Jump to content

KIA SORENTO 2.5 (170PK) CRDI chiptuning


jeroen4me

Recommended Posts

Hallo allemaal

Ik laat zondag 8nov mijn sorento chip tunnen

iemand op het forum die dit al gedaan heeft gedaan graag reactie

170pk+ 29PK en + 60NM koppel [NewtonMeter, trekkracht] EXTRA.

Topsnelheid; 11km/h EXTRA.

Acceleratie 0-100 km/h;

Link to comment
Share on other sites


Chip tunnen Jeroen?

29PK+ 60NM+ Topsnelheid 11KM/h extra.

Vraag me altijd af als het zo gemakkelijk is om je auto pk's en dergelijke op te krikken.

Waarom een fabrikant dit dan niet doet. En hoe zit dat met de verzekering van je auto.

Groetjes,

Relena

Link to comment
Share on other sites


Chip tunnen Jeroen?

29PK+ 60NM+ Topsnelheid 11KM/h extra.

Vraag me altijd af als het zo gemakkelijk is om je auto pk's en dergelijke op te krikken.

Waarom een fabrikant dit dan niet doet. En hoe zit dat met de verzekering van je auto.

Groetjes,

Relena

Hallo Relena,

Hahaha, dat is natuurlijk een ethische vraag die niet zondermeer te beantwoorden valt. De verzekering zal dit natuurlijk niet goedkeuren, maar zal dit nooit terug gaan vinden onder de motorkap. De overheid is bezig om hierin paal en perk te stellen door chiptuning aan banden te leggen, maar nog is niet duidelijk hoe zij dit moeten gaan handhaven. Wanneer je een A- of B-label auto koopt met bijtelling en hem daarna laat tunen, dan wordt dat straks dus strafbaar. Ook leasemaatschappijen zijn er niet gelukkig mee, want het tuningbedrijf zet de originele software op een CD-Rom en kan deze te allen tijde terugplaatsen, zonder sporen achter te laten.

Auto's worden d.m.v. het motormanagement door de fabrikant gemiddeld afgesteld. D.w.z. dat de afstelling een gemiddelde is wat automobilisten als prettig ervaren. Blijkbaar kan het vermogen meer specifiek op de bestuurder worden afgesteld, terwijl je daar waar mogelijk ook nog zuiniger zou kunnen rijden. Dat is dan een prettig bijkomstig voordeel.

Zie ook:

http://www.autoentuning.nl/forum/viewtopic.php?f=2&t=214

Edited by Smart
Link to comment
Share on other sites


Hallo allemaal

Ik heb de reactie,s gelezen en nu begin ik toch te twijfelen.

Wat gaat de overheid er aan doen ik ga me toch iets meer in verdiepen

in ieder geval bedankt voor het reageren

vriendelijke groeten

jeroen

ps ik hou jullie op de hoogte:)

Link to comment
Share on other sites


Hallo allemaal

Ik heb de reactie,s gelezen en nu begin ik toch te twijfelen.

Wat gaat de overheid er aan doen ik ga me toch iets meer in verdiepen

in ieder geval bedankt voor het reageren

vriendelijke groeten

jeroen

ps ik hou jullie op de hoogte:)

Hallo Jeroen,

Ik heb jou niet bang willen maken. De overheid wil dit alleen aan banden leggen voor leaserijders en auto's die een duidelijk milieukeur hebben. Wanneer je een auto hebt gekocht, waarop een milieukorting zit (of hoe dat ook mag heten!), dan is het juist niet de bedoeling om d.m.v. chiptuning dit weer teniet te doen. De overheid en leasemaatschappijen is dit een doorn in het oog, want op de eerste plaats is het milieu er niet mee gediend en er zal overmatige slijtage aan onderdelen kunnen optreden, wat ook weer milieu-onvriendelijk is en hogere kosten met zich meebrengt. Aan de ene kant wel begrijpelijk, maar zeker ook betuttelend.

Wat ik begrepen heb is, dat als je gepakt wordt je de milieukorting kunt terugbetalen en daar overheen nog

Link to comment
Share on other sites


Chiptuning is niet slecht voor je motor. Het is je rijstijl!! Gemiddeld genomen is een motor af fabriek zo "afgesteld" dat je wagen onder alle weersomstandigheden het goed doet.

Ga je chippen dan ja je hem afstellen naar de ideale stand voor jou.

Dit is een antwoord die ik gekregen heb mbt tunen van "Black Mamba"

Professionele autotuning is tuning op de vermogenstestbank.

Hoe gaat alles in zijn werk?

Voor de tuning dient u altijd een afspraak te maken i.v.m. de planning.

To tune is afstellen en meten is weten! En dat doe je nog altijd op de testbank.

Auto wordt op de vermogenstestbank geplaatst. Vooraf gaan wij een diagnose stellen van de motor.

Wij meten als referentiepunten op de testbank:

- het vermogen

- het draaimoment

Lees nu verder waar de blauw gekleurde tekst begint.

Tuning compressormotoren algemeen: In tegenstelling tot de tuner op de hoek van de straat en de stuntaanbieders die werken met standaard en duplicaat materiaal, maken wij voor elke auto een complete nieuwe files waarbij de aanpassing van de injectie, ontsteking en een nieuwe aangepaste compressorpoelie danwel krukaspoelie, de belangrijkste wijzigingen zijn.

Tuning turbobenzinemotoren algemeen: In tegenstelling tot de tuner op de hoek van de straat en de stuntaanbieders die werken met standaard en duplicaat materiaal, maken wij voor elke auto een complete nieuwe files waarbij de aanpassing van de injectie, ontsteking en de turboladerdruk, de belangrijkste wijzigingen zijn.

Tuning benzinemotoren algemeen: In tegenstelling tot de tuner op de hoek van de straat en de stuntaanbieders die werken met standaard en duplicaat materiaal, maken wij voor elke auto een complete nieuwe files waarbij de aanpassing van de injectie en ontsteking, de belangrijkste wijzigingen zijn.

Tuning turbodieselmotoren algemeen: In tegenstelling tot de tuner op de hoek van de straat en de stuntaanbieders die werken met standaard en duplicaat materiaal, maken wij voor elke auto een complete nieuwe files waarbij de aanpassing van de injectie en turboladerdruk, de belangrijkste wijzigingen zijn.

Wij slaan de standaard files van het motormanagement op. Complete nieuwe files maken betekent ca. een uur werk.

Vervolgens gaan we weer meten en callibreren (afstellen). De auto moet immers stationair, bij deellast en bij vollast goed draaien, niet roken en niet roeten en niet dieselen, in zijn algemeenheid goed functioneren, voldoen aan de emissienormen en aan de andere kant willen we een zo hoog mogelijk rendement behalen op een verantwoordelijke manier. Zodoende maken wij een compromis op de testbank. Ook is het voornaam om de aanwas in Nm's op die plaatsen te doseren waar het nuttig is. Hiervoor heb je een testbank nodig!

Wij slaan de getunede files van het motormanagement op.

Na de tuning wordt met elke auto proefgereden met de eigenaar.

Van elke auto die getuned is tussen 1995 en 2009 hebben we de standaard file en de getunede file opgeslagen.

De tijdsduur van de tuning en het afstellen bedraagt ca. 2,0 uur voor uw KIA CEE'D 1.6 CRDI.

U kunt er bij zijn en op wachten.

Vanzelfsprekend krijgt u een uitdraai van het vermogens-/koppeldiagram.

Bij uw auto is het belangrijk dat het standaard draaimoment (koppel) bij een lager toerental komt te liggen.

De winst qua draaimoment schommelt rond de 20 procent, afhankelijk van het toerental en de km-stand van de auto.

Qua vermogen komen de 115 pk's niet meer bij 4000 tpm vrij maar al bij 2550 tpm. De winst in toeren verschuift bij een turbodieselmotor altijd zo'n 900-1500 toeren omlaag, afhankelijk van het automerk en de cilinderinhoud.

Het maximum koppel neemt toe van 255 tot 300/305 Nm; het maximum vermogen neemt toe van 115 tot 143/144 pk.

Alles wordt bij een lager toerental bereikt, zodat de extra souplesse vanaf 1700 tpm voor 'mehr Freude am Fahren' zorgt.

In het nieuwe max. werkgebied van deze dieselmotor (1750-3000 tpm) heb je na de tuning ALTIJD 255+ Nm aan draaimoment, terwijl deze motor nu alleen 255 Nm levert bij 2000 tpm in de praktijk. M.a.w. door de nieuw ontstane brede koppelband heb je ALTIJD bij elk toerental meer souplesse.

U krijgt 3 jaar garantie op het vermogen, werk en materiaal.

Link to comment
Share on other sites


Dan het milieu, op de voorruit van mijn sorento prijkt de groene 4 sticker van de TUV. De hogste waarde. Houdt in: ik mag in alle milieu zones van Duistland komen. Nu heeft mijn kar wel een later gemonteerde roetfilter uit de actie van KIA nederland. Kosten noppes.

Groet

Gerard

Dit vind ik wel heel bizar.

Jij hebt een dikke krul van de TUV maar hier in NL ben je een milieu terrorist vanwege label Z.

Dit systeem moet echt nodig op de schop.

Link to comment
Share on other sites


Powerbox gemonteerd; 5 minuten werk, echt waar. Kosten iets van 200 euri herinner ik me ('t is alweer ca. 3 jaar geleden). Automaat reageert nu minder bruusk daar 't koppel flink is toegenomen. Topsnelheid kan toegenomen zijn, weet ik niet exact. Bij een stevige rit in Duitsland zat ik op 190 (gemeten via navigatie) maar geloof me: dat is niet echt fijn rijden ofschoon ik ook nog Koni FSD's heb. Daar is de auto gewoon niet geschikt voor. Maar als je wilt, zeker met de automaat zoals de mijne, ben je van 0-60 echt als snelste weg echter met dito draaikolkje in de tank, dat wel, tja-

Succes!

Link to comment
Share on other sites


Een powerbox raad ik iedereen ten strengste af. Je sloopt je motor zonder dat je het in de gaten hebt. Chiptuning is speciaal voor je motor geschreven als je bij een goede tuner gaat tenminste. Een powerbox heeft een "standaard" programering die je motormanagementsysteem voor de gek houd.

Edited by Alex VB
Link to comment
Share on other sites


Waarom de Fabrikant ( eigenlijk de invoerder van het land ) ervoor kiest om de auto's op een bepaald niveau terug te stellen = voor de wegenbelastingen naar beneden te drukken.

Anders zouden de mensen minder snel de auto kopen, toch zeker de groep die onder kia kopers valt.

4 pk's meer of minder kan al snel enkele honderden euro's schillen.

En in elk land ligt dat anders, vandaar dat je het ook over duitse pk's kan hebben. De invoerders van andere landen hebben de pk's laten terugstellen zodat de BIV hier in belgie naar beneden ging, en de verkoop steeg. Het heeft niet veel te maken met hoe de auto presteerd, maar je hebt natuurlijk wel een minimum koppel nodig.

Link to comment
Share on other sites


Een powerbox raad ik iedereen ten strengste af. Je sloopt je motor zonder dat je het in de gaten hebt. Chiptuning is speciaal voor je motor geschreven als je bij een goede tuner gaat tenminste. Een powerbox heeft een "standaard" programering die je motormanagementsysteem voor de gek houd.

Tja, ik heb er inmiddel, onder alle omstandigheden, 75000 km mee gereden, geheel probleemloos-

Overigens is deze topic al vele keren aan de orde geweest in 't verleden, zie o.m. http://www.kiaclub.nl/sorento/232-crdi-chiptuning.html

en verder onder 'Sorento'...........

Succes!

Link to comment
Share on other sites


Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...