ProudKiaDriver-NL Posted December 17, 2009 Posted December 17, 2009 Een autogekke vriend van mij gaf me het volgende advies: voeg ATF vloeistof (Automatic Transmission Fluid) toe aan je benzinetank en je motor loopt een stuk rustiger en zuiniger. Deze ATF vloeistof is een hoogwaardige olie doe word gebruikt in automatische transmissies. Reden: de kwaliteit van de brandstof hedendaags is behoorlijk slecht en zeer agressief voor je injectiesysteem en binnenkant van je brandstoftank. Door het toevoegen van ATF vormt zich een beschermende laag aan de binnenkant van je brandstof injectoren en je brandstoftank die het roesten en andere aggresieve inwerking tegengaat. Zekere oudere auto's hebben hier problemen mee. Mengverhouding: 0.25 (1/4) ltr per 60 ltr benzine/diesel of 0.125 (1/8 ltr per 30 ltr benzine/ diesel. Ik heb nu de eerste tank daarmee gereden en ik merk een duidelijke verbetering, de motor loopt een stuk soepeler en zuiniger (van 1:13 ging het omhoog naar 1:14.5 met een automaat). Mijn broer heeft een Volkswagen Transporter T3 Diesel en heeft ook een behoorlijk verbetering gekregen. Probeer het zelf en graag zie ik wat reacties hier! Quote
bigwade Posted December 17, 2009 Posted December 17, 2009 Hoi PKD ! je geeft hier :http://www.kiaclub.nl/pride/3173-proefritten-kia-pride-2.html#post20166 aan dat je in Slovenie woont (tijdelijk) Benzine zal daar beslist iets anders zijn dan in NL. ATF is niet echt de goedkoopste olie en ik ben zeer benieuwd naar ervaringen. Shell en al die andere olieboeren geven aan dat ze per seizoen andere additieven toevoegen voor optimale prestaties. Ben benieuwd wanneer we perensap bij gaan mengen. Dames, heren meldt uw ATF ervaringen......... Quote
ProudKiaDriver-NL Posted December 17, 2009 Author Posted December 17, 2009 Kwaliteit van benzine/ diesel maakt binnen Europa niet zoveel uit, zelfs Roemenie is een stuk verbeterd vergeleken met 1990 toen ik daar was. Diesel was toen net stroop daar... Slovenie kun je op hetzelfde niveau plaatsen als Oostenrijk/ Zwitserland/ Duitsland als het gaat om kwaliteit van producten die hier worden verkocht. Mijn autogekke vriend woont in NL en rijdt al 6 maanden met deze toevoeging in 3 auto's (Volvo 940, VW Golf en VW T3 diesel). Mijn vader rijdt met een 1998 Toyota Avensis en ook hij heeft een reductie in benzineverbruik gezien. Om even aan te geven hoe "geweldig" de benzinekwaliteit is: als je aan het einde van het zomerseizoen je benzinemaaier klaarmaakt voor winteropslag kun je het beste je benzinetank leeggooien en de carburateur leeg laten draaien. De achtergebleven benzine veranderd anders in een soort gum die alle sproeiers en leidingen verstopt. Meer dan eens heb ik carburateurs in het voorjaar moeten schoonmaken omdat ik vergeten was de benzine uit de tank te gooien. Quote
Rick Horst Posted December 17, 2009 Posted December 17, 2009 ik heb het niet zo op dit soort toevoegingen aan de brandstof. ik ben van mening dat de brandstof die in nederland wordt verkocht van zeer goede kwaliteit is en toevoegingen onnodig zijn. Quote
ProudKiaDriver-NL Posted December 18, 2009 Author Posted December 18, 2009 Geen must, ik deel alleen een ervaring. Zelf rij ik (in principe) alleen met oudere (lees meer dan 5 jaar) auto's en die hebben vaak wat meer TLC nodig. Quote
Aart.S Posted December 18, 2009 Posted December 18, 2009 Hoi Proud Kia Driver. Ik ben ook niet zo`n voorstander van een of ander spul door de benzine of diesel. Wel weet ik dat de garage bij een grote beurt iets in de tank gooit maar dat is volgens mij om de boel schoon te houden. Want hoe weet je nou dat die ATF olie helemaal verbrand? Het is maar een mengverhouding van 240 maar toch. Heeft het dan ook niet te maken met het vlampunt van de ATF olie? Al verbrand er maar een minuscuul beetje niet dan kan je toch na verloop van tijd problemen krijgen met de zuigers die misschien na 1 1/2 of 2 jaar vet worden? ATF olie is niet daarvoor gemaakt. Dan kun je misschien beter olie gebruiken die gebruikt wordt in de mengsmering voor brommers. Groeten, Aart. Quote
Alex VB Posted December 18, 2009 Posted December 18, 2009 Met betrekking tot brandstoftoevoegingen heb ik het volgende artikel gevonden.. Ik vond het interessant genoeg om hier te plaatsen: Autokompas - Brandstofadditieven voorkomen Quote
lausbub Posted December 18, 2009 Posted December 18, 2009 Een autogekke vriend van mij gaf me het volgende advies:voeg ATF vloeistof (Automatic Transmission Fluid) toe aan je benzinetank en je motor loopt een stuk rustiger en zuiniger. Deze ATF vloeistof is een hoogwaardige olie doe word gebruikt in automatische transmissies. Reden: de kwaliteit van de brandstof hedendaags is behoorlijk slecht en zeer agressief voor je injectiesysteem en binnenkant van je brandstoftank. Door het toevoegen van ATF vormt zich een beschermende laag aan de binnenkant van je brandstof injectoren en je brandstoftank die het roesten en andere aggresieve inwerking tegengaat. Zekere oudere auto's hebben hier problemen mee. Mengverhouding: 0.25 (1/4) ltr per 60 ltr benzine/diesel of 0.125 (1/8 ltr per 30 ltr benzine/ diesel. Ik heb nu de eerste tank daarmee gereden en ik merk een duidelijke verbetering, de motor loopt een stuk soepeler en zuiniger (van 1:13 ging het omhoog naar 1:14.5 met een automaat). Mijn broer heeft een Volkswagen Transporter T3 Diesel en heeft ook een behoorlijk verbetering gekregen. Probeer het zelf en graag zie ik wat reacties hier! ik ga het niet proberen. A.T.F. is namelijk erg vet, veel vetter dan benzine en diesel. je moet vaker je brandstof filter gaan vervangen ( meestal bij nieuwere auto's in de tank gemonteerd dus daar kan je niet bij(injectie type's) en je bougies kunnen ook erg vet worden en je katalysator vind het ook niet zo lekker vette brandstof. kan zeker kapot gaan. iedereen moet het zelf weten natuurlijk. gr marcel Quote
16_v Posted December 18, 2009 Posted December 18, 2009 probeer het niet bij een nieuwe kia alles is twee keer gevoeliger als bij een pride. atf bij je motor olie oke voor kleppen als ze tikken maar benzine nee ik zou het niet doen en zeker niet meer bij de nieuwe kia's als je het wilt proberen ga gerust je gang maar de kosten die er na komen wordt je niet vrolijk van.ben zelf automonteur en dit heb ik nog nooit gehoord en ik heb al hele rare dingen mee gemaakt. Quote
riodriver Posted December 18, 2009 Posted December 18, 2009 ik doe het ook niet,maarrrrrrrrr ik heb wel TSL bij m,n motorolie toegevoegd en dat is wel merkbaar een veel mooiere loop en iets beter op het gas. Quote
bigwade Posted December 18, 2009 Posted December 18, 2009 En wat doet TSL in jouw ogen beter ? (btw wat heb je dan toegevoegd ? op tsl olie, tsl vet, kruipolie en oliepen met praktijkervaringen en verkoopadressen in Nederland. De tsl olieversterker , TSL Olie, wordt met veel succes gebruikt in de auto, de motor en de industrie is mij dat niet duidelijk..) Quote
riodriver Posted December 18, 2009 Posted December 18, 2009 tja kan niet in de motor kijken maar zoals ik schreef het blok loop veel mooier rond terwijl ik al synth olie gebruik . en ik tank in belgie bij shell waar de samenstelling iets anders is als in nederland weet niet of dat van belang is maar ok. Quote
ProudKiaDriver-NL Posted December 18, 2009 Author Posted December 18, 2009 Na wat zoeken via Google, heb ik diverse forums gevonden. Australia & USA waren de twee grootste landen waarbij verschillende ervaringen naar voren komen: in het algemeen komt naar voren dat ATF voor oudere auto's (ouder dan 7 jaar) niet schadelijk word geacht, voor jongere auto's word het vaak afgeraden ivm garanties etc. Dat zegt nog steeds niks natuurlijk maar ik zag wel dat 99% van de ATF-gebruikers erbij zweert... Ik blijf het lekker gebruiken en hou jullie hier wel op de hoogte. Quote
willem1 Posted December 18, 2009 Posted December 18, 2009 Gebruik voor 'm'n Sorento zgn. Diecyl (van Total). In alle eerlijkheid: merk niet veel verschil, in ieder geval geen significante. Maak 't flesje nu maar leeg; opgelet! in de buitenlucht aan de brandstoftank toe te voegen en daarna ondanks de handschoenen je handen goed wassen....Hoezo troep? Nu meer oppassen dat je geen 'oude' diesel tankt die met de koude zou kunnen gaan vlokken. Bij een groot tankstation met grote doorstroomsnelheid is daar overigens geen kans op Quote
Recommended Posts