Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hallo iedereen,

Ik ben Christian, en heb eindelijk een mooie wagen gekocht. 

Een Kia Sorento, bouwjaar 2010, 2.2 diesel, met 197 pk; 163000 km; Deze wagen is in absolute nieuwstaat. Gewoon gek!

Heb altijd met wagens gereden die meer dan 16 jaar oud waren (maar wel in goede staat, maar verouderde technologie en zo).

Deze Kia rijdt geweldig. 

Ik heb me lid gemaakt om veel bij te leren en te luisteren naar tips en tricks; Straks open ik een topic over sleutels.

Groetjes, en be safe!

Christian

• Like 1
Guest CeedDriver
Posted (edited)

Hoi Christian,

Sorento.....zeker mooie wagen! Heel veel veilige kilometers gewenst en natuurlijk welkom bij de club :-) 

Edited by CeedDriver
Posted

Hihi, bedankt! EN inderdaad, een geweldige wagen.

(er ging wel een motor management lampje branden na een paar dagen. Bij de Kia dealer las men de foutcode: egr klep zit vast.

Offerte: 418 euro. F*ck.

Gezocht op het internet waar dat ding zat, er uit gehaald, gereinigd, teruggeplaatst, opgelost... voor 8 euro. Stel je voor.)

Dealer zei ook: "je remolie moet vervangen worden want die ziet bruin. " Ik check het op de parking, het ziet er zo helder als water uit. Leugenaars;

Posted
51 minuten geleden zei Eindelijk:

Dealer zei ook: "je remolie moet vervangen worden want die ziet bruin. " Ik check het op de parking, het ziet er zo helder als water uit. Leugenaars;

Remolie is hygroscopisch en trekt dus vocht/water aan. Officieel  volgens het onderhoudsvoorschrift moet je die dan ook  (preventief) om de 2 jaar vervangen, ook al is ie zo helder als water.
Anders loop je een keer de kans dat je auto niet meer remt (zoals het hoort) met alle gevolgen van dien...
Een jaartje uitstel zal niet zoveel kwaad kunnen, maar ik zou 'm er  niet veel langer in laten zitten.

M.v.g.
Martin

Posted
3 uur geleden zei Sharkster:

Remolie is hygroscopisch en trekt dus vocht/water aan. Officieel  volgens het onderhoudsvoorschrift moet je die dan ook  (preventief) om de 2 jaar vervangen, ook al is ie zo helder als water.
Anders loop je een keer de kans dat je auto niet meer remt (zoals het hoort) met alle gevolgen van dien...
Een jaartje uitstel zal niet zoveel kwaad kunnen, maar ik zou 'm er  niet veel langer in laten zitten.

M.v.g.
Martin

Kan best zijn, maar als die zegt dat ze "bruin ziet" en ik zie dat deze glashelder is ( want deze was 1000 km geleden vervangen bij het onderhoud) , dan kan ik daar slechts 1 zaak uit concluderen.

Posted

Ik bestrijd ook niet dat ze zouden liegen... ik zeg alleen dat ie periodiek vervangen moet worden voor je eigen veiligheid! Ook al ziet ie er glashelder uit.
Het is je eigen keus.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Posted
16 uur geleden zei Eindelijk:

Hihi, bedankt! EN inderdaad, een geweldige wagen.

(er ging wel een motor management lampje branden na een paar dagen. Bij de Kia dealer las men de foutcode: egr klep zit vast.

Gezocht op het internet waar dat ding zat, er uit gehaald, gereinigd, teruggeplaatst, opgelost... voor 8 euro. Stel je voor.)

Als je de dealer niet vertrouwd kan je altijd naar een ander gaan voor een second opinion. In hele vreemde gevallen zou ik de Bovag inschakelen

Posted

Het ergste van al is dat de andere dealer in Sint-Niklaas reeds een groot onderhoud had gedaaan, 1000 km geleden. Door te zeggen dat de remvloeistof bruin ziet zegt hij eigenlijk dat de vorige dealer zijn werk niet heeft gedaan.

Posted
Op 17-7-2018 om 19:02, Eindelijk zei:

Kan best zijn, maar als die zegt dat ze "bruin ziet" en ik zie dat deze glashelder is ( want deze was 1000 km geleden vervangen bij het onderhoud) , dan kan ik daar slechts 1 zaak uit concluderen.

Ik zou het advies om de remvloeistof te vervangen niet negeren maar gewoon doen !!

163.000 km en misschien nooit de remolie vervangen is spelen met je veilige km's.

je kent niet de gehele geschiedenis van een gebruikte auto !!

Posted
Op 21-7-2018 om 19:31, Intersec zei:

Ik zou het advies om de remvloeistof te vervangen niet negeren maar gewoon doen !!

163.000 km en misschien nooit de remolie vervangen is spelen met je veilige km's.

je kent niet de gehele geschiedenis van een gebruikte auto !!

De wagen heeft 1000 km geleden groot onderhoud gehad bij een andere Kia dealer. Ik zie dat de remvloeistof helder is... Het lijkt me dus onlogisch de remvloeistof nu te vervangen. De wagen remt trouwens uitstekend.

Posted
7 uren geleden, Eindelijk zei:

De wagen heeft 1000 km geleden groot onderhoud gehad bij een andere Kia dealer. Ik zie dat de remvloeistof helder is... Het lijkt me dus onlogisch de remvloeistof nu te vervangen. De wagen remt trouwens uitstekend.

Ik begreep uit een eerder geschreven stuk dat de kleur van de olie afwijkt van wat normaal is.

vandaar mijn reactie, afwijkende kleur .... vervang gewoon voor die paar 10'tjes.

Dan weet je zeker dat je auto mooi blijft.

Ik citeer:,, hij remt prima" .....   oke,  ik vermoedt dat jij nog niet zo veel kmérs op je naam hebt.

Problemen gaan zich voordoen op het moment dat jij het niet verwacht, te denken aan noodsituatie's.

en dan is het te laat ;) 

Ik heb 19 jaar op de weg gezeten en in een Garage voor zware voertuigen gewerkt vanaf mijn jeugd tot ongeveer 11 jaar gelden.

Wil niet zeggen dat ik alles weet, of gelijk wil hebben, maar ik heb genoeg situatie's gezien.

Posted
Op 21-7-2018 om 19:01, Eindelijk zei:

Het ergste van al is dat de andere dealer in Sint-Niklaas reeds een groot onderhoud had gedaaan, 1000 km geleden. Door te zeggen dat de remvloeistof bruin ziet zegt hij eigenlijk dat de vorige dealer zijn werk niet heeft gedaan.

En wie garandeert dat de remvloeistof daadwerkelijk is vervangen?

Bij normaal gebruik merk je weinig van water in de remvloeistof. Dat ga je pas merken als merken als je veel achter elkaar moet remmen. ( heuvelroute in Limburg ) en de teperatuur van de remvloeistof oploopt.
Hierdoor gaat het water verdampen en vormt luchtbellen in je remsysteem waardoor je geen drukopbouw in je remsysteem krijgt en de wagen niet remt.
Dan heb ik het nog niet over de roestvorming in de remleidingen en remcilinders.

Op 17-7-2018 om 14:17, Eindelijk zei:

Hoe lang ben je er mee bezig geweest?