soomers Geplaatst 18 April, 2023 Geplaatst 18 April, 2023 Beste Kia Sportage rijders ik rij vanaf maart een nieuwe Sportage 5. De kleur penta metal en de uitvoering GT benzine / hybride heb pas 800 km erop zitten jammer genoeg gisteravond het eerste sterretje in de voorruit . Ik loop alleen tegen een probleem wat in het begin niet aanwezig was , automaat schakelt zeer fijn. Laatste 1 ½ week ervaar ik dat bij lage snelheid de auto niet fijn overschakelt daarna schakelt hij zeer correct. Wat is jullie ervaring met jullie Sportage. Gr.  Quote
Justdigit Geplaatst 18 April, 2023 Geplaatst 18 April, 2023 (aangepast) 33 minuten geleden, zei soomers: Beste Kia Sportage rijders ik rij vanaf maart een nieuwe Sportage 5. De kleur penta metal en de uitvoering GT benzine / hybride heb pas 800 km erop zitten jammer genoeg gisteravond het eerste sterretje in de voorruit . Ik loop alleen tegen een probleem wat in het begin niet aanwezig was , automaat schakelt zeer fijn. Laatste 1 ½ week ervaar ik dat bij lage snelheid de auto niet fijn overschakelt daarna schakelt hij zeer correct. Wat is jullie ervaring met jullie Sportage. Gr.  Ik heb exact dezelfde uitvoering afgelopen donderdag gehaald en er staat nu 1.050km op de teller. Ik vind het echt een heerlijke reisauto. Ik rij nu heel rustig. Waar ik normaal de behoefte had om snel te rijden. Dat van het hoog in de toeren hangen heb ik ook al een paar keer gemerkt. Heb zelf het vermoeden dat wanneer de batterij vrij leeg is en je gaat accelereren dat hij dan express wat langer blijft "hangen" om een zo groot mogelijke stroomopbrengst te genereren naar het accupakket. En daarbij.... Het is "maar" een zes-bak. Dus sowieso wat langere versnellingen dan bijvoorbeeld een VW DSG bak. 18 April, 2023 aangepast door Justdigit Quote
Juur Geplaatst 19 April, 2023 Geplaatst 19 April, 2023 Wij hebben ook een Sportage HEV alleen een AWD uit 2022, betreft een geïmporteerde auto met 10.000km op de klok, in Nederland gekocht bij dealer. Ik ondervind hetzelfde probleem ook wel eens als ik er in rij, wellicht dat dit toch softwarematig door KIA is te verhelpen. In tests, volgens mij van Autoweek, is er ook wel eens wat over gezegd. Ben wel benieuwd of de plug-in rijders hetzelfde ervaren want dan weten we snel genoeg of dat een laag of leeg accupakket inderdaad van invloed hierop kan zijn zoals ook in een reactie werd gepost. Verder prima auto!Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Quote
Geer00 Geplaatst 19 April, 2023 Geplaatst 19 April, 2023 (aangepast) Wij hebben dit in onze Hybrid ook. Vaak op hetzelfde punt (een lange doordraaiende oprit naar de snelweg). De bak blijft dan lang op hoog toerental hangen. Je moet dan extra gas geven om door te schakelen. Het gebeurt na een kleine 2 km wanneer de motor (en ook de versnellingsbak(olie)?) nog niet helemaal op bedrijfstemperatuur is. Ik vind dat persoonlijk zeer irritant, temeer daar de bak verder heel soepel schakelt. Ik heb er eerlijk gezegd nog niet op gelet wat op dat moment de status van de batterij is. 19 April, 2023 aangepast door Geer00 Quote
Henri497 Geplaatst 19 April, 2023 Geplaatst 19 April, 2023 Komt me inderdaad ook bekend voor. Als ik echt zuinig wil rijden zou ik op bepaalde momenten wel wat sneller willen schakelen om lager in de toren te komen. Ik ben zo'n eigenwijze die denkt dan zuiniger te kunnen rijden dan met de fabrieksafstelling Ik probeer dan maar of het gas los te laten of zelfs iets gas bijgeven zodat hij wel opschakelt. Heb geen idee of die schakelflippers aan het stuur daar nog invloed op kunnen hebben, door die te gebruiken? Quote
Geer00 Geplaatst 23 April, 2023 Geplaatst 23 April, 2023 Op 19-4-2023 om 13:54, zei Geer00: Wij hebben dit in onze Hybrid ook. Vaak op hetzelfde punt (een lange doordraaiende oprit naar de snelweg). De bak blijft dan lang op hoog toerental hangen. Je moet dan extra gas geven om door te schakelen. Het gebeurt na een kleine 2 km wanneer de motor (en ook de versnellingsbak(olie)?) nog niet helemaal op bedrijfstemperatuur is. Ik vind dat persoonlijk zeer irritant, temeer daar de bak verder heel soepel schakelt. Ik heb er eerlijk gezegd nog niet op gelet wat op dat moment de status van de batterij is. Gebeurde vanochtend dus met een halfvolle batterij. Quote
soomers Geplaatst 23 April, 2023 Topic Starter Geplaatst 23 April, 2023 Beste Allen , Bedankt voor jullie reactie hoop dat Kia hier nog iets aan kan doen ( softwarematig ?). Gr. Quote
Geer00 Geplaatst 24 April, 2023 Geplaatst 24 April, 2023 16 uur geleden, zei soomers: Beste Allen , Bedankt voor jullie reactie hoop dat Kia hier nog iets aan kan doen ( softwarematig ?). Gr. Ik hou me aanbevolen als je daar nieuws over hebt!!!! Quote
Geer00 Geplaatst 7 Juni, 2023 Geplaatst 7 Juni, 2023 Vandaag de eerste onderhoudsbeurt laten uitvoeren. Een paar weken geleden heeft er al een monteur in onze Sportage gereden, maar zoals altijd, hij kon geen "hangend" toerental constateren. Vanochtend is het managementsysteem uitgelezen. Uitslag: geen meldingen. Ook is er geen softwareupdate beschikbaar, zodat de garage er momenteel niets aan kan doen. Ik heb wel uitdrukkelijk verzocht om deze klacht aan Kia NL door te geven. Dit was inmiddels online gebeurd, aldus mijn dealer. Â Mijn verzoek aan een ieder die deze klacht ook ervaart: Meldt het aan je dealer en vraag hem/haar dit door te geven. Quote
Eefurt Geplaatst 6 Juli, 2023 Geplaatst 6 Juli, 2023 Ik heb ditzelfde issue ook al een paar keer gehad. Toerental schiet ineens door, om daarna weer naar normaal terug te zakken. Treed inderdaad op bij het acceleren vanuit een lage snelheid Ga er melding van maken bij de dealer Quote
Eefurt Geplaatst 14 Augustus, 2023 Geplaatst 14 Augustus, 2023 afgelopen weken op vakantie met de Kia Sportage HEV. Inderdaad een heerlijke reisauto. Verbruik met een caravan er achter (1200kg) viel het verbruik mij toch wel tegen (1 op 12). Vakantie was in Limburg en Luxemburg en dus niet direct hoge beklimmingen gedaan. Ik reed voordat ik de Kia heb in een Opel Grandland 1.6 diesel, waarbij ik een gemiddeld vakantie gebruik van 1 op 20 haalde. Het is even wennen. Maar geen enkel probleem gehad met de auto afgezien van het gebrek aan warmtewering van de voorruit en het regelmatig blijven hangen van het hoge toerental (even gas los en probleem opgelost), Daarnaast vind ik persoonlijk dat de Kia te laat schakelt bij een beklimming, waardoor er te veel snelheid verloren gaat. Daarom zelf de flippers bediend en geen probleem verder (ditzelfde had ik ook bij mijn Opeltje, Wellicht ben ik was eigenwijs, maar schakelen bij beklimmingen met een caravan erachter doe ik liever zelf). Maar verder zoals gezegd heerlijk ontspannend gereden. Auto komt goed mee in het verkeer. Quote
Wim-A Geplaatst 14 Augustus, 2023 Geplaatst 14 Augustus, 2023 14 minuten geleden, zei Eefurt: Ik reed voordat ik de Kia heb in een Opel Grandland 1.6 diesel, waarbij ik een gemiddeld vakantie gebruik van 1 op 20 haalde. Benzine/Hybride vergelijken met diesel is ook een beetje appels/peren. Diesel is per definitie zuiniger. Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.