Jump to content

niro navigatie problemen


jw57

Recommended Posts

Wie van de forumleden heeft de oplossing?

Dit voorjaar 2022 een Niro Hybrid Dynamic Line demomodel (juni 2021) gekocht bij Wolters IJsselstein. Na een paar weken kreeg in problemen met de navigatie.

- pijltje (auto aanduiding) op de snelweg rijdend is niet zichtbaar op de snelweg maar in het weiland ernaast.

- rijdend op snelweg krijg ik de melding (stem en op de kaart), keer om of over 10m. linksaf.

- rijdend op snelweg langs een stad, geeft de kaart aan dat ik ergens in een wijk in die stad rij.

- woon in Amersfoort, maar als ik de stad binnenrijd, dan geeft de navigatie aan dat ik bv. in Leusden of nog gekker in Nijkerk rijd.

- parkeer ik de auto voor de deur, dan geeft de Kia app. aan dat mijn auto 6 straten verderop staat. Of nog gekker in een grote vijver verderop in de wijk.

- constant onderin scherm de melding 'route opnieuw instellen'

- navigatie geeft aan 'rechtdoor' maar de navigatiestem zegt rechtsaf.

- snelheidsborden geven de aangegeven snelheid niet aan maar bv. 3 liggende streepjes, of 30km waar ik 50km mag. Of 80km waar ik 100km mag.

- apps. zoals Google Maps, Waze of Kaarten (van Aple) leveren dezelfde problemen op als ik mijn iPhone verbind met het systeem (via kabeltje).

- navigatie staat soms op zijn kop, dus pijltje beweegt naar achter (van boven in het scherm naar beneden).

- scherm slaat helemaal op zwart.

- stoppen en auto helemaal uitzetten, helpt soms, soms niet.

- de ene keer is de navigatie direct van slag als ik ga rijden, meestal gebeurt dit pas onderweg.

 

Dit jaar al 2 updates en zelfs een complete nieuwe navigatie gekregen, maar de problemen blijven. Ik weet niet of de GPS data via de dakantenne binnenkomt, maar zou het aan de antenne kunnen liggen? Iemand een oplossing?

Link to comment
Share on other sites

Toen ik je verhaal las was mijn eerste idee dat het probleem aan de antenne zou liggen.

Maar jij geeft aan dat dit probleem zich ook voor doet als je CarPlay gebruikt en dat is raar; dat is namelijk enkel WEERGAVE van wat je telefoon doet via je scherm. De GPS-data haalt de telefoon binnen met zijn eigen antennes, niet die van de auto...

Heb je al eens een losse navigatie geprobeerd?

Zit er niet ergens een apparaat op je auto dat verstoring uit straalt die je GPS-systemen oppikken? Bijv. Xenon verlichting of een marterverschrikker ofzo?

Link to comment
Share on other sites

Hi Murci, losse nav. dus via de iPhone (Google Maps) gaat goed. En nee, geen extra issues  zoals xenon of marter. Blijft een raadsel en ik hoop op dit forum een oplossing te vinden

Link to comment
Share on other sites

Zeker interessant dat zowel het navi-systeem van de auto, als Apple CarPlay dit probleem geeft. Ik heb eerder gehoord (niet geverifieerd) dat CarPlay zowel gps van de auto als telefoon gebruikt of kan gebruiken of kan wisselen tussen de twee. Exact weet ik het niet meer, maar het kan ook onzin zijn.

Gezien de telefoon het niet heeft als deze niet verbonden is met de auto. Dan ligt het probleem eerder aan uw auto en sluit ik de gps antenne niet uit of een electrische verbinding (stekker of kabelbreuk).

Zit de "haaienvin"/antenne op uw dak vast en lijkt de afdichting in orde? Als het goed is zit daar ook de gps antenne in.

Mogelijk kunt u proberen te signaleren of er een verband is met tussen de storingen en dingen als hobbels, ruig wegdek, links of rechts sturen, snelheid, regen, tempratuur. Etc

Edited by SmurfenB
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hi Murci, losse nav. dus via de iPhone (Google Maps) gaat goed.

Oké, dus je telefoon (CarPlay) doet pas moeilijk als deze met de auto verbonden is!?

Zoals SmurfenB ook al zegt; het KAN wel dat je telefoon de GPS van de auto (ook) gebruikt. In een redelijk ver verleden kon je zelfs met een iPod Touch navigeren dmv een externe GPS-ontvanger.
Maar ook ik weet niet of Apple dit heeft geïmplementeerd.

Je zou eens kunnen uitzoeken wat voor stekker de GPS-antenne op de HU gebruikt en daar tijdelijk een andere antenne op aansluiten die je bijv. op je dasboard legt om te kijken of dat helpt.
Werkt het dan wel, dan is je antenne (of kabel) de oorzaak.
Link to comment
Share on other sites

Er is ook een nieuwe software update voor de auto. Kan nooit kwaad die even te proberen. Ik heb de USB hier liggen en eergisteren zelf gebruikt. Ik las IJsselstein en woon zelf in Nieuwegein, dus mocht je hem willen gebruiken.  Scheelt je weer een hoop downloaden en USB maken, haha.

 

Link to comment
Share on other sites

Ik heb me eens een beetje in zitten lezen mbt CarPlay.

Apple raadt aan om GPS door te geven van de HU naar de telefoon en verplicht het zelfs bij systemen die uit zichzelf Wireless CarPlay ondersteunen, omdat daarbij de kans op een slechte ontvangst (bijv. telefoon in tas voor de passagiersstoel) groter is.
En door dit door te geven kan ook "dead reckoning" doorgegeven worden; de snelheid en evt. stuurinputs, zodat in een tunnel wel goede weergave gegeven kan worden. Zie ook bijgaande afbeelding uit een presentatie van Apple voor ontwikkelaars die CarPlay willen ondersteunen.

Het heeft er dus echt alles van weg dat de GPS antenne of diens kabel stuk is.

Zit de auto nog in garantie dan terug naar de dealer. Bijzonder trouwens dat ze meteen de HU hebben vervangen voor ze dit geprobeerd hebben. Geeft wel aan hoe weinig kennis er is bij dealers over dergelijke systemen.

2f1d6a0a11152a7c643c6c38b44fdac0.jpg

Link to comment
Share on other sites

beste forumleden,

mooi om te lezen dat diverse mensen in mijn probleem zijn gedoken. Om even te reageren op bovenstaande reacties: ik heb geen losse apparaten aangesloten, in oktober is er een nieuw nav.systeem geplaatst (en ik ga er vanuit dat er meteen een nieuwe update is gedaan), maar mijn gedachten gaan nu ook uit naar de dakantenne (zie reactie Murci). Wat betekent trouwens 'HU'?

Ik hoop nog wat meer reacties te krijgen en verzamel die dan en ga ermee dan naar de dealer. Tot nu toe allemaal dank voor jullie bijdrage! Maar blijf reageren!

Link to comment
Share on other sites

update: volgens mijn dealer ligt het probleem aan de dashboardverlichting. Wanneer deze NIET in zijn hoogste (felste) stand is ingeschakeld, dan kunnen bovenstaande problemen ontstaan (blijkt bij meerdere kia eigenaren voor te komen), afijn, ik moet vrijdag en zondag wat lange ritten maken (zowel overdag als 's avonds) en ga het zien. Ben benieuwd of dit het ei van Columbus is. Updates volgen...

PS. deze problemen kunnen zich ook voor doen wanneer de dimlichten branden volgens de dealer. Maar in mijn geval gebeuren bovenstaande zaken ook tijdens daglicht wanneer ik mijn dimlichten niet aan heb. Blijft een vreemd verhaal...

Link to comment
Share on other sites

Als dat echt zo is heeft Kia hier wel een flinke steek laten vallen in de afscherming van de voeding en/of filtering van de ingangsspanning van de HeadUnit.
Dit suggereert namelijk dat als de dashbordverlichting gedimd is er storing ontstaat en dat zou naar mijn idee dan komen doordat bij niet 100% aansturing, de verlichting een pulserende spanning krijgt ipv echt continu.
En als je je licht aan zet dimt bij veel auto's de dashboarsverlichting ook...

Dus voor mij klinkt het plausibel, maar het is wel slechte Engineering.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...