Jump to content

Recommended Posts

Posted

Goedenavond. Wij rijden een Kia Niro van 2018 en willen er winterbanden onder hebben.

De huidige zomerbanden vermelden maat 225/55/R18. Bij de merkdealer zijn we zo’n 1.000 euro kwijt voor vier nieuwe Vredestein-banden met montage.

Ik probeer een wat voordeligere oplossing te vinden. Zoals een set gebruikte banden, al dan niet met velg, in goede staat.

Dat ik bij een bandenwissel aan de diameter van 18 inch vast zit is logisch. Maar zou ik ook voor 225/60 kunnen gaan? Hoe ga ik zoiets na?

En als ik voor een set met velg kies, op welke maten let ik dan?

Posted
2 uur geleden, zei MelvinP:

Goedenavond. Wij rijden een Kia Niro van 2018 en willen er winterbanden onder hebben.

De huidige zomerbanden vermelden maat 225/55/R18. Bij de merkdealer zijn we zo’n 1.000 euro kwijt voor vier nieuwe Vredestein-banden met montage.

Ik probeer een wat voordeligere oplossing te vinden. Zoals een set gebruikte banden, al dan niet met velg, in goede staat.

Dat ik bij een bandenwissel aan de diameter van 18 inch vast zit is logisch. Maar zou ik ook voor 225/60 kunnen gaan? Hoe ga ik zoiets na?

En als ik voor een set met velg kies, op welke maten let ik dan?

Hallo, Je kunt het berekenen. zie link    https://www.verburg.nl/omrekentabel.html 
Je moet vooral op de omtrekmaat letten die mag wettelijk niet meer dan 2% afwijken van het orgineel. als ik het goed heb zit je dan op 9% meer omtrek en dat mag dus niet ivm killometerteller en miss mag dat ook wel niet van fabrikant vd Kia
Het beste is dan naar 16 inch te gaan dan sheelt de omtrek maar 1,12%.

Posted (edited)
7 uur geleden, zei Anticky:

Je moet vooral op de omtrekmaat letten die mag wettelijk niet meer dan 2% afwijken

Moet je echt even uitleggen waar je dat vandaan haalt..........bron?

@MelvinPSnelheidsmeter mag alleen teveel aangeven, met een max van 10% (van die max ben ik niet helemaal zeker), maar nooit te weinig.

Controle daarop is bij de APK niet bestaand, dus doe wat je zelf leuk/nuttig/nodig vindt.

Edited by Peter-036
Posted

Dank voor jullie suggesties. Ik heb inmiddels een afspraak gemaakt voor een bandenwissel naar een jongebruikte Pirelli-set op de huidige velg.

Daarbij kwam ook nog ter sprake dat ik blijkbaar bandenspanningssensoren heb, een optie die ik tot nu toe over het hoofd had gezien. Dat maakte het wisselen van de velgset ook weer complexer/kostbaarder, begreep ik. De sets die ik tweedehands op het oog had, beschikten hier voor zover ik weet niet over.

Hopelijk heb ik zo de beste, of in ieder geval een goede keuze gemaakt en kunnen we over anderhalve week met een gerust gevoel naar Luxemburg.

• Like 1