Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Hallo Kia Sportage rijders

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Ben nieuw hier.

Blij deze site gevonden te hebben want in België is dit er niet (?)

Geschiedenis : sinds 1978...5 Nissans gehad, in 2010 overgestapt naar een Skoda Octavia Combi (diesel), beste wagen ooit gehad !!!

Wegens slechte dealer ben ik in juni van 2025 terug overgestapt naar een Aziaat = Kia (Sportage ( 1.6 t-GDI MHED)

Ben over veel tevreden, mooie wagen, rijd goed, enorm verschil op vele vlakken na 15 jarige Skoda, maar...verbruikt veel (7-8 liter, 6.6 op langere trajecten)

Maar waar ik minder tevreden over ben bij de MHED id dat die "zogezegd" gaat zeilen om brandstof te besparen. 

Ik start een nieuwe topic over dit issue.

Geplaatst (aangepast)
11 uur geleden, zei Marc B.:

maar...verbruikt veel (7-8 liter, 6.6 op langere trajecten)

Wat is dit voor een verbruik? Als je 7-8 dm3/100 km bedoelt, dan noemen we dat 12,5-14 km/dm3 (of 1 op 12,5 à 14). Dat is toch niet zo slecht. Dit lees ik in de Autoweek carbase: Het gemiddeld verbruik bedraagt volgens de fabrikant 6,5 l/100km (1 op 15,4). Na de inrijperiode (en misschien een lichtere voet) kan dat nog wel verbeteren.

Adri

Oh ja en welkom hier.

aangepast door Breeze
Geplaatst (aangepast)

Beste Adri, bedankt voor je welkom berichtje.👍

In België drukt men het verbruik uit in l/100km, is inderdaad hetzelfde als dm³, in Nederland spreekt men meestal van 1/op, hier dus rond de 1/14-15, mijn fout.

Misschien heeft dit te maken men mijn tweede bericht...wagen gaat slechts zelden over tot "zeilen"🤔

Verbruik opgegeven door de fabrikant is in de praktijk enkel mogelijk wanneer men in ideale omstandigheden én "op kousenvoeten" rijd, net zoals de actieradius bij elektrische wagens.

Ondertussen staat mijn teller op 1350km, ben er nieuwsgierig naar dat het verbruik zal dalen, ik zal het verder delen hier.

Groetjes,

Marc

aangepast door Marc B.
verbeterd
Geplaatst

Onze oosterburen hebben ook die 100 km afwijking.
Ben wel benieuwd wat er met 'zeilen' wordt bedoeld. In mijn PHEV heb ik dat nog niet ontdekt.

Adri

Geplaatst

Adri,

Ik heb dus een Kia Sportage 5 1.6l MHED = een MILD hybride

Met "zeilen" bedoel ik de functie dat wanneer ik tijdens het rijden mijn gaspedaal los laat mijn Kia zijn benzinemotor uitschakelt en "gewoon" verder uitbolt.

Op dat ogenblik verschijnt er op mijn dashboard een zeilboot symbool en het woordje "zeilen".

Ik heb dit niet zelf benoemd hoor, het is een officiële Kia benaming.

Moet wel zeggen dat, WANNEER hij het (eens) doet dat uitbollen veel langer duurt dan ik gewoon ben/verwacht, mij lijkt (!) het wel of die mini elektromotor toch wel een beetje meehelpt. Geeft een goed gevoel...en brandstof besparend nogmaals...ALS hij het doet.

Geplaatst

Ah duidelijk Marc. Dat zeilen is dus net zoals vroeger het vrijwiel bij 2-takt DKW’s en Saab’s. Toch verbaast mij die mogelijkheid. Het grote voordeel van (P)HEV’s en vooral EV’s is de mogelijkheid om regeneratief te remmen, dus op de e-motor, waarbij je de accu weer oplaadt. Is dat bij een milde HEV dan anders?

Adri

Geplaatst (aangepast)

Wel, wanneer ik op de display de verschillende functies doorloop, (die waar bv ook de bandenspanning enz staat) zie ik ook een "wagen" silhouet staan, bovenaanzicht.

Wanneer ik "uitbol" én wanneer ik rem dan zie ik een groene lijn van mijn motor naar de 48V batterij lopen en zegt het display ook "opladen".

Als ik die displaystand laat staan dan zie ik soms bij optrekken een Oranje lijn van de batterij naar de motor lopen...elektrische ondersteuning. 

PS : ik kan NIET elektrisch rijden, enkel start/stop en zeilen.

aangepast door Marc B.
extra info
Geplaatst
3 uur geleden, zei Marc B.:

WANNEER hij het (eens) doet

Volgens mij vooral wanneer je de route met de ingebouwde navigatie plant.

Geplaatst

Dag Wim,

De ene dag dikwijls zeilen, dan drie dagen niet meer en dan weer terug.

Heb al vanalles geprobeerd, display uit echt UIT hé, airco af, blazer uit, geen radio, geen muziek, geen navigatie

Geplaatst
34 minuten geleden, zei Marc B.:

Dag Wim,

De ene dag dikwijls zeilen, dan drie dagen niet meer en dan weer terug.

Heb al vanalles geprobeerd, display uit echt UIT hé, airco af, blazer uit, geen radio, geen muziek, geen navigatie

De "zeilfunctie" in de Kia Sportage is een functie die het brandstofverbruik helpt verminderen door de bestuurder aan te geven wanneer hij het gaspedaal moet loslaten. Om dit in te schakelen, ga je naar het navigatiesysteem of de voertuiginstellingen. In de navigatie-instellingen kun je de functie vinden onder een menu als 'Begeleidingsinstellingen' of 'Navigatie', terwijl in de voertuiginstellingen de optie 'Start Coasting' heet. 

Navigatie-instellingen
  1. Druk op SETUP op het hoofdscherm.
  2. Selecteer NAVIGATIE.
  3. Navigeer door de menu's om de "zeilfunctie" te vinden.
  4. In sommige gevallen heet deze functie 'Afrembegeleiding' of 'Start Coasting' en kunt u hier het geluid in- of uitschakelen. 

Voertuiginstellingen
  1. Ga naar het menu VEHICLE of VOERTUIG op het hoofdscherm.
  2. Zoek naar de optie 'Start Coasting'.
  3. Hier kunt u de 'zeilfunctie' en de bijbehorende geluidssignalen aan- of uitzetten. 

Belangrijk om te weten
  • De "zeilfunctie" geeft u aan wanneer u het gaspedaal moet loslaten om de auto te laten 'zeilen'. 

• De functie helpt om brandstof te besparen door de auto zo efficiënt mogelijk te laten rijden. 

• In sommige modellen is de functie gekoppeld aan het navigatiesysteem. Het kan zijn dat u de functie moet activeren via de navigatiemenu's. 

• Het is altijd een goed idee om de handleiding van uw specifieke Kia Sportage te raadplegen voor de exacte stappen. 

• Navigatie - Kia
    Dit menu wordt gebruikt om de begeleidingsinstellingen te veranderen. Druk op SETUP > Navigatie > Navigatie. Selecteer de gewenste...

Kia

image.jpeg.476d1b7b6374531120b4404baa34766d.jpeg

• De voertuiginstellingen configureren - Kia
    Start Coasting Geeft aan wanneer zeilen moet starten (voet van gaspedaal) om brandstof te besparen.

Kia

image.png.fc2821dae3acc247f53baf062da1ad9d.png

• Voertuig - Kia
    [Zeilfunctie]: De afrembegeleiding helpt de bestuurder om brandstof te besparen door aan te bevelen wanneer hij zijn voet van het ...

Kia

image.jpeg.260d4f2570c0490c02146584f1fabc9b.jpeg

• Alles tonen

Misschien hebben jullie hier iets aan.
  • Like 1
Geplaatst
15 uur geleden, zei Wim-A:

Volgens mij vooral wanneer je de route met de ingebouwde navigatie plant.

Dat idee had ik ook, ik krijg die Coasting melding echt alleen maar als ik de routebegeleiding gebruik.  

Geplaatst

@Rob18,

Ben dit gaan zoeken in de instellingen die u opgeeft maar, helaas, geen van deze link(en) noch trefwoorden zie ik verschijnen.

En ik heb ongeveer een week geleden wel de laatste updates ontvangen.

Toch bedankt voor de hulp !

Info : het "zeilen" gebeurt dus niet altijd maar als het gebeurt, ook dan staat mijn navigatie gewoon uit. 

Geplaatst (aangepast)

Marc, ik zou kunnen denken dat er een verschil is tussen een MHEV en een HEV. Ik heb er AI op losgelaten en zie het antwoord hieronder. Hoe de werking van zeilen in een MHEV dan precies gaat staat er niet bij. Misschien heeft het wel een andere betekenis.

Het verschil tussen een Kia Sportage MHEV (mild hybrid) en HEV (full hybrid) is dat een MHEV een elektromotor heeft die alleen de benzinemotor ondersteunt, maar de auto niet volledig elektrisch kan aandrijven. Een HEV kan daarentegen ook korte afstanden volledig elektrisch rijden, omdat deze een krachtigere elektromotor heeft die gekoppeld is aan een grotere accu. 

Kia Sportage MHEV (Mild Hybrid)
  • Aandrijving: De benzinemotor is altijd de hoofdbron van de aandrijving. 

• Rol van de elektromotor: Een extra krachtige startmotor en kleine elektromotor ondersteunt de benzinemotor, bijvoorbeeld bij het optrekken of in de file. Dit maakt de motor zuiniger door het stop-startsysteem vaker en efficiënter te laten werken. 

• Elektrisch rijden: Volledig elektrisch rijden is niet mogelijk. 

Kia Sportage HEV (Full Hybrid)
  • Aandrijving: 
    De auto kan zowel op de benzinemotor, de elektromotor als een combinatie van beide rijden. 

• Rol van de elektromotor: 
    Een aparte, krachtigere elektromotor helpt de benzinemotor en kan de auto bij lage snelheden volledig elektrisch aandrijven. 

• Elektrisch rijden: 
    De auto kan korte afstanden volledig elektrisch afleggen, bijvoorbeeld bij het inparkeren of in de stad, wat leidt tot meer brandstofbesparing. 

Zeilen in de navigatie
Het begrip "zeilen" verwijst naar het uitrollen van een auto met uitgeschakelde motor om energie te besparen. 

• In een MHEV is de motor echter nog steeds continu aan het werk of start hij heel snel weer op. 

• In een HEV is "zeilen" mogelijk, omdat het systeem in staat is om de benzinemotor volledig uit te schakelen en de auto te laten "zeilen" op de batterij, wat de auto extra zuinig maakt. 
aangepast door Rob18
Geplaatst

Yep, AI heeft het juist (had niet anders gedacht 😉

Ik kan nooit "elektrisch" rijden, wist ik, maar "zeilen" zou altijd moeten lukken en dat doet ie niet.🤨

Zoals reeds vermeld...op de Kia club UK en Kia club Poland vind ik meerdere keer deze identieke topic terug...allen wijzen op een batterij van lage kwaliteit.

Zal nog wat afwachten en indien het niet verbeterd laat ik op eigen kosten een nieuwe (AGM) batterij plaatsen, ben al verwittigd door Kia dat ik dat bij hen moet laten doen anders...garantie niet meer gegarandeerd.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...