Hendricus Posted October 24, 2009 Posted October 24, 2009 (edited) Hallo Medeforumleden, Ik ben afgelopen week naar Oostenrijk geweest. Zo heb ik mijn Ceed Sporty Wagon 1,6 Xtra, 1,5 jaar oud met ca. 24.000 km. op de teller eens even goed kunnen uitproberen op de Duitse Autobahn. Gezien de winterse Oostenrijkse weersomstandigheden heb ik vooraf Vredestein Snowtrac 3 winterbanden laten monteren. Deze kwamen uit de laatste test van de ADAC (Duitse ANWB) als zeer aanbevelenswaardig naar voren. Tijdens de heen- en terugreis (in totaal ca. 2.300 km) heb ik de auto leren kennen van een aantal goede, maar helaas ook van een minder goede kant. Deze wil ik graag met jullie delen: over de gehele afstand, waarbij over langere afstanden kruissnelheden van 140 km/uur werden gereden (cruise control – John Gold/achteraf ingebouwd) heb ik een gemiddeld verbruik gerealiseerd van ruim boven de de 1 op 14; dit vind ik zeer netjes; de motor beschikt beschikt over ruim voldoende vermogen; auto trekt soepel door tot snelheden van 140 – 150 km. en dan is de fut er niet direct uit, maar dan gooit de wegligging roet in het eten (zie volgend punt); ook bergop gaat vrij soepel, in de vierde versnelling kan de motor vrij lang meekomen en wordt het dan toch te steil is even terugschakelen naar drie voldoende om de vaart erin te houden. In vergelijking met mijn vorige auto (Hyundai Matrix 1,6) een verademing! Dan een negatieve kanttekening: de wegligging: hoe hoger de snelheid, hoe 'zoekeriger de auto wordt, de auto reageert relatief sterk op kleine stuurcorrecties, heeft de neiging tot deinen en de wegligging wordt steeds instabieler. Tijdens de heenreis heb ik nog een keer de uiterste grens van de auto moeten opzoeken: tijdens het inhalen van een BMW kwam deze ineens naar links bij een snelheid van ca. 140 km. (ik zat op moment in z'n dooie hoek); ik moest hierdoor m'n stuur omgooien; de auto begon heftig te slingeren en te deinen (leek te willen kantelen), met veel kunst en vliegwerk heb ik hem weer in het rechte spoor gekregen. Ik ben hierdoor wel gaan twijfelen aan de kwaliteit/stugheid van de schokbrekers. Het bovengenoemde weggedrag had de auto overigens al voor dit voorval! Mijn vraag: herkennen jullie dit weggedrag? Wat zou de oorzaak kunnen zijn? Schokbrekers? Banden? Andere oorzaken of zal ik het gewoon moeten accepteren? Ik hoor graag jullie reacties! Bij voorbaat dank daarvoor. Groeten, Henk Edited October 25, 2009 by Hendricus Quote
patten Posted October 25, 2009 Posted October 25, 2009 Ik herken dit gedrag niet. (1.4 SW). En ik rij toch met enige regelmaat op de Duitse Autobahn met 180+. Onder de auto zitten de standaardbanden af fabriek/garage. Misschien de combinatie belading en winterbanden? Winterbanden zijn zachter dan gewone banden. Anders de dealer een vragen, misschien dat die een bevredigend antwoord kan geven. Quote
Leon Posted October 25, 2009 Posted October 25, 2009 Had je je bandenspanning wel hoog genoeg gezet? Vooral de combinatie winterbanden (zachter rubber) + zware belading vraagt zeker om een (veel) hogere bandenspanning. Afgelopen vrijdag heb ik ook winterbanden erop laten zetten (Bridgestone Blizzak LM30) en ik had ze eerst op de spanning staan zoals m'n zomerbanden, dus 2,2 bar. Vond de auto erg dweilerig en ook enorm onderstuurd in bochten. Dus de banden maar eens op 2.5 bar gezet en probleem was direct opgelost. En hij is nu echt niet minder comfortabel geworden doordat de winterbanden veel soepeler zijn dan de zomerbanden (die moet ik echt niet op 2.5 bar zetten, dan stuiter je eruit ). Quote
Smart Posted October 25, 2009 Posted October 25, 2009 Had je je bandenspanning wel hoog genoeg gezet? Vooral de combinatie winterbanden (zachter rubber) + zware belading vraagt zeker om een (veel) hogere bandenspanning. .................Vond de auto erg dweilerig en ook enorm onderstuurd in bochten. Dus de banden maar eens op 2.5 bar gezet en probleem was direct opgelost. En hij is nu echt niet minder comfortabel geworden doordat de winterbanden veel soepeler zijn dan de zomerbanden (die moet ik echt niet op 2.5 bar zetten, dan stuiter je eruit ). Ik ben het met Leon eens dat het weleens aan de bandenspanning zou kunnen liggen. Mijn winterbanden onder de Tucson hadden een bandenspanning van 2.6 rondom en de auto lag strak op de weg, ook bij hogere snelheden. Nou moet ik er wel bij aantekenen dat winterbanden niet zondermeer geschikt zijn om er hard mee te rijden. Er zit een begrenzing aan de snelheid. Dit komt doordat bij een winterband de lamellen van het loopvlak iets meer open gaan staan om het ijswater c.q. sneeuw sneller af te voeren. Winterbanden hebben ook iets meer afrolgeluid. Misschien moet je een beetje experimenteren met de bandenspanning, anders bij de specialist navragen. Quote
brrrtje Posted October 30, 2009 Posted October 30, 2009 heb ondertussen een nieuwe cee`d 1.6 sw auto bevalt goed maar ik herken de zeer directe stuur correctie`s ben een ford focus gewend en ik moet zeggen het sturen bij hogere snelheid vond ik met die auto prettiger kan ook zijn dat ik er aan moet wennen zitten pas 500 km op kan ook zijn dat deze auto electrische stuur bekrachtiging heeft Quote
Guest Jantje Posted October 31, 2009 Posted October 31, 2009 heb ondertussen een nieuwe cee`d 1.6 swauto bevalt goed maar ik herken de zeer directe stuur correctie`s ben een ford focus gewend en ik moet zeggen het sturen bij hogere snelheid vond ik met die auto prettiger kan ook zijn dat ik er aan moet wennen zitten pas 500 km op kan ook zijn dat deze auto electrische stuur bekrachtiging heeft kia heeft inderdaad elektrische stuurbekrachtiging Quote
Peterrrrr Posted October 31, 2009 Posted October 31, 2009 Dat heeft de focus ook. Als het goed is, gaat je KIA zwaarder sturen met hogere snelheden. Als het niet je bandenspanning zou zijn zou je daar eens naar kunnen laten kijken ! Quote
Hendricus Posted October 31, 2009 Author Posted October 31, 2009 Hallo allemaal, Ik heb inmiddels een 'lokaal' rondje gemaakt en de volgende correcties laten uitvoeren: - de bandenspanning is verhoogd van 2.2 naar 2.4 - de auto is uitgelijnd; de 'toespoor' voor klopte niet helemaal' dit geeft al een wat rustiger beeld; verder klopt inderdaad wat de 2 voorgangers schreven: de electrische stuurbekrachtiging geeft ook een wat directer ( en hierdoor voor mijn gevoel wat zenuwachtiger) beeld dan mijn vorige auto; het zal dus ook nog voor een deel wennen zijn. Allemaal bedankt voor jullie meedenken! groeten, Henk Quote
gerardslagter Posted November 2, 2009 Posted November 2, 2009 Hallo Medeforumleden,Ik ben afgelopen week naar Oostenrijk geweest. Zo heb ik mijn Ceed Sporty Wagon 1,6 Xtra, 1,5 jaar oud met ca. 24.000 km. op de teller eens even goed kunnen uitproberen op de Duitse Autobahn. Gezien de winterse Oostenrijkse weersomstandigheden heb ik vooraf Vredestein Snowtrac 3 winterbanden laten monteren. Deze kwamen uit de laatste test van de ADAC (Duitse ANWB) als zeer aanbevelenswaardig naar voren. Tijdens de heen- en terugreis (in totaal ca. 2.300 km) heb ik de auto leren kennen van een aantal goede, maar helaas ook van een minder goede kant. Deze wil ik graag met jullie delen: [*]over de gehele afstand, waarbij over langere afstanden kruissnelheden van 140 km/uur werden gereden (cruise control Quote
Leon Posted November 2, 2009 Posted November 2, 2009 Wel aan je banden ligt het niet. Ik zou er eens een paar behoorlijke koni's onder zetten. Dat wordt een wereld van verschil. Jammer dat nog veel fabrikanten niet zoveel aandacht aan banden en schokbrekers hechten. Begrijpelijk, het kosten plaatje. Ik zou zelf liever kiezen op het moment van aflevering, merk/typeband en merk schokdempers. Nu zit je toch met wat bedenkelijke qualiteit, je betaald ervoor en gooit ze daarna weg.Gerard Hoe kom je erbij dat het niet aan de banden ligt? Als je het topic goed gelezen hebt heb je kunnen vaststellen dat de topicstarter alleen nog maar ervaring had met de winterbanden op hoge snelheid. De Cee'd staat standaard op erg goede michelin banden (geen goedkope bandjes) dus dat lijkt me geen probleem. Eigenlijk zou hij eerst eens even met de zomerbanden moeten proberen of ie hetzelfde ervaart. Ik heb nooit problemen gehad met de zomerbanden bij hoge snelheden. Zoals ik hierboven al schreef ondervond ik ook pas verschil toen ik 2 weken terug overschakelde op winterbanden. Ik heb het kunnen oplossen door de winterbanden op hogere spanning te zetten en nu merk ik niet veel verschil meer met de zomerbanden. Een beetje kort door de bocht dus om gelijk te zeggen dat de banden en schokdempers af fabriek niet deugen. Schokdempers en vering onder de Cee'd doen naar mening uitstekend hun werk en zijn zelfs eerder een beetje aan de stugge kant dan dat ze te slap zouden zijn. Quote
brrrtje Posted November 3, 2009 Posted November 3, 2009 ben het helemaal mee eens de vering is stugger als ik gewend was bij mijn focus maar bevalt overigens wel goed en ik moet zeggen ondanks dat er pas 600 km op zitten hij ligt als een blok op de weg groet bart Quote
Smart Posted November 3, 2009 Posted November 3, 2009 ben het helemaal mee eens de vering is stugger als ik gewend was bij mijn focus maar bevalt overigens wel goed en ik moet zeggen ondanks dat er pas 600 km op zitten hij ligt als een blok op de weggroet bart Ik mag toch hopen dat het geen vierkant blok is? Quote
Giovanny Posted November 3, 2009 Posted November 3, 2009 Vering is op de facelift verie gelukkig niet zo stijf als de vorige versie. Voordeel van de stugge verig is wel dat hij na de 100km p/u grens relatief snel door klimt. Quote
Leon Posted November 3, 2009 Posted November 3, 2009 Vering is op de facelift verie gelukkig niet zo stijf als de vorige versie. Voordeel van de stugge verig is wel dat hij na de 100km p/u grens relatief snel door klimt. : Kun je dat eens uitleggen, hoe een auto "snel door klimt" door een stugge vering, want hier begrijp ik niets van Quote
Giovanny Posted November 4, 2009 Posted November 4, 2009 : Kun je dat eens uitleggen, hoe een auto "snel door klimt" door een stugge vering, want hier begrijp ik niets van Hoe stugger de vering hoe minder de auto op en neer veert, hoe meer weg contact, meer grip, meer snelheid. Quote
Smart Posted November 4, 2009 Posted November 4, 2009 Ik begrijp wat je bedoelt Giovanny, maar meer snelheid kan dat zeker niet opleveren. Wel wegcontact en meer grip. Formule1 auto's hebben door hun stugge vering, laag wegcontact en spoilers niet meer snelheid, maar door de downforce het beste wegcontact die er maar bestaat. Was dat er niet dan vlogen de auto's letterlijk door de lucht. Ik snap dat wanneer je een goed wegcontact hebt dat je wel meer ongehinderd kunt gassen dan met een deinende auto, maar het kan nooit meer snelheid opleveren. Quote
Giovanny Posted November 4, 2009 Posted November 4, 2009 Ik begrijp wat je bedoelt Giovanny, maar meer snelheid kan dat zeker niet opleveren. Wel wegcontact en meer grip. Formule1 auto's hebben door hun stugge vering, laag wegcontact en spoilers niet meer snelheid, maar door de downforce het beste wegcontact die er maar bestaat. Was dat er niet dan vlogen de auto's letterlijk door de lucht.Ik snap dat wanneer je een goed wegcontact hebt dat je wel meer ongehinderd kunt gassen dan met een deinende auto, maar het kan nooit meer snelheid opleveren. Mee eens, laten wij het gooien op "potentie" tot het bereiken van meer snelheid. Maar terug naar de Topic, ik vind de wegligging van de nieuwe facelift versie goed, hij voelt wel wat stug aan vergeleken bij andere auto's zoals mijn vorig Golf V 5-deursversie maar toch niet slecht. Ik moet wel melden dat ik op 17 inch niet winterbanden rijd. Ik denk dan ook dat het zoekerige weggedrag te wijten is aan de combinatie , winterbanden/ hoge snelheid en geen optimale banden spanning. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.