PelotondeRémy Geplaatst 21 November, 2017 Geplaatst 21 November, 2017 Iemand enig idee hoe je DRL kan activeren? Quote
gjcvro Geplaatst 21 November, 2017 Geplaatst 21 November, 2017 Is die dan wel uit te zetten? Oftewel waarom wil je hem 'activeren?' Quote
Murcielaygo Geplaatst 21 November, 2017 Geplaatst 21 November, 2017 DRL hoort aan te gaan wanneer je de motor start zonder verlichting in te schakelen.Maar ook mijn vraag; waarom vraag je dat? Quote
Deaken Geplaatst 22 November, 2017 Geplaatst 22 November, 2017 Het is jammer dat de drl onder bij de mistlampen uit gaat wanneer het dimlicht aangaat. Dit kan je zeker niet wijzigen? Quote
Murcielaygo Geplaatst 22 November, 2017 Geplaatst 22 November, 2017 Dat hoort zo, dus ik verwacht van niet. Quote
Derrek Geplaatst 23 November, 2017 Geplaatst 23 November, 2017 11 uur geleden zei Deaken: Het is jammer dat de drl onder bij de mistlampen uit gaat wanneer het dimlicht aangaat. Dit kan je zeker niet wijzigen? Het kan wel, echter wettelijk mogen de dagrijlampen niet op volle kracht blijven branden zodra het dimlicht aan gaat, maar wel mogen de DRL's gedimd meebranden met dimlicht. Daarom gebruik ik daarvoor een special DRL Relais met dimfunctie om de dagrijlampen te schakelen (zoals deze). Zodra de motor gaat lopen herkent het relais dit en schakelt de DRL's aan. Zodra ik de dimlichten inschakel gaan de DRL's op halve kracht branden. Dit is dan voor de APK ook geen probleem. Quote
Deaken Geplaatst 23 November, 2017 Geplaatst 23 November, 2017 42 minuten geleden zei Derrek: Het kan wel, echter wettelijk mogen de dagrijlampen niet op volle kracht blijven branden zodra het dimlicht aan gaat, maar wel mogen de DRL's gedimd meebranden met dimlicht. Daarom gebruik ik daarvoor een special DRL Relais met dimfunctie om de dagrijlampen te schakelen (zoals deze). Zodra de motor gaat lopen herkent het relais dit en schakelt de DRL's aan. Zodra ik de dimlichten inschakel gaan de DRL's op halve kracht branden. Dit is dan voor de APK ook geen probleem. Dat is best een leuk setje, voor de prijs hoef je het iig niet te laten. Is het nog een beetje makkelijk in te bouwen? Quote
BvE Geplaatst 23 November, 2017 Geplaatst 23 November, 2017 Ik heb hem in deze stand staan, dan branden de ledlichten voor en de achterlichten. Bij starten gaan ze automatisch aan, en bij het uitzetten uit. Quote
Murcielaygo Geplaatst 23 November, 2017 Geplaatst 23 November, 2017 BvE, dat is stadslicht. Die zijn minder fel dan DRL, waardoor je van voren dus minder zichtbaar bent! Quote
BvE Geplaatst 23 November, 2017 Geplaatst 23 November, 2017 4 uur geleden zei Murcielaygo: BvE, dat is stadslicht. Die zijn minder fel dan DRL, waardoor je van voren dus minder zichtbaar bent! Dat ben ik met je eens, maar dan heb ik wel de achterlichtjes ook aan Quote
Derrek Geplaatst 23 November, 2017 Geplaatst 23 November, 2017 13 uur geleden zei Deaken: Dat is best een leuk setje, voor de prijs hoef je het iig niet te laten. Is het nog een beetje makkelijk in te bouwen? Vrij eenvoudig. Het relais kun je het beste in de buurt van de accu monteren en wordt aangesloten op de massa en (via een zekering) op de +12 Volt van de accu. De uitgangsdraden vervolgens verbinden aan de LED dagrijverlichtingslampen. Tenslotte is er nog 1 draad die je moet verbinden met de draad naar een van de dimlichtlampen (dit is voor de sturing van de ingebouwde dimmer). Het relais herkent vanzelf dat je de motor start en schakelt dan de dagrijlampen automatisch aan. Zodra je de dimlichten aan zet dan gaat de dagrijverlichting op halve kracht branden (verplicht). Zet je de motor uit, dan blijft de dagrijverlichting nog even vol branden en gaat dan weer vanzelf uit (het werkt dan als een "comming home systeem"). Ik gebruik deze relais nu meer dan 5 jaar op 2 auto's. Quote
BvE Geplaatst 24 November, 2017 Geplaatst 24 November, 2017 11 uur geleden zei Derrek: Vrij eenvoudig. Het relais kun je het beste in de buurt van de accu monteren en wordt aangesloten op de massa en (via een zekering) op de +12 Volt van de accu. De uitgangsdraden vervolgens verbinden aan de LED dagrijverlichtingslampen. Tenslotte is er nog 1 draad die je moet verbinden met de draad naar een van de dimlichtlampen (dit is voor de sturing van de ingebouwde dimmer). Het relais herkent vanzelf dat je de motor start en schakelt dan de dagrijlampen automatisch aan. Zodra je de dimlichten aan zet dan gaat de dagrijverlichting op halve kracht branden (verplicht). Zet je de motor uit, dan blijft de dagrijverlichting nog even vol branden en gaat dan weer vanzelf uit (het werkt dan als een "comming home systeem"). Ik gebruik deze relais nu meer dan 5 jaar op 2 auto's. @Derrek, bij de Niro is dit volgens mij moeilijker i.v.m. dat de accu achterin zit. Quote
Murcielaygo Geplaatst 24 November, 2017 Geplaatst 24 November, 2017 Vrij eenvoudig. Het relais kun je het beste in de buurt van de accu monteren en wordt aangesloten op de massa en (via een zekering) op de +12 Volt van de accu. De uitgangsdraden vervolgens verbinden aan de LED dagrijverlichtingslampen. Tenslotte is er nog 1 draad die je moet verbinden met de draad naar een van de dimlichtlampen (dit is voor de sturing van de ingebouwde dimmer). Het relais herkent vanzelf dat je de motor start en schakelt dan de dagrijlampen automatisch aan. Zodra je de dimlichten aan zet dan gaat de dagrijverlichting op halve kracht branden (verplicht). Zet je de motor uit, dan blijft de dagrijverlichting nog even vol branden en gaat dan weer vanzelf uit (het werkt dan als een "comming home systeem"). Ik gebruik deze relais nu meer dan 5 jaar op 2 auto's.In bovenstaand verhaal dan wel even "dimlichten" vervangen door "stadslichten", dan klopt het verhaal wel.Je zou nog kunnen discussiëren of "misbruik" van DRL als extra stadslicht terwijl het daarvoor niet ontworpen is mag, maar de kans dat ze je daarop pakken is zeer klein. Quote
Derrek Geplaatst 25 November, 2017 Geplaatst 25 November, 2017 21 uur geleden zei BvE: @Derrek, bij de Niro is dit volgens mij moeilijker i.v.m. dat de accu achterin zit. Ja, maar ik dacht dat het hier om een Picanto ging. Overigens is bij de Niro ook een +12Volt in de motorruimte aanwezig bij de zekeringkast (7.5 van de gebruiksaanwijzing). Daar moet je bijv. startkabels op aansluiten als dat nodig is. En dar kun je ook het relais op aansluiten. 1 Quote
Derrek Geplaatst 25 November, 2017 Geplaatst 25 November, 2017 20 uur geleden zei Murcielaygo: In bovenstaand verhaal dan wel even "dimlichten" vervangen door "stadslichten", dan klopt het verhaal wel. Je zou nog kunnen discussiëren of "misbruik" van DRL als extra stadslicht terwijl het daarvoor niet ontworpen is mag, maar de kans dat ze je daarop pakken is zeer klein. Nee, ik bedoel echt dimlichten. Zo staat het ook in de installatiehandleiding van het relais. In de APK voorschriften (van 2012) stond dat dagrijverlichtingslampen gedimd mee mochten branden met dimlichten. Daarom is dit relais (in 2011) op de markt gekomen voor eenvoudige latere inbouw van dagrijverlichting. Ik had die APK voorschriften toen ik het relais inbouwde maar kan ze helaas niet meer vinden. De auto is overigens pas nog APK goedgekeurd met deze schakeling. Quote
Murcielaygo Geplaatst 25 November, 2017 Geplaatst 25 November, 2017 Nee, ik bedoel echt dimlichten. Zo staat het ook in de installatiehandleiding van het relais.Toch raar, want als ik bij mijn Picanto met LED-DRL het stadslicht aanzet, DAN dimmen de DRL naar lagere helderheid, net als bij alle auto's met dit systeem die ik ken. En op mijn Aygo had ik aftermarket DRL met E-keur, zonder dimfunctie. Die moesten zo worden aangesloten dat bij stadslicht aan de DRL uit ging.Dus ik blijf erbij dat het om stadslicht gaat.Helaas hebben heel veel mensen geen benul van wat stadslicht, dimlicht of grootlicht is en worden deze termen dus HEEL vaak verkeerd door elkaar gebruikt.En om het NOG lastiger te maken zijn er nu ook auto's waarbij bij DRL OOK de stadslichten en achterlichten aan gaan (zoals Volvo), waarbij DRL uitgaat of dimt bij inschakelen van stadslicht.Ik dacht ook dat dit uiteindelijk verplicht ging worden, maar daar twijfel ik over.USP van DRL was eigenlijk dat doordat de achterlichten NIET aan gingen achter het contrast met remmen overdag beter was. Maar heel veel mensen hebben door de helderheid van DRL nu in de avond niet door dat ze geen licht voeren (ook omdat dashboards tegenwoordig ook zonder licht aan oplichten), waardoor 's avonds deze mensen van achter niet te zien zijn.Ik ben om die reden aan het kijken of ik eenvoudig de achterlichten van mijn Picanto kan bijschakelen op DRL, waarbij DRL dimt als stadslicht aan gaat.Maar dan wel zonder dat andere dingen "lastig" gaan doen en dat valt tegen Quote
Derrek Geplaatst 26 November, 2017 Geplaatst 26 November, 2017 Op 25-11-2017 om 08:50 zei Murcielaygo: Toch raar, want als ik bij mijn Picanto met LED-DRL het stadslicht aanzet, DAN dimmen de DRL naar lagere helderheid, net als bij alle auto's met dit systeem die ik ken. En op mijn Aygo had ik aftermarket DRL met E-keur, zonder dimfunctie. Die moesten zo worden aangesloten dat bij stadslicht aan de DRL uit ging. Dus ik blijf erbij dat het om stadslicht gaat. Ik ben het eigenlijk met je eens dat het stadslicht zou moeten zijn, maar in de installatiehandleiding staat toch echt: "Siganal input from Head Licht Low Beam". In de auto waar ik de relais heb gebruikt zitten de stadslichten in de koplampen verwerkt, dus niet afzonderlijk. In Nederland mag je niet met alleen stadslichten rijden, alleen samen met dimlicht of met grootlicht en dan zie je het verschil of die draad nu aan de stadslichten of aan de dimlichten is aangesloten toch niet. Een stilstaande (geparkeerde) auto mag wel alleen stadslichten voeren. Parkeerlichten zou dan ook een betere benaming zijn. Quote
Murcielaygo Geplaatst 26 November, 2017 Geplaatst 26 November, 2017 Aansluiten op dimlicht is bij sommige auto's helemaal een probleem, omdat die dimlicht uitschakelen bij gebruik van grootlicht. Ook dat zul je niet echt zien, maar IMHO hoort het gewoon niet zo.Zou je een Aygo/C1/107 hebben dan KAN dimlicht niet eens; die zijn negatief geschakeld...Mbt de benaming; mij is geleerd dat parkeerlicht aan slechts 1 zijde brandt, meestal door bij contact uit de richtingaanwijzerhendel omhoog of omlaag te zetten.Er zijn alleen steeds minder merken die dit hebben, de meeste VAG-auto's wel, maar je ziet het niet vaak. Quote
Derrek Geplaatst 26 November, 2017 Geplaatst 26 November, 2017 2 uur geleden zei Murcielaygo: Zou je een Aygo/C1/107 hebben dan KAN dimlicht niet eens; die zijn negatief geschakeld... De lampjes in een C1/107 hebben gewoon een positieve voeding hoor (H4 hi/lo). Het werkt ook al 5 jaar.... Wat betreft het uitschakelen van van dimlicht bij grootlicht, dat klopt en daarom gaan de dagrijlampen bij grootlicht ook fel meebranden. Maar dat is juist goed en toegestaan. Alleen bij dimlicht moeten ze gedimd branden. Quote
Murcielaygo Geplaatst 27 November, 2017 Geplaatst 27 November, 2017 De lampjes in een C1/107 hebben gewoon een positieve voeding hoor (H4 hi/lo). Het werkt ook al 5 jaar....Ik heb een Aygo gehad en letterlijk aan bijna 100 "Citybugs" modificaties gedaan.De stadslichten hebben een vaste massa en schakelen positief. Daarmee ook achterlicht en de verlichting van dashboard, kachel en dergelijke.De koplampen hebben een vaste voeding, ieder via een eigen zekering. De massa van deze lampen is geschakeld, trust me... Alleen in sommige markten waar "dimmed dipped beams" verplicht zijn/waren was dit anders; ik heb thuis de schema's rechtstreeks van Toyota...Deze vreemde manier van schakelen geeft ook erg vreemde verschijnselen wanneer een koplampzekering klapt. Hoe het bij de huidige generaties zit weet ik niet.Maar goed, dat is geen Kia... Quote
Derrek Geplaatst 27 November, 2017 Geplaatst 27 November, 2017 8 uur geleden zei Murcielaygo: Ik heb een Aygo gehad en letterlijk aan bijna 100 "Citybugs" modificaties gedaan. De stadslichten hebben een vaste massa en schakelen positief. Daarmee ook achterlicht en de verlichting van dashboard, kachel en dergelijke. De koplampen hebben een vaste voeding, ieder via een eigen zekering. De massa van deze lampen is geschakeld, trust me... Ik heb het over een Peugeot 107 en daar zitten H4 lampen in voor dim- en grootlicht en ook de stadslichtjes zitten in dezelfde reflector. Ik ben nooit te oud om te leren dus dan vraag ik me af hoe je dan de stadslichten positief kunt schakelen (vaste massa) en de dimlichten negatief (vaste +12). En hoe zou dan het grootlicht geschakeld zijn? Dat is dezelfde H4 lamp dus ook negatief? Maar ik ga de auto nog wel even opzoeken en het met een voltmeter nameten. Nu wil ik het zeker weten. Verder hebben we alleen Kia's in de familie (4 stuks).. Quote
Murcielaygo Geplaatst 27 November, 2017 Geplaatst 27 November, 2017 Grootlicht is idd ook negatief geschakeld.De lichtschakelaar is erg "creatief" aangesloten, want ook de aansturing van de knippers is negatief, maar ze worden positief geschakeld... Quote
BvE Geplaatst 2 December, 2017 Geplaatst 2 December, 2017 Wat mij opviel vandaag dat er veel auto's van verschillende merken alleen met DRL verlichting rijden ondanks het toch wel erg mistig was/is, ze weten schijnbaar niet dat die achterlichten niet branden. Zet bij mist altijd het grote dimlicht aan !!!! 1 Quote
gjcvro Geplaatst 2 December, 2017 Geplaatst 2 December, 2017 Veel automatisch schakelende verlichting herkend gewoon niet dat het mistig is. Vandaar ook nog altijd wat verstand gebruiken . Gelukkig zijn er ook hele volksstammen die bij een beetje mist meteen de mistlampen voor en achter aangooien zodat de rest half verblind rondrijdt. 1 Quote
rick_m Geplaatst 26 December, 2017 Geplaatst 26 December, 2017 Ik kwam er laatst achter dat de dagrijverlichting uit ging, toen ik de handrem activeerde (in het geval van een Niro moet je hem natuurlijk intrappen) Hebben alle Niro's dat? En weet iemand waarom dat is? Overigens heb ik de verlichting nu altijd AAN, bij mist en regen ben ik graag goed zichtbaar, ook aan de achterkant. Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.