Jump to content

niro navigatie problemen

jw57

Recommended Posts

Wie van de forumleden heeft de oplossing?

Dit voorjaar 2022 een Niro Hybrid Dynamic Line demomodel (juni 2021) gekocht bij Wolters IJsselstein. Na een paar weken kreeg in problemen met de navigatie.

- pijltje (auto aanduiding) op de snelweg rijdend is niet zichtbaar op de snelweg maar in het weiland ernaast.

- rijdend op snelweg krijg ik de melding (stem en op de kaart), keer om of over 10m. linksaf.

- rijdend op snelweg langs een stad, geeft de kaart aan dat ik ergens in een wijk in die stad rij.

- woon in Amersfoort, maar als ik de stad binnenrijd, dan geeft de navigatie aan dat ik bv. in Leusden of nog gekker in Nijkerk rijd.

- parkeer ik de auto voor de deur, dan geeft de Kia app. aan dat mijn auto 6 straten verderop staat. Of nog gekker in een grote vijver verderop in de wijk.

- constant onderin scherm de melding 'route opnieuw instellen'

- navigatie geeft aan 'rechtdoor' maar de navigatiestem zegt rechtsaf.

- snelheidsborden geven de aangegeven snelheid niet aan maar bv. 3 liggende streepjes, of 30km waar ik 50km mag. Of 80km waar ik 100km mag.

- apps. zoals Google Maps, Waze of Kaarten (van Aple) leveren dezelfde problemen op als ik mijn iPhone verbind met het systeem (via kabeltje).

- navigatie staat soms op zijn kop, dus pijltje beweegt naar achter (van boven in het scherm naar beneden).

- scherm slaat helemaal op zwart.

- stoppen en auto helemaal uitzetten, helpt soms, soms niet.

- de ene keer is de navigatie direct van slag als ik ga rijden, meestal gebeurt dit pas onderweg.

Dit jaar al 2 updates en zelfs een complete nieuwe navigatie gekregen, maar de problemen blijven. Ik weet niet of de GPS data via de dakantenne binnenkomt, maar zou het aan de antenne kunnen liggen? Iemand een oplossing?

• Confused 1

Toen ik je verhaal las was mijn eerste idee dat het probleem aan de antenne zou liggen.

Maar jij geeft aan dat dit probleem zich ook voor doet als je CarPlay gebruikt en dat is raar; dat is namelijk enkel WEERGAVE van wat je telefoon doet via je scherm. De GPS-data haalt de telefoon binnen met zijn eigen antennes, niet die van de auto...

Heb je al eens een losse navigatie geprobeerd?

Zit er niet ergens een apparaat op je auto dat verstoring uit straalt die je GPS-systemen oppikken? Bijv. Xenon verlichting of een marterverschrikker ofzo?

• Confused 1

Zeker interessant dat zowel het navi-systeem van de auto, als Apple CarPlay dit probleem geeft. Ik heb eerder gehoord (niet geverifieerd) dat CarPlay zowel gps van de auto als telefoon gebruikt of kan gebruiken of kan wisselen tussen de twee. Exact weet ik het niet meer, maar het kan ook onzin zijn.

Gezien de telefoon het niet heeft als deze niet verbonden is met de auto. Dan ligt het probleem eerder aan uw auto en sluit ik de gps antenne niet uit of een electrische verbinding (stekker of kabelbreuk).

Zit de "haaienvin"/antenne op uw dak vast en lijkt de afdichting in orde? Als het goed is zit daar ook de gps antenne in.

Mogelijk kunt u proberen te signaleren of er een verband is met tussen de storingen en dingen als hobbels, ruig wegdek, links of rechts sturen, snelheid, regen, tempratuur. Etc

Edited by SmurfenB
  • Like 1
  • Confused 1

Hi Murci, losse nav. dus via de iPhone (Google Maps) gaat goed.

Oké, dus je telefoon (CarPlay) doet pas moeilijk als deze met de auto verbonden is!?

Zoals SmurfenB ook al zegt; het KAN wel dat je telefoon de GPS van de auto (ook) gebruikt. In een redelijk ver verleden kon je zelfs met een iPod Touch navigeren dmv een externe GPS-ontvanger.
Maar ook ik weet niet of Apple dit heeft geïmplementeerd.

Je zou eens kunnen uitzoeken wat voor stekker de GPS-antenne op de HU gebruikt en daar tijdelijk een andere antenne op aansluiten die je bijv. op je dasboard legt om te kijken of dat helpt.
Werkt het dan wel, dan is je antenne (of kabel) de oorzaak.
  • Confused 1

Er is ook een nieuwe software update voor de auto. Kan nooit kwaad die even te proberen. Ik heb de USB hier liggen en eergisteren zelf gebruikt. Ik las IJsselstein en woon zelf in Nieuwegein, dus mocht je hem willen gebruiken.  Scheelt je weer een hoop downloaden en USB maken, haha.

• Like 1

Ik heb me eens een beetje in zitten lezen mbt CarPlay.

Apple raadt aan om GPS door te geven van de HU naar de telefoon en verplicht het zelfs bij systemen die uit zichzelf Wireless CarPlay ondersteunen, omdat daarbij de kans op een slechte ontvangst (bijv. telefoon in tas voor de passagiersstoel) groter is.
En door dit door te geven kan ook "dead reckoning" doorgegeven worden; de snelheid en evt. stuurinputs, zodat in een tunnel wel goede weergave gegeven kan worden. Zie ook bijgaande afbeelding uit een presentatie van Apple voor ontwikkelaars die CarPlay willen ondersteunen.

Het heeft er dus echt alles van weg dat de GPS antenne of diens kabel stuk is.

Zit de auto nog in garantie dan terug naar de dealer. Bijzonder trouwens dat ze meteen de HU hebben vervangen voor ze dit geprobeerd hebben. Geeft wel aan hoe weinig kennis er is bij dealers over dergelijke systemen.

2f1d6a0a11152a7c643c6c38b44fdac0.jpg

• Like 1

beste forumleden,

mooi om te lezen dat diverse mensen in mijn probleem zijn gedoken. Om even te reageren op bovenstaande reacties: ik heb geen losse apparaten aangesloten, in oktober is er een nieuw nav.systeem geplaatst (en ik ga er vanuit dat er meteen een nieuwe update is gedaan), maar mijn gedachten gaan nu ook uit naar de dakantenne (zie reactie Murci). Wat betekent trouwens 'HU'?

Ik hoop nog wat meer reacties te krijgen en verzamel die dan en ga ermee dan naar de dealer. Tot nu toe allemaal dank voor jullie bijdrage! Maar blijf reageren!

• Like 1

update: volgens mijn dealer ligt het probleem aan de dashboardverlichting. Wanneer deze NIET in zijn hoogste (felste) stand is ingeschakeld, dan kunnen bovenstaande problemen ontstaan (blijkt bij meerdere kia eigenaren voor te komen), afijn, ik moet vrijdag en zondag wat lange ritten maken (zowel overdag als 's avonds) en ga het zien. Ben benieuwd of dit het ei van Columbus is. Updates volgen...

PS. deze problemen kunnen zich ook voor doen wanneer de dimlichten branden volgens de dealer. Maar in mijn geval gebeuren bovenstaande zaken ook tijdens daglicht wanneer ik mijn dimlichten niet aan heb. Blijft een vreemd verhaal...

Als dat echt zo is heeft Kia hier wel een flinke steek laten vallen in de afscherming van de voeding en/of filtering van de ingangsspanning van de HeadUnit.
Dit suggereert namelijk dat als de dashbordverlichting gedimd is er storing ontstaat en dat zou naar mijn idee dan komen doordat bij niet 100% aansturing, de verlichting een pulserende spanning krijgt ipv echt continu.
En als je je licht aan zet dimt bij veel auto's de dashboarsverlichting ook...

Dus voor mij klinkt het plausibel, maar het is wel slechte Engineering.

• 2 weeks later...

Hi Murci,

probleem lijkt opgelost. Door de dashboardverlichting in zijn hoogste stand te zetten zijn de problemen (tot nu toe) opgelost. Volgens de dealer ben ik niet de enige. Er zijn deze zomer zelfs 2 technici uit Korea overgevlogen om naar dit probleem te kijken. Een echte oplossing is er tot heden nog niet. Maar mijn dealer houdt mij op de hoogte. Blijft een bizar probleem...

De dashboardverlichting in zijn hoogste stand vond ik te fel en heb 'm een tandje lager gezet. Desondanks blijft de navigatie gelukkig goed werken.

• 8 months later...
Op 5-12-2022 om 16:03, zei jw57:

Hi Murci,

probleem lijkt opgelost. Door de dashboardverlichting in zijn hoogste stand te zetten zijn de problemen (tot nu toe) opgelost. Volgens de dealer ben ik niet de enige. Er zijn deze zomer zelfs 2 technici uit Korea overgevlogen om naar dit probleem te kijken. Een echte oplossing is er tot heden nog niet. Maar mijn dealer houdt mij op de hoogte. Blijft een bizar probleem...

De dashboardverlichting in zijn hoogste stand vond ik te fel en heb 'm een tandje lager gezet. Desondanks blijft de navigatie gelukkig goed werken.

Hi, zijn jullie nog dichter bij de oplossing gekomen? Ik heb ditzelfde probleem namelijk ook al 2 jaar, ik gebruik Android. Het aanpassen van de lichtsterkte heeft een tijdje gewerkt, maar op de een of andere manier gaat dat steeds terug naar variabele sterkte, zelfs als ik alle profielen aanpas. Garage is niet echt behulpzaam wat dat betreft.

Bedankt!

Ronald 

Hi Ronald

je geeft aan dat je Android gebruikt maar dat heeft niets te maken met het probleem. Tenminste niet met mijn Niro Hybrid. Gewoon onderaan links het knopje van Dashboard verlichting in de hoogste stand draaien en het probleem is opgelost. 

Mijn dealer Wolters in IJsselstein geeft aan dat het probleem is verholpen door een nieuwe tellerklok te laten plaatsen. Die is inmiddels in bestelling en daar wacht ik nog op.
groet Jan

• 2 weeks later...
Op 28-8-2023 om 12:11, zei jw57:

Hi Ronald

je geeft aan dat je Android gebruikt maar dat heeft niets te maken met het probleem. Tenminste niet met mijn Niro Hybrid. Gewoon onderaan links het knopje van Dashboard verlichting in de hoogste stand draaien en het probleem is opgelost. 

Mijn dealer Wolters in IJsselstein geeft aan dat het probleem is verholpen door een nieuwe tellerklok te laten plaatsen. Die is inmiddels in bestelling en daar wacht ik nog op.
groet Jan

Goeiedag,

Is er nog nieuws over dit onderwerp ? Ik heb een Kia Niro juni 2021,vanaf het begin problemen met navigatie. Dat ik in een weiland rijd,langs de snelweg enz.

Afgelopen dinsdagochtend vertrokken uit Etten-Leur naar AirPort Eindhoven met Google Maps via Android. Heel de weg vanaf Breda tot Eindhoven zat het navigatiesysteem ernaast. Rechtsaf,linksaf,werd helemaal gek :).Later de navigatie van de auto zelf aangezet en precies hetzelfde. Tijd geleden al diverse keren doorgegeven bij de dealer,die zegt na de update zal het weer in orde zijn. Niet dus. Nu na twee jaar zie ik hier op het forum eindelijk iemand met hetzelfde probleem. Dus ik ben heel erg benieuwd naar de oplossing. Bedankt.

• 1 month later...

Net 3 weken eigenaar van een demo 2022 Niro PHEV Dynamicline en de hiervoor aangegeven problemen ervaar ik exact hetzelfde. Overdag geen probleem maar in het donker ontstaan al die vreemde verschijnselen. Niet direkt na vertrek maar na een uur o.i.d.
Het rijden met dashboard verlichting op z'n felst is niet prettig in het donker dus dat is sowieso geen goede oplossing.
Ik lees het bericht van Jw57 en zal onze dealer Wolters (😉) ook eens informeren. Des temeer van dit soort meldingen, de druk meer gelegd wordt naar de Kia organisatie.

Dag Henk53,

wat je nog kunt proberen is spelen met de dashboardverlichting, ik heb de mijne 1 tandje lager gezet en toen bleef de navigatie goed werken. En de tellerklok is nog niet vervangen, wacht nog steeds op bericht van de dealer.

Groet, Jan

Dank je Jan, eerstvolgende keer dat ik een keer in de avond ga rijden is over enkele weken, zal zeker eens wat experimenteren met de verlichting. Maar het moet daar ergens wel in zitten omdat overdag alles goed gaat.
Ben benieuwd wat jij van Wolters hoort, hopelijk binnenkort. Ik moet er wel een stukje voor rijden dus tegen die tijd moet ik duidelijke afspraken met ze maken.

• 2 weeks later...

Ik stond/reed dit weekend op de Veluwe en daar staan best veel bomen 😅, daar kreeg ik geen verbinding met de navigatie. (overdag)
Na vertrek( ook overdag), dus een weg met veel bomen, steeds weer een correctie van het scherm met een ingestelde route. Het probleem was over bij/op de snelweg.
Mijn verlichting staat altijd op aan geschakeld en heb eerlijk gezegd niet gezien of dan de dashboard verlichting ook dimt tussen een bomenrijke omgeving.

Overigens nog een ander navi dingetje, misschien past het niet in deze discussie?

Stel: ik zet de cruise aan op 100 km, het leek wel of de hele wereld me ging inhalen. 2 telefoons op 2 verschillende navi systemen ingeschakeld en beide telefoons gaven aan dat de gereden snelheid maar 95 km per uur zou zijn.
Ergo, ik rijd overal en nergens altijd 5 km per uur te langzaam.
Hebben jullie daar ook iets van gemerkt en/of bekeken???