Jump to content
Combi

Bandenspanning sensoren

Recommended Posts

Sinds kort in het bezit van een Cee'd SW uit 2015. Nu hoorde ik bij aflevering dat deze uitvoering ook beschikt over samenspanning sensoren. Mijn vraag nu kan ik hier mijn winterbanden straks (zonder sensoren) gewoon monteren of gaat het systeem dan op hol?3396f5f99775df930f1376f146a8f023.jpg

Verstuurd vanaf mijn SM-A510F met Tapatalk

Er zal ik elk geval een lampje branden die aangeeft dat de banden spanning te laag is
Meer niet

Verstuurd vanaf mijn Debielen Mobiele Telefoon met Tapatalk 🤣🤣

Er zal ik elk geval een lampje branden die aangeeft dat de banden spanning te laag is
Meer niet

Ok maar dat blijft dan branden begrijp ik, Is het ook mogelijk sensoren aan te brengen in mijn winterbanden? Zit die in ventiel?

Verstuurd vanaf mijn SM-T555 met Tapatalk

Die zitten aan de ventielen aan de binnen kant dus de banden zullen dan wel even los moeten

Die zitten aan de ventielen aan de binnen kant dus de banden zullen dan wel even los moeten

Enig idee wat die per stuk kosten?

Enig idee wat die per stuk kosten?

Helaas geen idee dat verschild per type en merk

Helaas geen idee dat verschild per type en merk

Zoeken we op dan. Bedankt

Profile heeft sensors die gekloond kunnen worden van originele Hyundai/Kia sensors. Bij mijn I30cw kostte 1 sensor €45 incl montage. Werkt zonder problemen. Een merk sensor zou ong. €200 excl. Montage kosten.

Sent from my Xperia XA1

Zoek eerst eens uit waar de sensor zit.

Tegenwoordig zitten ze niet meer op de band, maar werkt het via het abs systeem. 

Dat is net anders om tegenwoordig is het verplicht tpms te hebben
Hier voor kreeg je een waarschuwing door middel van de abs
Maar dan reed je al op je velg

• Haha 1

Vreemd,

Ik heb vorige week een picanto gt line opgehaald en het gelijk over winterbanden gehad. Ik had het daardoor ook over de tpms sensoren, want als dat ook nog eens bij een complete set winterbanden komt, wordt het een dure geschiedenis. Echter de werkplaatsshef vertelde mij dat de sensoren niet meer bij het ventiel zit, maar dat het gemeten wordt via het abs systeem. Daardoor zou ik geen aparte tpms sensoren nodig hebben voor mijn set winterbanden.

Ik zal toch maar nog eens navraag gaan doen. Ik wil het wel zeker weten.

20 uur geleden zei Goldy:

dat het gemeten wordt via het abs systeem

Dat systeem bestond wel, maar ik wist niet dat dit in de nieuwste auto's nog voorkomt (kan me bijna niet voorstellen). Maar je kunt het controleren.

Het meetsysteem met de ABS sensoren meet alleen het verschil tussen de 4 wielen. Als een band zacht wordt, dan veranderd het toerental van dat wiel ietsje en dat wordt dan opgemerkt door het ABS systeem. Maar je kunt met dat systeem geen druk meten.

Bij tpms sensoren wordt wel de werkelijke bandenspanning gemeten en die gemeten spanning kun je dan ergens aflezen op je dashboard/boardcomputer. Dat kan dus bij het ABS systeem niet.

Kun je de spanning op je dashboard/boardcomputer zien dan heb je tpms sensoren en moet je die wel degelijk verplicht ook op je winterwielen monteren (of 4-seizoenbanden nemen)

27 minuten geleden zei Derrek:

Dat systeem bestond wel, maar ik wist niet dat dit in de nieuwste auto's nog voorkomt (kan me bijna niet voorstellen). Maar je kunt het controleren.

Het meetsysteem met de ABS sensoren meet alleen het verschil tussen de 4 wielen. Als een band zacht wordt, dan veranderd het toerental van dat wiel ietsje en dat wordt dan opgemerkt door het ABS systeem. Maar je kunt met dat systeem geen druk meten.

Bij tpms sensoren wordt wel de werkelijke bandenspanning gemeten en die gemeten spanning kun je dan ergens aflezen op je dashboard/boardcomputer. Dat kan dus bij het ABS systeem niet.

Kun je de spanning op je dashboard/boardcomputer zien dan heb je tpms sensoren en moet je die wel degelijk verplicht ook op je winterwielen monteren (of 4-seizoenbanden nemen)

Toch maar even het boekje goed doorgelezen.

"De bandenspanningscontrolesysteem:

Meet de draaisnelheid van de wielen via de ESC sensoren. 

Zo staat het in het boekje van de picanto.

Verder wil ik eigenlijk winterbanden op stalen velgen. Ik ben bang dat in de winter periode mijn velgen lelijk gaan worden door de pekel. Dus een vierseizoenen band is verlopig nog geen optie

Een setje kost incl. montage rond de E300.

De nieuwe kia's zijn/worden weer met het oude systeem "ABS sensor"  systeem uitgevoerd.

Een verkoper gaf aan dat er een aanzienlijke daling in de lucratief zijnde verkoop van winterbanden op velg door de dure sensoren in de winterbanden was opgetreden.

26 minuten geleden zei tjacha:

Een setje kost incl. montage rond de E300.

Heb jij een adres e/o een link. Ik ben op zoek en kom voor als nog niet onder de €500

Guest Stief

Je kunt aan de ventielen ook zien of je tpms sensoren hebt.

Met sensoren wordt de druk per band gemeten/ weergegeven. Het systeem dat werkt via de ESC/ABS sensoren heeft geen sepciale sensoren in de wielen nodig en dus ook geen speciale ventielen.

Beide systemen worden bij nieuwe auto's toegepast. Verschilt met model/ uitvoering en optiepakket.

Profile heeft sensors die gekloond kunnen worden van originele Hyundai/Kia sensors. Bij mijn I30cw kostte 1 sensor €45 incl montage. Werkt zonder problemen. Een merk sensor zou ong. €200 excl. Montage kosten.

Sent from my Xperia XA1

Heb al gekeken voor sensoren prijzen tussen €70,- en €90,- p/st

Zoek eerst eens uit waar de sensor zit.
Tegenwoordig zitten ze niet meer op de band, maar werkt het via het abs systeem. 
Moet volgende week terug naar de garage, zal het daar eens navragen bedankt

Mijn bandenspannings lampje blijft branden  terwijl de banden de juiste spanning hebben en niet lek zijn kun je het lampje ook resetten betreft kia Rio 2015