Jump to content

Verplicht onderhoudstarief rechtsgeldig?

Recommended Posts

Posted

Ik heb begin 2023 een nieuwe Sportage GT-Plusline HEV aangeschaft. Inmiddels 15.000 km gereden en een afspraak gemaakt voor de eerste (olie)beurt. De dealer geeft aan hier 1:15u voor nodig te hebben, en berekent het naar hun zeggen door Kia verplichte tarief van 296 EUR.

Ik vind dat extreem, en denk dat het eerder de helft zou mogen kosten. Maar ik heb geen keus: wanneer ik ooit een beroep op garantie wil doen moet ik de auto door een dealer laten onderhouden. Eigenlijk betaal je de 7-jaars garantie waar ze bij aankoop mee pronken dus gewoon zelf middels de onderhoudstarieven. Ik vraag me af of Kia deze verplichting wel op mag leggen aan dealers, en wat mijn rechten als consument in deze zijn. Zijn er mensen op dit forum die hier meer van weten?

Posted

Ik denk dat je bij andere merken niet veel goedkoper uitkomt. Veelal heb je na onderhoud bij de dealer gratis pechhulp. Kost bij de ANWB ook rond de 100 euro per jaar. Daarnaast zijn de loonkosten ongetwijfeld ook aangepast. Als je de kosten van pechhulp in mindering brengt op het tarief zit je al op 196 euro. Dan nog 5 kwartier arbeid (100 euro?) dan blijft er nog 96 over voor olie, oliefilter, interieurfilter, klein materiaal en milieukosten. Lijkt me niet buitensporig.

Posted
3 uur geleden, zei Andre078:

Ik denk dat je bij andere merken niet veel goedkoper uitkomt. Veelal heb je na onderhoud bij de dealer gratis pechhulp. Kost bij de ANWB ook rond de 100 euro per jaar. Daarnaast zijn de loonkosten ongetwijfeld ook aangepast. Als je de kosten van pechhulp in mindering brengt op het tarief zit je al op 196 euro. Dan nog 5 kwartier arbeid (100 euro?) dan blijft er nog 96 over voor olie, oliefilter, interieurfilter, klein materiaal en milieukosten. Lijkt me niet buitensporig.

Klopt, en vergeet ook niet de navigatie update. Niets is gratis, al doet men dat wel zo voorkomen.

• 2 months later...
Posted

Mijn Kia Sportage moet voor een kleine onderhoudsbeurt naar de garage, het zou gaan om, olie verversen, oliefilter vervangen en controle van essentiële onderdelen, kosten 492 euro.

Hoe zit het met de garantie als ik mijn Kia aanbiedt bij een BOVAG garage met Kia service, wat dat ook mag betekenen.

deze garage vraagt 300 euro voor de zelfde beurt. Maar, ik wil uiteraard geen concessies doen aan de 7 jaar garantie van Kia. Ik begrijp als er reacties komen van, dan betaal je toch die 192 euro meer. Maar dat is niet de bedoeling van mijn vraag.

• Like 1
Posted
19 uur geleden, zei Kiawar:

Zie hiervoor de link van de ANWB voor zover dit nog steeds geldt: 

https://www.anwb.nl/experts/auto/1/42/fabrieksgarantie-auto-voor-onderhoud-niet-dealer-garage

Ik zou het alleen niet riskeren om straks misschien in discussie te moeten gaan met KIA. 

Ik had mijn vraag ook bij Kia Nederland neergelegd. Je mag een onderhoudsbeurt laten uitvoeren door een niet Kia dealer. Maar dan komen de mitsen en maren.

Reguliere onderhouds- of reparatiewerkzaamheden kunnen worden uitgevoerd door jouw huidige garage. Indien deze werkzaamheden correct en volgens de fabrieksspecificaties en richtlijnen worden uitgevoerd, dan blijft de Kia fabrieksgarantie geldig. Dit geldt ook voor de vereiste carrosserie-inspecties. 

Garantiewerkzaamheden kunnen uitsluitend kosteloos worden uitgevoerd door de officiële Kia-dealer. Garantiewerkzaamheden die zijn uitgevoerd door een universele garage kunnen niet onder de Kia fabrieksgarantie vergoed worden. 

Ik hoop je hiermee voldoende geïnformeerd te hebben en wens je een hele fijne dag.

Met vriendelijke groet,