Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Ik heb een sportage HEV april 2022. Sinds juni 22 problemen met disfunctionerende benzine meter. Garage geeft vandaag aan dat dit een producteigenschap is en dat het niet verholpen kan worden.

Als het een produkteigenschap is dan zou dit probleem bekend moeten zijn bij anderen.

Wie heeft ook problemen met de brandstofmeter???

Geplaatst
11 uur geleden, zei Noot:

Wat is je probleem? Ik rij ook een HEV maar dan van augustus 2023 en ik merk niets vreemds.

Na vol tanken geeft meter slechts 3 van de 4 blauwe streepjes aan. Rijbereik slechts 480 km (moet ongeveer 750km zijn) en rijbereik blijft ook op 480 omstaan ondanks dat ik al honderden kan met de tank gereden heb. Ik heb dus geen zicht op hoeveel km ik nog kan en wat er nog in de tank zit. Meter heeft slechts 2 maanden goed gefunctioneerd en daarna begonnen de klachten. Wil checken omdat kia zegt dat het een productfout is. Maar zie dat ik alleen maar berichten ontvang waarin wordt aangegeven dat de meter goed funktioneert.

Geplaatst
6 uur geleden, zei Ortu:

Na vol tanken geeft meter slechts 3 van de 4 blauwe streepjes aan. Rijbereik slechts 480 km (moet ongeveer 750km zijn) en rijbereik blijft ook op 480 omstaan ondanks dat ik al honderden kan met de tank gereden heb. Ik heb dus geen zicht op hoeveel km ik nog kan en wat er nog in de tank zit. Meter heeft slechts 2 maanden goed gefunctioneerd en daarna begonnen de klachten. Wil checken omdat kia zegt dat het een productfout is. Maar zie dat ik alleen maar berichten ontvang waarin wordt aangegeven dat de meter goed funktioneert.

Ik heb een HEV van juli 2022, geen probleem met de benzinemeter. 

Geplaatst

Ik heb een HEV aug 2023 en heb ook geen problemen met benzinemeter. Lijkt mij ontoelaatbaar als de dealer zegt dat het niet verholpen kan worden en je zo naar huis stuurt. Een benzinemeter lijkt mij essentieel. Bij een gebrek als deze moeten ze het oplossen. Indien ze het niet kunnen herstellen dan zullen ze het moeten vervangen dan wel (gedeeltelijke) ontbinding. 

Geplaatst
10 uur geleden, zei Kiawar:

. Lijkt mij ontoelaatbaar als de dealer zegt dat het niet verholpen kan worden en je zo naar huis stuurt. Een benzinemeter lijkt mij essentieel. Bij een gebrek als deze moeten ze het oplossen. Indien ze het niet kunnen herstellen dan zullen ze het moeten vervangen dan wel (gedeeltelijke) ontbinding. 

Dit dus inderdaad!  Het is niet zo dat je ontevreden bent over een rammeltje of zo.  Een functionerende benzine meter lijkt mij vrij essentieel, ik zou er zelf helemaal de zenuwen van krijgen als dat ding niet fatsoenlijk werkt.  En alhoewel het niet heel druk is op dit gedeelte van het forum weet ik zeker dat er hier veel meer meldingen waren gekomen als andere forummers die klacht ook gehad zouden hebben.

Tsss productiefout, oplossen die handel en duizend excuses erbij zou ik zeggen.🙁

Geplaatst
19 uur geleden, zei Ortu:

Ik heb een HEV van augustus 2022, ook helemaal géén problemen, ondertussen 33.000 km op de teller. Productfout zou toch onde garantie moeten vallen?

Geplaatst (aangepast)

Wat een onzin, en wat schandelijk van deze dealer (al dan niet in opdracht van Kia NL). Hier een HEV van juli 2022 en geen enkel probleem (23.000 km).

Wanneer je in Duitsland met een lege tank langs de Autobahn komt te staan (als gevolg van een disfunctionerende benzinemeter), betaalt Kia NL dan de boete???????

aangepast door Geer00
Geplaatst

Hier een HEV van 5/23 en ook geen problemen. Heb via instellingen ingesteld dat de meter automatisch reset bij een tankbeurt. Wat ik wel een beetje mis is hoeveel liter in totaal heb verbruikt sinds de laatste tankbeurt. Of kijk ik ergens overheen en is die info er wel?

Geplaatst
10 minuten geleden, zei Markoes:

Hier een HEV van 5/23 en ook geen problemen. Heb via instellingen ingesteld dat de meter automatisch reset bij een tankbeurt. Wat ik wel een beetje mis is hoeveel liter in totaal heb verbruikt sinds de laatste tankbeurt. Of kijk ik ergens overheen en is die info er wel?

Nu is dit misschien te simpel gedacht van mij, maar je weet toch hoeveel liter je tankt?  Dan heb je toch het verbruik in liters sinds de vorige tankbeurt, of mis ik iets in dit verhaal😳

Geplaatst
1 minuut geleden, zei Henri497:

je weet toch hoeveel liter je tankt?  Dan heb je toch het verbruik in liters sinds de vorige tankbeurt

👍

Geplaatst
1 uur geleden, zei Henri497:

Nu is dit misschien te simpel gedacht van mij, maar je weet toch hoeveel liter je tankt?  Dan heb je toch het verbruik in liters sinds de vorige tankbeurt, of mis ik iets in dit verhaal😳

Uit ervaring weet ik dat de boordcomputer jokt. Snelheid afwijking t.o.v GPS is 4-5 km te hoog op de boordcomputer. Gereden afstand daardoor ook en dus klopt het verbruik ook niet. Wordt te positief voorgeschoteld. Aantal liters verbruik t.o.v. daadwerkelijk getankte liters geeft meer inzicht in de exacte verbruikcijfers en de afwijking van de boordgegevens. 

Samen met de capaciteit van de tank en het aangesneden onderwerp van de topic starter kun je dan wellicht beter pinpointen waar het exacte probleem zit van de betreffende benzine meter.

Geplaatst

Poeh dat gaat me wel wat ver.  Ik betwijfel ten eerste al of je zo maar kunt vaststellen dat als de snelheidsmeter te positief is dit ook automatisch voor de gereden afstand geldt?  Dat zou voor een vakantiereis betekenen dat je volgens de navigatie 1000km zou moeten rijden en dat onze Kia dan zou zeggen, nee hoor ik heb er 1050 gereden??  En iemand die nu 50k op de teller heeft staan heeft volgens jou redenatie dan maar 47,5k gereden?
En met de capaciteit van de tank is het ook gokwerk, want vul je hem altijd exact even ver en hebben temperatuurverschillen ook geen invloed op het volume van een vloeistof?

Het probleem van de TS is overduidelijk een verrotte brandstofmeter, ik denk niet dat hij blij wordt met een procent of vijf nauwkeurigere meter.

• Like 1
Geplaatst

Oh ja ik houd zelf vanaf dag een bij hoeveel liters ik tank met twee cijfers achter de komma en na een jaar heb ik een marginaal verschil van een procent t.o.v. het verbruik dat de auto aangeeft. Heb mezelf wijs gemaakt dat dat de marge van de pomphouder is.🤭

Geplaatst

Dank jullie voor de reactie. Tuurlijk kan ik km verbruik bijhouden en er voor zorgen dat ik op tijd tank. Maar ja, nieuwe auto van 40k. Sta nu met rug tegen de muur. Garage wuift het weg. Valt toch onder 7 jaar garantie??? Wie weet waar je als consument terecht kunt met dit soort geschillen tussen gebruiker en in dit geval garagehouder?

Geplaatst

Mijns inziens onacceptabel dat de verkoper zich zo opstelt. Los van de garantie, moet een product voldoen aan de normale verwachtingen. Als dat niet het geval is spreken van non conformiteit. Een goed functionerende brandstofmeter lijkt mij normaal bij een auto. Lijkt mij veel kans maken bij de rechter. Maar goed, misschien is er een geschillencommissie. Dat is laagdrempeliger. Als het goed is zijn ze aangesloten bij de Bovag, dan zou je daar eens kunnen informeren of dit een zaak voor hen is. Als je een rechtsbijstandverzekering hebt, kan je het beste contact met hem opnemen. 

Geplaatst

Ik zou denken dat een brandstofmeter pas essentieel wordt op de laatste 100-200km die er nog in zitten, en als ik lees dat 'ie vanaf 480km 'redelijk' functioneert, zie ik geen probleem. Als TS goed documenteert dat (en wat), en wanneer hij het bij de dealer gemeld heeft, is er vooralsnog geen reden om 'juridische actie te gaan ondernemen'. Althans, dat lijkt mij 'met een kanon op een mug gaan schieten'.

• 4 maanden later...
Geplaatst

Ik heb hetzelfde probleem met mijn Sportage uit 2022

Heb 2 nieuwe vlotters gekregen maar blijft 3/4 aangegeven.

Garage weet het niet, boordcomputer geeft aan 36 liter in de tank terwijl hij vol is.

Is er bij jou al een oplossing?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...