Jump to content

Recommended Posts

Posted

Foutcode P0171 blijft terugkomen,

Ik vond deze info:

P0171 KIA - Bank 1 System Too Lean Repair Importance Level: 3/3 Repair Difficulty Level: 3/3  Possible causes Intake air leaks Faulty front heated oxygen sensor Ignition misfiring Faulty fuel injectors Exhaust gas leaks Incorrect fuel pressure Lack of fuel Faulty Mass Air Flow (MAF) sensor Incorrect Positive Crankcase Ventilation (PCV) hose connection   What does this mean? Tech notes If the P0171 is combined with the P0174 code, it's very likely that the problem is caused by an intake leak. If there are no intake leaks, the next step is to replace the air filter and clean the air flow meter. If the problem persists the front oxygen (O2) sensor may need to be replaced.   What does this mean? When is the code detected? - Fuel injection system does not operate properly. - The amount of mixture ratio compensation is too small. (The mixture ratio is too lean.) Possible symptoms Engine Light ON (or Service Engine Soon Warning Light) Excessive Fuel Consumption P0171 Kia Description With the Air/Fuel Mixture Ratio Self-Learning Control, the actual mixture ratio can be brought closely to the theoretical mixture ratio based on the mixture ratio feedback signal from the heated oxygen sensors 1. The Engine Control Module (ECM) calculates the necessary compensation to correct the offset between the actual and the theoretical ratios. In case the amount of the compensation value is extremely large (The actual mixture ratio is too lean.), the ECM judges the condition as the fuel injection system malfunction and light up the Malfunction Indicator Light (MIL) (2 trip detection logic).

Read more: https://www.engine-codes.com/p0171_kia.html

 

Wat is gedaan en gecontroleerd:

-Bougies vervangen

-Inlaatpakkingen vervangen (valse lucht)

- luchtmassameter doorgemeten, werkt goed

- lambda sensor, bank 1 de voorste, doorgemeten, lijkt in orde.

Voorgeschiedenis:

Ik heb een tijd met de valse lucht, lekke inlaatpakking, rondgereden, in overleg met garage. Omdat motor prima liep, zonder storingen.

Symptomen: motor trilt licht, o.a. voelbaar in pedaal. Soms bonkt de motor ook tijdens rijden bij bijv. 60 of 80 km/h op recht stuk. Trillen is incidenteel ook wel eens heftiger dan lijkt met meer op schokken.

Iemand ervaring met deze code??

Groet, sander

 

Posted

Cruciaal nog hierbij te vermelden is dat de foutcode steeds komt wanneer ik op gas rij. Op benzine blijft de storing weg.

Het is een Vialle LPI systeem welke op de Kia ECU werkt, dus geen apparte computer voor de gas inspuiting. 

De gas boer kan er niets mee omdat het een onderhoudsvrij systeem is. 

Wel adviseerde de gas boer om de' fuel trims' uit te laten lezen bij garage. Echter sluit ik graag eerst zelf dingen uit om onnodige kosten te voorkomen bij de garage. 

Posted

Als ik dat allemaal lees heb ik het vermoeden dat de gas/lucht verhouding die door de ECU geregeld wordt nog steeds in de oude situatie is blijven hangen, dus toen je nog met een lucht lekkage in het spruitstuk rond reed. Nu dat gerepareerd is moet de verhouding van het mengsel veranderd zijn.

Kennelijk slaagt de ECU er niet door een of andere oorzaak in die verandering te verwerken en geeft daardoor een onjuist mengsel dat de sensors detecteren. Waarom geen storing op benzine maar wel op gas misschien omdat het gas systeem geen bij de auto ontworpen KIA systeem is en de ECU er wellicht minder (fijn)regel parameters uit kan ontvangen.

Misschien is er iets wat je zelf kunt proberen : als je de accu loskoppelt/verwijderd en de auto een paar uur stroomloos laat staan ( of alle restspanning is verdwenen ) gaat de ECU als je daarna weer gaat rijden zichzelf opnieuw inleren. Kennelijk hoef je bij de Sorento geen zekeringen te trekken.

Wellicht doet ie dat opnieuw inleren dan ook op gas..... Als dat zo is zou die zichzelf ook opnieuw moeten leren om te gaan met de huidige gas/lucht situatie zonder luchtlekkage en de oude situatie "vergeten" zijn. Dat zou de storing kunnen verhelpen.

Kennelijk zijn dit bekende triggers die het blijven hangen in een verkeerde afstelling veroorzaken, het is dus iets wat vaak voorkomt  :

  • Je rijdt regelmatig met een aanhanger.
  • De caravan gaat mee op vakantie.
  • Je rijdt voornamelijk korte stukjes.
  • De auto wordt regelmatig volgeladen.
  • Als de kans zich voordoet geef je flink gas op de snelweg, met name lange stukken op vol vermogen.
  • Je hebt een tweedehands auto aangeschaft en vind hem toch wel vrij dorstig.
  • De bougies of het luchtfilter zijn onlangs vervangen

Als dat niet werkt ( zou wel erg makkelijk zijn, maar het is de moeite waard ) moet de ECU waarschijnlijk worden uitgelezen bij een echte KIA garage die veel meer data kan lezen en analyseren. Mogelijk moeten zij dan de ECU resetten of software opnieuw erin zetten of updaten.

 

 

 

Posted

Dank Arjen voor je reactie.

Heb de accu al los gehad om storingslampje weg te krijgen. Even afwachten of het weg blijft.

Helaas is prompt de krukas sensor ermee opgehouden, ik zie geen verband met bovenstaande. Wel hoge kosten.

Bij de Sorento moet je vooral geen kapotte nokkenassensor (450 euro reparatie) of krukassensor (600 euro reparatie) krijgen. Heb ze nu beide gehad.

 

Nu hopen dat de ecu zich verder goed inleren zal.

Posted

Ah jij loopt er ook tegenaan dat deze motoren half ontmanteld moeten worden om ergens bij te kunnen.....grote drempel om zelf te doen ( kost heel veel tijd en gepruts ) of heel duur omdat het de garage ook veel tijd kost in werkplaats tarief. En de KIA onderdelen zijn ook niet zo goedkoop idd.

Is voor mij wel een les voor een volgende auto.....ook kijken naar een motor die ontworpen is om makkelijk te onderhouden.

Posted

Inderdaad. Ik heb mijn lesje ook wel geleerd.

Ik wil nu weer flink wat kilometers maken om de paar duizend euro die ik er onlangs, rond 2ton, in heb gestoken weer uit te rijden. Kijken hoe betrouwbaar de Sorento op de langere duur is.

Roest is ook een risico, en dan met name het achterspatbord. Waar je tegenaan kijkt als je het achterportieren open hebt. Ik houd het netjes schoon en heb het preventief behandeld maar blijft kwetsbaar.

Posted

Ja hoor.

P0171 is terug. Verdorie.

Ik heb even uitgelezen tijdens het rijden. De O2 sensor 1 op bank 1, waar de code vandaan komt, en sensor 1 op bank 2, ter vergelijk.

OOk meteen het brandstofverbruik en de luchtmassameter, echter die laatste heb ik niet goed ingesteld op de app  (Torque) dus die zie je minimaal bewegen.

Zie bijlage , benieuwd naar jullie eventuele conclusies.

Groen: sensor 1 bank 1

Oranje: sensor 1 bank 2

Blauw: brandstof verbruik

Paars: luchtmassameter

Not Set-O2 Sensors 05-29-2017 1251-0121.jpg

Posted

Bij een (grotere) KIA dealer hebben ze computers die veel meer data kunnen ophalen en analyseren die voor consumenten scanners onzichtbaar blijven. Eigenlijk zien onze scanners alleen in heel grove lijnen waar het probleem vandaan komt maar niet perse wat de oorzaak is. 

Zo viel het mij al op dat ik alleen (beperkte) motor data kon ophalen en geen data uit de versnellingsbak e.d. 

Wellicht moet je naar een ( grotere ) KIA dealer die zo'n computer heeft.

 

 

 

 

 

 

Posted

De gegevens komen via de EOBD, of daadwerkelijk gemeten op de sensor. Bij storing van een sensor kan de ecu namelijk zelf een fake signaal maken om zo een limp home/noodloop functie te maken. Hierdoor kan je wel naar huis rijden met bijvoorbeeld een defecte luchtmassameter.

Terugkomen op je foutcode, system too lean, er word door de O2 sensor te weinig lucht gemeten in de uitlaatgassen. De ecu gaat uit van de ideale lucht/brandstof verhouding, te weinig lucht kan ook zijn dat er teveel brandstof over blijft.

Gezien het feit dat de code enkel op gas naar voren komt en niet op benzine, lijkt me dan toch dat je in die richting op gaat zoeken. Er vanuit gaant dat de motor mechanisch op orde is (klepspeling/compressie/timing) zou ik als eerste denken dat er teveel brandstof word ingespoten, dit zou je kunnen zien tijdens een 4 gasttest aan de uitlaat.

Persoonlijk zou ik de gas en benzine injectoren eens controleren. Als 1 injector iets blijft lekken kan je dit soort codes krijgen. Dat de gasboer aangeeft dat t een onderhoudsvrij systeem is, wil nog niet zeggen dat er een injector niet meer goed kan werken.

Posted

Dank voor jullie reacties. Ik ben erg druk geweest met andere zaken. Zal deze week mijn vervolgstap overwegen. Gelukkig rijdt de auto wel, maar zodra de foutcode weer opduikt, om de zoveel dagen, loopt hij niet fijn.

Wordt vervolgt.

  • 4 weeks later...
Posted

Hoi allen,

Veel te druk geweest in en om nieuwe woning. Auto rijdt wel maar lampje blijft terugkomen. Ook op benzine is dat inmiddels gebeurt.

Omdat ik momenteel niet genoeg geld heb voor uitgebreide uitlezing, foutopsporing en reparatie, wil ik zelf de lambda sensor 1 op bank 1 vervangen. Stiekem hoop ik dat dit toch de oplossing is, daar de sensor door de hoge temperaturen van gas eerder het loodje zou kunnen leggen.

WIe heeft ervaring met het vervangen van deze sensor.  ik kan er niet goed bij, voor een ratel met speciale sleutel erop is te weinig ruimte, dan krijg ik de sleutel niet eens op de sensor om hem eruit te draaien. Iemand tips?

  • 3 weeks later...
Posted

Hoi allen,

Om beter bij de lambdasonde sensor 1 op bank 1 te komen heb ik de luchtslang verwijderd,  die tussen luchtfilter en inlaatspruitstuk zit.

Nu bleek het nippel aan die slang te zijn afgebroken. Aan dit nippel zit een vacuümslang bevestigd die naar de motor loopt. Ook zijde bank 1 natuurlijk. Omdat de MAF sensor ook vacuüm druk gebruikt in zijn metingen kan dit dus heel goed mijn  probleem zijn. Niks kapotte lambda, die geeft alleen maar door dat het mengsel niet juist is en dat elders in het traject wat mis is.

Dus wees je ook bedacht op een eventueel los vacuumslangetje, het overkwam mij dus ook.

Let wel, aangezien hier meningen over verschillen, Bank 1 is passagierszijde en is in mijn geval cilinder 1,3,5. Bank 2 is bestuurderszijde en in mijn geval cilinders 2,4,6. Dan weet je ook aan welke kant je welke lambda sensor moet zoeken.

Zie foto's van het vacuüm slangetje en afgebroken nippel.

Nu rijden en afwachten. In de 5 dagen dat ik het afgebroken nippel had ontdekt en deze tijdelijk had vast getaped is het storingslampje al niet gaan branden en waren metingen goed. Vanaf vanavond heb ik een andere luchtslang met intakte nippel gemonteerd. Van een sloopauto, 40 euro incl. verzenden. Op hoop van zegen.

Dan kan de lambda sensor in de verkoop.

2017-08-01 22.46.12.jpg

2017-08-01 22.47.56.jpg

  • Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...