PieterJ Geplaatst 13 November, 2024 Geplaatst 13 November, 2024 (aangepast) Sind oktober 2024 rijd ik een e-Niro uit '20. Even wennen na de oerdegelijke BMW i3 die voor ons een te kleine accu had. De Niro voelt iets lichter aan. Als je de deur van de i3 sloot, voelde dat als een soort kluis. Iets meer blik in de e-Niro, maar ... ik ben er heel blij mee. Maar toch: Vraag: zijn er meer mensen die de achteras nadrukkelijk horen tussen 70-110. Ik hoor dan een soort licht oscillerend 'centrifugegeluid', net alsof er iets met de lagers is, wat raar zou zijn voor een auto met 65K op de teller. Ik ga er binnenkort mee naar de garage om het even te laten horen, maar ... zijn er anderen die dat geluid 'normaal' vinden? Volgens mij moet je een achteras helemaal niet horen. Iemand? 13 November, 2024 aangepast door PieterJ tags toegevoegd Quote
Evert Mulder Geplaatst 14 November, 2024 Geplaatst 14 November, 2024 W.s. hoor je het geluid van cuppende banden (bekend probleem bij o.a. de Michelin banden). Zoek in het forum op cuppen of ga naar https://www.facebook.com/groups/kia.e.niro.nl Quote
PieterJ Geplaatst 14 November, 2024 Topic Starter Geplaatst 14 November, 2024 1 uur geleden, zei Evert Mulder: W.s. hoor je het geluid van cuppende banden (bekend probleem bij o.a. de Michelin banden). Zoek in het forum op cuppen of ga naar https://www.facebook.com/groups/kia.e.niro.nl Dank voor je opmerking Evert. De dealer had het over de banden, maar meer in de context van 'de auto heeft al even stilgestaan', niet de cuppende banden, maar nee, ik meen echt een mechanisch geluid uit de as te horen. Quote
Rick O Geplaatst 14 November, 2024 Geplaatst 14 November, 2024 " een soort licht oscillerend 'centrifugegeluid' " klinkt inderdaad als gecupte banden. Dit kan idd best mechanisch klinken. Als het ook nog Michelin banden zijn zou ik daar toch echt eerst eens naar kijken 1 Quote
PieterJ Geplaatst 14 November, 2024 Topic Starter Geplaatst 14 November, 2024 Dank Rick. Het zijn inderdaad Michelin-banden. Vóór Continental. Is wisselen een idee? Quote
PieterJ Geplaatst 28 November, 2024 Topic Starter Geplaatst 28 November, 2024 Inmiddels bij Kia in Amersfoort geweest en daar is inderdaad geconstateerd: cuppende banden. Die worden dus vervangen, ook omdat ik er al eerder bij Van Mossel MOC Hengelo over geklaagd had na de proefrit (fijn dat ze er meteen wat aan gedaan hebben ... ) De mecanicien die meereed sprak overigens tegen dat dit 'vooral' bij Michelin voorkomt. Meer merken hebben er last van. Grappig is dat Michelin op hun eigen website aangeeft dat 'alle' banden van Michelin specifiek geschikt zijn voor EV's. Quote
Chiel Broerse Geplaatst 30 November, 2024 Geplaatst 30 November, 2024 On 11/28/2024 at 4:53 PM, PieterJ said: Inmiddels bij Kia in Amersfoort geweest en daar is inderdaad geconstateerd: cuppende banden. Die worden dus vervangen, ook omdat ik er al eerder bij Van Mossel MOC Hengelo over geklaagd had na de proefrit (fijn dat ze er meteen wat aan gedaan hebben ... ) De mecanicien die meereed sprak overigens tegen dat dit 'vooral' bij Michelin voorkomt. Meer merken hebben er last van. Grappig is dat Michelin op hun eigen website aangeeft dat 'alle' banden van Michelin specifiek geschikt zijn voor EV's. Ik geloof niet dit (veel) minder is bij andere banden, mijn theorie is dat het een gevolg is van de manier waarop EV's, en de e-Niro misschien specifiek, remmen. Remmen in de e-Niro gebeurt voornamelijk met de voorwielen omdat vrijwel al het remmen op de motor gebeurt. De achterwielen worden dus maar erg weinig belast en het profiel wordt dus niet meer afgesleten, waardoor die opstaande randjes ontstaan. Cuppen betekent dat de individuele vlakken van je profiel niet meer vlak zijn. Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.