Jump to content

Kia Niro hybrid rijdt minder op de accu/hoog verbruik na onderhoudt


Linda R

Recommended Posts

Onze auto rijdt in de stad 1 op 22 en op de snelweg 1 op 18.5 

We laten hem altijd lekker uitrollen en trekken rustig op. Zeer tevreden over de prestaties na 3 maanden in deze auto te hebben gereden. Er staat  nu 111.000 op de teller. Waarvan wij er 6.000 gereden hebben.

Nu heb ik de auto bij van mossel gebracht omdat er een lampje van de motor brandde. Iets met verbrandingsproces/uitstoot. Dit kon geen kwaad maar ze zouden er even naar kijken omdat het lampje af en toe aan en later ook weer uitging. Toen ik de auto na 2 dagen ophaalde bleek dat ze alleen even een reset hadden gedaan zeiden ze. Verder niets. Alleen de auto rijdt nu 1 op 12 of 1 op 15 (verschillend) ondanks dat ik nauwelijks het gaspedaal aanraak. De motor gaat aan bij vertrek en bij de stoplichten als ik wegrijdt. Dit deed ik eerder op de accu.  
De garage zegt dat het door de kou komt en vind het vreemd dat ik denk dat het komt door de onderhoudsbeurt. Terwijl ik denk: ik krijg een compleet andere auto terug 😱 na 2 dagen, dat is toch logisch dat ik denk dat er iets met onze auto gesleuteld is? Iemand hier ervaring mee?! Wat kan ik het beste doen? Heeft het zin om af te wachten? Hersteld de auto zichzelf weer na een reset en past zich aan aan de gebruiker? 

Link to comment
Share on other sites


Lijkt wel alsof de elektriese aandrijving niet werkt. Heb je stuur filippers en remt auto daarmee dat de accu oplaadt?

Probeel eens de starhulp knop links op het dashboard naast stuur voor je start.

Ga zoiezo klagen als het zo blijft.

Onze Niro HEV staat bij stad ritten en rustig rijden op de bijna 1 op 25, en autoweg bij 100km p/u rond de 1 op 23.

Link to comment
Share on other sites


Op zich kan het wel wat de garage aangeeft. Wij hebben ook 4 jaar een HEV gereden en het verschil in zuinigheid tussen zomer en winter was aanmerkelijk. Dat komt voornamelijk omdat voor de kachel de motor gebruikt wordt. In de winter gaat bij starten de motor direct draaien. Je kunt het eventueel onderdrukken door de kachel op OFF te drukken, maar dan heb je ook geen frisse lucht. Het is vorige week natuurlijk best fris geweest dus het kan het verklaren. Komende week zou weer wat zomers moeten zijn dus kijk het nog even aan zou ik zeggen.

Link to comment
Share on other sites


Temperatuur heeft grote invloed op het verbruik. (je rechter voet natuurlijk ook) Ik zou gewoon de auto aftanken en alle meters resetten naar nul en dan eens kijken wat het verbruik doet. Let er ook op dat je in eco mode rijdt en niet in sport.

Mijn gemiddeld verbruik is 1 op 20 met mijn huidige HEV (nieuwe model) met het vorige kwam ik op 1 op 18,5. Voornamelijk snelweg en ik rij tegenwoordig rustiger dan voorheen. 

Link to comment
Share on other sites


Oké dank voor jullie reacties.

Ik merk dat de motor continue aanslaat waar die dat normaal vrijwel niet deed in de stad maar jullie hebben dus de ervaring dat dit met koude dagen gebeurd, dat is fijn om te weten. Een zorg minder. Ik zal eens kijken of het verschil maakt om de kachel of off te zetten. Goede tip!

Ha, nee de auto staat echt in eco stand. Sport stand merk ik meteen. Dan schiet de auto vooruit!


Zelf heb ik ook gedacht aan de tellers op nul zetten. Het lijkt allemaal wat van slag. Nu dacht ik: de garage zegt dat ze geen software update hebben gedaan maar wel een reset om het brandende lampje uit te schakelen. Misschien is het daardoor dat het ritverbruik wat vreemd is. En zal de auto zich langzaamaan weer aanpassen. Ik zie namelijk de benzine nauwelijks terug lopen (tank zit op 1 streepje na vol. Je zou denken dat de benzine meter harder terug zou lopen met dat hoge rit verbruik. Maar dat lijkt niet zo te zijn. Misschien nog eenmaal zelf resetten en aankijken dus… 

Ja 1 op 20 op de snelweg, als ik 100km per uur rij, haal ik wel ja. 
Zodra ik 130/160 rij veranderd dat al snel naar 1 op 18.5. En aangezien we net naar Italië zijn geweest via Duitsland is het gemiddelde verbruik 18.5 geworden. 

Wij hebben de auto nog maar 4 maanden. Geen idee hoe het in de winter zal zijn. Wat is jullie gemiddelde in de winter? Dan weten we wat we kunnen verwachten… 

Link to comment
Share on other sites


Paar opmerkingen: het resetten van de dagteller en de verbruiksmeters zal echt geen invloed op je verbruik hebben. Hij gaat alleen vanaf dat punt nieuwe gemiddeldes berekenen. 

Met koud weer slaat de brandstofmotor sneller aan. Dat komt voornamelijk omdat je dan de verwarming aan hebt en de tractiebatterij minder capaciteit heeft. Maar dan hebben we het wel over winterweken! Met temperaturen rond of onder het vriespunt. En niet een wat frissere week in september, haha. Dat heeft zo'n geringe invloed, dat kan ik met mijn hev uit 2021 nauwelijks vaststellen zelfs. 

@fiddler Waar kan ik in vredesnaam de starthulpknop vinden? 😁 Of bedoel je de knop om de 12 volt accu te boosten vanuit de tractiebatterij als eerstgenoemde leeg is? Maar ook die heeft totaal geen invloed op het verbruik hoor.

Bijzondere reacties hier. In 3 maanden tijd en met best wat kilometers gereden ken je het rijgedrag van je auto zelf het beste. De brandstofmotor hoort met dit weer niet echt veel vaker aan te slaan, dus wellicht terug naar de jongens van Van Mossel. 

Edited by Rowicom
Link to comment
Share on other sites


Tja ik kon ook niet geloven dat het weer zoveel invloed had op het verbruik maar even terug gekeken naar het weer van de afgelopen dagen: smorgens rond 8 uur nog krap 10 graden. Hoog verbruik van 1 op 12/1 op 15

Vanmorgen om 8 uur een temperatuur  van 15 graden en direct het verbruik naar 20.7 

Ik ga het de komende tijd in de gaten houden! 
 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites


  • 2 weeks later...

Inmiddels weer bijna 2 weken verder. Het rit verbruik is nog steeds erg hoog volgens het systeem. Net een rit van 8 kilometer gemaakt en ik zie dat het 1 liter op 13.7 is. 
Een enorm hoog verbruik zou je zeggen? 
Het valt me wel op dat ik al weken op dezelfde tank rij. Een snelle handmatige berekening op basis van gereden kilometers en de tank inhoudt verteld  mij dat ik ongeveer 1 op 20 rij. Dit komt dus niet overeen met wat het systeem aan het einde van een rit aangeeft. Hoe kan dit nu? Eerder was dit wel betrouwbaar. Enerzijds nu wel opgelucht dat de fout lijkt te zitten in de berekening die het systeem maakt en onze auto toch nog steeds zuinig rijdt. 

Link to comment
Share on other sites


Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...