Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Kia Niro PHEV 2020-2022

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Goedemorgen leden,

Even korte introductie. Ik ben van plan een Kia Niro PHEV (2020-2022) aan te schaffen en wilde wat info over het laden. Ik beschik niet over een eigen oprit en wil in eerste instantie laden met een granny stekker.

Misschien dat ik later een WallBox of iets anders wil laten installeren. Ik heb zonnepanelen en die wil ik dus optimaal gebruiken voor de Niro en ik wil mijn buren niet tot last zijn en daarom wil snel opladen. Paar vraagjes hieronder:

1. Ik begreep dat je alleen maar over 1 fase kan laden (1x16A) met een granny stekker. Dat zou betekenen dat je 3.7 kWh kan laden. Accupakke is 8.9 kW. Dat zou betekenen dat je in 2,5 uur je accu vol hebt. Is dit in de praktijk ook zo?
  2. Kun je aan de publieke laadpaal 3 fase (11kW) laden met de Niro PHEV?
  3. Klopt het dat je met een granny stekker max 16A kan laden?
  4. Wat is het maximale laadvermogen van deze Kia Niro? 
  5. Als ik in de toekomst een WallBox laat installeren kan je dan sneller laden?
  6. Mijn panelen leveren samen op zonnige dagen op bepaalde tijdstippen 3,8 kWh. Ik wil de stroom van het net het liefste niet aanspreken. Heeft z'on snelle laadpaal thuis dan wel zin?
  7. Ik hoorde ook dat je het beste je accu niet helemaal 100% moet opladen maar tot 80%. Wat is daar de gedachte achter?

Alvast bedankt voor reacties.

Mvrgr Patrick Bakker

Geplaatst

Ik heb hier geen ervaring mee, maar lees al erg lang mee op het forum, dus ik denk dat ik wel redelijke antwoorden voor je heb;

1) 16A aan 1 fase is idd maximaal 3,7kW. Echter laden de meeste Granny Chargers met maximaal 12A, omdat er vanuit gegaan wordt dat je niet de enige verbruiker bent op die groep... 12A aan 1 fase is ca. 2,7kW.
Reken op minimaal 4 uur van helemaal leeg naar helemaal vol, waarschijnlijk wat meer; er zijn ook nog verliezen in de laad-circuits en het laden heeft aan begin en eind van de cyclus een lager vermogen...
2) Nee, de PHEV heeft maar een 1 fase lader aan boord. Wel kan deze tot 32A op die ene fase gebruiken, voor een vermogen van 7,2kW.
Aan een laadpaal van 22kW zou je dat kunnen halen, maar als die paal twee aansluitingen heeft daalt het vermogen zodra een tweede voertuig aansluit, omdat je het maximale vermogen deelt.
3) in theorie wel, maar (zie punt 1) de meeste chargers limiteren het tot 12A.
4) zie punt 2; 7,2kW
5) ja, onder voorwaarden. Als je een huisaansluiting van 3x25A hebt is je theoretisch maximum 5,7kW op 1 fase, maar dan blijft er op die fase niets over voor je andere verbruikers. Er zijn wallboxen/laadpalen met load balancing; die meten het stroomverbruik van je huis en sturen dan "de rest" minus een marge naar de auto.
6) ook dit zou kunnen met een laadpaal/wallbox met load balancing, als deze ook de opwekking van je panelen kan meten kun je het vaak zo instellen dat de auto enkel wordt opgeladen als er voldoende zonnestroom is.
Persoonlijk denk ik dat het met een PHEV de investering niet waard is, maar als je voor de toekomst naar full electric wilt kan het qua toekomstbestendigheid slim zijn. Aan de andere kant gaat de technische vooruitgang zo snel dat het tegen die tijd misschien al achterhaald is.
7) in de "bovenste" en "onderste" 20% van de accu is de chemische degradatie het grootst. Ook kan de accu-chemie er niet goed tegen lang op 100% te staan, daarom is het te adviseren enkel tot 100% te laden als je vrijwel meteen gaat verbruiken.
Bij de meeste telefoons zie je dit nu ook; mijn iPhone laadt op tot 80% en pas zo'n 2 uur voordat deze heeft geleerd dat ik zal opstaan gaat de lading naar 100%.

Geplaatst

Ik ben in het bezet van een PHEV 2021. 

Even ter aanvulling:

2) en 4) de PHEV kan maximaal met 3.6 kW laden, bij ± 10 % schakelt hij over op HEV. Van 10 % tot 100 % is ongeveer 8 kWh.

5) je geen 3 fase nodig, Bij 1 fase heb je een 35 A aansluiting, dus als je auto laad heb je nog 19 A over, en als je zonnepanelen vol leveren dan 35 A.

Ik raad ook de load balancing aan dan past de laadpaal de laadstroom aan zodat er geen overbelasting kan ontstaan.

Er zijn laadpalen die alleen de "zonnestroom" gebruiken voor het laden, die passen de laadstroom aan de opbrengst van de zonnepanelen.

6) De laadstroom kan je instellen, van 16 A(3,7kW) tot 6 A.(1,4 kW) let wel de laadverliezen nemen toe bij lagere stromen.

7) ik heb nu 80k gereden, altijd tot 100 % geladen ik merk nog geen achteruitgang van de accu.

In de Zomer kan ik ongeveer 54 km rijden. is voor mij precies genoeg voor woon werk. ik mag bij de baas gratis laden 😋. dus de meerprijs haal ik er makkelijk uit.

Ik ervaar 1 nadeel, De verwarming werkt op de ice. Dus in de winter draait de ice gewoon stationair terwijl je in EV mode rijdt. Bij koude dagen Ik schakel dan meestal handmatig om naar HEV tot de auto warm is en dan schakel ik terug naar EV.

Ik had hiervoor een Niro HEV maar de PHEV is ± 10 % zuiniger (ik had 19" banden onder de HEV en nu 17" )

Geplaatst

Bedankt voor jullie reactie.

Als ik het goed begrijp @Harald Kia heb ik dus geen 3 fase hoofdaansluiting nodig? Omdat je de Kia alleen met 1 fase (max 32A) kan opladen. Wil je dit doen moet je wel een laadpaal (Wallbox of iets dergelijks) hebben. Met een granny lader snap ik dat je helemaal geen 3 fase nodig hebt. Maar als ik maximaal 32A wil snelladen kan dat toch niet met een simpele B16 automaat met max. 16A. Dan moet ik toch mijn meterkast aanpassen?

Ik heb nu 1 groep waar bijna geen eindgebruikers op zitten. Dit is een B16 automaat. Kan ik deze dan niet gebruiken voor de granny lader? Ik wil er nog een kWh meter aan koppelen maar dan heb je niet het zuiver verbruik van de auto natuurlijk.

Nog even over 3 fase. Ik snap dat dit totaal geen nut heeft omdat de Niro maar over 1 fase kan laden. Ik ben in de toekomst wel van plan om wat meer stroomvreters te installeren (boiler, airco etc.) dan ik die 3x25A hoofdaansluiting wel handig. Klopt het dat je zo'n laadpaal dan nog steeds 1 fase moet aansluiten? Dus je gebruikt een 3x4 mm2 ymvk kabel en niet een 5 aderige? Ik geloof dat zo'n Wallbox ook 1 fase aangesloten kan worden. 

Geplaatst

Als je een wallbox neemt en je hebt 3 fasen in huis dan zou ik zeker kiezen voor een 3 fasen aansluiting. De kosten zijn niet heel veel hoger, maar je bent wel meteen toekomstbestendig, want uiteindelijk "moeten" we allemaal aan de BEV.

Geplaatst

@Murcielaygo wat is het voordeel van een Wallbox over 3 fase als je toch maar alleen met een Niro over 1 fase kan laden? Dan is een Wallbox toch niet beter/sneller dan een granny lader. Of zit het verschil dan in dat je met een Wallbox 32A (7,2 kWh) kan laden? En dat kan alleen als je 3 fase hoofdaansluiting hebt? Begrijp ik je dan goed?

Geplaatst

Sowieso ben ik voorstander van een wallbox of paal tov een grannycharger omdat die gebouwd zijn voor langdurig grote vermogens, een stopcontact is dat eigenlijk niet.

Voor jouw 1-fase auto NU is er weinig voordeel, maar maak je over een tijdje de upgrade naar een BEV ipv een PHEV dan heb je al een goede aansluiting, ipv dat je dan weer je bedrading moet (laten) aanpassen en wellicht ook de box moet vervangen.

En met een wallbox kun je (mits die daarin voorziet) bijv. ook loadbalancing gebruiken, al dan niet gericht op enkel stroom van zonnepanelen, met een grannycharger kan dat niet; die plug je in en dat is het...

Geplaatst

Je kan zo'n Wallbox toch ook 1 fase aansluiten? Dan zou je in de praktijk toch met meer dan 16A kunnen laden. Ik begreep dat die Niro PHEV tot 32A kan laden. Dat zou zo'n 7.2 kW zijn. Accupakket is 8.9 kW. Ben je met 1.5 uur klaar met laden. Dat is kwa laadtijd sneller dan een granny! Of heb ik het niet goed begrepen?

Geplaatst

Ik zit dus te twijfelen om 3x25A hoofdaansluiting te nemen. Het moet wel een voordeel hebben. Ik begreep dat die Wallbox ook op 1 fase aangesloten kan worden. 32A zal ik daarmee niet halen maar misschien wel meer dan 16A van een granny lader.

Wallbox heeft dus alleen een voordeel omdat je load balancing hebt en dat ie je zonne energie efficiënt gebruikt.

Geplaatst

@Murcielaygo

Eerder zei je:

ja, onder voorwaarden. Als je een huisaansluiting van 3x25A hebt is je theoretisch maximum 5,7kW op 1 fase, maar dan blijft er op die fase niets over voor je andere verbruikers. Er zijn wallboxen/laadpalen met load balancing; die meten het stroomverbruik van je huis en sturen dan "de rest" minus een marge naar de auto

Als ik de Wallbox op 1 groep zet en verder niks anders moet dit toch wel lukken? Ik heb immers nog 2x25A over voor de rest van mijn huis? Dan is het voordeel van zo'n Wallbox de snelheid van het laden, load balancing en gebruiken van alleen zonne energie toch?

Geplaatst

Niet op 1 groep, maar op 1 fase. Dan mag er dus verder niets op die fase draaien en de kans dat dat zo is acht ik klein; bij configuratie van de meterkast verdeelt men immers de belasting zo gelijk mogelijk over de fasen, om te voorkomen dat er 1 zwaar belast wordt en de rest niet.
Om die reden worden huizen met 1 fase aansluiting immers ook verdeeld over de fases; nummers 1, 7, 13 enz. op L1, nummers 3, 9, 15 enz op L2, dan nummers 5, 11, 17 op L3.

Zo is het in mij kast met 3 fasen nu ook; groepen 1, 4, 7 en 10 op L1, 2, 5, 8 en 11 op L2 en L3 heeft 3, 6, 9 en 12.
Wasmachine zit op groep 10, vaatwasser op groep 11, zodat deze nooit samen de 2x16A die mogelijk is op de grondzekering van 25A van 1 fase kunnen vragen.

Jouw huis zal zo ook verdeeld zijn. Dus als jij met 24A wilt laden op 1 fase zul je je meterkast moeten laten ombouwen, zodat de andere groepen over de andere fasen verdeeld zijn.

Met Loadbalancing kun je daar omheen werken; stel je huis verbruikt (voor het gemak even op 1 fase) 3A, dan kan je auto met 21A laden. Schakel je nu je wasmachine in en die verbruikt 10A, dan zal de loadbalancing dit detecteren en je laadstroom terugbrengen naar 11A. Houdt de wasmachine op met verwarmen dan zakt zijn verbruik naar 0,5A en gaat de auto weer naar 20,5A.
En zo kan Loadbalancing ook meten wat er van je panelen komt en enkel DAT vermogen naar de auto sturen, dus bij een wolk voor de zon zakt je laadsnelheid.

Allemaal dingen die met een granny charger niet kunnen.
En nogmaals; als je 3 fasen hebt, leg ze dan allemaal naar je wallbox; als je volgende auto wel op 3 fasen kan laden hoef je niks te veranderen en geen nieuwe/ extra kosten te maken.

Geplaatst

IMG_20240825_194231.thumb.jpg.6bf75142f33598f63a4e7e15bd74d05e.jpg@Murcielaygo

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik ben nog een groentje in deze materie. Ik ga het ook niet zelf aanleggen. Ben eerste van plan om nog te laden met een granny lader. Ik laat alvast een 3 fase aardlekautomaat en een 3 fase kWh meter (Home wizard) installeren. Ik ga alvast 5x 4mm2 kabels trekken van stopcontact naar meterkast. Dan ben ik alvast voorbereid voor 3 fase hoofdaansluiting. Heb al contact met installateur gehad. Die zegt dat ik dan voor 3 fase aardlekautomaat minimaal 30 mA moet hebben zoals deze:

Geplaatst

@Murcielaygo je had het onlangs over dat de 3 fase verdeeld moeten worden over de groepen. Als ik nu 1 fase van de 3 alleen gebruik voor het opladen van mijn auto. Dus maximaal 25A. En de overige 2 fases verdeel over de rest van de kast. Is dit dan mogelijk. Of trek je dan alles scheef? Wat is volgens jou het maximale amperage waarmee je zou kunnen laden? Het moet wel nut hebben als ik verzwaar naar 3x25A!

Geplaatst

Dat is volgens mij wel mogelijk ja.
Of de netbeheerder er blij van wordt weet ik niet, maar in principe is dat niet anders dan wanneer 1 huis op 1 fase meer of minder verbruikt in zo'n situatie als ik boven beschrijf met huizen die om en om op andere fases zitten.

Maar even wat anders; waarom die focus op zo snel mogelijk laden met een PHEV? Je kunt deze toch gewoon 's nachts laten laden om de auto in de ochtend vol te hebben? Dan heb je tijd zat en zou je in theorie met 1 of 1,5kW in een nachtje de auto alsnog vol hebben...

Geplaatst

@Murcielaygo

Ik heb zonnepanelen dus ik wil groen laden. Beter voor de portemonnee! Had ik nog niet gezegd. Was ik even vergeten.

Wat ik trouwens afvroeg nu dat ik het heb over zonnepanelen. Als ik overdag oplaad op een zonnige dag en ik heb goede opbrengst van de panelen. Gebruikt de auto dan al automatisch de stroom van daarvan of is het altijd een combinatie van panelen en netstroom?

Stel dat ik met een granny lader 16A laad (3.7 kW). En mijn panelen brengen op dat moment ook 3.7 kW. Dan zou die dus theoretisch de stroom van je panelen gebruiken en ontlast je het net. Ik heb een 1x35A aansluiting. Dan heb je op dat moment ook nog de volle 35A voor je huis tot je beschikking. 

Of is dit plaatje wat ik nu schets alleen maar mogelijk met loadbalancing?

Ik vraag dit ook omdat ik nog zit te denken om over te gaan naar 3x25A. 

Maar de Niro kan alleen over 1 fase (max 32A) laden. En bij 3x25A heb ik dus alleen maar 25A tot mijn beschikking.

Geplaatst

In principe maakt het op dit moment niet uit, zolang je nog mag salderen.
Maar wanneer die regeling verdwijnt verandert dat natuurlijk wel.

In de praktijk DENK ik dat de opgewekte stroom in eerste instantie "achter de meter" verbruikt wordt en dan pas als teruglevering het net op gaat als er over blijft.

Maar als je dat zeker wilt weten zul je dus aan de loadbalancing moeten. Die er ook meteen voor zorgt dat je je aansluiting niet overbelast, terwijl je ook maximaal kunt laden.
Dan zou je kunnen instellen dat de auto maximaal 30A krijgt, zodat er minimaal 5A voor het huis vrij blijft. Verbruikt het huis (even) meer door bijv. de wasmachine, of omdat je de inductiekookplaat aanzet, dan wordt de auto "geknepen" tot tot verbruik weer stopt.

En zo kun je dus ook instellen dat de auto alleen laadt wat er van je panelen komt en meer niet.

Geplaatst

Ik begrijp wat je zegt. Ik wil de komende tijd eerst nog een granny lader gebruiken om te kijken of dit voldoende is. Kan je een loadbalancer ook zonder laadpaal installeren?

Over die granny lader. Ik heb geen eigen oprit en moet dus nog over de stoep een kabel trekken en dat kan "nog" niet in mijn gemeente. Ik zie al veel mensen die het wel doen dus ik waag het erop. Waarschijnlijk ga ik kabelgoot tegels gebruiken. En ik wil nog niet veel geld uitgeven aan een laadpaal 

Geplaatst

Loadbalancing zit in de laadpaal ingebouwd. Een losse balancer kan niet, want het systeem werkt op basis van het principe dat de laadpaal aan de auto laat weten hoeveel stroom deze mag trekken. Het is dus de auto die de stroom beperkt op commando van de laadpaal.

Kabelgoottegels zijn mooi, maar moeten wel mogen van je gemeente, het is immer hun stoep.
Ik zie online wel eens mensen die een mat over de kabel leggen, of zelfs een speciale goot, dat kunnen mooie oplossingen zijn.

Het niet hebben van een eigen oprit is 1 van de dingen die mij er nog van weerhoudt een (deels) elektrische auto te rijden...

Geplaatst

@Murcielaygo

Ik ga het er gewoon op gokken. Bij ons in de wijk hebben mensen zelf kabelgoot tegels gelegd en die liggen bij hun al 3 jaar. Geen boa die er wat van zegt. Heb die mensen zelf gesproken.

Maar een kabelgoot mat is goedkoper. Maar mensen kunnen er nog steeds over vallen. En als de gemeente besluit om er met een borstel wagen overheen te gaan.....

Geplaatst

Iets anders. Zijn er mensen bekend met een Type 2 - 32A CEE stopcontact | 1 fase | Verstelbaar 8A - 32a | 7.4kW laadkabel. Dit is een lader met zo'n blauwe camping stekker?

Je hebt veel modellen van verschillende merken. Kan je deze ook gebruiken met een Kia Niro PHEV. Heeft iemand zo'n mobiele lader al in gebruik? Je kan de amperage van 8A - 32A instellen. Zo kun je sneller laden. Zie foto in de bijlage:

Screenshot 2024-08-29 18.19.41.png

Geplaatst (aangepast)

In theorie natuurlijk mogelijk (2 maal 220V á 16A) zo werkt ook de fornuisgroep in de meterkast, "dedicated" aansluiting van meterkast naar fornuis. Per lijn zal niet meer dan 16A getrokken kunnen worden. Als de hoofdzekering (in jouw geval 35A is dan heb je nog 3A = 660W over voor de rest van het huis. Ondanks zonnepanelen begeef je je m.i. op glad ijs. Per lijn mag de 16A niet overschreden worden en totaal langs de hoofdzekering niet meer dan 35A. Qua bedrading en aansluitingen zal dan e.e.a goed bekeken moeten worden om overbelasting (en mogelijk brand) te voorkomen. Een waterkoker aanzetten is al te veel. Cooker in de keuken: oeps.

Zelf ben ik "gezegend" met een 3 maal 25A aansluiting (+5600W solar) en indien nodig is aanleggen van kabel naar garage kinderwerk. Mijn "granny" staat echter op 12A, op die groep ruim voldoende marge en de auto (PHEV) is binnen 4 uur vol zonder enig risico. Bij sneller laden is bij een PHEV m.i. de economisch winst marginaal t.o.v. de nodige investering, bij een EV is dit natuurlijk een ander verhaal.

Tip: controleer (ook als je niet op de limiet gaat zitten) alle aansluitingen eens of alle verbindingen goed vast zitten (koper gaat zich zetten), zou niet de eerste brand in meterkast zijn door niet goed aangedraaide schroeven (helaas ben ik ervarngs-deskundige maar was er op tijd bij).

aangepast door HenkM
Geplaatst

@HenkM

Bedankt voor jouw reactie.

Misschien was ik niet helemaal duidelijk in mijn verhaal.

Ik heb dus een 1x35A aansluiting en mijn gedachten is met zo'n 1 fase lader met CEE stekker te gaan laden. Niet maximaal natuurlijk maar met 20A of 24A want zo kan je die ook instellen! Dan heb ik nog genoeg ampere over voor de rest van mijn huis. Mijn zonnepanelen leveren op zonnige dagen zo'n 3700W dus die ontlasten mijn hoofdaansluiting natuurlijk. En in de winter als de panelen minder leveren zit ik alsnog goed met 20A of 24A. In de zomer zou ik dan kunnen kiezen om met 20A te laden en in de winter met 20A.

Ik gebruik geen kookgroep van 2x16A maar een aardlekautomaat van 25A om een wandcontactdoos op aan te sluiten voor die CEE stekker!

Of is dit een verkeerde gedachte?

Geplaatst

Ik  zou het laten uitzoeken door een erkend elektro technicus. Wat kan en mag zijn 2 verschillende zaken. Bij brand (door te dunne kabels bv) zal de verzekering niet uitkeren.

Geplaatst
In theorie natuurlijk mogelijk (2 maal 220V á 16A) zo werkt ook de fornuisgroep in de meterkast, "dedicated" aansluiting van meterkast naar fornuis.

Daar vergis je je. Een fornuisgroep 2L2N is feitelijk 2x16A, het fornuis heeft dan meestal twee pitten per lijn aangesloten, maar omdat ze als 1 groep functioneren moet een probleem op de ene lijn ook de andere uitschakelen op de automaat.
Maar onder de streep blijven de verbruiks-circuits NA de automaat electrisch volledig gescheiden.

Dit ding met de blauwe CEE-norm is 1x32A, die moet dus worden aangesloten achter een enkele automaat van 32A en ik begin eigenlijk te twijfelen of dat zelfs mag op een 35A huisaansluiting. Want idd, waterkoker, Quooker, oven, fornuis, wasmachine of vaatwasser aan tijdens het laden en je hele huis zit in het donker.
Daarom ook de systemen met Load Balancing...

Verder ben ik het met je eens dat met een PHEV de investering voor snel laden en/of alleen op solar misschien helemaal niet interessant is qua ROI.
  • Thanks 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...