Jump to content

Winterbanden, velgen

bigwade

Recommended Posts

Hallo allen.

Winterbanden, is dat nou echt nodig ?

Heb een Sportage feb 2009 met de originele banden.

Over de standaard Hankook banden wordt geregeld gemopperd.

Zijn dat eigenlijk all season banden ?

Mijn vorige auto was een chevy van met nogal profiel banden en ik had zomer en winter nergens last van.

Maar nu..

Wat te doen..

Zijn winterbanden echt zoveel veiliger ?

Ik ga niet op wintersport, mijd Duitsland etc.

Hoor het graag,

grtz

Frank

Ik heb de standaard velgies er weer onder gewoon met de Hankook banden. Moet bekennen dat ik in nederland nog nooit met winterbanden heb gereden.

Thans ik heb hier nog nooit sneeuw gezien op de weg waar ik woon, zou me verbazing met de opwarming van de aarde en klimaat verandering dat er dit jaar wel sneeuw zou vallen hier.

Greetz,

Ursin

Edited by Dutchdragon

Winterbanden zijn geschikt om al bij temperaturen onder de 7 graden veel grip te geven. In de Alpenlanden en landen met skigebieden ben je niet overal verplicht om winterbanden te gebruiken. Met name in Duitsland ben je het niet verplicht, maar (en nou komt het!) wanneer je betrokken bent bij een aanrijding/ongeluk kan de verzekering moeilijk doen, ondanks dat je niet schuldig bent.

Voor de veiligheid van jezelf

Edited by Smart

@rdlanenga: 'Als winterbanden zoveel veiliger zijn, waarom zijn winterbanden dan niet standaard en kan men er 's zomers optioneel zomerbanden onder leggen...???'

Zoals reeds aangegeven zijn winterbanden bij temperaturen vanaf 7 graden (en lager) het meest effectief. In NL is dat dus niet het gehele jaar, omdat wij een wat gematigder zeeklimaat hebben. Zomerbanden zijn in NL het meest gebruikt, maar bij regen en sneeuw in combinatie met kou, het minst geschikt. Waarom? Omdat zomerbanden door hun samenstelling feitelijk een compromis is tussen een zomer- en regenband, geen winterband.

Een all-seasonband heeft door zijn profiel en rubbersamenstelling weer een heel ander karakter dan een zomer- of winterband. Deze band voldoet overigens prima in ons landje. Een all-season band is nl. een compromis tussen de zomer- en winterband, het beste van twee totaal verschillende seizoenen. Zeker bij regen en natte sneeuw zijn dit soort banden zeer geschikt voor de klus. De winterband wint echter van de all-season band bij lagere temperaturen. Dat kan ook niet anders, hij is er speciaal voor gemaakt.

Edited by Smart

Ik heb zelf op de originele (stalen) velgen de Vredestein Quatrac 2 liggen, een all-season band.

Hele fijne band en het verschil met de hankooks die erop hadden gelegen was duidelijk voelbaar.

Overigens is de Quatrac meteen ook met M&S keur, in elk geval in Duitsland verplicht in de winterperiode.

Overigens: In Duitsland zijn winterbanden tegenwoordig wel verplicht. Ook voor buitenlanders. Je kunt wel als buitenlander er gaan rijden zonder winterbanden, maar als er dan ook wat gebeurt....

Bij spontane controles (zelf nog nooit gezien, maar schijnt wel voor te komen) kun je er ook een bekeuring voor krijgen van ik meen

......Overigens: In Duitsland zijn winterbanden tegenwoordig wel verplicht. Ook voor buitenlanders. Je kunt wel als buitenlander er gaan rijden zonder winterbanden, maar als er dan ook wat gebeurt....

Bij spontane controles (zelf nog nooit gezien, maar schijnt wel voor te komen) kun je er ook een bekeuring voor krijgen van ik meen € 49,-

Groeten,

Peter

Hallo Peter,

Nederlanders vallen onder de NL Verkeerswetgeving en niet onder het Duitse 'Verkehrsgesetz', derhalve zijn winterbanden voor Nederlanders niet verplicht maar wordt wel aangeraden. Zoals door mij aangegeven kun je, let wel kun je, op problemen stuiten met de verzekering ingeval van schade/ongeluk. Je krijgt hoe dan ook een bekeuring ook als de schuld bij de tegenpartij ligt. Als je wordt aangehouden zonder reden, mogen ze je niet zondermeer bekeuren.

Ik heb gekozen voor mijn eigen veiligheid wanneer ik met vakantie ging naar Sauerland, ongeacht of het wel of niet noodzakelijk was.

Edited by Smart

Hallo Peter,

Nederlanders vallen onder de NL Verkeerswetgeving en niet onder het Duitse 'Verkehrsgesetz', derhalve zijn winterbanden voor Nederlanders niet verplicht maar wordt wel aangeraden. Zoals door mij aangegeven kun je, let wel kun je, op problemen stuiten met de verzekering ingeval van schade/ongeluk. Je krijgt hoe dan ook een bekeuring ook als de schuld bij de tegenpartij ligt. Als je wordt aangehouden zonder reden, mogen ze je niet zondermeer bekeuren.

Ik heb gekozen voor mijn eigen veiligheid wanneer ik met vakantie ging naar Sauerland, ongeacht of het wel of niet noodzakelijk was.

Tsja, dat kan zijn, mij is het iets anders uit gelegd als dat jij het nu stelt.. en ik heb het niet alleen van de dealer, maar ook van familie die in Duitsland woonachtig is.

Om er verder geen discussie over te maken.. Als je winterbanden of all-season banden neemt, let op M&S keur, dan weet je zeker dat het in Duitsland ook Ok is, ALS je daar komt.

Overigens zijn ze er hier in Nederland ook mee bezig... tenminste, dat hoorde ik destijds...

..... Als je winterbanden of all-season banden neemt, let op M&S keur, dan weet je zeker dat het in Duitsland ook Ok is, ALS je daar komt.

Overigens zijn ze er hier in Nederland ook mee bezig... tenminste, dat hoorde ik destijds...

Dat klopt. In Duitsland zijn ze ook veel verder met dit keur.

in elk geval in Duitsland verplicht in de winterperiode.

Wat is de eis hiervoor? Vanaf de herfst tot de lente? Vanaf het moment dat de temperatuur < 7 gr.C.?

Als je winterbanden of all-season banden neemt, let op M&S keur, dan weet je zeker dat het in Duitsland ook Ok is, ALS je daar komt.

Naast het M&S teken is nu ook een sneeuwvlokje verplicht, dat zijn dus weer andere banden.

Maar eh.....

Rijdt het ook beter in de herfst/winter ?

grtz

Frank

ik heb zelf ook een set winterbanden en een set zomerbanden. ik merk wel degelijk verschil met lagere tempraturen. daarnaast heb je zoals smart het zegt minder slijtage van de banden en doe je er langer mee. daarnaast spaar je je dure lm velgen doordat ze niet met pekel in aanraking komen. vindt ik ook wel een belangrijke reden.

Betekent wel dat ik weer langer door moet met die Hankook banden, haha!

Ik moet zeggen dat ik de Hankooks op de Tucson als redelijk comfortabel heb ervaren. De later gemonteerde 18 inch velgen met Dunlop Sportmaxx 245/45/18 waren alleen nog comfortabeler, ondanks de grootte en de breedte van de velgen/banden.

Ik heb voor al mijn auto's telkens een set winterbanden gekocht. Je merkt het verschil echt en eens je er mee gereden hebt zal je 's winters nooit meer met zomerbanden rijden.

De initi

Wat is de eis hiervoor? Vanaf de herfst tot de lente? Vanaf het moment dat de temperatuur < 7 gr.C.?

Er is geen eis gesteld aan de periode waarop je je winterbanden monteert. Wel moet je rekening houden met de temperatuur. Winterbanden hebben een zachtere rubbersamenstelling en met temperaturen boven de 7 graden zal de band eerder slijten in tegenstelling tot een zomerband. Dus de periode november tot en met maart is een redelijke periode waarmee je met winterbanden kunt rijden, maar zoals gezegd afhankelijk van de temperatuur. Eerder of later monteren kan natuurlijk ook, daarin ben je natuurlijk vrij. En zoals eerder opgemerkt, je zomervelgen blijven gespaard van al dat pekel. Wel thuis zorgen voor een velgenboom om je velgen te stallen. Scheelt ruimte en de banden vlakken dan niet af.

En niet te vergeten: eerst altijd je zomer- of wintervelgen schoonmaken, goed laten drogen en dan pas stallen. Voorkomt corrossie onder de blanke lak.

Wacht ik heb nog een tip!

Zorg ervoor dat duidelijk is aan welke kant (links/rechts + voor/achter) je band/velg heeft gezeten. Na

Edited by Smart

Hey Frank,

Je hebt hele mooie velgen met goede banden gescoord. Deze winterbanden heb ik dus ook onder de Tucson gehad. Man, heb je de auto eerst in de was gezet voor de foto's. Jeetje, het lijkt wel teflon......:wink:

Volgende keer gewoon photobucket foto's ja!!:mrgreen:

Hey Frank,

Je hebt hele mooie velgen met goede banden gescoord. Deze winterbanden heb ik dus ook onder de Tucson gehad. Man, heb je de auto eerst in de was gezet voor de foto's. Jeetje, het lijkt wel teflon......:wink:

Volgende keer gewoon photobucket foto's ja!!:mrgreen:

In de was ?

Nee gisteren 100km door regen gereden, stond er zelf ook van te kijken, echt..

Toen ik vertrok lag er een dikke laag stof en rommel op, thuis niet meer.......

Was bij Kia Houten, week geleden, door de wasmachine gegaan, goed spul kennelijk :-)

zal es koekeloeren naar dat photobucket.

Last van PDF angsten anders ?

grtz

Frank

Zal es koekeloeren naar dat photobucket.

Last van PDF angsten anders ?

grtz

Frank

Dan heb je een goede wasstraat gevonden. De auto glimt je tegemoet!

Moet het niet PBF (= PhotoBucket Foto) zijn?

Wij hadden nog nooit winterbanden en eigenlijk ook nooit problemen gehad.

Maar ja daar is het dan ook geen landje voor ons Nederland.

En voor die paar keer dat we eens met de auto naar de omliggende buren gaan

(natuurlijk altijd met goed weer) loont het niet om winterbanden te kopen.

Groetjes,

Relena

Wij hadden nog nooit winterbanden en eigenlijk ook nooit problemen gehad.

Maar ja daar is het dan ook geen landje voor ons Nederland.

En voor die paar keer dat we eens met de auto naar de omliggende buren gaan

(natuurlijk altijd met goed weer) loont het niet om winterbanden te kopen.

Groetjes,

Relena

Hoi Relena,

Of het loont om winterbanden te kopen is eigenlijk niet relevant, omdat het in dit geval niet gaat over kosten, maar over grip en veiligheid bij lage temperaturen. Dan zijn winterbanden in het voordeel. In ons kikkerlandje bereiken we in de winter met gemak minder dan 9 graden. Dit is ook de temperatuur waarop winterbanden het best presteren.

Het is het overwegen waard om op winterbanden over te stappen, maar (nog) niet verplicht.