Anticky Geplaatst 10 Januari, 2025 Geplaatst 10 Januari, 2025 Hallo allemaal, heb een probleem gehad met een Niro met directe injectie, deze gaf een foutcode motor misfire. Dus na laten kijken bij dealer en onder garantie (dacht ik) later herstellen, maar kreeg een gepeperde rekening van bijna €1000,- en de dure reperatie kwam door E10 tanken, inlaatkanaal was vervuild en dus geen garantie van Kia. Mijn vraag is of er meer mensen zijn met deze opmerking/probleem, omdat m.i.z. er helemaal geen brandstof bij het inlaatkanaal kan komen, alleen terugvoer uitlaatgassen en carterontluchting. Wel heb ik al een paar keer gemerkt dat er teveel motorolie in zat na een beurt. M.a.w. waarom wordt ik met dit verhaal over E10 geconfronteerd terwijl er niemand problemen mee schijnt te hebben? Alvast bedankt voor de aandacht en evt reacties. Quote
HenkM Geplaatst 10 Januari, 2025 Geplaatst 10 Januari, 2025 Uit de handleiding: Quote Benzine die alcohol en methanol bevat In sommige landen is naast benzine ook ethanolbrandstof verkrijgbaar. Dit is een mengsel van benzine en ethanol of methanol. Gebruik geen ethanolbrandstof (gaso hol) met meer dan 10 % ethanol en gebruik geen benzine of ethanolbrand stof die methanol bevat. In Nederland (waar geen methanol wordt bijgemengd): Quote In E10-benzine is maximaal tien procent bio-ethanol bijgemengd Ook wordt negens vermeld dat E5 getankt moet worden (E10 heeft een RON van 95, E5 van 98) wel dat het octaangehalte (RON) minimaal 95 moet zijn. E.e.a. heeft met de klopvastheid te maken en niets met vervuiling. Vervuiling van inlaatkanaal is wel deels inherent aan GDI motoren omdat de brandstof niet langs de inlaat kanalen gaat. Sterker nog: geen een premium zal hier helpen want ook die gaat direct de cilinders in en zal die vervuiling ook niet kunnen verhelpen. Alle gereden KIA's (Sportage, Picanto, Niro FE, Niro PHEV en nu de Niro2 PHEV) die bij ons gereden zijn hebben alleen E10 voor hun kiezen gekregen conform instructie boekje en geen problemen opgeleverd. Lijkt me een gevalletje rechtsbijstand. Quote
RonV Geplaatst 11 Januari, 2025 Geplaatst 11 Januari, 2025 Dit staat op www.kia.com: "Alle benzinemotoren van Kia, ongeacht het bouwjaar (inclusief de nieuwe geavanceerde GDI motoren), zijn geschikt voor E10 benzine (10% ethanol)." E10 zou dus geen reden mogen zijn om geen garantie te krijgen. 1 Quote
chippie777 Geplaatst 21 Januari, 2025 Geplaatst 21 Januari, 2025 Dat is zeker een flinke rekening. Zoals hierboven wordt aangegeven mag je gewoon E10 tanken. Vervuiling kan ook komen door relatief vaak korte stukje met de auto te rijden. Is dat iets wat je herkend? Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.