Jump to content

KIA snijdt in netwerk

Mug

Recommended Posts

• Replies 58
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

De dealers zelf weten het al. Ik heb begrepen van een medewerker van een dealer in Nederlands-Limburg dat zij in ieder geval hoofddealer blijven omdat zij al jaren tot de beste 3 horen van Nederland en ook omdat zij geografisch erg goed liggen.

In Belgi

Deze Dealers blijven volgens mijn info gewoon dealer:

1- Kerres in Maastricht

2- Jo ten Oever in Nuth = een Topdealer.

3- Leenders uit Venray

Smeets in Geleen zou een twijfel geval zijn omdat Ten Oever in Nuth erg dichtbij ligt.

Maar daaren tegen zijn er in Limburg maar 5 Dealers die hoofddealer zijn.

1- Kerres in Maastricht

3- Leenders uit Venray

Smeets in Geleen zou een twijfel geval zijn omdat Ten Oever in Nuth erg dichtbij ligt.

Jij hebt goeie informanten.

Relena

• 1 month later...

1- Kerres in Maastricht

3- Leenders uit Venray

Kerres is hoofddealer gebleven en Ten Oever en Leenders zijn subdealer geworden. Zij waren toch ook hoofddealer ?

Van Hensbergen in Roosendaal en Bergen op Zoom bv is zijn dealership kwijt. Weet iemand wat hier allemaal de reden van is? Gaat het om geld van de nieuwe Kia importeur of om kwaliteiten van de gewezen dealers ????:?:???:

Toen een maand geleden mijn auto werd geleverd heb ik het gewoon gevraagd aan de Kia dealer in Zwolle (Leerentveld) . Volgens hen blijven zij gewoon.

Hoi,

Ja dat klopt. Ondertussen wat meer gelezen daarover en het blijkt dat Kia NL ook af wil van de officiele reperateurs en dat alle dealers die nu (hoofd en sub)dealer-af zijn nog tot een evt rechtzaak reperateur blijven.

Ik heb er de ballen verstand van, alleen probeer ik in de schoenen te gaan staan van een kia-dealer en dan krijg ik geen vrolijk gevoel als ik van de ene op de andere dag te horen krijg dat ik maar een ander merk moet gaan verkopen.....

We wachten het maar af, hier in het zuiden dunt het goed uit.....daar moet je al fors gaan rijden wil je een hoofd- dan wel subdealer vinden.

groet

Jo

Edited by Johannetje
taalfoutje

Mijn garage (Ruud de Jong in Boxmeer) is een subdealer. Weet niet of het ooit een hoofd dealer is geweest, maar dat maakt mij niet uit.

Zolang hij de Kia kan blijven verkopen zal het mijn dealer blijven :mrgreen:.

Goomans en Jansen is blijkbaar gesneuveld. Heeft Ruud de Jong de Boxmeer vestiging blijkbaar op tijd overgenomen ;)

Normaal heeft dit geen gevolgen.

Had dit wel gevolgen gehad voor jouw hadden ze het allang laten weten.

Je bent namelijk een overeenkomst aangegaan waar beiden mee ingestemd hebben.

Die is niet zomaar te verbreken dat weet ook de Kia importeur zelf wel.

Zou me geen zorgen maken, jouw soul komt eraan.

Als die van jouw niet komt mogen ze die van mij ook niet leveren.

En die wagens die al geleverd zijn hadden ze al helemaal niet mogen leveren.

Dit noemen ze met voorbedachte rade onderschijt maken tussen partners.

En aanzet tot valsheid in geschriften met voorbedachte rade

zonder weet van de partners in dit geval de dealers. Is een zwaar vergrijp.

Trouwens geen enkele ex Kia sub of hoofd dealer wil zijn after sales kwijt raken.

Alles gaat om de poen.

Groetjes,

Relena

Leerentveld Kia dealer in Zwolle wordt per 1 september ook Saab dealer.

Erbij? Zullen zijn (ex-)collega's leuk vinden die niets meer hebben.

Ik heb mijn voormailige dealer gisteren gesproken. Het schijnt niet helemaal transparant en netjes te zijn verlopen. Eerst een contract tekenen tot 31 juli en daarna 1/3 de zak geven......

Verkoopresultaten of goed dealerschap zijn geen issue geweest....

Blijft een hele aparte, deze moves, vooral ook omdat de leiders van de failliete Kia (Crooijmans) nu wederom in het zelfde gebouw de nieuwe Kia Motors Europe aansturen.:confused::confused:

Ook heel vreemd.......

Guest GreyGriffin

Hallo Kia Fan,

Ja, iedereen weet dat je niet moet schieten op de boodschapper die slecht nieuws brengt, maar het gebeurt toch elke keer weer...

Overigens heb ik geprobeerd de hele dealers-saga via de publieke kanalen een beetje te volgen. En vrees tot de conclusie te moeten komen dat wij hier getuigen zijn van een brokje harde zakenwereld in een moeilijke markt. Want uiteindelijk denken wij Kia-gebruikers allemaal wel een soort van 'band' te hebben met onze dealer, maar die is kennelijk niet zo heel erg belangrijk voor de hogere echelons. Het gaat slechts om autootjes verkopen, geld verdienen. We zullen ermee moeten leven.

Groet,

GreyGriffin

Moet het toch even kwijt.

Heb van het gehele Kia management verantwoordelijk voor de verkoop geen hoge pet op. De manier zoals je hier een wagen koopt van Kia grenst aan het absurde.

Ze hebben absoluut geen gevoel voor cultuur, normen en waardes.

Dat niet alleen door de Kroymans affaire (waar ik trouwens ook al langzaam genoeg van krijg) nee heb me een beetje verdiept in Kia de laatste weken. En heb het volgende vernomen. Goed om jullie te laten weten dat ik de mogelijkheid heb om bijna in elk land onderzoek te laten doen. Zowel in Engelstalig als ook Frans, Duits, Spaans, en zelfs Russisch. Alle techneuten over de gehele linie komen met hetzelfde:

Om te beginnen in America koop je een Kia alsof je een televisie koopt.

Je gaat naar binnen zoekt eentje uit van de vaak 6 a 7 verschillende modellen die ze staan hebben. In 3 of 4 uitvoeringen je credit kaart trekken betalen en klaar.

De rest is alleen nog maar een kwestie van nummerplaat aanvragen en de verzekering niet vergeten. De voorraden die in America staan grenst aan het belachelijke. Het gaat zelfs zo ver dat ze gewoon uitvoeringen bedenken die ze daar in mekaar zetten en als extra editie op de markt brengen. Kia Korea heeft het zo goed geregeld daar dat ze het klaar krijgen om te zeggen dat ze pas weer in November gaan leveren in America.

En dan wetende dat je hier in Holland afkomstig van welingelichte bronnen tussen de 8000-12000 dollar meer betaald. Dat is echt niet alleen de BPM.

Maar ook de motor inhoud geen 2.0 liter is maar 1.6 liter. van b.v. de Kia Soul.

De wagens in America hebben trouwens ook nog eens veel meer aan extra's erin.

Kia is heel erg stom bezig. Weet ondertussen ook dat de omzet van Kia in Nederland

6,2 % in Europa is. Dat is niet niks en toch krijgen ze het klaar om mensen zo lang te laten wachten op een wagen. Nota bene ook voor een gewoon standaard model.

Eerst dacht ik,... het is misschien het transport maar ook dat weet ik nu zeker is het niet. Want heb me laten vertellen dat de boten een capaciteit hebben van 5000 wagens meer dan genoeg om verschillende landen binnen Europa te voorzien.

Nee het is wat anders dat mogen jullie zelf uitzoeken ik denk dat ik het wel weet.

O ja is de wagen niet op de afgesproken dag geleverd tel er dan maar gerust een a twee maanden bij want zo gaat dat bij Kia.

Wat ik eigenlijk zo jammer vind, de Soul is in mijn ogen zo'n mooie wagen

waar je veel plezier aan kunt hebben. Maar hierdoor zijn schoonheid verliest.

Het duurt veel te lang voor wij hier in Limburg eindelijk zo'n Soul op de weg zien rijden.

En dat is nou niet bevorderlijk voor de verkoop dom dom.

Want Kia heeft juist de mogelijkheid door landen als b.v. Nederland om het merk op de kaart te zetten.

Groetjes,

Relena

Edited by Relena

Je weet dat van meerdere merken altijd Amerika voor gaat, dit is economisch veel beter van dan het leveren aan ons landje.

De uitvoeringen daar kan je niet vergelijken met hier, de amerikanen zijn gek op allerlei glitters toeters en bellen waar wij het nut niet voor zien zitten en het uitgesproken lelijk vinden en er te nuchter voor zijn.

En dan de prijzen, tja als ik op Schiphol een Mercedes koop betaal je ook minder dan de helft.

Je weet dat Nederland probeert alles uit de kast te halen om jou geld uit je zak te kloppen omdat je zo nodig een auto wil hebben, dit is al jaren zo en wij vinden dit goed omdat wij het voertuig willen en moeten hebben.

Levertijden en uitvoeringen dit is ook weer zo'n punt, kijk maar eens bij de oosterburen, die hebben veel meer kleuren en uitvoeringen dan hier, dit komt weer door de importeurs commissies die even voor ons bepalen wat wij mooi moeten vinden, eeuwig hetzelfde.

Als je bv. een Mercedes zou willen kopen dan moet je wel op levertijden van een half tot een jaar rekenen of je moet kopen wat in voorraad bij de dealer staat.

We zijn maar een klein land en zijn afhankelijk van de grillen van anderen en importeurs en de Nederlandse staat, je kan ook zelf natuurlijk een auto kopen in het buitenland, maar dan zit je ook weer met het invoeren en keuringen enz.

Ik zelf kijk er maar niet meer van op wat het in het buitenland kost, want dan krijg je hele huilbuien, echt maar die melkkoe willen we toch en hebben er alles voor over.

Guest GreyGriffin

Hallo Relena,

Zojuist met belangstelling je ontboezeming gelezen. In grote lijnen ben ik het met je eens. De pijnlijke kern van dit hele verhaal geef je zelf al aan: Nederland is slechts een kleine en kennelijk dus niet zo belangrijke markt. Niet alleen voor Kia, dat verhaal gaat precies zo op voor een hele hoop andere merken.

Vergeleken bij het buitenland hebben wij slechts beperkte keuze in modellen, motorisering, uitvoeringen, kleuren, accessoires. Daar kun je je over opwinden en dat is niet geheel onterecht. Maar we gaan er niet veel mee opschieten. Wat we wel kunnen doen? Daar zijn we in deze topic op dit forum al aardig mee bezig. Protesteren!

Ik denk dat deze site door de Kia-bazen ook wordt gelezen en misschien valt het in de directionele vertrekken op dat wij niet houden van uitgerekte levertijden en dealers die plotseling geen dealer meer zijn. Het gevaar dreigt dan dat wij 'met onze voeten gaan stemmen', met andere woorden: weglopen naar een ander merk.

Intussen hoop ik wel, dat jij probeert het plezier in de binnenkort te verwachten Soul niet helemaal te verliezen, want dat zou nou toch werkelijk een beetje jammer zijn.

Groet,

GreyGriffin

PS: Ik ben erg nieuwgierig en wil graag weten waarom je van logo bent gewisseld.

Beste Henk en GreyGriffin,

Het hoeft natuurlijk geen betoog, dat jullie beiden in jullie reactie gelijk hebben.

Datgene wat door jullie naar voren is gehaald. Daar heb ik zelf natuurlijk ook

allemaal allang aan gedacht. Maar tevens zeg ik tegen mezelf waarom zou je daar genoegen mee moeten nemen doe er iets aan. Ik kan hier natuurlijk ook weer met de armen over mekaar gaan zitten. Wachten tot er eindelijk om welke redenen dan ook

door de een of de andere besloten wordt om wagens te leveren. De besluitvorming

hiervan,....net zo banaal als de manier waarop besloten is wie wel of geen dealer meer is. Nee beste mensen in deze tijden van snelle media toegangen kun je dit ook anders doen. Tja GG daar heb je helemaal gelijk in maar dan niet meer op een forum zoals dit. Zou veel te lang gaan duren. Nee dit moet massaal gaan.

En direct in vele vele landen tegelijk aangestuurd door een meedenkend flexibel intelligent team met een zelfstandig opererend systeem.

SF?..........nee dit is gewoon te doen en simpel.

Groetjes,

Relena