Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

"Zeilen" bij de MHED

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Hallo,

Nieuwe wagen juni 2025, doet alles behalve "zeilen" en soms ook de start/stop niet 

Orange waarschuwing in de Kia app..."batterij"

Na enkele langere ritten geen waarschuwing meer én, joepie, hij zeilt...maar, niet voor lang, twee dagen later...waarschuwing "batterij" een week niet zeilen nog stoppen, dan plots één dag alles terug.

Op andere Kia sites (UK en Polen) al gelezen dat dit veel voorkomt met de MHED en wordt verwezen naar "zwakke Kia batterij".

Ik naar de dealer voor een test, resultaat...wat denk je ? Alles is prima in orde meneer

Was van plan om een nieuwe AGM 70ah batterij van een gerenommeerd merk te (laten) plaatsen. (aanrader op die sites)

Heb aan Kia Belgium gevraagd of mijn 7 jaar garantie dan nog blijft lopen.

Antwoord...aan te raden om steeds alles via de dealer te laten doen.

Ga het nog wat aankijken, gisteren niet "gezeild" vandaag weer wel, wordt er gek van !

Moet ik er soms elke week een tour van 100/200 km mee moet rijden om de batterij op peil te houden ?

Dat is 7 liter (op 100) verbruiken om daarna 1 liter minder te verbruiken door te "zeilen"

Iemand enige raad ?

Mvg

Geplaatst (aangepast)

Inderdaad Wim,

Ben nieuw hier, had eerst gepost in Nieuwe leden, fout van mij toen ik zag dat je beter per model een topic plaatst.

Heb geprobeerd die topic van dat zeilen in Nieuwe leden te deleten, vond geen knopje maar heb wel op verbergen gedrukt.

😉

aangepast door Marc B.
Taalfout
Geplaatst

Hallo Rick,

Vandaag gezeild, morgen ook, daarna 3 dagen niet...navigatie heeft toen nooit aan gestaan.

Het is te zeggen, mijn startscherm geeft sowieso de klok weer maar ook, in "donkere" versie, steeds de navigatie (land)kaart. Het pijltje (ik dus) volgt de baan maar navigatie staat niet "aan", geen instructies, geen stem.

Heb zelfs al gezeild (als hij er nog eens zin in heeft) wanneer ik het scherm tijdens het rijden volledig had uitgeschakeld daar ik dacht hiermee de batterij te sparen.

Zeilen is bedoeld om brandstof te besparen, 't zou toch gek zijn moest dat enkel werken als je met de navigatie rijd, niet ?

👋

Geplaatst

Volgens mij spelen hier 2 dingen:
- het opladen van de hoofdbatterij door te vertragen op de electromotor of zelfs licht het rempedaal in te trappen
  (heb zelf een HEV) 
- het ADVIES in de navigatie om het bovenstaande te doen omdat er verderop een lagere snelheid nodig is voor bijv. een afslag oid.

Het opladen van de hoofdbatterij heeft niets met de navigatie te maken.

Los daarvan begrijp ik dat er wel eens problemen zijn met de kleine 12V hulpbatterij van de KIA's.
Heeft imo geen relatie met het wel of niet opladen van de hoofdbatterij.
Ik lees de status van de 12V accu uit in een app, en zie hem zelden onder de 80%, meestal 98% oid.

Geplaatst

Hopla, hier gaan we weer...

Vandaag niks zeilen, niks start/stop en weer eens de waarschuwing "batterijprobleem" in de app 🤮

Op 9 oktober naar de Kia dealer geweest...batterij getest...alles is in orde meneer 😤

Screenshot_20251022_201552.thumb.jpg.8ded252e0b77706551dbc00faf3c2d5b.jpg

Geplaatst

Mijn advies is om blijven teruggaan naar de dealer. Op enig moment gaan ze verder spitten.

Geplaatst

Hey Wim,

Heb jouw raad opgevolgd en heb de kat terug de bel aangebonden, 13 november bereidwillige afspraak bij dealer.

• 3 weken later...
Geplaatst

Zoals Wim had voorgesteld...vandaag 13 november, na afspraak, nog eens naar dealer...

Na enkele uren de wagen terug mogen ophalen...batterij vervangen (onder garantie).

Geen AGM batterij maar een zuur/lood batterij, de officiëlle KIA batterij.

Is het nu opgelost ? Weet ik nog niet want blijkbaar moet de nieuwe batterij zichzelf nog "kalibreren"

Wordt vervolgt 

Geplaatst

Vandaag 14 november wagen gestart en vertrokken...na ca. 4 min. gereden te hebben (en gas te lossen) begon hij eindelijk te zeilen.

Telkens weer wanneer ik het gaspedaal loste...zeilen 😀 je zou er op den duur zeeziek van worden 😉

Dus...elke "gezeilde" meter gereden is 0 brandstof verbruikt want ook motor slaat af !

Ook de stop/start functie werkt nu feilloos.

Hopelijk is mijn euforie hier niet van korte duur en blijft het zo.

Toch WEERAL een bewijs dat de 12volt batterij niet goed (genoeg) was, net zoals vermeld op deze én andere Kia clubs !

Geplaatst

Inderdaad Henkiehenk, dat is juist.

Ik heb nog geen meter in een andere stand gereden, dus ook niet toen hij het de ene dag wel deed en dan drie dagen niet.

• 2 weken later...
Geplaatst
Vandaag 14 november wagen gestart en vertrokken...na ca. 4 min. gereden te hebben (en gas te lossen) begon hij eindelijk te zeilen.
Telkens weer wanneer ik het gaspedaal loste...zeilen  je zou er op den duur zeeziek van worden 
Dus...elke "gezeilde" meter gereden is 0 brandstof verbruikt want ook motor slaat af !
Ook de stop/start functie werkt nu feilloos.
Hopelijk is mijn euforie hier niet van korte duur en blijft het zo.
Toch WEERAL een bewijs dat de 12volt batterij niet goed (genoeg) was, net zoals vermeld op deze én andere Kia clubs !

b107a51ae6f1285e5be28ef86ef85cc3.jpg
Hier ook een zwaardere accu vanwege de 12v melding in de app en de start stip/ zeilen wat niet werkte. Nu alles perfect. De standaard accu is dus te licht

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...