Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Automatisch remmen om aanrijding te voorkomen?

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Sinds twee weken ben ik in het bezit van een kia niro executive uit 2017, nu vroeg ik mij af of deze auto zelf remt wanneer ik in de file rij en bijna op een voorganger bots omdat ik niet voldoende oplet? Mijn vorige auto had dat namelijk wel.

Geplaatst

Als je een adaptieve snelheidsregelaar (smart cruise control in goed NL) hebt, dan remt hij inderdaad zelf om de ingestelde afstand tot je voorganger te bewaren. En als je voorganger binnen een paar seconden weer optrekt, dan gaat hij ook weer vanzelf rijden.

Adri

• Like 1
Geplaatst

Als het goed is? remt de auto zelf bij een dreigende botsing.  Ik heb wel eens een piepertje horen gaan omdat erg dichtbij iets kwam zonder te remmen. Maar om nou te zeggen ik ga het eens testen ?
Zou mooi zijn als ik een keer tegen een heel groot schuimrubber blok zou kunnen rijden om het uit te testen.

Geplaatst
9 minuten geleden, zei MauriceDtc:

Ben ik de enige die een hekel aan dit overijverige systeem heeft? Heb al 2x gehad dat hij onnodig ingreep. Schrok me kapot…

Nee, vast niet. Ik heb met adaptivecrousecontrol ook al vaker gehad dat de wagen plotseling hard remde met bijna aanrijdingen tot gevolg. Ik gebruik het nu alleen nog op snelwegen, daar gaat het goed.

Geplaatst

Ik denk dat het belangrijk is om duidelijk te zijn over welk systeem we praten. De TS bedoelde waarschijnlijk het Forward Collision-Avoidance Assist (FCA, Ondersteuning botsingsvermijding voorzijde) (Alleen frontzichtcamera) (indien van toepassing). De omschrijving daarvan is: Het Forward Collision-Avoidance Assist-systeem is ontworpen om voorliggers of voetgangers op de rijweg te helpen detecteren en te controleren. De bestuurder wordt gewaarschuwd met een melding en een signaal dat een botsing dreigt en de noodrem wordt geactiveerd. Ik ben er nog steeds niet achter of dit in mijn Ceed aanwezig is. Zoals Derksen al opmerkte is het testen op aanwezigheid daarvan nog niet zo eenvoudig.

De adaptieve snelheidsregelaar (SCC) is in principe alleen een rijhulp en wat mij betreft een hele makkelijke. De enkele keer dat hij op een bochtige weg of dijk onterecht ingrijpt (altijd klaarzitten om te overrulen) neem ik voor lief, omdat het opweegt tegen het gemak en de voordelen. Ik maakte me wel zorgen over het (noodzakelijke) bruuske remmen als de voorligger dat ook doet. Ik vroeg me af of daarbij, behalve de remmen, ook de remlichten worden geaktiveerd. Maar mijn KIA verdeler bezwoer mij dat dat het geval is.

Adri

• Like 1
Geplaatst

bedankt voor de reacties, met de adaptieve CC ben ik erg tevreden en dat bedoel ik niet. Ik bedoel inderdaad het systeem dat mij waarschuwt voor een plotseling overstekend kind of een auto die in de file voor me remt en ik even niet geconcentreerd ben. Dat piepje heb ik wel eens gehoord, maar of hij daadwerkelijk remt heb ik niet genoeg zenuwen voor.

Geplaatst (aangepast)

Wel kan je vertellen dat het bij mijn XCeed wel werkt.

OP snelweg op eens iedereen vol in de ankers..

Ik lette wel op, maar de auto was milliseconde sneller dan ik 😅

Wel schrikken als je noodstop wil maken en je rempedaal "verdwijnt" onde rje voet...

Wat ik wel gevaarlijk vond is dat de auto onnodig hard remde, met als gevolg dat ik BIJNA kortere kofferbak had.

Auto achter mij had schijnbaaar geen FCA 🥺

Op deze manier kan FCA ook een ongeluk veroorzaken !?!

aangepast door SpeedyG
Geplaatst

Ik heb het bijvoorbeeld op een landweg gehad (60 zone). Komt een hardloper mijn tegemoet dus ik helemaal links rijden. Alsnog vond de auto het nodig om vól in de ankers te gaan. Gelukkig reed er niemand achter mij.

• Sad 1
Geplaatst

Deze FCA-funktie blijft me intrigeren. 'k Weet natuurlijk niet in hoeverre mijn Ceed-instructieboek representatief is voor andere KIA modellen, maar er worden twee types FCA's genoemd en beschreven:

Type A

FCAmetcamera.thumb.jpg.c4e873d39e68923631a80385f3a9c121.jpg

Type B

FCAmetcameraenradar.thumb.jpg.93bea4df4f8cb6f8383d48d4379ddb75.jpg

Type B met frontzichtcamera èn radar lijkt me beter geschikt om een verkeersdeelnemer of een obstakel te detecteren dan Type A, met alleen een frontzichtcamera. Joost mag weten wat ze precies met Sensor Fusion bedoelen. Radar is met name geschikt om een (snelle) variatie in afstand tot het obstakel te detecteren. Toch lijken ze beide hetzelfde resultaat te bereiken. Merkwaardig is wel dat type A, voorliggers of voetgangers detecteert en type B, fietsers of voetgangers, waar zijn de voorliggers gebleven? Die merkwaardige (random) variatie in te detecteren objecten, zet zich ook door in de verdere instellingen en beschrijvingen van de werking, althans in mijn instructieboek. Voorlopig neem ik aan dat beide types alle soorten obstakels detecteren. En ik heb bij Kop-staart veiligheid 'Aktieve hulp' ingesteld.

Ben erg benieuwd naar de werking van het/een FCA systeem. Jammer dat het zo gevaarlijk is om het te testen.

Adri

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...