Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hallo allemaal,

Ik ben sinds Maart dit jaar de eigenaar van een Picanto 1.0 uit 2012. Ik heb de auto bij een garage gekocht die er op zijn zachts gezegd een potje van heeft gemaakt. Losse schroeven gevonden, luchtfilter met een ijzerdraadje vast gezet, kale remblokjes een kapotte slang naar de koelvloeistof (tank was helemaal leeg). Nu hebben we deze dingetjes opgeknapt en komt alweer een nieuw probleem kijken: 

De auto maakt een schrapend geluid bij een bepaalde snelheid/toerental. Dit gebeurd heel consequent bij een bepaalde snelheid (20 km p/h, 45, 60, 70 en 80). Zodra ik dan wat eerder opschakel is het weg. Naar de dealer geweest en die hebben 23 augustus pas tijd om het echt goed te bekijken. Wel even mee gereden en hij schat in dat het de aircopomp is (zou ook verklaren dat we de airco vorige maand hebben moeten laten bijvullen). 

Nu is het volgende probleem dat we gepland hebben om over twee weekjes met de auto naar Tsjechie te rijden. De man bij de dealer gaf aan dat hij geen glazen bol heeft en dat wellicht de boel vast zou kunnen lopen (of niet). De dealer in Heerlen zei dat het geen verschil maakt of de airco aan staat of niet omdat deze toch altijd op de achtergrond mee draait, maar in Maastricht zeiden ze dat er niks gebeurd als je hem uit zet. (Het geluid blijft hetzelfde ongeacht of de airco aan staat of niet). 

Ik heb 2 vraagjes: Draait de aircopomp altijd op de achtergrond mee? En heeft er iemand al ervaring met dit probleem of zou iemand al enigzins uitsluitsel kunnen geven over wat het kan zijn? 

Alvast enorm bedankt! 

Met vriendelijke groet, 

Jana.

 

Posted

Ik kan alleen antwoord geven op de compressor van de airco; die draait NIET altijd mee.
De poelie voorop de compressor wel, maar in die poelie zit een electromagnetische koppeling en pas als die spanning krijgt gaat de compressor mee lopen.
Je hoort dan ook een duidelijke klik en voelt/hoort dat de motor wat vermogen verliest.

Bij sommige van die koppelingen zie je het hart ook wel of niet meedraaien, maar ik weet niet of dat bij de Picanto ook zo is.

Posted

Oke dankjewel! Dan weet ik er al ietsje meer van. Zou het dan de airco compressor wel kunnen zijn? Ik vind het zo'n gek idee dat deze dan toch dat schrapend geluid blijft terwijl hij wel uit staat. Of misschien doelde de dealer dan op de poelie. 

Posted (edited)

Vraag me af of je dan een schrapend geluid zou horen, dan zou er iets aanlopen. Bij onderdelen van een airco verwacht ik meer een ratelend geluid zeker in combinatie met de snelheden-'truc'. Ik ben geen monteur oid maar het klinkt eerder als een onderdeel dat aan gaat lopen bij een x aantal toeren/belasting. Weet je zeker dat het geen fluitend geluid is want dan kan het mss de koppeling zijn.

Update: wat ik op internet nog kan achterhalen is dat de airco vloeistof mss laag staat en daardoor geluid maakt

Edited by Rox
Posted

Hallo Rox! Ja wij zijn eigenlijk ook afgestapt van het idee dat het de airco is. Deze is ook pas bijgevuld en doet het verder prima. Het is echt een schrapend geluid en niet fluitend, kan het anders moeilijk omschrijven. Of een diep ratelend maar het wordt erger en zit geen ritme in. 

Het geluid stopt als ik de koppeling in trap en is er eigenlijk alleen geluid als ik het gas pedaal gebruik bij bepaalde toeren. 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...