Hamoen Akh Geplaatst 5 Februari, 2025 Geplaatst 5 Februari, 2025 (aangepast) Hi Kia rijders, Na veel zoeken, heb ik een bepaald onderdeel toch niet kunnen vinden. Het grootste probleem is, dat ik niet weet hoe het onderdeel officieel heet en of het uberhaupt te verkrijgen is buiten de kia dealer zelf. om de situatie even kort te beschrijven: Een aantal weken geleden een bezoek gedaan aan de wasstraat en tot mijn verbazing knalde de radioverbinding er ineens uit. Geen reden tot paniek dacht ik, kan gebeuren. Zit immers in een afgesloten ruimte. auto even neergezet na het wassen en jahoor, haaienvin afgebroken en blijkbaar ook de ontvanger voor dab radio, want dat kreeg samen met de haaienvin overhandigd van de werknemers van de wasstraat. bij de kia dealer geweest dezelfde week en die gaf aan weinig kennis te hebben van zoiets en dat ik of zelf moet proberen alles aan elkaar te lijmen of dat zij een totaal nieuwe unit bestellen want neer zou komen op €700-€900. Vind ik persoonlijk een beetje overdreven, aangezien alleen de ontvanger zelf problemen vertoont. Printplaat zelf is intact. nu is mijn vraag, is het mogelijk om de onderdelen die onder de haaienvin zitten zelf te bestellen? Ik heb ook werkelijk geen idee welke benaming de onderdelen hebben. Op het autodak zie ik dus een soort groene printplaat waar een ontvanger verticaal aan gesoldeerd was. Die soleertpunten zijn helaas ook afgebroken na de wasstraat, waardoor de ontvanger niet altijd stabiel blijft, zelfs niet met de haaienvin erop. nu heb ik het advies van kia maar opgevolgd en de boel aan elkaar gelijmd, maar het ontvangst is verschrikkelijk. De ene keer doet ie het prima, de andere keer krijg ik last van ruis en dat de verbinding weg is voor een paar dagen. heb toch liever dat er nieuwe onderdelen op komen te zitten, zeker met het oog op verkoop van de auto in de toekomst. mochten jullie ervaring hebben met dit probleem en de bijbehorende onderdelen, dan hoor ik dit graag van jullie. 5 Februari, 2025 aangepast door Hamoen Akh Quote
SpeedyG Geplaatst 5 Februari, 2025 Geplaatst 5 Februari, 2025 Misschien eens kijken op autosloperijen?? Quote
Anoniem123 Geplaatst 5 Februari, 2025 Geplaatst 5 Februari, 2025 https://www.onderdelenlijn.nl/auto-onderdelen-voorraad/onderdeel/onderdeelnummer/96210j7700h8g/onderdeel/antenne/onderdeelid/17166020/ Weet niet welke Ceed of welke kleur, maar kijk eens op onderdelenlijn Quote
xtra40 Geplaatst 5 Februari, 2025 Geplaatst 5 Februari, 2025 zijn er genoeg te krijgen op de onderdelen lijn even goed controleren of alle aansluitingen het zelfde zijn https://www.onderdelenlijn.nl/auto-onderdelen-voorraad/magazijn/merk/kia/model/picanto/onderdeel/antenne/?srsltid=AfmBOooT1VrwoOo9Ciq8qgGsO89iSQZYdISeM4C1sE73LESohBnqzQvd Quote
Hamoen Akh Geplaatst 5 Februari, 2025 Topic Starter Geplaatst 5 Februari, 2025 (aangepast) Dank voor jullie reactie. Helaas ben ik deze type haaienvinnen met een 3 pins stekker en kabelaansluiting al genoeg tegengekomen. mijn uitvoering picanto x line 2018 heeft geen kabelaansluiting onder de haaienvin. Het is puur een printplaat waar een langwerpig chipachtige ontvanger/antenne op gezet is en bevestigd met soldeerpunten. De ontvanger zelf is op het moment van de gemaakte foto (foto 1)niet te zien. Op foto 2 is te zien hoe het eruit hoort te zien. 5 Februari, 2025 aangepast door Hamoen Akh Quote
xtra40 Geplaatst 5 Februari, 2025 Geplaatst 5 Februari, 2025 Jij hebt dus alleen de radio in deze antennen zitten ?? had jij ook een sprietje op het dak of alleen een echte haaievin Quote
xtra40 Geplaatst 5 Februari, 2025 Geplaatst 5 Februari, 2025 Als je een haaie vin op je auto hebt dan heb je zeker zo een stekker als op alle voorbeelden het verschil zit hem in hoeveel draden / antennes je er in heb er kan een radio/ telefoon/ gps antenne in zitten je zult echt even de stekker moeten opzoeken en kijken welke kleur deze heeft dat geeft ook je type aan Quote
Hamoen Akh Geplaatst 5 Februari, 2025 Topic Starter Geplaatst 5 Februari, 2025 15 minutes ago, xtra40 said: Jij hebt dus alleen de radio in deze antennen zitten ?? had jij ook een sprietje op het dak of alleen een echte haaievin Nope, op de auto zat puur een haaienvin en toen die eraf kwam zag ik dus alleen een printplaat en verder geen kabels. Die zitten onder de printplaat waarschijnlijk, maar daar ligt het probleem in ieder geval niet. neem aan dat het alleen radio is, wat in de langwerpige ontvanger zit, want gps bereik is er wel gewoon zonder dat ding. de ontvanger zelf heb ik wel erin geklikt en vastgelijmde, samen met de haaienvin zelf om waterschade te voorkomen en tja om toch gebruik te maken van de radio. probleem is echter, dat de radio het niet optimaal meer doet. Vaak ruis of uitvallen van de radio met geen verbinding. Overigens moet ik ook handmatig de stations vinden, waar dit voorheen automatisch ging. Quote
Hamoen Akh Geplaatst 5 Februari, 2025 Topic Starter Geplaatst 5 Februari, 2025 19 minutes ago, xtra40 said: Als je een haaie vin op je auto hebt dan heb je zeker zo een stekker als op alle voorbeelden het verschil zit hem in hoeveel draden / antennes je er in heb er kan een radio/ telefoon/ gps antenne in zitten je zult echt even de stekker moeten opzoeken en kijken welke kleur deze heeft dat geeft ook je type aan Ik neem aan dat de printplaat dan losgeschroeft moet worden, want het probleem zit hem niet in een stekker, maar de ontvanger zelf. Deze is nergens te vinden als onderdeel. Volgens mij is het een infac combi shark antenne en weet ik dus niet of onderdelen los verkrijgbaar zijn. In in ieder geval op internet weinig te vinden. Quote
xtra40 Geplaatst 5 Februari, 2025 Geplaatst 5 Februari, 2025 Losse onderdelen kun je wel vergeten dit word alleen compleet verkocht Quote
Johan de Wit Geplaatst 5 Februari, 2025 Geplaatst 5 Februari, 2025 Ik lees dit draadje en vraag me af...het is toch niet normaal dat je haaievin wordt gesloopt bij een ritje door de wasstraat? Zijn ze dan niet aansprakelijk? Quote
Hamoen Akh Geplaatst 5 Februari, 2025 Topic Starter Geplaatst 5 Februari, 2025 2 hours ago, xtra40 said: Losse onderdelen kun je wel vergeten dit word alleen compleet verkocht Vandaar dat de kia dealer € 900 rekent inclusief montage. Absurd eigenlijk Quote
Hamoen Akh Geplaatst 5 Februari, 2025 Topic Starter Geplaatst 5 Februari, 2025 (aangepast) 1 hour ago, Johan de Wit said: Ik lees dit draadje en vraag me af...het is toch niet normaal dat je haaievin wordt gesloopt bij een ritje door de wasstraat? Zijn ze dan niet aansprakelijk? Klopt, ik vond het ook allemaal frapant. Heb het nagevraagd en blijkbaar valt dit niet onder de verantwoordelijkheid van de wasstraat. Heel vreemd eigenlijk, want een haaienvin kun je niet losschroeven zoals een ouderwetse antenne. Haaienvin hoort bij de auto, maar in de praktijk wordt dit dus niet gezien als aansprakelijkheid voor de wasstraathouder en valt dit ook onder “eigen risico” absurd dat er voor €900 schade wordt veroorzaakt en er toch verwezen wordt naar het op eigen risico gebruik maken van de wasstraat. 5 Februari, 2025 aangepast door Hamoen Akh 1 Quote
gios Geplaatst 5 Februari, 2025 Geplaatst 5 Februari, 2025 Aansprakelijkheid wasstraat De wasstraathouder is verantwoordelijk voor de carwash-installatie. Zolang de partijen die gebruik maken van de wasstraat de instructies opvolgen, is de autowasstraathouder aansprakelijk voor schade die ontstaat door het gebruik van de installatie. Op grond van de wet kan de wasstraathouder in zijn algemene voorwaarden niet iedere aansprakelijkheid uitsluiten. Ook niet door plaatsing van een bordje waarop de aansprakelijkheid wordt beperkt of uitgesloten. Quote
Johan de Wit Geplaatst 6 Februari, 2025 Geplaatst 6 Februari, 2025 Op 5-2-2025 om 19:48, zei gios: Aansprakelijkheid wasstraat De wasstraathouder is verantwoordelijk voor de carwash-installatie. Zolang de partijen die gebruik maken van de wasstraat de instructies opvolgen, is de autowasstraathouder aansprakelijk voor schade die ontstaat door het gebruik van de installatie. Op grond van de wet kan de wasstraathouder in zijn algemene voorwaarden niet iedere aansprakelijkheid uitsluiten. Ook niet door plaatsing van een bordje waarop de aansprakelijkheid wordt beperkt of uitgesloten. Precies dit! Zoals topicstarter al aangeeft een ouderwetse sprietantenne kun je losschroeven, spiegels inklappen, maar zo'n haaievin zit gewoon vast. Het zou toch te gek zijn als het een normaal risico wordt dat je haaievin eraf wordt gemaaid bij een bezoek aan de wasstraat. Lijkt me eerder een sensor probleem van de was of droog installatie. Ik zou de (verkeers)rechtsbijstand erop zetten. Quote
Murcielaygo Geplaatst 6 Februari, 2025 Geplaatst 6 Februari, 2025 de ontvanger zelf heb ik wel erin geklikt en vastgelijmdMaar heb je ook gesoldeerd?Want met lijm zitten de printplaten misschien mechanisch wel weer op hun plek, als je niet soldeert zal de electrische verbinding niet goed zijn.En de ontvangst dus ook niet. 1 Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.