Robotto61 Geplaatst 7 Augustus, 2019 Geplaatst 7 Augustus, 2019 Ik heb een Pica 1.2 uit 2012. Ik wil hier een trekhaak onderzetter om elektrische fietsen te vervoeren. De kogeldruk zou dan 75 kg moeten zijn ( fietsen+drager zijn 65kg). Kan dit wel? Volgens mij is de maximaal toegestane kogeldruk voor deze auto's 28 kg... Quote
Proceed Frankie Geplaatst 7 Augustus, 2019 Geplaatst 7 Augustus, 2019 (aangepast) Volgens mij kan dit bij de oudere modellen Kia picanto niet inderdaad. pas vanaf 2014 en dan ook nog indien voorzien van een goede trekhaak. maar misschien kan dat op kenteken aangepast worden als de auto na aanpassing van kogelvrij technisch niet is veranderd ? vond ook deze info; https://www.kooijman-autogroep.nl/kia/nieuwsblog/fietsendrager-kia-picanto/ 7 Augustus, 2019 aangepast door Proceed Frankie Quote
Murcielaygo Geplaatst 7 Augustus, 2019 Geplaatst 7 Augustus, 2019 Ik denk niet dat je dit legaal (en veilig) voor elkaar gaat krijgen.Maar omdat dit vaker voorkomt en jouw Picanto wel trekgewicht heeft kun je daarvoor tegenwoordig speciale aanhangertje kopen;https://www.aanhangerkopen.nl/fietsaanhanger Quote
Robotto61 Geplaatst 8 Augustus, 2019 Topic Starter Geplaatst 8 Augustus, 2019 Ik zie na wat speurwerk op het net dat er "gewoon" diverse afneembare trekhaken tot 75 kg kogeldruk te koop zijn voor een Picanto van 2012... Quote
Proceed Frankie Geplaatst 8 Augustus, 2019 Geplaatst 8 Augustus, 2019 6 minuten geleden, Robotto61 zei: Ik zie na wat speurwerk op het net dat er "gewoon" diverse afneembare trekhaken tot 75 kg kogeldruk te koop zijn voor een Picanto van 2012... Het gaat op het volgens typegoedkeuring op kenteken toegestaan kogeldruk. Druk die op het chassis komt. niet de max kogeldruk van de trekhaak Quote
Murcielaygo Geplaatst 8 Augustus, 2019 Geplaatst 8 Augustus, 2019 Het gaat op het volgens typegoedkeuring op kenteken toegestaan kogeldruk.Precies dat...Al vond je een trekhaak die 200kg "mag" hebben, de auto heeft nog steeds een kogeldruk van 28kg ofzo... Quote
Robotto61 Geplaatst 8 Augustus, 2019 Topic Starter Geplaatst 8 Augustus, 2019 (aangepast) Op het kentekenbewijs staat niets vermeld over max kogeldruk? Bovendien heb ik bij de garage (Kiadealer) aangegeven dat het voor 2 ebikes+ drager is. Ze maakten geen probleem... 8 Augustus, 2019 aangepast door Robotto61 Quote
Proceed Frankie Geplaatst 8 Augustus, 2019 Geplaatst 8 Augustus, 2019 (aangepast) 58 minuten geleden, Robotto61 zei: Op het kentekenbewijs staat niets vermeld over max kogeldruk? Bovendien heb ik bij de garage (Kiadealer) aangegeven dat het voor 2 ebikes+ drager is. Ze maakten geen probleem... Je stelt een vraag en legt vervolgens de antwoorden naast je neer.... waarom dan vragen? zonde van iemand zijn tijd en energie... succes, hopelijk blijft het spul heel en gebeuren er geen ongelukken. vooral niet voor anderen... 8 Augustus, 2019 aangepast door Proceed Frankie 1 Quote
Robotto61 Geplaatst 8 Augustus, 2019 Topic Starter Geplaatst 8 Augustus, 2019 Twijfel, dus zoek ik naar ervaringen hiermee. Dan mag je vragen, vooral als je wat je vindt niet vertrouwd. Daar is een forum toch voor? Quote
Derrek Geplaatst 9 Augustus, 2019 Geplaatst 9 Augustus, 2019 (aangepast) Ik heb op een Picanto van 2015 zelf een Auto-Hak afneembare trekhaak gemonteerd met een 13-polige aansluitset. Daar wordt een fietsdrager op gebruikt met twee “gewone” fietsen. Ik heb ergens gelezen dat deze Picanto ook een max. kogeldruk heeft van 28 kg maar dat staat nergens op het kenteken. Wel het trekgewicht en dat is 700 kg. Ik kan me niet voorstellen dat de constructie van een Picanto zo zwak is dat de trekhaak er onderuit zal breken met een fietsdrager, ook niet met elektrische fietsen erop, terwijl dit met een aanhanger met 700 kg. dit niet zou gebeuren. Denk dat het meer een kwestie is van het verkrijgen van een typegoedkeuring voor het trekken van een aanhanger en de kosten daarvoor. Met de meeste van de kleine auto’s mag je helemaal niets trekken. Tenminste er is dan geen typegoedkeuring voor. Zo ook voor de nieuwe Picanto. Maar is deze dan nog zwakker dan de oudere Picanto’s of is het een kwestie van kosten voor het verkrijgen van een typegoedkeuring? 9 Augustus, 2019 aangepast door Derrek Quote
Murcielaygo Geplaatst 9 Augustus, 2019 Geplaatst 9 Augustus, 2019 Het gaat niet over de constructie van de auto die het kan houden. Het gaat over flink wat gewicht ACHTER de achterwielen. Waardoor er minder druk komt op de voorwielen. Dus je mist grip voor aandrijving, besturing en remmen...Doe wat je wilt, maar hou er rekening mee dat bij een ongeluk dergelijke overtredingen (want dat zijn het) reden kunnen zijn voor je verzekeraar om niet uit te keren... 2 Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.