emveezee Geplaatst 15 April, 2024 Geplaatst 15 April, 2024 Onlangs een nieuwe Sportage HEV in ontvangst genomen, en het valt op dat elke keer als het EV lampje uit gaat, en de motor aan slaat, er een keiharde piep ( van een riem? ) te horen is buiten de auto. Een tijd later op de snelweg hoor ik ineens een schurend geluid, waarna het opvalt dat de auto niet meer overschakelt op EV modus. Na uitzetten start de auto prompt ook niet meer, omdat het systeem wat de motor moet starten kennelijk kapot is. Enfin, afgesleept. De dealer laat later weten na een poos, dat er een krukaspulley kapot zou zijn - wat ik gek vind omdat de motor nog gewoon prima liep voor het uitzetten. Ook zou dit een bekend probleem zijn bij Kia, en de hoogste prio hebben. Zelf had ik het gevoel dat de HSG ( starter generator ) ergens kapot gelopen was. Zijn er meer mensen met hetzelfde pechgeval? want ik kan er echt niks over vinden online.. Quote
Wim-A Geplaatst 15 April, 2024 Geplaatst 15 April, 2024 3 uur geleden, zei emveezee: Ook zou dit een bekend probleem zijn bij Kia Dit zie ik de laatste tijd bij allerlei 'klachten' staan. Is dat voor de dealer makkelijker? Quote
JeroenvL Geplaatst 18 April, 2024 Geplaatst 18 April, 2024 (aangepast) Bekend probleem. Op 8 januari mijn Sportage HEV in ontvangst genomen. 22 januari en netaan 750 km verder voor de eerste keer gestrand met een kapotte krukaspulley. Ik nam een bocht naar rechts, en het klonk alsof ik opeens over grind reed. Ik vermoed dat dit het schurende geluid is wat je beschijft. Daarnaast hoorde ik ook de dag voordat ik strandde een raar schrapend geluid, jouw piep, iedere keer dat de verbrandingsmotor werd bijgeschakeld. Op basis van een schrijven van Kia Nederland, waarin dus al bekend was dat dit een foutief onderdeel was, is een vervangende krukaspulley in mijn auto geplaatst. Drie weken later auto opgehaald, en wederom na twee weken en 700 km gestrand op precies dezelfde wijze met dezelfde symptomen. Bij de dealer waar hij toen werd ondergebracht hadden ze bij binnenkomst al gelijk de vervangende krukaspulley besteld. Ik had toen aangegeven dat het plaatsen van die pulley ervoor zou zorgen dat ik twee weken later weer bij ze zou staan. De techneut aldaar is toen naar een alternatieve oplossing gaan zoeken, en op het moment dat hij die had gevonden werd ook het officiele schrijven van Kia Nederland teruggetrokken. Inmiddels is er een andere, blijkbaar nog stijvere krukaspulley in mijn auto geplaatst. Inmiddels rijd ik nu 3,5 week en ongeveer 1.200 km verder nog zonder problemen. Wel hoorde ik na beide vervangingen weer heel snel het schrapende geluid. Bij de tweede vervanging ben ik na twee dagen daarom al weer teruggegaan naar de dealer. Dit geluid bleek niet van de krukaspulley te komen, maar blijkbaar van de multiriem. Deze is vervolgens schoongemaakt, opnieuw ingevet (meen ik dat ze zeiden) en sindsdien hoor ik eigenlijk niks. Enfin, het lijkt erop dat het nu in ieder geval beter werkt. 100% vertrouwen in de auto heb ik nog steeds niet, daarvoor moet ik denk ik echt nog een paar maanden verder zijn. Het vervelende is dat ik nu niks hoor, dus ook niet het gevoel heb dat er iets stuk kan gaan. Hopelijk heb je hier iets aan. 18 April, 2024 aangepast door JeroenvL Quote
JeroenvL Geplaatst 18 April, 2024 Geplaatst 18 April, 2024 (aangepast) Oh ja, ik had het schrapende geluid ook opgenomen vlak voordat ik de eerste keer stilviel, omdat ik het al niet vertrouwde. Ik reed toen 30 km per uur, en gaf steeds even gas om en liet vervolgens het gas los zodat hij weer enkel elektrisch ging rijden. Het geluid hoorde je dus iedere keer dat de verbrandingsmotor werd aangezwengeld. Ik kon helaas niet tijdig genoeg langs de dealer destijds om het te laten controleren. Zie bijgevoegd de opname. Het geluid is te horen op de volgende momenten: 11 seconden, 23 seconden, 30 seconden, 37 seconden, 43 seconden en 1 minuut Is dit hetzelfde als wat jij hoorde? Aanlopen motor van elektrisch naar verbranding.mp3 18 April, 2024 aangepast door JeroenvL 1 Quote
emveezee Geplaatst 22 April, 2024 Topic Starter Geplaatst 22 April, 2024 Op 18-4-2024 om 14:24, zei JeroenvL: Is dit hetzelfde als wat jij hoorde? Aanlopen motor van elektrisch naar verbranding.mp3 2.42 MB · 0 downloads Klopt, precies hetzelfde. Ik heb de auto inmiddels terug en ben nu zo'n 1000 km verder - en begin nu weer elke keer bij bij en afschakelen van de motor weer geluid te horen.. Vrees het ergste over een poosje - maar extra water/jas/proviand mee in de auto want je zit zo weer uren te wachten op de berger. Overigens is het bij een echt koude start altijd al een harde riem-piep geweest, en nu nog steeds na reparatie. Ik vraag me dan ook af hoe goed ( slecht ) de nacontrole is als onderdeel van de herstelprocedure. Daarnaast is de automaat ook beslist niet een van de fijnste, vergeleken bij m'n vorige auto, een Niro met DCT. Terwijl dit volgens horen/zeggen een ouderwetse automaatbak zou moeten zijn. Enfin we zullen zien voordat we opnieuw stil staan. Het is dat dit een leaseauto betreft, maar als ik zelf zoveel geld had neergelegd voor een auto was ik best pissig.. Quote
emveezee Geplaatst 1 Mei, 2024 Topic Starter Geplaatst 1 Mei, 2024 Vandaag was het opnieuw raak, ik hoorde het gekraak al, en zette de auto dus niet uit maar ben direct naar de dealer gereden - opnieuw pulley verhaal. begin het vertrouwen in de Kia Sportage 5 nu wel enigszins kwijt te raken.. Quote
Rick Geplaatst 31 Juli, 2024 Geplaatst 31 Juli, 2024 Op 1-5-2024 om 21:05, zei emveezee: Vandaag was het opnieuw raak, ik hoorde het gekraak al, en zette de auto dus niet uit maar ben direct naar de dealer gereden - opnieuw pulley verhaal. begin het vertrouwen in de Kia Sportage 5 nu wel enigszins kwijt te raken.. Maar als dat "pulley" ding een bekend probleem is waarom is er dan geen verbeterde versie, en waarom is het dan niet bij zowat alle Sportages want dat zullen allemaal dezelfde "pulley's" zijn? Of zie ik dat verkeerd (heb geen eens een idee wat dat ding is haha) Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.