Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Ik zou graag wat advies willen of ik mijn E-Niro uit 2019 na 5 jaar lease over zal nemen of niet, specifiek: wat doet de accu?

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Hallo allemaal,

In september 2024 loopt mijn leasecontract af van mijn E-Niro uit 2019. Mijn grote vraag is wat de accu hierna zal doen, ik weet redelijk goed wat de accu degradatie zou moeten doen, waar ik alleen niet achter kom is hoelang de accu mee zou moeten gaan voor deze het in zijn geheel begeeft? Of wanneer cellen het gaan begeven?

Momenteel merk ik nog vrijwel niets van de accudegradatie, en ben ik uiterst tevreden over de actieradius en de auto in zijn geheel. Daarom zou ik hem dus erg graag privé overkopen wanneer de lease afloopt.

Kan iemand mij wat meer informatie verstrekken over de accu en de gemiddelde levensduur ervan?

Alvast heel erg bedankt.

Groetjes Kris

Geplaatst

denk dat je ook wat advies bij de anwb zou moeten inwinnen? Revisie kosten en afschrijving doorberekenen?

Geplaatst

Vooralsnog zijn de meeste testen vrij positief, lijkt degradatie erg laag te zijn, dus dat lijkt me niet het probleem. Wel lees ik steeds vaker van vooral de 2019 modellen dat er problemen zijn met motor en aandrijflijn. Je hebt dan nog 2 jaar garantie, dus je hebt wat speling.

Ik zou zelf volgend jaar nog afwachten, omdat dan misschien ook duidelijk wordt wat men met b.v. de houderschapsbelasting gaat doen. Ben heel benieuwd of de EV's inderdaad het volle pond gaan betalen, en daarmee snel 2 tot 3 trede's boven hun benzinebroertje gaan zitten. Ik rij graag in de EV, maar niet dat ik er flink extra voor wil betalen.

Geplaatst (aangepast)
22 hours ago, gjcvro said:

Vooralsnog zijn de meeste testen vrij positief, lijkt degradatie erg laag te zijn, dus dat lijkt me niet het probleem. Wel lees ik steeds vaker van vooral de 2019 modellen dat er problemen zijn met motor en aandrijflijn. Je hebt dan nog 2 jaar garantie, dus je hebt wat speling.

Ik zou zelf volgend jaar nog afwachten, omdat dan misschien ook duidelijk wordt wat men met b.v. de houderschapsbelasting gaat doen. Ben heel benieuwd of de EV's inderdaad het volle pond gaan betalen, en daarmee snel 2 tot 3 trede's boven hun benzinebroertje gaan zitten. Ik rij graag in de EV, maar niet dat ik er flink extra voor wil betalen.

Ook de 2020 en 2021 modellen hebben dit probleem. Ik heb een MY20 en het is een paar maanden geleden bij mij begonnen. Binnen de garantie zal motor en / of reductie transmissie worden vervangen. Buiten de garantie kun je datzelfde laten doen tegen betaling van heel veel geld. Inmiddels in in Spanje een bedrijf (Gebox) begonnen met de verkoop van een reparatiekit van de lagers, die het eigenlijke probleem vormen. De volledige reparatie zal dan minder dan 20k kosten dus dat is te overzien.

aangepast door Elhovo
Geplaatst

Ok, maar die laatste opmerking? 20K? dan is de auto total los als die 8 jaar oud is.

En dat het vooral nu bij de 2019 voorkomt is ws omdat die vaker een hogere km stand hebben.

Alhoewel dat ook weer niet altijd de oorzaak lijkt te zijn. Gezien het feit dat de ene nergens last van heeft, en de ander al 2 aandrijflijnen versleten heeft lijkt alsof het iets met de uitlijning van de componenten te maken heeft, of het gebruik van de auto.

Geplaatst

Ik zou zelf ook verwachten dat als mijn auto hier last van krijgt dat dit al gebeurd zou zijn, er staat nu na 4 jaar 96.000km op de teller.

Kosten van tegen de 20k buiten garantie vind ik niet niks voor een auto van dat bouwjaar, gezien het me waarschijnlijk minimaal rond die koers gaat kosten om de auto uberhaupt over te nemen volgend jaar. Dan zou ik binnen enkele jaren rond de 40k kwijt zijn voor een auto waar ik al 5 jaar lang maandelijks voor betaald heb. 

Geeft in ieder geval stof tot nadenken en iets om rekening mee te houden.

Geplaatst

Oeps, 20k moet zijn 2k. Foutje.....

Een nieuwe motor kost bij Kia rond de 12k

Een nieuwe transmissie iets van 5k

reparatie van lagers zal rond de 2k uitvallen.

• 3 weken later...
Geplaatst

Bij mij dezelfde overweging: in februari 2024 rijd ik de auto 5 jaar zakelijk en wil 'm privé overnemen.
Gezien de 7 jaar fabrieksgarantie lijkt dat redelijk veilig en kan ik de auto nog 2 jaar zonder veel risico rijden en dan alsnog besluiten om 'm te verkopen voordat er mogelijk grote kosten aan komen.
Aan de accucapaciteit is na bijna 100.000 km nauwelijks iets te merken: range winter/zomer tussen de 400 en 500 km. En ik ga er van uit dat de accu niet plotsklaps het loodje legt, maar langzaam degenereert.
Het grootste risico lijken de overheidsplannen: wat gaat komende jaren de wegenbelasting voor ev's bedragen?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...