in de afdicht dop en gaan met die kurken trekker :-)

 

  • Like 1
Posted

Is LED op dit moment goed genoeg met projectiekoplampen of is XENON een betere optie? Ik zie zoveel verschillende sets, maar kan maar lastig beoordelen welke geschikt zijn. Kun je een bepaald merk/type adviseren?

 

Posted

set of merk is niet zo belangrijk sluit de boel altijd aan met een relay kabel om ellende te voor komen dat wel

6000k lijkt het meeste op de leds in de koplamp 

Led  heb ik verder  geen ervaring mee omdat dit te lastig inbouwen is in de rio door die ellendige lamp houders 

dus om het simpel te houden is xenon beter 

  • Like 1
Posted

Bedankt voor je hulp. Ik ga eens graven en de situatie onder de motorkap bekijken zodra de auto er is...(nog een paar daagjes wachten)

Zodra ik een keuze gemaakt heb zal ik wel een foto verslagje maken van de inbouw.

Posted

Hallo,

Ik rijd nu ruim een jaar met LED H7 koplampen.Voordeel is geen voorschakel apperaat bij bouwen.Echter geen pasklare oplossing,men zegt lange levensduur,maar dat is afwachten er is heel wat tekoop van dat spul met en zonder voorschakel en met en zonder ventilatie.

Op alieexpress.com

van af 30 euro.

  • Like 1
Posted
32 minuten geleden zei rvanrookhuizen:

Hallo,

Ik rijd nu ruim een jaar met LED H7 koplampen.Voordeel is geen voorschakel apperaat bij bouwen.Echter geen pasklare oplossing,men zegt lange levensduur,maar dat is afwachten er is heel wat tekoop van dat spul met en zonder voorschakel en met en zonder ventilatie.

Op alieexpress.com

van af 30 euro.

de picanto heeft gelukig geen lamp houders maar ouderwets zo als het hoort met een metalen draad

en zijn de led lampen tenminste normaal te monteren en aan te sluiten 

het enige wat wel kan is de standaard led lampen in de rio maar weet niet of daar genoeg licht van af komt 

ik heb ze voor de show wel in mijn bocht verlichting

 

  • Like 1
Posted
18 uur geleden zei xtra40:

...sluit de boel altijd aan met een relay kabel om ellende te voor komen...

Wat bedoel je met aansluiten met een relay kabel? Ik heb daar wat naar zitten zoeken, maar het is me niet helemaal duidelijk wat je er mee bedoeld.

Posted

Als je op ebay zoekt op xenon relais ofzo vindt je genoeg aanbieders. Meen dat ik destijds rond de 5 of 6 euro voor een dergelijke kabel heb betaald.

Posted

Ik heb sinds 1989 Xenon  verlichting ingebouwd in mijn auto’s (totaal 5). Zowel onbekende goedkope merken (H4 duplo) en als laatste in mijn Rio (2012) een set van het merk Pilot (Pro Line H7; 199,-). Met geen van de sets heb ik in die jaren problemen gehad behalve één keer een defecte lamp van een goedkopere set die ik heb vervangen. Toch zo ik de volgende keer weer een set van Pilot nemen. Het voelt allemaal wat beter aan en de bellasten zijn kleiner. Daarnaast is het lichtbeeld van de Pilot erg goed.

Het inbouwen in de Rio is erg eenvoudig als je de speciale adapters erbij neemt. Omdat ik de Rio door de Niro verwisseld heb (die heeft standaard Xenon) had ik er een paar maanden geleden nog 4 stuks (2 sets) over die ik gratis heb aangeboden op dit forum . Maar het duurde best nog wel even voordat er een lid reageerde die ze wilde hebben. Heb hem alle 4 de adapters gestuurd; mss heeft hij nog een set over?

Ik gebruik altijd 6000K lampen; die passen niet alleen het beste bij de led-dagrijverlichting, maar geven ook de beste reflectie van de strepen op de weg en verkeersborden.

De set van Pilot heeft overigens geen relais in de bekabeling. Mss kan iemand me uitleggen wat daar voor voordeel in gezoen wordt? De Xenon lampen verbruiken minder vermogen dan de conventionele halogaan lampen dus daarvoor is het niet nodig. Bovendien kan het een storing in de lampencontrole of Canbus veroorzaken als er plots (nagenoeg) geen vermogen meer naar de koplampen vloeit. En het is wel weer een extra schakel in de bekabeling.

Een jaar geleden heb ik om te proberen een set LED lampen gekocht voor de Rio. De LED lampen hebben doorgaans (een jaar geleden dus) een geforceerde koeling (koelventilatortje) achterop en dat paste bij lange na niet in de koplampbehuizing van de Rio. De koeling stak zover uit dat de afdichtingsring er niet meer op kon en dat betekent dat de lamphouder dan niet meer waterdicht is! Niet aan te raden vind ik. Mocht iemand van dit forum hiervoor een goede oplossing hebben gevonden dan hoor ik dat graag.

Er zijn ook LED lampen zonder geforceerde koeling, maar die hebben bij de benodigde grote vermogens wel weer koelvinnen achterop voor de koeling die nog groter zijn dan de gefroceerde koeling en die zullen dan ook niet in de behuizing van de koplamp passen. LED lampen zonder enige koeling die toch voldoende licht geven (aantal lumen vergelijkbaar met Xenon) heb ik nog niet gezien.

Bovendien moet je oppassen bij koplampen (dimlicht) dat het lichtbeeld goed is. Daarom heb je een goede lamp nodig die licht geeft uit één punt waarop de reflector of lens van de koplamp is ontworpen. Dat kan een gloedraad zijn bij conventionele lampen, een lichtboog bij Xenon of een enkelvoudige LED lamp (dus met één LED in de lamp). LED lampen stralen licht uit naar een richting terwijl gloeidraden (conventionele lampen) en lichtbogen (Xenon lampen) licht rondom uitstralen. LED lampen die bestaan uit meerdere LED’s zijn daarom sowieso niet te gebruiken als dimlichten. Soms hebben LED lampen 2 LED's die zo rug-aan-rug gemonteerd zijn dat ze elk naar een zijde licht uitstralen om dit te benaderen. Bedenk dat  het lichtbeeld is een item voor de APK…

Nu moet ik zeggen dat ik overigens het voordeel niet inzie van LED lampen t.o.v. Xenon. LED is nieuw en hip en daarom een mooi marketing item, maar dat wil niet altijd zeggen beter. Doorgaans geven Xenonlampen nog iets meer licht dan LED lampen (aantal lumen). Xenon 3x zo veel als halogeen en LED ongeveer 2,5x zo veel. Neem je LED met geforceerde koelventilatortjes er in dan heb ik zo mijn twijfels over de levensduur en storingsgevoeligheid. Je hebt  immers een puur mechanisch element (koelmotortje in de koplamp) erbij. Het rendement ontloopt elkaar ook niet zo veel. Maar ik hoor graag andere meningen/ervaringen.

 

  • Like 1
Posted

Bedankt voor de uitgebreide uitleg. Ik had de sets van Pilot inderdaad al gezien en was wel benieuwd naar ervaringen van anderen. Ik denk dat LED op dit moment vooral interessant is voor de bochtverlichting en richtingaanwijzers, mogelijk ook nog wat lichten aan de achterzijde. Ik moet me nog even verdiepen in de lampen van de mistlampen aan de voorzijde, zover was ik nog niet gekomen.

Klopt het dat de koplampunits er uit gehaald moeten worden om de xenon lampen in te bouwen? En dat daarvoor de bumper er af moet?

Posted

nee hoor bumper hoeft er niet van af alleen los gemaakt aan de boven kant

dan kan je net genoeg ruimte maken om de koplamp er uit te trekken 

en koplamp moet er wel even uit om je lampen te monteren en aan te sluiten  maar das  niet zo moeilijk

kijk maar even naar deze fotos op mijn Facebook https://www.facebook.com/pimpmasters.kiario/media_set?set=a.107687809388089.13934.100004406111111&type=3

 

Posted

Je zult wel merken dat Xenon zoveel beter licht geeft dat je standaard halogeen (H1) grootlicht niet zoveel meer voorstelt.

Eventeel kun je die ook wel vervangen door Xenon (of vermogens Ledlampen), maar ik weet niet of die wel in de behuizing van het grootlicht passen. Eigenlijk gebruikte ik grootlocht nog amper. Gewoon niet meer nodig met de Xenon dimlichten!

Posted

Ik krijg de auto vrijdag, dan ga ik het allemaal eens uitgebreid bekijken. Het is een Super Pack dus alles zit er eigenlijk al op en aan, alleen de verlichting is mijns inziens voor verbetering vatbaar.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Posted
8 uur geleden zei xtra40:

Niet alleen de verlichting kan beter zo zul je nog wel het een of ander tegen komen emoji4.pngemoji4.png

Verstuurd vanaf mijn SM-A710F met Tapatalk
 

Ja, dat heb ik gezien op je Facebook pagina...:wink:

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...