Jump to content

5 stap lakverzorgings systeem deel 1 Het wassen van een auto

Recommended Posts

Posted

Zols velen van jullie ondertussen weten ben ik een poetsfreak als het mijn auto betreft. En om mijn kennis te delen waren we afgelopen voor jaar naar Meguiar's in Belgi

Posted

Nu gaan we ons toeleggen op een van de basisregels van het wassen , namelijk het klaarzetten van de twee emmers. Een eerste emmer wordt voorzien van de Shampoo en water , afhankelijk van het merk of type van shampoo zal men meer of minder moeten toevoegen.

Meguiars houdt het hier zeer duidelijk , het sluitdopje van de Fles NXT Car Wash Shampoo of Gold Class Car Wash Shampoo and Conditioner vullen en uitspoelen in wat water. De emmer verder vullen , en men heeft een rijk schuim om het koetswerk mee te wassen.

De tweede emmer is al een deel eenvoudiger , namelijk zuiver water , dit water dient om telkens de Wash Mitt te spoelen , alvorens men terug schuimwater neemt.

51km2.jpg61in3.jpg

De befaamde Drid Guard om het zand onder in de emmer te houden,en rechts het vullen met Shampoo Gold Class

TIP:

Om het risico op zandkorrels in de washandschoen terug te dringen , maken we bij voorkeur gebruik van een Grid Guard. Dit is een soort rooster dat op de bodem van de emmer wordt gelegd , eventueel zand zakt door het rooster naar de bodem. De speciale schoepen onderaan , voorkomen dat er turbulentie in het water zou ontstaan , waardoor het zand weer in de bovenste lagen zou terecht komen.

Het belang van zuiver materiaal werd reeds eerder aangehaald , maar als we de moeite doen om een extra emmer te voorzien om te spoelen , zal het wel duidelijk zijn dat de emmers en al het andere materiaal kraaknet moet zijn. Een zandkorrel is genoeg om je lak te verknoeien.

Vervolgens is het tijd om de wagen eens goed af te spuiten met de tuinslang.

Op deze manier wordt het loszittende vuil van de wagen afgespoten , en gaan we de wagen wassen met water , shampoo en een Wash Mitt.

431oo2.jpg441sy7.jpg

Washmitts zijn er van veel merken , niet allemaal even deugdelijk als deze van Meguiars.Rechts de struktuur van de Micro Fibers

171jc8.jpg181aa4.jpg

Zeep nemen , wassen , spoelen in zuiver water , zeep nemen en verder wassen ........ Dat is het juiste systeem met 2 emmers

21sb4.jpg

Na het wassen grondig spoelen

De wagen wordt van boven naar onder toe gewassen ,Waar we aan de zijkanten in eerste instantie niet verder gaan dan de gordellijn. Dat is de plaats waar een stootlijst staat of in andere gevallen een nerf lijn te zien is .Ook onder de bumpers houden we voor het laatste, daar hangt immers het meeste vuil.

En als we helemaal rond zijn met wassen , gaan we de lak weer mooi afspoelen met zuiver water een tuinslang doet hier het beste de klus ,

191zc0.jpg201se8.jpg

En spoelen

131qx4.jpg311le2.jpg

Buiten de tuinslang zijn er nog handige spoel mogelijkheden Rechts b.v. de veelgebruikte drukbussen

maar een tuingieter of een emmer en een maatbeker kan hetzelfde doen , voor mensen die op de straat moeten wassen en niet beschikken over een tuinslang.

TIP:

Vliegen en andere insecten zijn soms echt zeer moeilijk te verwijderen, maar daarvoor bestaan en verschillende middeltjes en oplossingen. Middeltjes en oplossingen die niet steeds vriendelijk zijn voor je lakwerk.

Als product raadt ik enkel Gold Class Bug & Tar Remover of Body Solvent aan, en dan nog als je de wagen terug gaat waxen.

Een betere oplossing is een badhanddoek te nemen , deze in een mengsel van warm water en shampoo te stoppen , en deze doornat op de motorkap of andere delen te hangen.

De handdoek houdt de vloeistof vast , en zo gaan we alle resten losweken , waarna ze gewoon worden weggewassen met het andere vuil.

Een Self Car Wash kan ook een oplossing bieden, namelijk afspoelen, een emmer vullen , je eigen shampoo meenemen , wassen met je Wash Mitt , spoelen en naspoelen met Osmosewater. Daarna iets meer werk met het drogen aangezien het water via een fijne sproeier wordt verdeeld.

Alle zeepresten moeten worden weggespoeld , en de laatste spoelbeurt gaan we doen , door de sproeikop van de tuinslang te halen.

We laten het water vrij over de wagen lopen, door de zwaartekracht en de grootte van de druppels neemt de ene druppel de andere mee, en uiteindelijk ligt er de helft tot 60% minder water op de wagen.

Dit is aardig meegenomen bij het afdrogen.

TIP:

Was je wagen nooit in fel zonlicht, de warmte zal ervoor zorgen dat de zeep in de lak droogt , wat vieze vuile strepen achterlaat.

Ook drogende waterdruppels op een te warme wagen, deze drogen op tot kalkvlekken, die nog enkel met een machinale paintcorrectie kunnen worden verwijderd.

Een te warme wagen , in de schaduw zetten ,en koelen met het water uit de tuinslang, en pas dan met de wasbeurt beginnen.

221sw1.jpg241zt5.jpg

Posted

Drogen , hiervoor bestaan er verschillende technieken, zelfs met de watermagneet Over de wagen trekken , of opplooien en zo drogen als met een zeemvel

Het afdrogen is ook nog zoiets aparts , men kan dit doen met een natuurlijk zeemvel ofte Natural Chamois (maar die worden zo droog en hard als een plank) , met een Micro fiber Super Suede Drying Towel van Meguiars , of tot slot met de overbekende Water Magnet Drying Towel.

Deze laatste is een gewafelde structuur van een micro vezel doek , die net berekend is op 6 tot 7 zijn volume in water op te nemen. Door de doek in acht te plooien , volstaat zo een doek om de hele wagen droog te krijgen. Wel regelmatig de doek herplooien , zodat we steeds een droge kant hebben.

23sd5.jpg

Of zelfs deppen met de watermagneet

401zb8.jpg411jk0.jpg

Ook hier meerder merken , rechts de struktuur van de Meguiars Watermagneet

Het drogen kan op verschillende manieren gebeuren , men kan de doek over de wagen trekken , en op die manier de wagen drogen. Ook kan men met de doek of het zeemvel te plooien , over de lak wrijven tot deze droog is , of de beste manier om zoveel mogelijk de krasje te vermijden , is het deppen met de doek.

In elk geval , laat de fameuze waterblades maar in de garage liggen, deze zijn enkel goed om de carrossiers rijk te maken.10 maal gaat het zonder krassen , en dan whoops , een korreltje zand en een gans dak gekrast , of soms nog erger.

Een zachte wateropnemende doek is het ideaal om te drogen.

41uh0.jpg251yr6.jpg

Het drogen van het dak van een Cabrio , snel en grondig met de water/stof zuiger

De meeste wagens hebben een normaal dak , maar ons voorbeeld heeft een canvas kap, wassen , gebeurt met de tuinslang , en speciale reiniging hiervoor ( Uit de Meguiars Marine Lijn Canvas Cleaner).

Het drogen is echter andere koek , je kan met badhanddoeken zoveel mogelijk vocht opnemen en zo goed en kwaad als het kan de canvas droog te krijgen. Ik heb een beter manier ontdekt , die veel vlotter en beter droogt , namelijk de Stof / water zuiger . Hiermee wordt water en vuil uit de canvas gezogen , en is het dak binnen de kortste keren droog en zuiver.

Voor het wassen

55zp1.jpg

Na de wasbeurt

56mz3.jpg

Een ander systeem dat ik al eens hoor ,eerst wassen dan spoelen , en vervolgens een paar kilometer rijden met de natte wagen , en die dan afdrogen.

Ook best zo snel mogelijk vergeten zou ik zeggen , we doen alle moeite om het zand en vuil weg te spoelen .

Dan gaan we rondrijden , met een natte wagen , waar het zand lekker wordt omhoog gezwiept , juist op onze natte wagen. Daar dan met een doek over wrijven is het stomste wat je kan doen.

Geduld en zacht materiaal , het vraagt soms een paar minuten meer , maar achteraf bespaart men uren en uren om krassen te verwijderen.

TIP:

Als we voor het afdrogen eerst even wat Quick Detailer of Last Touch over het koetswerk nevelen , gaat het afdrogen eens zo eenvoudig.

Het extra voordeel hiervan , is dat de glans versterkers in deze producten zorgen voor een extra diepe glans.

Dit is in grote trekken het wassen van een auto , met heel veel aandacht om de swirls geen kans te geven.

TIP:

De watermagneet wordt regelmatig meegewassen in de wasmachine , samen met de andere Micro vezel doeken.

Doordat deze watermagneet steeds weer vers water gaat opnemen, is het eigenlijk ook een klein beetje een kalk magneet.

Kalk zorgt ervoor dat de doek harder en ruwer wordt.

Dus regelmatig een badje geven in een mengsel van 50% water en 50% azijn. Hierin laten we de watermagneet een nachtje weken, alvorens we hem in de wasmachine stoppen.

Op die manier blijft de doek zacht als bij aankoop.

Zij die nog steeds geloven in de kracht van krasvrije wasstraten , kijk dan maar eens naar onderstaande foto's , en je zl snel op andere gedachten komen .

30yw1.jpg

Dit en .....

28eb9.jpg

...en dit ....

Bedenk steeds goed , de krassen die er niet inzitten , moeten we er ook niet uithalen , wat ons veel werk , en onbetaalbare lak bespaart.

57bj9.jpg

....en vooral dit willen we liefst nooit zien

blokschemamd3.jpg

Nog eens mooi op een rijtje hoe we te werk gaan.

Ik wens U allen veel succes met het krasvrij wassen van Jullie wagens.

Deel 2 t/m 5 volgt ASAP.

Guest GreyGriffin
Posted

Hallo Alex VB,

Dat is nog eens een gedegen stukje instructie met betrekking tot het autowassen! Het doet mij wel beseffen, dat ik tot nu toe maar een beetje raak flodderde. Ben benieuwd naar de volgende delen.

Groet van

GreyGriffin

Posted

Hallo Alex,

Hoe reageren de verschillende lakverzorgingssystemen op elkaar op mijn proceed heeft bij de aflevering een waxyol behandeling gehad ( STANDAARD ) want deze middelen zullen niet allemaal dezelfde basis hebben als hoofdbestanddeel.

Groeten Ronald

Posted

Ronald,

Als je eenmaal met een systeem werkt is het verstandig deze te blijven gebruiken.. Als je nu bijv. de auto wast zoals deze instructie en straks verder gaat met de andere 4 stappen is je waxoyl voor 75% niet meer aanwezig.. Derhalve ook mijn verhaal dat deze behandeling onzin is en weggegooid geld... Waxoyl is bedoeld voor de ECHT luie mens en voor de mensen die het nit interesseert hoe hun auto eruit ziet na 2, 5, 7, 12, 16, etc.. maanden

De andere stappen volgen asap... Alleen moet het forum gezchikt gemaakt worden om meer dan 1000 tekens te kunnen plaatsen..;)

Posted

allemaal prachtig mooi en duurrrr.

ik was m,n kia en al m,n vorige auto,s gewoon in een cabin daarna spuit ik hem in met een mengsel van demiwater en siliconen,prachtig mooi en goedkoop.

dealer vraagt hoe houd jij hem mooi .

ik doe dit al van 1982 nog nooit last van lakproblemen

Posted

miss nog een tip voor de mensen die meer interesse hebben in het wassen en poetsen van auto's. ik volg al een tijdje een internetforum waar bekende detailers en andere autoliefhebbers elkaar helpen enz. de site heet http://www.driven2shine.nl/. daar werken ze in princiepe met alle merken maar de hoofdmoot is SmartWax en Chemical Guys.

Posted

Hey Alex,

Ik vind het een mooi en informatief stuk over de 'uiterlijke verzorging' van de auto. Wat mij opviel in het verhaal, is dat eerst begonnen wordt aan het schoonmaken van de wielen en banden. Daarna pas de auto zelf. Ik was zelf altijd eerst de bovenkant, dan onderkant en daarna de wielen rondom.

Heeft deze volgorde een reden? Volgens mij komt er van de wielen en banden juist heel veel vuil vrij, meer nog dan van de auto.

Posted

ik werk zelf met een wheelcleaner. als je de auto al helemaal hebt gewassen en daarna de wielen gaat doen kun je het bijna niet voorkomen dat er wheelcleaner op de lak komt. zonde dus van de gedane arbeid. daarom eerst de wielen en daarna de auto. als je dan klaar bent met de auto nog ff de wielen afspoelen en drogen. :D

Posted
ik werk zelf met een wheelcleaner. als je de auto al helemaal hebt gewassen en daarna de wielen gaat doen kun je het bijna niet voorkomen dat er wheelcleaner op de lak komt. zonde dus van de gedane arbeid. daarom eerst de wielen en daarna de auto. als je dan klaar bent met de auto nog ff de wielen afspoelen en drogen. :D

Bedankt Rick,

'Learning all the time".;)

Posted

@Smart,

Rick heeft je al de reden vertelt... Een andere niet minder belangrijke reden zijn de remmen.. Deze kunnen dan langer drogen.. Ik weet het klinkt raar...

Posted

Alex,

prachtige verhandeling over het wassen en meer...ik meen het.

Nou heb ik 2 auto's, een 104 jaar oud huis, studio en meer.

Als ik dat allemaal 300% bij moet gaan houden is zeven dagen per week wat weinig.

Ik heb 11jr mijn Van met dreft gewassen en die is als nieuw ingerolen (nieuw woord, heb ik hier geleerd) op mijn verse Sportage, die over 3jr of minder weer weg gaat..

Ik geniet echt van de wasstraat en zie dat als uitje.

Gek genoeg regent het steevast de volgende dag en ziet het ding er weer niet uit.

Je voorlichting is top, ook w.b. poetsen, maar ik ben dus helaas geen doelgroep :-)

Posted
.....Je voorlichting is top, ook w.b. poetsen, maar ik ben dus helaas geen doelgroep :-)

Daarom heb je ook geen witte Sportage gekocht.....toch?:mrgreen:

Posted

Beste Alex,

Ik vind het allemaal prachtig en ben er een voorstander van

om je spullen goed te onderhouden.

Maar ik woon in een appartement en heb geen mogelijkheid

om onze auto hier te wassen.

Ik ga ( moet ) dan ook dan ook naar een wasbox.

Afspoelen met vlekvrij water in dan hotwax en hij ziet er

weer prachtig uit.

Wel is het zo dat onze auto onder het appartement geparkeerd wordt.

Dus heb ik minder last van weersinvloeden.

Gr, Aart.

• 1 year later...
Posted

@Alex, ik ben je stappenplan nog eens goed aan het doornemen en hier valt mij meteen een ding op.

Jij zegt:

''Een eerste emmer wordt voorzien van de Shampoo en water , afhankelijk van het merk of type van shampoo zal men meer of minder moeten toevoegen.

Meguiars houdt het hier zeer duidelijk , het sluitdopje van de Fles NXT Car Wash Shampoo of Gold Class Car Wash Shampoo and Conditioner vullen en uitspoelen in wat water. De emmer verder vullen , en men heeft een rijk schuim om het koetswerk mee te wassen.''

Nu staat er in de beschrijving van de NXT car wash meng 30ml of 4 dopjes in 4 liter water. (1 dopje per liter water)

Ik vul mijn emmer met 10 liter water en dus 10 dopjes per emmer. Zie ik het verkeerd of zit er nu 9 dopjes verschil in jou schrijven en de beschrijving op de fles. Mijn voorkeur gaat natuurlijk naar jou schrijve, want nu is mijn fles zo leeg.

Vast bedankt voor je uitleg.

Posted

@Micle,

1 dopje per emmer is meer dan voldoende. Het hoeft niet te schuimen en veel shampoo is niet altijd goed. er blijft dan makkelijker shampoo achter op de auto wat zou kunnen indrogen zeg maar.

Dus gewoon 1 doppie per emmer.

Posted

Wederom bedankt Alex,

Dit scheelt op jaarbasis heel wat flessen en dus geld. Kan ik dat voor andere producten besteden om een nog beter resultaat te krijgen.:D

Posted (edited)

Deze keer veel langer dan de vorige auto remko.

Heb afgelopen zaterdag mijn velgen en de binnenkant gedaan, zondag de auto gewassen en flink geboent en maadag en dinsdag in de wax gezet.

Wil nu eigenlijk nog alle gelakte delen die niet zichtbaar zijn in de wax zetten. (randen deuren, binnenkant klep, enz)

Al met al heel wat uurtjes en heb er totaal geen probleem mee. Sterker nog vind het erg leuk om te doen.

Edited by Micle
Posted
Alex,

prachtige verhandeling over het wassen en meer...ik meen het.

Nou heb ik 2 auto's, een 104 jaar oud huis, studio en meer.

Als ik dat allemaal 300% bij moet gaan houden is zeven dagen per week wat weinig.

Ik heb 11jr mijn Van met dreft gewassen en die is als nieuw ingerolen (nieuw woord, heb ik hier geleerd) op mijn verse Sportage, die over 3jr of minder weer weg gaat..

Ik geniet echt van de wasstraat en zie dat als uitje.

Gek genoeg regent het steevast de volgende dag en ziet het ding er weer niet uit.

Je voorlichting is top, ook w.b. poetsen, maar ik ben dus helaas geen doelgroep :-)

Ik wordt eerlijk gezegd bloednerveus:smile: van al die wassers en poetsers en voel mij bijna een kleine crimineel omdat ik ook een fervent aanhanger ben van wasstraten. Als ik bij mij in de laan de auto ga wassen krijgen we een volksoploop om die ouderwetse gek (of misschien wel oude gek) te aanschouwen die zijn auto nog met de hand wast.

Op naar de krasstraat dus en...... er is nog nooit een verkoper geweest die bij inruil gevraagd heeft hoe ik mijn auto gewassen heeft of kritisch naar de lak ging kijken. :D Wat je zegt.....een uitje zo'n wasstraat. En dan in het bijzonder zo'n luxe. In Utrecht b.v. http://www.loogman.nl/utrecht.php

Is een toppertje hier in de omgeving