Sjonster Geplaatst 9 September, 2022 Geplaatst 9 September, 2022 Weet iemand waar de schroef zit om de koplamp af te stellen, met name in hoogte en laagte. Ik zie wel op de plastic kapjes dat het kan ik zie er alleen geen schroef o.i.d. in de buurt waarvan ik denk; die moet ik hebben. En ik bedoel niet van binnenuit, het gaat namelijk maar om 1 koplamp. Ik hoor graag als iemand weet waar ik dit kan vinden. Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Quote
Kawamaup Geplaatst 11 Oktober, 2025 Geplaatst 11 Oktober, 2025 (aangepast) Wat ouder topic maar nu de dagen korter worden wordt het weer relevant om de verlichting juist af te stellen. Deze week is de Niro voor zijn eerste beurt bij de dealer geweest en mijn vraag was om de lampen correct af te stellen omdat ze naar mijn gevoel vrij laag staan afgesteld. Er is kennelijk een fabrieks afstelling met rijden in stedelijk gebied of rijden op provinciale wegen. Althans, dat weet ik nog van mijn VAG auto. Ook bij Kia lijkt dit het geval want ik kreeg de opmerking dat de auto lampen prima staan afgesteld voor rijden in stedelijk gebied. Dat betekent dus kennelijk dat ze in de 0 stand fabrieksaf vrij laag staan afgesteld. Hierdoor is de primaire lichtbundel dermate kort op de auto dat het licht zo'n 20mtr voor de auto schijnt. Het restlicht, verlicht de omgeving en bewegwijzering wel (alhoewel niet ver vooruit)maar de primaire lichtbundel waar je het meeste in ziet, is echt te kort op de auto. Kortom. Ze doen er dus niets aan. Nu wil ik de lampen zelf een paar graden hoger afstellen. Waar kan ik de stelschroef vinden waarmee ik de lampen verticaal kan afstellen in een Niro MY25? 11 Oktober, 2025 aangepast door Kawamaup Toevoeging Quote
Kawamaup Geplaatst 11 Oktober, 2025 Geplaatst 11 Oktober, 2025 Te snel gevraagd. De afstel moer/schroef is doodeenvoudig te vinden. Deze bevindt zich als enige afstel mogelijkheid direct aan de achterzijde in het verlengde van de koplamp op een makkelijk bereikbare plek. Er is boven de moer een uitsparing waar je een lange dunne kruiskop schroevendraaier in kunt steken. Zelfs de richting Up en Down (U en D) staan er bij. Als je niet zo'n schroevendraaier hebt kun je ook makkelijk bij de moer zelf. Je hebt dan steek of ringsleutel 12 nodig. Let wel op dat je dan in de tegengestelde richting draait omdat je met de schroevendraaier aan de zijkant van een tandwieltje draait. Draai je met de schroevendraaier naar Up dan draait de moer feitelijk rechtsom (vanaf de achterzijde gezien. Met een steeksleutel zul je dus voor een hogere afstelling de moer rechtsom moeten draaien Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.