OttoS Geplaatst 8 Januari, 2023 Geplaatst 8 Januari, 2023 In februari besteld, in november gekregen, mijn GT-PLUS HEV. Ik moet zeggen een hele fijne auto, rijdt heerlijk soepel. Het enige probleem is dat de voorremmen een piepend geluid maken vlak voordat ik tot stilstand kom, of als ik bijvoorbeeld langzaam, met slippende rem, een helling afrijd. En het is best een hard geluid. Ik lees op buitenlandse fora dat dit vrij normaal is bij KIA. Mijn dealer vond het ook niks vreemds. Maar met al mijn vorige auto's (Citroën, Ford) heb ik dit nog nooit meegemaakt. Hebben meer mensen hier last van? Is dit echt normaal? En is er echt niets aan te doen? PS. Ik heb nog maar 600 km gereden, misschien moet ik het nog wat tijd gunnen? 1 Quote
Willie Wortel Geplaatst 8 Januari, 2023 Geplaatst 8 Januari, 2023 Vrees dat de rem regeneratie daar schuld aan heeft, mijn Kia maakt ook geluid zeker in de hoogste stand (3) Mijn vorige Hyundai i40 was ook geluidloos bij het remmen 1 Quote
Smollie Geplaatst 8 Januari, 2023 Geplaatst 8 Januari, 2023 Vanaf minuut 8 ongeveer eens kijken 1 1 Quote
OttoS Geplaatst 9 Januari, 2023 Topic Starter Geplaatst 9 Januari, 2023 Tja, dan is het niet anders. Maar het blijft raar. Bedankt voor de reacties! 1 1 Quote
Rinus30 Geplaatst 10 Januari, 2023 Geplaatst 10 Januari, 2023 Dit heb ik bij mijn sportage4 ook gehad. Op aanrade van een monteur moest ik een paar keer flink remmen bij een snelheid van ongeveer 80km en ja hoor het piepen was weg en tot nu toe geen last meer gehad. Let wel op dat je overig verkeer niet hindert als je dit gaat doen. 1 Quote
Rick Geplaatst 11 Januari, 2023 Geplaatst 11 Januari, 2023 Tenzij regen of erg vochtig hier geen gepiep of gekraak aan de remmen.. Misschien verkeerd afgesteld, of vuil ertussen? Heb dit wel een keer bij Sportage 3 gehad na het monteren van nieuwe remblokjes + schijven. Laten schoonmaken en paar keer netjes remmen en was weg. 2 Quote
Henri497 Geplaatst 12 Januari, 2023 Geplaatst 12 Januari, 2023 Er zit verschil in het soort piepen waar we het hier over hebben. Je hebt het bekende schrapende/piepende geluid wat met name ontstaat als je remt nadat de auto een tijdje heeft stilgestaan of dat er vuiligheid op de remschijven zit. Dat is verder geen probleem en inderdaad snel verholpen als je een paar keer goed je rem gebruikt. Maar het benoemde geluid van de TS is een ander geluid, alsof de remmen aanlopen als je heel zachtjes rijdt. En dat wordt zeer waarschijnlijk door de regenerator veroorzaakt, deze zal er op dat moment zich iets te veel mee bemoeien. Bij hogere snelheden voel je de regenerator ook als je het gas los laat, soms lijkt het dan alsof je per ongeluk zachtjes het rempedaal indrukt. Bij sommige merken kan je de mate van regenereren zelf instellen maar dat heb ik in mijn Kia nog niet kunnen ontdekken. Met een beetje fantasie zou je dit "probleem" zelfs op het lijstje van kleine ergernissen en kinderziektes kunnen zetten. 3 Quote
Wim-A Geplaatst 12 Januari, 2023 Geplaatst 12 Januari, 2023 3 uur geleden, zei Henri497: Bij sommige merken kan je de mate van regenereren zelf instellen maar dat heb ik in mijn Kia nog niet kunnen ontdekken. Bij de Niro en de EV6 kan het iig wel. 1 1 Quote
Henri497 Geplaatst 16 Januari, 2023 Geplaatst 16 Januari, 2023 Ik las ook ergens dat bij sommige auto's de remlichten gaan branden als de regenerator zich er mee bemoeit. Maar ik geloof niet dat dat bij de Sportage ook zo is, iemand daar een mening over? Reed vanmiddag achter een splinternieuwe Volvo en daar gingen om de zoveel meter de remlichten aan zonder dat daar(volgens mij??) een reden voor was, het was in ieder geval zwaar irritant om te zien. 1 Quote
Kenniani Geplaatst 17 Januari, 2023 Geplaatst 17 Januari, 2023 Reed er een auto voor de Volvo, zo ja dan kan het ACC zijn, deze laat de remlichten ook branden als hij motorisch remt. 1 Quote
Henri497 Geplaatst 17 Januari, 2023 Geplaatst 17 Januari, 2023 9 uur geleden, zei Kenniani: Reed er een auto voor de Volvo, zo ja dan kan het ACC zijn, deze laat de remlichten ook branden als hij motorisch remt. Hmmm dat zou ook nog kunnen inderdaad. Was weliswaar binnen de bebouwde kom op een redelijk drukke weg. Maar misschien was de bestuurder wat aan het experimenteren met zijn ACC, het was in ieder geval zwaar irritant elke keer zo'n heel kort remlicht gebeuren.. Hebben wij dat ook trouwens? En ik mag toch hopen dat dat ook niet zo is als de auto lichtjes afremt op de regenerator, dat vind ik zo'n afgang Heb altijd een hekel aan die zenuwlijders die om de drie seconden op de rem gaan staan. Dan rijdt je tekort op je voorganger denk ik dan altijd. Quote
Willie Wortel Geplaatst 18 Januari, 2023 Geplaatst 18 Januari, 2023 Regeneratie instellen/aanpassen is bij mij de linker flipper, standjes 1,2 en drie Drie remt ie bijna volledig af dmv loslaten gaspedaal Aanpassen naar andere regeneratie nivo s doe je met je rechter flipper 1 Quote
Henri497 Geplaatst 18 Januari, 2023 Geplaatst 18 Januari, 2023 4 minuten geleden, zei Willie Wortel: Regeneratie instellen/aanpassen is bij mij de linker flipper, standjes 1,2 en drie Drie remt ie bijna volledig af dmv loslaten gaspedaal Aanpassen naar andere regeneratie nivo s doe je met je rechter flipper Hmm ik geloof niet dat ik dat ook heb? Het enige wat ik ooit met die flippers bereikt heb is een versnelling terugschakelen en weer opschakelen. Verder gebeurt er niets volgens mij? Heb nog geprobeerd om te kijken of mijn remlicht gaat branden als de ACC ingrijpt maar dat kon ik niet goed zien. 1 Quote
Headlong Geplaatst 18 Januari, 2023 Geplaatst 18 Januari, 2023 Niro en Sportage hebben inderdaad een andere aandrijving en regeneratiefilosofie. Bij de Sportage zijn de flippers achter het stuur om de versnellingsbak te bedienen, regeneratie gebeurd enkel bij het remmen volgens mij. Wat ik niet zeker weet is of de Sportage altijd ontkoppeld en gaat "zeilen" bij gas los of dat er dan op de elektromotor geremd wordt en hij ook zo regenereert. Quote
Henri497 Geplaatst 19 Januari, 2023 Geplaatst 19 Januari, 2023 Ik weet bijna zeker dat er geremd wordt d.m.v. de regenerator bij het uitrijden, dat voel je echt wel. Er schieten me zoveel vragen te binnen als ik er over nadenk? Als je nu op de ACC rijdt en de tussenafstand dreigt te klein te worden, rem de auto dan ook met de regenerator of met de gewone rem? Is verder niet belangrijk maar ik vraag het me gewoon af Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.