Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Voor NO-Niro’s toch een aanrader...

Aanbevolen Berichten

Geplaatst (aangepast)

Na jarenlang allerlei soorten Volvo’s te hebben gereden ben ik kort geleden over gestapt op Kia. En om dat ik de hybride-techniek aansprekend vond en er ook nieuwsgierig naar was, heb ik gekozen voor de Niro. En wel in een private lease constructie.

De eerste kennismaking was gelijk al postitief. De deur die ik vast pakte was meer solide dan die van een Volvo. Hij sloot ook met een zwaarder kluisdeurgevoel... Binnen in is de afwerking alsook de vormgeving uitstekend. 

Het rijden zelf is geheel anders dan bij een niet-hybride auto. Kon ik mezelf toch enigszins voorzichtig het predikaat  wegpiraat aanmeten, dat is nu gans anders. En dat is niet gelegen aan de wegligging of de prestaties van de auto want die zijn hartstikke oké.

De betrokkenheid bij het rijden is best groot. De auto dwingt je om met engagement te rijden. Met focus op zuinigheid natuurlijk want de energiestromen en verbruikscijfers vliegen je op de ver#chillende displays om de oren. En dat verbruik viel me helemaal niet tegen.  Op een eerste ritje het land in met grote weg, buitenweg, dorpen en landweggetjes kwam ik over een kleine 200 kilometer uit en thuis op een verbruik van 4,4 liter/100km. En dan niet ultra sloom maar gewoon met het verkeer mee: 80 waar dat mocht. 100 waar dat mocht en 120 waar dat mocht. Dan. vind ik een verbruik van bijna 1 op 23 best netjes.

Ik zal heus niet altijd mijn best doen om altijd maar op dat verbruik te letten. Op een gegeven moment is het ook gaan met die banaan. Na een inrij periode ( inmiddels zo’n 2000 km) heb ik hem snachts eens op zn staart getrapt. Ik kwam tot 185 op de teller ( met een meelopende GPS op 179.7 km) Toch aanzienlijk meer dan de fabrieksopgave van 162 km..

Maar geen zorg. Dit was slechts een test-case en dat ga ik niet steeds doen. Het is alleen leuk om te weten dat hij het kan.

De handling  van de auto is ook best lekker . Het stuur is een tikje licht maar wel precies en je kunt er scherp mee sturen. De demping voelt uitstekend en er is weinig overhelling. Prima.  Ik heb de auto niet tot op de grens gereden en dat ga ik ook niet doen. Gewoon vlot in het dagelijks gebruik. De respons op  het gaspedaal  vind ik wel een dingetje. Elektrisch is dat prima. Hij rolt dan vlot weg. Wanneer de motor het overneemt is de respons op het pedaal een  stuk minder. Bij de Volvo was een millimetertje gas voldoende voor reactie. Dat is hier niet bij de Kia. Hij is best vlot maar dan moet je ook stevig trappen..

Dat neemt niet weg dat ik het een heerlijke auto vind. Goed en netjes afgewerkt. Interessante techniek die uitnodigt tot betrokken en bewust rijden. Veel zinvolle electronica aan boord maar ook spielerei ( dat is wel wat voor mij) Veel ruimte en een goed en vertrouwd weggedrag. Voldoende vlot, lekker zuinig en hij smoelt ook nog eens goed. Kia Niro. Wie had dat gedacht.

mvg Harry.

aangepast door Grijswolfje
  • Like 3
Geplaatst

Hallo Grijswolfje,

ik moet me aansluiten bij jou info.

Ik ben ook van Volvo (XC60 D3 400Nm 163pk automaat) overgeschakeld op een Kia Niro.

Volvo reed geweldig, echter met minder km's per jaar en geen caravan meer was een diesel gewoon te duur (146 euro/pm wegenbelasting en 1:12 verbruik (leeggewicht ongeveer 1700 kg)).

Hou dus ook van doorrijden (ik blijf niet achter een vrachtwagen hangen om zuinig(er) te rijden), is idd. een heel stuk rustiger met de Niro; ik kom op ongeveer 1:19 (bij weinig snelweg km's).

Ik heb na 5000km rijden alleen hulpveren laten plaatsen; ik vond de auto achter doorzakken in beladen toestand.

Nu ongeveer 25000 km op de teller.

Succes met de Niro !!!

mvg,

Wil002

• Like 2
Geplaatst
1 uur geleden, Grijswolfje zei:

Na jarenlang allerlei soorten Volvo’s te hebben gereden ben ik kort geleden over gestapt op Kia. En om dat ik de hybride-techniek aansprekend vond en er ook nieuwsgierig naar was, heb ik gekozen voor de Niro. En wel in een private lease constructie.

De eerste kennismaking was gelijk al postitief. De deur die ik vast pakte was meer solide dan die van een Volvo. Hij sloot ook met een zwaarder kluisdeurgevoel... Binnen in is de afwerking alsook de vormgeving uitstekend. 

Het rijden zelf is geheel anders dan bij een niet-hybride auto. Kon ik mezelf toch enigszins voorzichtig het predikaat  wegpiraat aanmeten, dat is nu gans anders. En dat is niet gelegen aan de wegligging of de prestaties van de auto want die zijn hartstikke oké.

De betrokkenheid bij het rijden is best groot. De auto dwingt je om met engagement te rijden. Met focus op zuinigheid natuurlijk want de energiestromen en verbruikscijfers vliegen je op de ver#chillende displays om de oren. En dat verbruik viel me helemaal niet tegen.  Op een eerste ritje het land in met grote weg, buitenweg, dorpen en landweggetjes kwam ik over een kleine 200 kilometer uit en thuis op een verbruik van 4,4 liter/100km. En dan niet ultra sloom maar gewoon met het verkeer mee: 80 waar dat mocht. 100 waar dat mocht en 120 waar dat mocht. Dan. vind ik een verbruik van bijna 1 op 23 best netjes.

Ik zal heus niet altijd mijn best doen om altijd maar op dat verbruik te letten. Op een gegeven moment is het ook gaan met die banaan. Na een inrij periode ( inmiddels zo’n 2000 km) heb ik hem snachts eens op zn staart getrapt. Ik kwam tot 185 op de teller ( met een meelopende GPS op 179.7 km) Toch aanzienlijk meer dan de fabrieksopgave van 162 km..

Maar geen zorg. Dit was slechts een test-case en dat ga ik niet steeds doen. Het is alleen leuk om te weten dat hij het kan.

De handling  van de auto is ook best lekker . Het stuur is een tikje licht maar wel precies en je kunt er scherp mee sturen. De demping voelt uitstekend en er is weinig overhelling. Prima.  Ik heb de auto niet tot op de grens gereden en dat ga ik ook niet doen. Gewoon vlot in het dagelijks gebruik. De respons op  het gaspedaal  vind ik wel een dingetje. Elektrisch is dat prima. Hij rolt dan vlot weg. Wanneer de motor het overneemt is de respons op het pedaal een  stuk minder. Bij de Volvo was een millimetertje gas voldoende voor reactie. Dat is hier niet bij de Kia. Hij is best vlot maar dan moet je ook stevig trappen..

Dat neemt niet weg dat ik het een heerlijke auto vind. Goed en netjes afgewerkt. Interessante techniek die uitnodigt tot betrokken en bewust rijden. Veel zinvolle electronica aan boord maar ook spielerei ( dat is wel wat voor mij) Veel ruimte en een goed en vertrouwd weggedrag. Voldoende vlot, lekker zuinig en hij smoelt ook nog eens goed. Kia Niro. Wie had dat gedacht.

mvg Harry.

Geplaatst

Ik ben zeg maar een tevreden gebruiker van het eerste uur. Inmiddels nu zo´n 26 maanden in het bezit van de Niro en voor 99% tevreden!

Waarom geen 100% zult U vragen? Welnu de navigatie is na drie updates nog steeds niet voorzien van adequate kaarten in vergelijk met de KIA CEED of de KIA Sportage.

De Sportage en de Ceed scoren veel beter maar zijn ook van een andere leverancier. De TOMTOM software in de Niro schiet op alle fronten tekort naar mijn bescheiden mening. 

Geplaatst
1 uur geleden, Dutchman zei:

Ik ben zeg maar een tevreden gebruiker van het eerste uur. Inmiddels nu zo´n 26 maanden in het bezit van de Niro en voor 99% tevreden!

Waarom geen 100% zult U vragen? Welnu de navigatie is na drie updates nog steeds niet voorzien van adequate kaarten in vergelijk met de KIA CEED of de KIA Sportage.

De Sportage en de Ceed scoren veel beter maar zijn ook van een andere leverancier. De TOMTOM software in de Niro schiet op alle fronten tekort naar mijn bescheiden mening. 

Ik ben dan wel benieuwd waar het verschil in zit. Ik rij 1 1/2 jaar Niro maar loop niet tegen onvolkomenheden van de kaarten aan, op 1 stukje weg na wat 1/2 jaar geleden opgeleverd is. Dat de navigatie van een andere leverancier is zou voor het kaartmateriaal geen verschil moeten maken. Wellicht worden de Ceed en Sportage wel eerder geüpdatet.

De navigatie kost bij mij geen aftrekpost en ik gebruik deze tijd.

Geplaatst

Grappig, mijn vorige auto was ook een Volvo. Een gechipte V50 2.0. Ging echt als een raket, maar de Niro bevalt veel beter.
Oke, de topsnelheid (en waar kun je dat nog rijden) ligt dan wat lager, de auto rijdt gewoon lekkerder. 
Geen spijt van de overstap naar Kia dus!

Geplaatst
5 uren geleden, Dutchman zei:

De kaarten zijn van Here, niet van TomTom. Here is een kaartenmaker die een paar jaar geleden gekocht is door een conglomeraat autofabrikanten. Autofabrikanten zijn behoorlijk traditioneel en langzaam. Ik verwacht niet dat deze het kaartmateriaal up to date zullen krijgen zoals bijvoorbeeld google maps. Overigens ontvang je wel updates, hetgeen niet het geval wat bij mijn vorige 5 auto's met navigatie.

Dat het op alle fronten tekort schiet, gaat mij veel te ver. Ik vind het een prima werkend systeem en beter dan die van Opel, Ford, Renault, et cetera. Ik heb net 3000 km door Belgie, Frankrijk, Zwitserland, Duitsland en Italië gereden en alle circa 20 adressen waar ik moest zijn zonder enig probleem gevonden. Ook files, afgesloten wegen en flitsers werden prima weergegeven.

Het enige minpunt vind ik de data die via een wifi connectie wordt geupload, dat had beter via bluetooth of usb kunnen gaan.

• Like 2
Geplaatst (aangepast)
Op 12-9-2018 om 14:45, Grijswolfje zei:

wil

Dank mannen voor jullie  reactie’s en input. Tot dusver heb ik bijna 2000 zeer tevreden KM’s met de Niro gemaakt. Geen gekke dingen te melden . Op een dingetje na: De ruitenwisserstand staat op automatisch. Bij een stevige regenbui gaan wissers op de snelste stand bewegen. Wanneer dan de regen weer afneemt blijven ze nog lang snel en zenuwachtig heen en weer gaan. Ik kan ze alleen tot bedaren brengen door ze een andere stand te geven.

Tot slot een beetje banale vraag. De top van de Niro is hoger dan de aangegeven topmvan 162. Namelijk 185 op de teller en 180 in het echt.  Hoe is jullie ervaring?

aangepast door Grijswolfje
Geplaatst
2 uren geleden, Grijswolfje zei:

De top van de Niro is hoger dan de aangegeven topmvan 162.

Klopt, als de accu leeg is zal het gemis aan elektro aandrijving de topsnelheid lager laten uitkomen.

Geplaatst

Dat ruitenwisser issue is ook mijn ervaring. Overigens heb ik dat bij andere auto's ook ervaren. Als de ruit perfect schoon is, lijkt het minder op te treden.

De oorzaak zou kunnen zijn dat er een soort waterfilmpje over het meetgedeelte van de ruit zit, vaak veroorzaakt door vettigheid of wax van de wasstraat.  

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...