Ga naar inhoud

Laadkabel Kia Niro EV 2022.


Jlamme
Ga naar de oplossing Opgelost door Peter-036,

Aanbevolen Berichten

Sinds deze week heb ik mijn Kia Niro EV in ontvangst mogen nemen. Daarbij zat uiteraard een mooie laadkabel echter wil ik er eigenlijk een bij voor thuis (elke keer de motorkap openen heb ik geen zin in 🤭). Ik heb een Easee laadpaal (tot 22kW echter gebruik ik 3 fasen tot 11kW) waar ik deze kabel in wil laten vergrendelen, daarnaast wil ik of een haspel of een ophang systeem plaatsen. 

Welke kabel/systeem zouden jullie adviseren? 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Oplossing

Voor je een kabel koopt, kijk even heel goed of je de kabel ook vergrendeld kunt houden wanneer er niet geladen wordt, de meeste laadpalen doen dat niet.

Als je tot 11 kW blijft laden is een 16A 3 fase kabel voldoende, anders toch een 32 A kabel kopen.

 De lengte is natuurlijk afhankelijk van jouw auto en ruimte daarvoor.

Kijk op Marktplaats, kennelijk worden er (veel?) lease-auto's zonder laadkabel ingeleverd, die kabels komen op marktplaats en kosten dan vaak beduidend minder dan een nieuwe.

Edit: een kabel op haspel zul je over het algemeen elke keer volledig moeten afwikkelen omdat zo'n kabel opgerold weleens te heet kan worden.

aangepast door Peter-036
Link naar reactie
Delen op andere sites


Voor je een kabel koopt, kijk even heel goed of je de kabel ook vergrendeld kunt houden wanneer er niet geladen wordt, de meeste laadpalen doen dat niet.
Als je tot 11 kW blijft laden is een 16A 3 fase kabel voldoende, anders toch een 32 A kabel kopen.
 De lengte is natuurlijk afhankelijk van jouw auto en ruimte daarvoor.
Kijk op Marktplaats, kennelijk worden er (veel?) lease-auto's zonder laadkabel ingeleverd, die kabels komen op marktplaats en kosten dan vaak beduidend minder dan een nieuwe.
Edit: een kabel op haspel zul je over het algemeen elke keer volledig moeten afwikkelen omdat zo'n kabel opgerold weleens te heet kan worden.
Ik heb een wallbox plus en daar kon ik een kabel van max 7 meter krijgen omdat er anders teveel weerstand optreedt. Als er weerstand is betekend dat er energie naar warmte gaat en niet naar de auto
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Voor je een kabel koopt, kijk even heel goed of je de kabel ook vergrendeld kunt houden wanneer er niet geladen wordt, de meeste laadpalen doen dat niet.
Als je tot 11 kW blijft laden is een 16A 3 fase kabel voldoende, anders toch een 32 A kabel kopen.
 De lengte is natuurlijk afhankelijk van jouw auto en ruimte daarvoor.
Kijk op Marktplaats, kennelijk worden er (veel?) lease-auto's zonder laadkabel ingeleverd, die kabels komen op marktplaats en kosten dan vaak beduidend minder dan een nieuwe.
Edit: een kabel op haspel zul je over het algemeen elke keer volledig moeten afwikkelen omdat zo'n kabel opgerold weleens te heet kan worden.

De Easee heeft gelukkig de mogelijkheid om te vergrendelen! Bedankt voor de tip, ik ga gelijk zoeken op MP.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Link naar reactie
Delen op andere sites


Op 6-1-2023 om 09:55, zei Peter-036:

Edit: een kabel op haspel zul je over het algemeen elke keer volledig moeten afwikkelen omdat zo'n kabel opgerold weleens te heet kan worden.

Voor een gewone 230V-haspel klopt dat, maar niet voor die dikke laadkabels aan de laadpaal. Ik heb een Zappi met vaste 6,5m kabel die een paar slagen opgerold hangt. Als de auto er vlak naast staat hangen er nog twee slagen op de haspel, maar die worden daar echt niet warm of koud van. Teveel kn de open lucht. Dat kan z’n warmte echt wel kwijt.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites


Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...