exsubaru Posted November 9, 2009 Posted November 9, 2009 (edited) Goedendag allemaal. Als hartstochtelijke caravanners (Wilk van 1.500 kg beladen) waren wij na drie Subaru's toe aan wat anders. Let wel, Subaru is werkelijk het absolute einde voor een caravan, maar het benzineverbruik begon ons redelijk tegen te staan. Nou zijn de auto's in onze prijsklasse die 1500 kg mogen (en kunnen) trekken niet zo vreselijk dik bezaaid, en ik kwam bij toeval met Kia in aanraking. Nog niet zo lang geleden had geen haar op mijn hoofd ook maar in de verste verte aan een Kia gedacht, maar onbekend maakt onbemind. Na veel studie op internet (Autoweek.nl, reviews, Kia-club) toch maar eens in een showroom gekeken. Viel absoluut niet tegen moet ik zeggen. Ik was op zoek naar een (nieuwe) 2.0 diesel, maar schrok nogal van de geboden inruilprijs voor mijn Subaru. Toen viel mijn oog op een occasion van 2007 met 27.000 op de teller. Pracht model met ingebouwde navi en 17" alu velgen. Ik besloot een proefrit te maken en ................ ik was op slag verkocht. Wat een luxe, wat een prima afwerking en vooral: wat een geweld onder de rechter voet. Inmiddels is de Cee'd in ons bezit en we hebben er al 1.500 km op zitten. Gemiddeld verbruik 6.1 l / 100 km volgens de boordcompu. Wat een weelde ten opzichte van de gemiddeld 10 liter die de Soeb nodig had (met de caravan verbruik 1:7 !!!!). Ben reuze benieuwd wat de Cee'd met de caravan er achter scoort. Reuze tevreden dus, maar ik heb wel 1 prangende vraag: Hoeveel gaat er in de tank? Volgens het boekje 53 liter. Ik heb inmiddels 2x getankt. De eerste maal tot z'n nek toe vol dacht ik (tot de pomp uitsloeg en toen nog 2 liter erbij). Verbruik toen op basis van getankte liters en afgelegde afstand 1 : 17. Inmiddels heb ik vanochtend voor de 2e maal getankt en ik snapte er niets van. Er waren 625 km's afgelegd, de boordcomputer gaf aan dat er nog 125 km te gaan was, de benzinemeter stond op het voorlaatste streepje, en het benzinelampje brandde nog niet. Ik tankte vol, en dacht: kom laat ik eens rustig doortanken tot ik het brandstof niveau in de vulpijp kan zien. Wat denken jullie? Ik tankte 53,1 liter en kon nog steeds het brandstofniveau in de vulpijp niet zien. Ik ben maar gestopt, nergens diesel gelekt, maar ik durfde niet verder. Nu zijn er een aantal mogelijkheden: - het lampje kan defekt zijn; - de vorige tank zal (lang) niet vol geweest zijn; - de brandstofmeter zal geen precisie-instrument zijn; - de resterende 125 km kan te optimistisch aangegeven zijn door de boordcompu; .............. maar er moet nog voldoende diesel in gezeten hebben voor ongeveer 125 km ......................( 6 of 7 liter toch zeker?) en toch kon er 53 liter in, en dan zit ik toch al gauw op een tankinhoud van zo'n 60 liter. Ik snap er niets van, wie kan hier iets zinnigs over zeggen, of heeft een soortgelijke ervaring? Edited November 9, 2009 by exsubaru Quote
Guest GreyGriffin Posted November 9, 2009 Posted November 9, 2009 Hallo exsubaru, Welkom op dit forum! Alweer iemand die is overgestapt op Kia. Je vraag over de tankinhoud gaat mij boven de pet, maar ik ben overtuigd dat er hier mensen rondspoken die er een antwoord op kunnen verstrekken. Ik wens je intussen vele plezierige en veilige kilometers met de Cee'd. Hartelijke groet van GreyGriffin Quote
Alex VB Posted November 9, 2009 Posted November 9, 2009 Tankinhoud volgens het boekje is inderdaad 53 liter. Maar wel zonder reserve van 5 a 10 liter. Mij is het ooit gelukt om 59 liter diesel te tanken, maar toen was deze ook echt tot de vulrand gevuld en hij was nite echt leeg. Net als jij tot het voorlaatste streepje. Ik denk dat het verstandiger is om bij je dealer te informeren of hun het preciezer weten. Quote
exsubaru Posted November 9, 2009 Author Posted November 9, 2009 Ik heb vandaag inderdaad de dealer gebeld. Kreeg een nogal vaag verhaal dat de tankinhoud 55 liter zou zijn (?????), dat de vulpijp ook nog 3 liter zou bevatten, en dat er in de leiding naar de tank ook nog capaciteit zou zitten. Klonk me niet echt overtuigend in de oren, maar het zou kunnen. In mijn vorige auto's maakte de reserve altijd deel uit van de totale inhoud. In mijn vorige Subaru zat een tank van 50 liter, en ging het lampje branden na 42 liter verbruik. Maar als Alex inderdaad eens 59 liter heeft getankt, moet het haast wel zo zijn dat de reserve bovenop de inhoud van 53 liter komt. Alex, heb jij wel eens getest of het lampje in je Cee'd pas gaat branden na een werkelijk verbruik van 50 tot 53 liter? Leuk overiegns dat je reageert. Dat waardeer ik. Quote
Leon Posted November 9, 2009 Posted November 9, 2009 De Cee'd is sowieso moeilijk vol te tanken. Bij mijn CRDi is het zo, als de pomp de eerste keer afslaat krijg ik er met veel geduld nog zeker 10 liter bij en er kan idd meer in als 55 liter. Je hebt er alleen een engelengeduld voor nodig en dwz elke keer de vulpijp vol laten lopen, 10 sec wachten tot het weggezakt is, weer de vulpijp vullen, weer wachten enz, enz... De brandstofmeter en de boordcomputer tellen idd die laatste liters niet mee, blijkbaar zit de vlotter lager gemonteerd, want of ik hem nu bijna vol of propvol tank, de km's die ik dan kan rijden volgens de boordcomputer blijven hetzelfde. Uiteraard past hij het dan na verloop van tijd wel aan als ie merkt dat het niveau nog niet echt gezakt is. Zo staat bij mij meestal na meer dan 100 km het aantal te rijden km's nog altijd op 700 en haal ik uiteindelijk meestal een 900 km op een tank Quote
Alex VB Posted November 9, 2009 Posted November 9, 2009 Alex, heb jij wel eens getest of het lampje in je Cee'd pas gaat branden na een werkelijk verbruik van 50 tot 53 liter? Meestal gaat bij mijn cee'd het lampje branden na ongeveer 52 liter. ik heb dan nog meestal volgens de boordcomputer nog ongeveer brandstof voor een km of 125. Meestal ga ik dan tanken en dan gaat er 52 liter in. Quote
exsubaru Posted November 9, 2009 Author Posted November 9, 2009 Ok, een paar conclusies kan ik dus kennelijk trekken: - het lampje zal bij mij op het punt van ontbranden hebben gestaan; - in de tank gaat in totaal blijkbaar iets van 60 liter; - als je haast hebt met tanken dan heb je kennelijk iets van 50 liter aan boord, met geduld kom je aan 60 (goed om te weten tijdens de vakantiereis met de caravan erachter); - mijn 2.0 CRDi doet het kwa verbruik zo gek nog niet ten opzichte van de 1.6, hoewel ik het werkelijke verbruik pas kan meten als de tank steeds even vol wordt getankt (veel vergelijkingsmateriaal heb ik niet, want zoveel 2 liters rijden er kennelijk niet rond in ons land). Bedankt voor de info mannen. Quote
NonkelSimon Posted November 9, 2009 Posted November 9, 2009 Je krijgt er wss wel zoies rond de 60 in, In mijn sorento krijg ik ook 90 ipv 80 Quote
Guest Jantje Posted November 9, 2009 Posted November 9, 2009 De Cee'd is sowieso moeilijk vol te tanken. Bij mijn CRDi is het zo, als de pomp de eerste keer afslaat krijg ik er met veel geduld nog zeker 10 liter bij en er kan idd meer in als 55 liter. Je hebt er alleen een engelengeduld voor nodig en dwz elke keer de vulpijp vol laten lopen, 10 sec wachten tot het weggezakt is, weer de vulpijp vullen, weer wachten enz, enz...De brandstofmeter en de boordcomputer tellen idd die laatste liters niet mee, blijkbaar zit de vlotter lager gemonteerd, want of ik hem nu bijna vol of propvol tank, de km's die ik dan kan rijden volgens de boordcomputer blijven hetzelfde. Uiteraard past hij het dan na verloop van tijd wel aan als ie merkt dat het niveau nog niet echt gezakt is. Zo staat bij mij meestal na meer dan 100 km het aantal te rijden km's nog altijd op 700 en haal ik uiteindelijk meestal een 900 km op een tank Nou weet ik niet of de Ceed en Ceed SW een groter tank hebben dan de pro'ceed, maar toen bij mijn pro'ceed het lampje ging branden dat ik echt moest gaan tanken kon ik volgens de boordcomputer nog een 75km rijden. Ik heb toen 45 liter getanked, ik ben wel gestopt met tanken na de eerste keer dat de pomp afsloeg. Quote
Leon Posted November 10, 2009 Posted November 10, 2009 Nou weet ik niet of de Ceed en Ceed SW een groter tank hebben dan de pro'ceed, maar toen bij mijn pro'ceed het lampje ging branden dat ik echt moest gaan tanken kon ik volgens de boordcomputer nog een 75km rijden.Ik heb toen 45 liter getanked, ik ben wel gestopt met tanken na de eerste keer dat de pomp afsloeg. Tank van de pro cee'd is volgens mij gelijk qua inhoud. Als je lampje gaat branden zul je idd nog wel genoeg hebben om 75 km te rijden. Het is niet zo dat het lampje pas gaat branden als je al leeg bent, zou niet zo handig zijn. Als je stopt met tanken na de eerste afslag van de pomp, heb je idd maar rond de 45 liter getankt. Als je dan het pistool wat uittrekt en nog eens probeert krijg je er nog vrij gemakkelijk 5 liter bij. Als je echt veel geduld hebt en tankt zoals ik hierboven ergens al beschreven hebt, zul je er nog eens een liter of 5 bij krijgen. Quote
Rick Horst Posted November 10, 2009 Posted November 10, 2009 welkom op het forum. bij het bereken van de tank inhoud wordt voor zover ik weet nooit de reserve inhoud mee gerekend. verder zijn de vulopening en de brandstoftoevoer leiding en terugvoerleiding ook niet mee gerekend en daar kan ook tot 3 liter in. Quote
Smart Posted November 10, 2009 Posted November 10, 2009 Dat je vaak nog een aantal liters brandstof kunt tanken komt doordat de leidingen tegenwoordig allerlei bochten maken. De benzinetank wordt (uiteraard) steeds meer als ingebouwd deel in de carrosserie opgenomen. Dit heeft als nadeel dat er lucht in de leidingen zit waarlangs de brandstof moet stromen. Het wegdrukken van de lucht duurt altijd wat langer. Dit merk je doordat het benzinepistool afslaat omdat er brandstof tegenaan komt omdat er tegendruk wordt ervaren. Wanneer je inderdaad even wacht heeft de brandstof kans om te kunnen zakken en kun je zomaar nog enkele liters tanken. Ach, en als een lieftallige dame je graag wilt helpen met tanken, dan neem je ook de tijd om al die lucht eruit te persen. Quote
exsubaru Posted November 10, 2009 Author Posted November 10, 2009 Die laatste opmerking zal ik eens goed op me laten inwerken. Overigens ontstaat nu toch wel vrij algemeen het beeld van een totale inhoud van omstreeks 60 liter (en daar ging het per slot van rekening om, alhoewel de laatste bijdrage de boel wel een beetje verlevendigd ). Quote
Giovanny Posted November 10, 2009 Posted November 10, 2009 Ik heb ook getankt nadat de boarcomputer aan gaf dat ik ngo 75 km te gaan had. In de tank ging maximaal 45 liter, waarna de pompslang afsloeg. Dit kan inderdaad ook komen door het feit dat de vormgeving van de tankinhoud is aangepast aan de carrosie en zich in een hoop bochten wringt. Quote
Smart Posted November 10, 2009 Posted November 10, 2009 Die laatste opmerking zal ik eens goed op me laten inwerken.Overigens ontstaat nu toch wel vrij algemeen het beeld van een totale inhoud van omstreeks 60 liter (en daar ging het per slot van rekening om, alhoewel de laatste bijdrage de boel wel een beetje verlevendigd ). Hahahaha, het geheel nog eens nalezend, zag ik ook dat er een onbedoelde dubbele bodem zit in mijn laatste opmerking. Quote
sander75 Posted February 12, 2010 Posted February 12, 2010 Hallo allemaal, Volgens de specificaties zou er een tankinhoud van 55 liter in de ceed sw moeten zitten, maar in mijn ceed sw (seven) gaat iedere keer maar 40 liter (en het lampje brand dan al). Weet iemand hoe dit zit? Groeten, Sander Quote
Smart Posted February 12, 2010 Posted February 12, 2010 (edited) Het aftanken zal dan wat langer moeten duren, omdat er eerst lucht uit de tank moet kunnen wegstromen. Je moet na het afslaan van het tankpistool een paar seconden wachten en daarna proberen bij te vullen. Vaak kun je nog flink wat liters bijtanken. Dit probleem doet zich overigens bij meerdere merken auto's voor. Heeft vaak te maken met de lange dunne vulslang naar de benzinetank. Probeer het maar eens! Edited February 12, 2010 by Smart woordje aangepast Quote
GWVelden Posted February 12, 2010 Posted February 12, 2010 Draai het vulpistool eens naar rechtsboven.....het handvat dus en bekeken wanneer je naast de auto staat. Nadat ie de eerste keer is afgeslagen inderdaad even wachten en dan navullen met de stand zoals ik net zei. Ik heb er al eens 51,5 liter ingemikt op deze manier. Quote
vince! Posted February 12, 2010 Posted February 12, 2010 Toen het lichte van een lege benzinetank begon te branden, heb ik nog zo'n 30km doorgereden, toen gaf de bc aan dat ik nog 80km te gaan had. Dus nog +- 5liter in de tank. Ook ik krijg er niet meer dan 44 liter in, dit wil zeggen dat er nog 9 liter in de tank zit. Quote
GWVelden Posted February 12, 2010 Posted February 12, 2010 De BC is erg pessimistisch ingesteld. Quote
Leon Posted February 12, 2010 Posted February 12, 2010 Er zijn hier al wat topics over, lees maar even hier: http://www.kiaclub.nl/showthread.php?t=1960&highlight=tankinhoud en hier http://www.kiaclub.nl/showthread.php?t=3038&highlight=tankinhoud Quote
sander75 Posted February 13, 2010 Posted February 13, 2010 Bedankt voor de reacties, ik zal bij mijn volgende tankbeurt de tips uitproberen. Quote
Alex VB Posted February 13, 2010 Posted February 13, 2010 Om het geheel overzichtelijker te houden heb ik berichten mbt de tankinhoud van de cee'd samengevoegd. Quote
exsubaru Posted February 13, 2010 Author Posted February 13, 2010 De laatste keer dat ik tankte kon ik na het afslaan van de pomp nog 13 liters bijtanken (stukje bij beetje zoals meerdere malen gemeld hier). Ik zag toen de brandstof in de vulopening blijven staan ................ Quote
Recommended Posts