Jump to content

DIY versterker en Sub plaatsen, makkelijk te doen? tips/tricks?

Recommended Posts

Posted

Ik heb nog een sub en versterker liggen uit mijn vorige (prive) auto en wou deze plaatsen in mijn lease auto (proceed uit 2020), en daarmee dus automatisch op een non-destructieve manier. dit heb ik in 2020 onderzocht maar er was op dat moment weinig over te vinden op het internet anders dan door een bedrijf te laten uitvoeren.

Zijn er inmiddels makkelijke manieren om zelf:

1) 12v van de accu naar de kofferbakruimte te krijgen

2) het onbewerkte geluidsignaal af te tappen van de JBL installatie (GT Plusline) 

Posted

Dat is prima te zelf te doen Bob,

Er zit in het schutbord aan de passagierszijde een rubberen kabeldoorvoer, hierin kun je een gaatje prikken om zo de voedingskabel de auto in te krijgen.

Deze zou je eventueel na doorvoeren van de kabel nog van een beetje sealende kit kunnen voorzien, heb ik ook gedaan ziet er niet netjes uit maar is functioneel (en je ziet er toch niks van).

Voedingskabel is makkelijk via de kabelgoot in de dorpel na achter toe te werken. Massa pak je gewoon uit een plek in de kofferbak, bijvoorbeeld bij één van de bouten van de bevestiging van de achterbank op de carrosserie. Denk er wel aan de je tegen een kaal stukje metaal aan moet zitten om een goede massa voor je versterker te hebben.

Als je een versterker met een highlevel input hebt dan zou je het signaal rechtstreeks van de originele subwoofer in de auto kunnen halen, meestal heb je bij een versterker met een highlevel input ook geen remote (om de versterker in te schakelen) nodig. Heb je die niet dan moet er ook nog een geschakelde plus naar achter welke je eventueel van het zekering kastje links onder het stuur af kunnen halen, er zitten verschillende uitgangen welke bij vol contact gestuurd worden.

Ik rij zelf een ceed zonder JBL installatie en heb vanaf de radio de voor en achter speakerkabels naar achter toe gebracht.  Voorin een leuke compo set van  Eton en achterin een subje van Rockford Fosgate, ze spelen op een Mosconi Zero 4. Was de moeite dik waard!

Succes!

image.jpeg

20221028_181254.jpg

• 3 weeks later...
Posted
Op 28-10-2022 om 19:40, zei Ronald_S:

Dat is prima te zelf te doen Bob,

Er zit in het schutbord aan de passagierszijde een rubberen kabeldoorvoer, hierin kun je een gaatje prikken om zo de voedingskabel de auto in te krijgen.

Deze zou je eventueel na doorvoeren van de kabel nog van een beetje sealende kit kunnen voorzien, heb ik ook gedaan ziet er niet netjes uit maar is functioneel (en je ziet er toch niks van).

Voedingskabel is makkelijk via de kabelgoot in de dorpel na achter toe te werken. Massa pak je gewoon uit een plek in de kofferbak, bijvoorbeeld bij één van de bouten van de bevestiging van de achterbank op de carrosserie. Denk er wel aan de je tegen een kaal stukje metaal aan moet zitten om een goede massa voor je versterker te hebben.

Als je een versterker met een highlevel input hebt dan zou je het signaal rechtstreeks van de originele subwoofer in de auto kunnen halen, meestal heb je bij een versterker met een highlevel input ook geen remote (om de versterker in te schakelen) nodig. Heb je die niet dan moet er ook nog een geschakelde plus naar achter welke je eventueel van het zekering kastje links onder het stuur af kunnen halen, er zitten verschillende uitgangen welke bij vol contact gestuurd worden.

Ik rij zelf een ceed zonder JBL installatie en heb vanaf de radio de voor en achter speakerkabels naar achter toe gebracht.  Voorin een leuke compo set van  Eton en achterin een subje van Rockford Fosgate, ze spelen op een Mosconi Zero 4. Was de moeite dik waard!

Succes!

image.jpeg

20221028_181254.jpg

Hi Ronald,

Bedankt voor het aanwijzen van de ingang. Ik heb het dashboard kastje intern verwijderd maar zie zo snel nog niet hoe ik dan aan cabine kant bij de rubberen sluiting kan komen. kun je dat wellicht toelichten?

• 3 weeks later...
Posted

Kleine kick :).

Ik heb nog eens goed in de cabine gevoeld en gefilmd op de plek achter het dashboard kastje (die is verwijderd), maar ik zou echt niet weten hoe ik van binnen in de buurt van die rubberen sluiting kan komen.
voor de volledigheid: ik heb de rubberen sluiting dus wel gevonden via de motorruimte, en ik kan er prima bij om vanuit daar een kabel er doorheen te proppen, maar ik zie vervolgens geen mogelijkheid om vanuit de cabine (na het verwijderen van het dashboardkastje) die kabel te bereiken met mijn handen o.i.d.....

Iemand die dit kan toelichten?

Posted

Hi Peter,

Ja dat is een optie. Maar ik zie het niet zitten om een gat in dat rubberen stuk te duwen bij wijze van test als er daarna niet een semi waterdichte oplossing doorheen gaat (lees: stroomkabel). 
Vreemd genoeg is er bar weinig online te vinden over deze DIY klus, terwijl de auto al ruim 3 jaar op de markt is.

Posted
Op 4-11-2022 om 14:18, zei SmurfenB:

In dit forum staat dat hij de stoom vanuit de zekeringenkast heeft gehaald, heeft u daar ook naar gekeken?
https://www.kiaownersclub.co.uk/threads/does-your-sound-system-suck-mine-does-and-here-is-a-solution.65048/post-443429