Jump to content
Xenshi

cilinderkop problemen

Recommended Posts

Hoi,

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Tot een paar maanden geleden reed mijn Kia Joice als een zonnetje. Vanaf toen ging hij steeds slechter trekken. Kruissnelheid was geen probleem maar zodra ik wat meer van hem vroeg gaf hij niet thuis, hij versnelde niet. (bijv. heuvel op of wegtrekken bij stoplicht). Dit was op gas veel erger dan op benzine. toch maar 4 weken geleden naar de garage gebracht. Compressiemeting gedaan en 1 cilinder gaf nog maar 3,5 aan, de rest ruim 12. Dus ik heb hem daar achter gelaten om de cilinderkop na te laten kijken. De garage zei hem zelf niet te kunnen repareren dus de kop naar een revisiebedrijf. Daar zeiden ze dat ze de kop niet meer konden reviseren, althans dat is wat het garagebedrijf mij vertelde. Dus de garage op zoek naar een vervanger. Deze zoektocht duurt nu al 3,5 week zonder resultaat. Is het echt zo dat het zo moeilijk is om een cilinderkop te vinden voor deze auto? Het Bouwjaar is 2002. Cilinderkoppen wel nu en dan te krijgen maar steeds het verkeerde type????? Heb ik dan zo een unieke motor onder de kap liggen of gaan ze gewoon allemaal stuk?

(overigens heb ik nooit koelvloeistof verlies gehad)

Gr. X.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi X

uit je verhaal begrijp ik dat de Kia op gas liep.

Tja dat gaat wel eens fout.

In het ergste geval is dat een kromme kop maar doorgaans zijn het kleppen en zetels (zettingen)

Die kop hebben ze toch niet weggemikt mag ik hopen.

Dan is het alleen speuren naar een welwillend revisiebedrijf die er WEL zin in heeft.

Aan ALLE kia onderdelen is te komen, dus ook nieuwe kleppen en zettingen.

Dat het wat lastiger bestellen is. is puur gemakzucht en onwil.

Misschien dat forumlid 16V zijn licht hier eens over wil laten schijnen en je een goed advies kan geven.

Suc6 iig

grtz

Frank

Share this post


Link to post
Share on other sites

De Joice motor is een Mitsubishi motor (Joice is namelijk een aangepaste Space Wagon), dus zo moeilijk moet het toch niet zijn om een kop hiervoor te vinden. De Space Wagons zijn in grote aantallen verkocht

Share this post


Link to post
Share on other sites

een kia joice heeft twee verschillende cilinderkopen.

en aangezien van je bouwjaar heb je de nieuwe type.

en daar zijn er weinig van.

zelf ook zo probleem gehad bij een joice.

goed zoeken onderdelenlijn.nl proberen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor jullie antwoorden. Er staan al oproepen op de onderdelenlijn en onderdelenzoeker. Kia vraagt voor een kale cilinderkop nieuw al

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het heeft "even" geduurd maar sinds vandaag rij ik weer in mijn Joice :D. Het is een complete soap geworden en de soap is nog niet afgelopen. Mijn auto heeft dus ruim een 1/2 jaar bij de garage gestaan terwijl ik in september al zelf een cilinderkop bij de fa. Schapendonk had gevonden. Als jullie onderdelen zoeken kan ik Schapendonk in Berkel Enschot aanraden. Zij zijn Kia dealer en hebben de meeste onderdelen op voorraad of heel erg snel in huis. Dit in tegenstelling tot de garage waar ik mijn auto had gebracht.

Gr. X.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Jantje

Een half jaar stil gestaan op een cilinderkop?!?

Dat is echt te belachelijk voor woorden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

dit is wel heel lang voor een kop.

maar was de garage een kia dealer?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Het heeft "even" geduurd maar sinds vandaag rij ik weer in mijn Joice :D. Het is een complete soap geworden en de soap is nog niet afgelopen. Mijn auto heeft dus ruim een 1/2 jaar bij de garage gestaan terwijl ik in september al zelf een cilinderkop bij de fa. Schapendonk had gevonden. Als jullie onderdelen zoeken kan ik Schapendonk in Berkel Enschot aanraden. Zij zijn Kia dealer en hebben de meeste onderdelen op voorraad of heel erg snel in huis. Dit in tegenstelling tot de garage waar ik mijn auto had gebracht.

Gr. X.

Hallo Xenshi,

Een half jaar w8en op een nieuwe cilinderkop is wel erg extreem.. Ik ben dus erg benieuwd wat in dat 1/2 jaar gebeurd is.. Misschien helpt jouw verhaal andere mensen met hetzelfde probleem.. Ik ben normaal geen soap-fan, maar hiervan wil ik wel enkele dingen horen en zien..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is wel een heel lang verhaal maar ik zal het zo kort mogelijk proberen neer te zetten, de details zal ik jullie besparen :).

Eind juni bracht ik mijn auto bij de garage vanwege vermogen problemen. Hij moest ook voor de APK, 4 nieuwe banden, raammechanisme moest vervangen worden want de kabel was er af gelopen en een onderhoudsbeurt. Geen probleem, als je hem volgende week woensdag brengt is hij voor het wekeinde klaar. Niet dus, kop kon niet gelast maar moest gereviseerd worden. Niet dus, kop bleek niet te reviseren dus moest er een vervangende kop komen. Volgens de garage hadden ze na enkele weken hard zoeken geen geschikte kop kunnen vinden, die was niet te krijgen. Op een dinsdag in september heb ik een halve dag vrij genomen en ben gaan bellen, Japoto, Deijne en nog een paar konden de kop idd niet leveren (daar was ik daarvoor al achter gekomen want ik had uiteraard zelf ook al een aantal telefoontjes gepleegd). Het derde telefoontje die ochtend was naar de Fa. Schapendonk en die had de kop al enkele maanden(!) op de plank liggen. Hij moest nog gereviseerd worden maar dat zou binnen 2 weken gedaan kunnen zijn. Kop opgestuurd naar de garage en toen de garage na een week uiteindelijk de kop er een keer ingezet had bleek hij toch nog op 1 cilinder te weinig compressie te geven. 1 klep van de kop was te lang. Kop terug naar Schapendonk. Ook mijn oude cilinderkop was inmiddels opgestuurd naar Schapendonk, onderdeel van de deal. Schapendonk stuurt gerepareerde kop terug naar garage. Meer dan een week na ontvangst belde de garage dat Schapendonk mijn oude cilinderkop had opgestuurd ipv de nieuwe. Dus Schapendonk swtuurt ook maar die andere kop weer op naar de garage. Toen had de garage het verhaal dat Schapendonk mijn oude kop had op gestuurd met nieuwe kleppen en die nieuwe kop met mijn oude kleppen erin :shock:. Ik met die twee koppen naar Schapendonk en zoals ik al verwachtte, grote onzin dus. Maar ook Schapendonk was het beu en wilde niet verder in discussie gaan met de garage en zei me dat ze binnenkort weer een kop binnen zouden krijgen en dat ze die op zouden sturen. Dit duurde door omstandigheden (ziekte, onderdelen voor de revisie van de kop) iets langer dan gepland maar hij werd opgestuurd. De kop werd weer ruim een week later gemonteerd en de motor liep als een zonnetje. Echter doordat de auto al enkele maandan had stilgestaan, was de dynamo vast gaan zitten. Dus die moest gereviseerd worden. Dit heeft ook weer enkele weken geduurd want volgens de garage geen onderdelen te krijgen voor de revisie. Daarna bleek hij wel goed te lopen op benzine maar nog niet op gas. Dus de gastank moest gereinigd worden. Begin december heb ik een advocaat ingeschakeld en toen was mijn auto ineens heel snel klaar. Alleen kwamen ze met een rekening van € 2800,00 terwijl een een prijsindicatie gegeven was van € 1500,00. We zouden het naar de geschillencommissie zetten. Uiteindelijk hebben we het dus afgelopen week af kunnen maken op € 2000,00. Maar toen ik gisteren dus mijn auto af ging halen lagen er bij het voeteneinde van de deur waar het raam van stuk was een hoop hele oude natte kranten .... Ach ja, we hadden het raam eruit gehaald en er plastic voor gedaan maar dat was los gegaan en dat hadden we niet gemerkt dus de auto heeft een paar dagen in de herfst met een open raam buiten gestaan. Het zal wel wat ingeregend hebben maar dat zal nu niet meer gebeuren. Nee logisch want het raam was inmiddels gerepareerd maar ik zit nu wel met een vochtige auo. Verder werkt mijn slot aan de bestuurderskant niet meer (de deur waar het mechanisme is vervangen). Gisterenavond moest ik een redelijk ritje maken van 150km en beide tanks waren bijna leeg dus ik gas tanken. Ik overgeschakeld op gas en tijdens het rijden op de snelweg schakelt hij na een paar kilometer over op benzine. Ik weer overschakelen op gas en weer schakelde hij automatisch terug naar benzine. Dus ik ook maar benzine getankt. Misschien wat lucht in de gastank of zo? Maar na een paar keer overgeschakeld te hebben naar gas bestaat het euvel nog steeds. Verder hoorde ik al 2 x bij het optrekken een snerpend geluid. Dit heb ik inmiddels gemeld bij mijn advocaat dus the soap continues.

Schiet maar als jullie nog vragen hebben :).

Gr. X.

Nb Die garage was geen Kia dealer wel een BOVAG garage, Schapendonk is wel Kia dealer.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Jantje

Dat alles bij elkaar is echt een belachelijk verhaal..

Maar goed dat je een advocaat ingeschakelt hebt want als ik nu al hoor dat je gas systeem niet meer goed werkt en je rare geluiden hoort bij het rijden en dat het slot dat ze gerepareerd hebben ook al niet meer werkt dan zou ik me ook heel hard genaaid voelen.

Ik hoop dat dit uiteindelijk allemaal nog netjes opgelost wordt voor je en dat je dan wel weer van je auto kan genieten!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dat alles bij elkaar is echt een belachelijk verhaal..

Dat vond de garage van niet :shock::eek:

Maar goed dat je een advocaat ingeschakelt hebt want als ik nu al hoor dat je gas systeem niet meer goed werkt en je rare geluiden hoort bij het rijden en dat het slot dat ze gerepareerd hebben ook al niet meer werkt dan zou ik me ook heel hard genaaid voelen.

Ja inderdaad, ik heb al heel lang een rechtsbijstandverzekering, nooit gebruik van hoeven maken maar ik ben nu heel blij dat ik hem heb.

Ik hoop dat dit uiteindelijk allemaal nog netjes opgelost wordt voor je en dat je dan wel weer van je auto kan genieten!

Genieten doe ik nu zoiezo wel weer van mijn Joice ;). Ik heb de afgelopen 2 weken in een Escort gereden maar dan is de Joice toch wel weer genieten :). Overigens is die straks weer te koop :D. Deze had ik net 2 weken geleden gekocht omdat de procedure met de geschillencommissie nog enkele maanden zou kunnen gaan duren.

Gr. X.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik neem aan dat het voorgelegd gaat worden aan de Bovag Geschillencommissie. Vergeet niet alle handelingen die je verricht hebt op te schrijven, zoals telefoontjes plegen, gereden km's ophalen/wegbrengen cilinderkop, enz. Maak hier een dossier van en eis genoegdoening, de garage heeft met die € 2.000,00 tenslotte genoeg binnengesleept.

Suc6 ermee!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vervolg :)

Mijn advocaat heeft inmiddels weer contact gehad met de garage waarbij we de volgende dingen gemeld hebben met daaronder meteen de reactie van de eigenaar van de garage.

1. Auto is drijfnat van binnen doordat het enige dagen ingeregend heeft terwijl de de auto bij de garage stond.

Reactie:

Dit is niet mogelijk dit is de schuld van mevrouw zelf, zo heeft ze hem afgeleverd .... (dit terwijl de monteur zelf heeft toegegeven waar een getuige bij was dat het hun schuld was ....)

2. De gasinstallatie werkt niet meer naar behoren en schakelt zomaar over op benzine, daarbij geeft hij niet meer goed aan hoe vol de tank is, hij wisselt van 1/4 naar 3/4 naar 1/2 naar leeg enzovoort ... Ophet moment dat hij overschakelt naar benzine zit de tank bijvoorbeeld nog 1/2 vol maar knippert het rechter lampje afwiselend oranje en rood.

Reactie:

Tja het is een oude gasinstallatie

3. Het stuur trilt tussen de 100 en 120km p/uur

reactie:

Dat is een kwestie van uitbalanceren ...

(waarom is dat niet direct goed gedaan toen de banden vernieuwd zijn?)

4. Een slippende riem

Reactie:

Dat kan, dan is de dynamo niet goed gesteld

(Ook hier weer, waarom kan dat niet in 1 keer goed gebeuren?)

Maar goed, de auto staat sinds vandaag weer bij de garage en dan hoop ik dat iig punt 3 en 4 opgelost zullen zijn. Ik verwacht niet dat ze punt 1 en 2 op kunnen en willen gaan lossen in 1 dag dus het geval gaat alsnog naar de geschillencommissie. Waarbij ook de voorgaande affaire meegenomen zal worden.

Ik hou jullie op de hoogte :).

Ow, nog een leuke anekdote:

Nadat mijn advocaat mij vertelde dat hij contact had gehad met de eigenaar en had afgesproken met hem dat ik een afspraak kon maken voor de auto, informeerde hij mij hierover en wij spraken af dat ik zou bellen voor het maken van een afspraak wanneer ik mijn auto kon brengen. Het gesprek ging als volgt:

Ik bel en er wordt opgenomen

Garage : ***** Goedenmiddag waarmee kan ik u van dienst zijn

IK : Goedenmiddag, is *** (de naam van de eigenaar) ook aanwezig

Garage : Moment ik verbind u door

Uiteindelijk kreeg hij hem niet te pakken en vroeg op ge

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Jantje

nou dat is in ieder geval dan een garage die er van houdt om "snel" 1x veel geld te verdienen.

Je zou toch denken, vooral in deze tijd, dat je je klanten nog beter tevreden wil houden dan normaal zodat ze nog weer terug komen. :confused:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zijn reactie spreekt in ieder geval boekdelen........!!

Zeer klantonvriendelijk gedrag, die mag je straks meteen afserveren van mij:shock:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bizar verhaal.....

De garage kan het niet, wil het niet, en wil het niet oplossen.

Je geeft ze daarvoor de kans, 1x, 2x en dan is het wel over en dan kan de boel hersteld worden bij een ander die er wel verstand van heeft en kan de factuur naar je "garage"

Overleg het maar eens met je advocaat.

Sterkte !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Auto vanmorgen dus gebracht en hij vroeg wat er aan moest gebeuren. Mijn advocaat had een e-mail met mijn klachten aan de eigenaar gestuurd dus ik zei dat tegen die monteur. Oh ja, was de reactie, dat is ook zo. Afijn, afgesproken dat ik hem morgen weer op zou komen halen omdat ik dan vervoer heb naar de garage en daarbij had ik vanmiddag om 17:00u nog een vergadering dus ik zou het niet op tijd redden. Vervolgens vroeg ik of er iemand was die toevallig richting de wijk zou rijden waar ik woon waarmee ik mee zou kunnen rijden. Mijn huis ligt op 3/4 uur lopen vanaf de garage. Direct zei die monteur, om de hoek is een bushalte nog voordat iemand anders kon antwoorden. Alleen .... de bussen rijden daar vanaf 9:00u maar 1x per uur (garage ligt op een industireterrein) en hij was net geweest dus nog een lekkere wandeling achter de rug.

Gr. X.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jemig wat een verhaal.

Je treft het niet zeg!! Als ik jou was, zou ik die garage vlug links laten liggen, nadat deze hele affaire afgehandeld is.

Het is gewoon te belachelijk voor woorden hoe dit alles verloopt.

Ik hoop dat alles snel goed komt, al vrees ik dat 'snel' een moeilijk punt is in dit geval...

Groetjes,

Peter

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kleine update ....

Volgens de garage is het probleem met de gasinstallatie te wijten aan de ouderdom, waar ze aan voorbij gaan is dat hij dit probleem niet had toen ik hem afleverde en hij heeft daar meer dan een 1/2 jaar stil gestaan.

Verder ontkende de garage eigenaar dat het vocht er door hun toedoen in is gekomen. De monteur belde op dat mijn auto klaar was echter het probleem met een slippende riem had hij niet helemaal op kunnen lossen, de riemen waren allemaal nieuw en hij heeft de dynamo wat verder aangespannen dus tja, mee kon hij er ook niet aan doen. Bij het wegrijden bij de garage gierde hij dus nog net zo erg als toen ikhem donderdag bracht ...En ze zouden alles uitgebalanceerd hebben ... uhu .... Ik moet nog even nieuwe foto's maken van de velgen want volgens mij is er niets veranderd ..... Voordat ik de auto bracht heb ik nl foto's van oa de velgen genomen zodat ik iig aan de loodjes kan zien of ze er wat mee gedaan hebben.

Hoe dan ook, dit verhaal komt voor de geschillencommissie.

Gr. X.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat een verhaal zeg! Zo leer je de reclame van de Bovag, "Liever naar de ECHTE dealer", toch ook wat meer waarderen...

Succes ermee!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Jantje

Een slippende v-snaar kunnen ze daar niet oplossen? Knap..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is ook mijn gedacht. Ik weet niet of het de V-snaar is, ik neem aan van wel of zijn er nog andere riemen die kunnen slippen? Die monteur zei dat er nogal veel riemen in een Joice zitten?

Gr. X.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...