Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ik kwam er vandaag achter dat als ik de ECC van onze Kia Rio uit 2012 op: verwarmen vd voeten zet, dat niet gebeurt. Wat er wel gebeurt is dat de blower voluit op de voorruit begint te blazen, hetzelfde als hij doet als je de tuimelschakelaar vd voorruit ontwaseming indrukt. De overige functies vd ECC doen wel wat ze beloven. In de winter heb graag warme voeten, maar ik voel geen luchtstroming in het voeten compartiment als ik die functie inschakel.

Is dit herkenbaar en wat is er aan te doen?

Kan de dealer dit dmv een softwarematige aanpassing opnieuw calibreren?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

groet,

Kogelman

Posted

Deze storing herken ik niet en heb ik hier ook nog nooit gehoort hier
Wat ik wel vaker geb gehoort hier is dat de voeten geen watme lucht krijgen en dat zou dan komen door een afgebroken klep in het kachel huis
Dit zouden ze eenvoudig moeten kunnen controleren

Verstuurd vanaf mijn Debielen Mobiele Telefoon met Tapatalk 🤣🤣

Posted

We hebben exact dezelfde probleem.

Kort geleden naar de dealer geweest en oorzaak is idd de bedieningsklep.

Onderdeel kost 180 euro bij de dealer en voor 250 euro (incl montage) kunnen ze het maken

Gr,
Ray

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

Posted

Durf met zekerheid te zeggen dat je stelmotor bedieningsklep niet goed werkt. Enig oplossing  wat men hierboven beschrijft (dashboard moet er in zijn geheel uit). Ik heb deze toen laten vervangen (onder garantie) totdat er een permanente oplossing voor was, op advies van een kia monteur. Dit ben ik toevallig paar jaar geleden ook achter gekomen door een engels forum. Bij ons staat deze altijd in de AUTO stand dus. als ik hier niet naar gezocht had was ik er nooit achter gekomen.

Posted

Ik heb nog (10.000 km of 1 jaar) Kia garantie. Betekent dit dat het vervangen vd bedieningsklep nog onder de 7 jaar garantie zal vallen?

groet, Kogelman

Posted

Ik heb Kia Zwolle vanmiddag een mail gestuurd ( telefonisch waren ze vandaag slecht bereikbaar) met mijn probleem en de vraag om een passende oplossing. We wachten af.

groet, Kogelman

Posted

Ik heb al bericht terug gekregen vd vestigingsdirecteur: Het zou kunnen dat de klacht onder garantie verholpen kan worden, dit is ter beoordeling vd Garantie afdeling van Kia. We maken een afspraak om de auto te brengen ter beoordeling, over 1.5 week hebben ze daar tijd voor in Zwolle.

Wait and see.

groet,

Kogelman

Posted

Dat is een probleem wat zo nu en dan weleens voorkomt. Het bedieningsoogje breekt van de kachelklep af waardoor deze niet meer bedient wordt. Omdat hier een stangenstelsel aanzit wat meerdere kleppen bedient gaat de werking van je ECC daardoor in de fout.

Posted

Volgende week maandag 2 juli gaat de Niro naar de dealer om een diagnose te stellen. Ik denk idd ook dat het de bediening vd kachelklep is. De metalen buis bij de voeten wordt nl wel loeiheet, maar die warmte wordt niet naar buiten(richting de voeten) geblazen. Een klep die niet meer open wil en dus de warmte verhindert om uit te stromen klinkt dan wel logisch.

groet, Kogelman

Posted

Vandaag naar de dealer geweest: de stelmotor vd kachelbediening heeft inderdaad kuren. Deze wordt binnenkort kostenloos vervangen door een nieuw exemplaar. Valt onder de Kia garantie. 

groet, Kogelman

• 1 month later...
Posted

Gisteren de auto weer opgehaald, stelmotor vd kachel is vernieuwd (hele dashboard moest er uit) en hij blaast weer volle kracht op de voeten. Tijdens de reparatie kwam de dealer er achter dat de airco pomp lekte, dus deze hebben ze ook meteen vervangen en het airco koudemiddel ververst, dus die kan er weer even tegen (ik was wel de auto daardoor 2 dagen langer kwijt, maar had een leenauto mee). Keurige garantie-service!

Weet iemand hier wanneer die cruise control update voor de Rio 3 precies was/hoe deze heet volgens het service bulletin? Bij mijn superpack werkt de cc erg traag , dit heb ik gemeld aan de dealer met de tip de update te doen, maar deze zei dat er geen update was voor mijn auto. (Nu weet ik dus niet of de mijne bij de vorige eigenaar deze update al gehad heeft, maar aan de werking van de cc te merken niet)

Helaas kwam ik er op de terugweg naar huis achter dat de cruise control niets meer deed (indicator brandt wel, maar er wordt geen snelheid vastgehouden), de schakelindicator in de tellerbak het niet meer doet en dat de radio vrijwel geen ontvangst meer heeft (veel ruis, alleen de lokale zender wordt ontvangen). Ik heb bij thuiskomst meteen de dealer gebeld, deze 3 klachten gemeld en een afspraak gemaakt voor over een week. Ze hadden er geen verklaring voor en zien het als losstaande euvels , maar gaan er naar kijken. Raar, je levert de auto in met werkende cruise control, werkende schakelindicator en prima radio ontvangst en krijgt hem mee met deze 3 gebreken. Misschien is de cruise control iets softwarematigs en zijn ze vergeten de antennestekker weer in de radio te pluggen. Wordt dus nog vervolgd.

groet, Kogelman

Posted

Het lijkt op een slechte stekkerverbinding, of bijv. kortsluiting van het snelheidssignaal; zowel radio als CC en shift-indicator krijgen dat door.
Maar dan zou vermoedelijk de snelheidsmeter ook niet goed meer werken...

Posted

Bedankt voor het meedenken Murcielaygo, ik geef het door aan de werkplaats. De snelheidsmeter werkt wel. Ik lees ook over de remschakelaar en sensor koppelingspedaal die ervoor kunnen zorgen dat cruise control en schakelindicator het niet meer doen. Vandaag ontdekte ik water in het voeten compartiment onder de matten. Ik heb de auto naar de dealer gebracht. Ze hebben aan de airco gewerkt, waarschijnlijk is daar iets misgegaan (ik vermoed  dat het condenswater vd airco is dat normaliter onder de auto wegloopt, maar dat nu in de auto terechtkomt. Slangetje verkeerd gemonteerd oid.) groet, Kogelman

• Like 1
Posted

Auto vandaag weer opgehaald, alles is weer hersteld. Het waren idd kleinigheden: het hele dashboard is eergisteren er ivm de regelklep vervanging vd kachel uit geweest en na montage zijn er drie 12 pins-stekkers achter het dashboard niet goed genoeg in elkaar geklikt door een monteur waardoor niet alle pinnetjes contact maakten met als gevolg: geen cruise, geen schakelindicator en gebrekkige radio ontvangst. De waterlekkage was idd airco condenswater dat naar binnen liep omdat het afwateringsslangetje eraf gefloept was. De gebreken waren vlot verholpen. Lullige mankementen en slordig vd dealer, maar ze hebben het keurig verholpen met uitgebreide excuses en alles valt onder de Kia garantie waar ik nog zo'n 8000 km of 1 jaar recht op heb. Daarnaast hebben ze de laatste software update uitgevoerd die voor mijn auto beschikbaar was (dat was " een interieur en comfort verhogende update" volgens de dealer), waardoor o.a. de cruise control nu ook directer werkt. 

groet, Kogelman

• Like 1