Maurice Bouwens Geplaatst 8 Januari, 2023 Geplaatst 8 Januari, 2023 Beste Forumleden, Een KIA newbie gaat zijn eerste post plaatsen. Ik ben Maurice en woon in het zuiden des lands. En dat gaat nog een stukje verder dan Eindhoven. Sinds mei 2022 ben ik de trotse eigenaar van een KIA CEED 3 Dynamic Plus Line. Na jarenlang in verschillende modellen van Ford te hebben rondgereden, heb ik de overstap naar KIA gemaakt en gekozen voor de ge-facelifte CEED. (zie de foto hieronder) Met nu bijna 15000 km op de teller kan ik niet anders concluderen dat het een fijne auto is. Maar ik zit met een paar vraagjes. Ik dacht gooi het eerst eens op het forum voordat ik naar de dealer ga met deze vragen. Uit ervaring met de Ford zijn het vaak vragen waar zij geen antwoord op hebben. Misschien vanwege het NERD gehalte... Vraag 1: Ik ben nogal een muziekfanaat en bezit een uitgebreide MP3 verzameling van vele terabytes. Alle MP3 bestanden zijn keurig ge-tagged (D.W.Z. de uitvoerende artiest, titel van het album, genre en een afbeelding van de hoes van de CD/LP aan de MP3 is toegevoegd) Een klein deel hiervan staan op een USB stick en worden door het audiosysteem afgespeeld. Bij de Ford kopieerde ik alles in de root van de USB stick en middels de shuffle functie had ik uren en uren muziek, met alle informatie én een afbeelding van de hoes op het scherm. Bij de KIA is dat een ander verhaal. Soms zie ik de juiste albumhoes, soms zie ik niets en soms verschijnt er gewoon een andere albumhoes op het display wat helemaal niets te maken heeft met de track die op dat moment wordt afgespeeld. Ik heb het forum al eens doorzocht, maar kan op een enkele vermelding over een iPod die ook goed te gebruiken zou zijn, niet echt iets vinden wat een antwoord zou kunnen geven op deze vraag. Dus mijn oude iPod uit de oude doos gehaald en 2 dagen aan de gang geweest om de boel aan de gang te krijgen. Helaas ziet de auto de iPod niet en krijg ik enkel de melding dat er alleen geladen kan worden als deze met een kabel op de USB poort is aangesloten. Dus blijft er niets anders over dan mijn vertrouwde USB stickje. Ik lees verder in het forum dat de mapstructuur moet voldoen aan bepaalde voorwaarden. Maar wat zijn die voorwaarden? Al jaren kopieer ik de duizenden MP3's naar de root van de USB stick en werkt het allemaal vlekkeloos, Vraag 2: Heeft ook betrekking op het afspelen van MP3 bestanden. Geheel onregelmatig springt het audio systeem van "shuffle" naar "alles achter elkaar afspelen". Als ik dan weer op "shuffle" druk, begint deze opnieuw met het shuffelen en hoor ik veel van de liedjes opnieuw. Ik wil graag dat de inhoud van de USB stick gehuffeld wordt en éénmalig afgespeeld. Zou dit ook iets te maken hebben met de mapstructuur van de USB Stick? Vraag 3: Onlangs kreeg ik een melding dat er een software update gedownload kon worden voor de navigatie + het audio systeem. Deze heb ik gedownload, maar alle USB sticks die ik heb zijn kleiner dan de data die geïnstalleerd moet gaan worden. Kan ik voor het updaten ook gebruiken van een externe SSD schijf die via USB de voeding krijgt? Of is het aan te raden om alleen maar een USB stick te gebruiken. Vraag 4: De software update moet uitgevoerd worden met een draaiende motor. Net zoals dat bij de Ford moest gedaan worden. Heeft iemand een idee hoe lang dat duurt? Ik heb ooit eens een navigatie-update bij de Ford geïnstalleerd en dat duurde 2 uur. Vraag 5: Een kleine irritatie is een erg hoorbaar rammelend geluid uit de kofferbak / hoedenplank. Het is er niet altijd. Hiervoor ben ik al eens bij de dealer geweest. Die heeft ernaar gekeken maar kon zo 1,2,3 niets vinden. Ik zag ergens een post voorbijkomen van een soortgelijk gerammel door het slot van de klep bij een PPOCEED, maar het lijkt mij sterk dat dat ook bij mij het geval is. Mijn klep moet gewoon met de hand worden gesloten. Hopelijk zijn er een aantal forumlieden die mij verder kunnen helpen. Alvast een dankjewel voor de moeite. Groet, Maurice Quote
SpeedyG Geplaatst 8 Januari, 2023 Geplaatst 8 Januari, 2023 Hey Maurice, Wolkom op het KIA forum. Ben ook ex-Ford rijder. Zit daarom ook (nog) op het FocusClub Ik rij sinds Oct '22 een KIA XCeed. Â Wat betreft je vragen: Vraag 1/2: Nog geen ervaring mee. Heb ook ruime MP3 collectie. Maar ik sluit mijn mobiel aan en kan dan via Android Auto/Plex online mijn muziek benaderen. Zal kijken of ik een stick kan vullen en uit testen. Vraag 3/4: Ik heb een update uitgevoerd. Advies van KIA is USB-stick, of USB SSD werkt durf ik niet te zeggen. Voor de update moet je de motor starten om de update te starten en de data controle uit te voeren. Â Â Â Â Â Â Â Â Â De 'echte' update moet gedaan worden met uitgeschakelde motor. IK ben in de auto blijven zitten (eerste keer /Â nieuwsgierigheid) Maar je kunt de auto verlaten en iets anders gaan doen. Na afronden schakelt de auto automatisch uit. Vraag 5: Geen ervaring mee. Klinkt als uitdagende zoektocht. Succes. Geen losse spullen in of onder kofferbak?? Â Â Â Quote
Maurice Bouwens Geplaatst 10 Januari, 2023 Topic Starter Geplaatst 10 Januari, 2023 (aangepast) Hi SpeedyG, Dankjewel voor je snelle reactie en sorry dat ik zo laat reageer. Ik heb niet altijd een telefoon bij me en dan is het makkelijk om een USB stick met muziek paraat in de auto te hebben. Ook fijn dat de motor niet de hele tijd gedurende de update hoeft te lopen. Ik ga ergens een USB stick op de kop tikken die groot genoeg is voor de update. En mijn laatste issue: nee. Zelfs met de hele kofferbak leeg rammelt er af en toe iets. Maar dat ga ik wel voorleggen aan de dealer. De auto moet toch binnenkort zijn eerste beurt krijgen. Kunnen ze er meteen rustig naar kijken. Â Nogmaals dankjewel. 10 Januari, 2023 aangepast door Maurice Bouwens Quote
marijn.hak Geplaatst 11 Januari, 2023 Geplaatst 11 Januari, 2023 Welkom!Vraag 5: Ik heb een Proceed en had ook last van een rammel. Bij mij bleek de rammel van de sluiting van de achterbank te komen. Verstuurd vanaf mijn DN2103 met Tapatalk Quote
Maurice Bouwens Geplaatst 11 Januari, 2023 Topic Starter Geplaatst 11 Januari, 2023 Hi Marijn, Dankjewel voor je reactie. Ik zal het meenemen naar de dealer. Wordt vervolgd! 1 Quote
SmurfenB Geplaatst 12 Januari, 2023 Geplaatst 12 Januari, 2023 Op 8-1-2023 om 13:27, zei Maurice Bouwens: Vraag 1: Maar wat zijn die voorwaarden? Vraag 2: Zou dit ook iets te maken hebben met de mapstructuur van de USB Stick? Vraag 3: Kan ik voor het updaten ook gebruiken van een externe SSD schijf die via USB de voeding krijgt? Vraag 4: De software update moet uitgevoerd worden met een draaiende motor. Net zoals dat bij de Ford moest gedaan worden. Heeft iemand een idee hoe lang dat duurt? Vraag 5: Een kleine irritatie is een erg hoorbaar rammelend geluid uit de kofferbak / hoedenplank. Het is er niet altijd. Hiervoor ben ik al eens bij de dealer geweest. Die heeft ernaar gekeken maar kon zo 1,2,3 niets vinden. Ik zag ergens een post voorbijkomen van een soortgelijk gerammel door het slot van de klep bij een PROCEED, maar het lijkt mij sterk dat dat ook bij mij het geval is. Mijn klep moet gewoon met de hand worden gesloten. Welkom maurice! Mooi auto ook! Vraag 1 en 2: Heb ik geen ervaring mee. Vraag3: Gezien de USB-stick ook voeding krijgt, zou het kunnen als hij niet te veel stroom krijgt. Gezien Kia elk halfjaar een update geeft, en je de schijf/stick elke keer moet formateren, werkt een klein stickje wel fijn. Ik ben voor deze gegaan: SanDisk Ultra Fit USB 3.1 Flash Drive 128GB Vraag 4: Nee, de software update kan ook starten wanneer het contact uitgezet wordt. Deze functie is relatief nieuw en staat nog niet in de handleiding. Je krijgt via ed Kia app een seintje als de update is geïnstalleerd (doorlooptijd wisseld tussen half uur tot 2 uur). Werkt top. (PS ik heb de update ook al eens tijdens het rijden gedraaid, werkte ook prima maar voelde niet goed.) Vraag 5: Ik heb een elektrische SW klep, geen rammel hoorbaar bij mij. Ligt er niks los onder de vloer in de plasticbakken? Eventueel kijken of de bakken niet tegenelkaar trillen? Quote
Maurice Bouwens Geplaatst 12 Januari, 2023 Topic Starter Geplaatst 12 Januari, 2023 Hallo SmurfenB, Dankjewel voor je berichtje. Ik heb een Sandisk Ultra Flair USB3.0 flash drive gekocht. Ik ga komend weekend de update uitvoeren. Quote
Maurice Bouwens Geplaatst 23 Januari, 2023 Topic Starter Geplaatst 23 Januari, 2023 Voor diegene die geïnteresseerd is: Hier zijn de resultaten van een dikke week puzzelen en onderzoeken. Vraag 1: Wat mij opviel was dat de albumcovers die niet zichtbaar waren bijna allemaal 1MB of groter waren bij een resolutie van 500dpi x 500dpi. De albumcovers die kleiner waren maar wel dezelfde resolutie hadden, vertoonden geen problemen. Nadat ik een hele batch MP3 bestanden opnieuw had "bewerkt" door de resolutie terug te brengen naar 400dpi x 400dpi, heb ik dat probleem -tot nu toe- niet meer gehad. Wat overbleef is dat soms de verkeerde albumcover werd weergegeven. Dat heeft waarschijnlijk te maken met de manier waarop ik de MP3 bestanden maak. In het bijzonder bij compilaties waarbij de MP3 bestanden van verschillende artiesten met dus verschillende covers dezelfde albumnaam hebben. De map structuur heb ik veranderd. In eerste instantie stonden alle MP3 bestanden in de root van de USB stick. Nu heb ik allemaal submappen op alfabet gemaakt. In A alle artiesten die met een A beginnen, in B de artiesten die met een B beginnen enz enz. Vraag 2: Ik heb nu ruim 2500 MP3 bestanden op een 32GB USB stick staan en de afgelopen 3 dagen heb ik geen last gehad dat de shuffle spontaan omsprong naar het achter elkaar afspelen van de bestanden. Of het te maken heeft met de nieuwe map structuur, of de update van software. Geen idee. Maar tot nu toe ben ik dik tevreden. Vraag 3 + 4: De Sandisk Ultra Flair USB3.0 flash drive met 64GB opslag heeft zijn werk keurig gedaan. Inderdaad de motor laten lopen bij het initialiseren van de update en nadat de eigenlijke update was gestart de motor uitgezet, auto afgesloten en wat anders gaan doen. Ik kreeg wel geen melding op mijn telefoon dat de update afgerond was, maar toen ik na verloop van tijd ging kijken, was de software keurig geüpdatet en was het systeem uitgeschakeld. Vraag 5: Dat is en blijft iets voor de dealer SpeedyG, Marin.hak en SmurfenB: allemaal bedankt voor jullie reactie  1 Quote
ff4266 Geplaatst 23 Januari, 2023 Geplaatst 23 Januari, 2023 Over de update is denk ik genoeg gezegd maar ze duren een half uur tot 40 minuten, prima te doen.  de rammel is een bekend dingetje. Klap je rechter gedeelte van de bank even naar beneden. De haak waar hij bovenin klikt, even voorzien van een laagje schilderstape, en dan is je rammel weg. De dealer weet dit soort dingen nooit.  grappig, ik kom ook van Ford af en ben echt niet de enige hier zo te zien! We rijden nu Ford en kia in dit huishouden, maar het liefst gaat die laatste Ford er ook nog uit… jaren plezier gehad in diverse Fords, maar 1 pechmodel heeft me de complete fun van Ford gekost.. Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.