Jan58 Posted August 23, 2017 Posted August 23, 2017 we zijn al lange tijd opzoek naar een andere auto. Er zijn al enkele merken/types voorbij gekomen. Van Bmw X1 tot Toyota Prius plus........ We rijden nu een Qashqai 2.0 handgeschakeld. De de "nieuwe" auto moet de volgende opties bezitten: Geregelde Airco,achteruit rij camera,automaat en een hoogzitter. De Qashqai bevalt opzich heel goed,alleen het verbruik mag wel wat minder. En als we deze in een automaat aanschaffen zal het verbruik alleen nog maar toenemen. We hadden een bepaald budget in gedachten waar de Niro steeds buiten viel. Tot op een zekere dag de Niro in de tv reklame kwam. Gelijk maar eens kijken op de verkoop sites. Mmmm wel beetje meer dan onze budget. En dan bedoel ik nieuw. Enkele gebruikte Niro s moeten rond de 25000 euro kosten. Gezien de zuinigheid en eigelijk de nieuwprijs,vergeleken met een Prius valt mee. We hebben ervaring met een Hybride,we hebben een Prius 2 gehad. Toch wat vragen over de Niro. Zijn er nog speciale dingen om op te letten bij de aanschaf van een gebruikte Niro. Oja heb nog een klein aanhangertje die ik af en toe gebruik voor lichte werkzaamheden. Ook een fietsendrager zal er soms opgezet worden met twee e-bikes. Zie dat de Niro wel een aanhanger mag trekken. Iemand tips voor de aanschaf van een Niro. Alles is welkom wat ik moet weten. Groet Jan Quote
Ron Penguin Posted August 23, 2017 Posted August 23, 2017 Hallo Jan, Wat betreft de aanhanger, de 1e serie Niro's mogen geen aanhanger trekken, die hebben 0 kg trekgewicht. De 1e Niro's die dat mogen zijn pas later geleverd, ik dacht rond november. Maar er zullen denk ik nog Niro's zijn van latere datum die dit ook niet mogen (later op kenteken gezet). Let er dus op dat je volgens kenteken 1300 kg mag trekken. Quote
HansG Posted August 23, 2017 Posted August 23, 2017 Let op dat de comfort uitvoering nooit kan trekken, dus ook de nieuwere niet. De goedkoopste Niro die dat wel kan is de first edition. Die heeft ook de geregelde airco en de achteruitrij camera. Bij twijfel: op het kentekenbewijs staat het trekgewicht en op de linker B-stijl aan de binnenkant van het bestuurders portier staat het maximale treingewicht(is het gewicht van de combinatie) Dat is 3230 kilo. Ik zou bij de proefrit ook opletten op de twee verschillende rijstanden: ECO en sport. Bij de sport haal je de automaathandel in de D stand naar je toe. Je kan dan ook zelf schakelen. De rijstanden verschillen nogal van elkaar. Het is daarom goed ze beiden te proberen. De ECO komt wat gezapig(en heel comfortabel) over en schakelt pas terug als je het gaspedaal helemaal intrapt. Bij sport is de combinatie veel alerter. Ik zou zeggen: veel plezier met het zoeken en welkom bij de Diaclub!! Quote
chippie777 Posted August 24, 2017 Posted August 24, 2017 Wij komen ook van een Qashqai (1.6) dit was onze tweede Qashqai en onze derde Nissan. Nu ik ruim 2000 km heb gereden met de Niro kan ik wel een beetje gaan vergelijken. Wie weet helpt dat. Ik vind de Niro veel meer vermogen hebben, althans zo voelt dat. Zeker onze laatste Qashqai moest je behoorlijk op toeren brengen wilde je een beetje goed invoegen en inhalen, dit was met de vorige Qashqai beter, men heeft duidelijk de nieuwere versie aantrekkelijker willen maken voor het milieu, lees lease markt. De Niro zit iets lager dan de Qashqai maar voor ons zeker hoog genoeg. Groot plus punt vind ik dat ook de bijrijdersstoel in hoogte is te verstellen. (bij de Q was dat niet zo) De ruimte op de achterbank is aanzienlijk beter bij de Niro, dit komt omdat de voor en achterwielen verder uit elkaar staan waardoor er meer beenruimte overblijft. Het verbruik van de Q over drie jaar was 1 op 13, het verbruik van de Niro is 1 op 19,1. Beide zelf gemeten aan de hand van liters en gereden km’s. Koffer bak van de Q was niet de grootste in zijn klasse maar die van de Niro is nog iets kleiner. Wij hebben een Dynamic versie en die heeft nog een bak onder de kofferbak vloer waardoor de ruimte nog kleiner wordt. Deze bak is er uiteraard uit te halen. Voor het dagelijks gebruik is het geen issue voor ons, maar hier “scoort” de Q beter. De Airco is geregeld en werkt prima, net zo goed als bij de Q, achterrijruitcamera doet het prima, bij mijn Q had ik 360 around view, was een leuke optie/gadget en ik gebruikte dat meer dan ik dacht want ik “mis” dat soms wel een beetje. Wij hadden een normale schakel versie en nu met de Niro een automaat, en daar zit echt het grootste pluspunt tov de Q, wat een genot is dat! Het rijdt heerlijk relaxt en het went snel, ik kan mij zelf niet voorstellen dat ik ooit terug wil naar een normale schakelbak. Over de sportstand is hierboven al geschreven, af en toe met gespeeld maar in de normale stand voldoet hij meer dan prima voor mij. Ook over de trekhaak is hierboven al het een en ander gezet, let erop dat je de versie hebt die een aanhanger mag trekken. 1300 kg is een behoorlijke massa voor een hybride. Maar het mag/kan bij de Niro. Een “nadeel” is wel dat de Niro zwaarder is dan de Q hierdoor kom je in een hogere wegenbelasting schaal uit. Dit scheelt per 3 maanden 45 euro, of te wel 180 euro per jaar. De ingebouwde navigatie doet zijn werk prima maar natuurlijk loopt het kaartmateriaal achter. Maar in vergelijking met de navigatie in de Q lijkt het wel of in de Q nog een stratenboek zit. Die deed ook zijn werk, maar in de Niro zit toch weer een versie die wat door ontwikkeld is. Groot plus punt is dat je Apple CarPlay of Android Auto kunt gebruiken dit was bij de Q niet mogelijk. Voor wat betreft de aanschaf, je zult er nog niet al te veel tweede hands vinden en dat is logisch. Hij is nog geen jaar op de markt, dus degene die je vindt zijn nog behoorlijk aan de prijs. Ik weet natuurlijk niet hoe je Q is maar ga vooral eens langs bij een dealer wie weet is het aan bod zo slecht nog niet en valt het mee. Resume voor mij: De Qashqai was en is een prima auto van een prima merk, zou hem iedereen aanraden. Maar de Niro doet daar absoluut niet voor onder en het rijden met een hybride wilde ik graag en dat kon Nissan mij niet bieden. Het navigatie systeem en de hele elektronische manier van instellen vind ik ook vele male beter dan in de Q, plus alle opties. De 7 jaar (overdraagbare)garantie is een mooi verkoop argument voor de twijfelaars. De Niro voelt degelijk aan en ik heb er absoluut geen spijt van. Succes met je zoektocht en keuze. Quote
wimkia Posted August 24, 2017 Posted August 24, 2017 Als het niet geheel in het budget past is de optie nog voor private lease. Recentelijk ws ik bij de dealer en deze vorm van aanschaf loopt op dit moment enorm. Vooral voor mensen die eerst een tweede handse kochten. Misschien eens laten uitrekenen. Maar je hebt nog niet gekeken wat een Kia dealer aan inruilprijs voor jouw auto berekend. Dat kan soms ook verschillen per garage en merk.... Dan weet je de netto prijs die je er bij moet leggen.... je krijgt er wel een hele fijne auto voor terug Quote
Jan58 Posted August 27, 2017 Author Posted August 27, 2017 Nee leasen is geen optie. Dan maar jaartje wachten en sparen. Ze worden vanzelf in aanschaf goedkoper althans de gebruikte. En heb er eigelijk ook nog geen haast bij alhoewel de Qashqai die we nu hebben een tellerstand heeft van 192000 km. En kom je over de 200000 km dan word de waarde ook minder. Plus dat er nu onkosten aankomen voor het eerst. Maar goed we hebben ook jaren probleemloos gereden met de auto s die we hadden. Heb nog wel een vraag:Heeft Kia ervaring met een hybride,volgensmij is dit toch de eerste? Toyota heeft al een 18 ervaring volgens mij.En die is wel goed. Hoop dat de Niro ook goed blijft/is. Bedankt voor de info van jullie,meer info is welkom naatuurlijk Gr Jan Quote
chippie777 Posted August 27, 2017 Posted August 27, 2017 Volgens mij is Kia in 2012 begonnen met Hybride bij de Optima. Nu hebben ze 3 modellen volgens het Hybride concept, Optima, Soul en de Niro. De Niro is geheel nieuw ontworpen en deelt deze techniek met de Hyundia Ioniq. (Hyundia is het moeder bedrijf van Kia) Dus de Niro is niet het eerste hybride model wat ze op de markt brengen. Privat Lease is inderdaad populair, maar heeft ook niet mijn voorkeur, maar goed dat zijn financiën en die zijn voor iedereen weer anders. Quote
Jan58 Posted August 28, 2017 Author Posted August 28, 2017 Vanmiddag even een proefrit gemaakt bij Kia van Mossel in Hengelo. Mmmmm ze weten ook wel wat uitvoering ze er neerzetten. We hebben dus gereden in een sportline uitvoering. das toch wel wat anders dan de 10 jaar oude Qashqai. En vooral de stoel ventilatie .....mmmmm heerlijk. En verder allerlei zaken rijbaan assitentie remhulp en dode hoek spiegel met de ledjes erin. Kweet allemaal niet hoe ik het moet noemen hahaha. Maar het rijd fijn.Idd is de zit wat lager maar is wel te verhelpen,je kunt alle twee stoelen in een hogere stand zetten.Vooral de automaat schakeld goed,je verneemt het bijna niet bij normaal rijden. De lederen bekleding vind ik ook wel fijn aanvoelen. Ben wel benieuwd hoe die er na een jaar of vijf uitziet. Zijn er meer die een sportline uitvoering hebben,want dan heb je toch leren bekleding? Bevalt dat?Vind wel jammer dat je geen optie pakketten hebt. Als je lederen bekleding wil moet je een sportline kopen. Nou we weten het zeker:het word een NIRO. Misschien een nieuwe of anders een jaartje oud. Dus iemand die een sportline heeft en er vanaf wil........kom maar op. Over paar maandjes zijn we er aan toe...hahaha. Groetjes Jan Quote
Proceed Frankie Posted August 28, 2017 Posted August 28, 2017 Toch even verder oriënteren. De Business line heeft ook leer aan boord. maar weer geen dode hoek en stoelventilatie. trouwens, de sportsline uitvoering is een optie pakket. Net als de business line en Andere uitvoeringen. dus begrijp niet was je bedoelt met geen optie pakketten? Quote
Jan58 Posted August 29, 2017 Author Posted August 29, 2017 Als ik een dynamic uitvoering kies kan ik niet de opties lederen bekleding kiezen. Dan moet ik de duurdere sportsline uitvoering kiezen. Jan Quote
Ron Penguin Posted August 29, 2017 Posted August 29, 2017 18 uur geleden zei Jan58: Bevalt dat?Vind wel jammer dat je geen optie pakketten hebt. Als je lederen bekleding wil moet je een sportline kopen. http://www.kia.com/nl/modellen/kia-niro/accessories/ Onder Comfort het je lederen bekleding Quote
chippie777 Posted August 29, 2017 Posted August 29, 2017 Ik heb de Dynamic met leren bekleding. Was/is een speciale editie waar de importeur leer inzet en 18 inch velgen. Quote
Jan58 Posted August 29, 2017 Author Posted August 29, 2017 oh, dus van Mossel weet het zelf ook niet dus. Das niet zo best. Ze vertelden me dat er vier uitvoeringen waren. En dat was het,zo werken de Koreanen werd me verteld. Gr Jan Quote
Jan58 Posted August 29, 2017 Author Posted August 29, 2017 Wat de Niro moet bezitten: Achteruitrij camera Keyless entry Leder met ventilatie in de voorstoellen. en dat is niet apart te bestellen. Dan zul je de sportsline moeten kopen. Of de executiveline. Dus wat ze bij van Mossel zeiden klopt wel. Gr Jan Quote
Proceed Frankie Posted August 29, 2017 Posted August 29, 2017 Op 28-8-2017 om 22:22 zei Jan58: Zijn er meer die een sportline uitvoering hebben,want dan heb je toch leren bekleding? Bevalt dat?Vind wel jammer dat je geen optie pakketten hebt. Als je lederen bekleding wil moet je een sportline kopen. Dit schreef je zelf. en dat klopt dus niet. Er zijn dus wel degelijk meer uitvoeringen met leer. Stoel ventilatie niet op meerdere uitvoeringen idd. Maar dat was in dat bericht ook nog geen vereiste. Wij hebben ook leer, maar mis de stoel ventilatie niet overigens. Ook niet bij 3 weken Kroatië bij 30 graden. Maar ieder zijn voorkeuren Quote
Jan58 Posted August 30, 2017 Author Posted August 30, 2017 Klopt Frankie, Zit nog niet helemaal in de Niro materie. Leder is apart ta bestellen. Maar leder met verwarming/koeling niet. Alleen met de sports line of de Exequtive line. Ja de koeling wist ik ook niet dat die leverbaar was. Zat in de demo Niro waar we een proefrit in gemaakt hebben. Maar de koeling is voor m n vrouw wel fijn ivm haar gezondheids probleem. Ach en je leeft maar 1 keer en voor het prijs verschil krijg je veel luxe terug. Maar goed zo komen we mooi achter dingen die we nog niet wisten. We hebben geen haast met de aanschaf erkomt vanzelf wel een tweede hansie in de sportsline uitvoering op de markt die in ons aanstaat. Oh nog 1 vraag Frankie: Als de auto in de warme zon staat en je stapt dan in krijg je dan de blaren op de billen hahahaha..... is dat heel warm of valt mee. Gr Jan Quote
Proceed Frankie Posted August 31, 2017 Posted August 31, 2017 Tot op heden eigenlijk nooit onaangenaam auww geweest aan de beentjes, ook niet met korte broek. stuur ook niet trouwens.. onze vorige auto had een metalen pookknop . Dat was pas een temperatuurmeter... Quote
wimkia Posted August 31, 2017 Posted August 31, 2017 Leder bekleding met verwarming voorstoelen zit standaard in de Bussiness editie. Heb met de warme dagen mezelf niet klef gevoeld op ongekoeld leer Aangezien je budgetair zit te kijken kan het dus 2500 euro goedkoper met leer uitvoering en voldoende luxe..... Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.