Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

We hebben onze EV3 vanaf febr 2025 en hebben problemen met het opladen sinds we een E-paal hebben van Zaptec. Pro. Alles geprobeerd. Niets zorgt ervoor dat na enkele minuten laden er een melding komt “opladen volgens schema voltooid” je kunt dan via de app weer opnieuw opstarten en blijft hij wel opladen, maar blijft de melding geven. Ook al eens zonder opgave via de app het laden geheel aan de auto over te laten. Zelfde resultaat en wordt het laden dan wel weer eens opgestart automatisch, maar kan het uiteindelijk wel een dag duren voordat batterij vol is. Wie heeft vergelijkbare problemen. 

Geplaatst

Naar aanleiding van je verhaal kan ik alleen maar komen tot de volgende conclusie. Heb je een laadschema (per ongeluk) ingesteld of een te hoog stroomverbruik van je huis en geen load balance waardoor het laden telkens wordt onderbroken.

Geplaatst

Ook ik heb laadproblemen met de EV3 , na inpluggen stopt laden voortijdig of je nu direct laadt of gepland laadt maakt niet uit.

Na bezoek dealer is de ICCU vervangen en het probleem was over , echter na een maand of 4 weer hetzelfde probleem.

Heb weer een afspraak gepland bij de dealer.

Geplaatst
Op 23-11-2025 om 11:05, zei Specialmade:

Naar aanleiding van je verhaal kan ik alleen maar komen tot de volgende conclusie. Heb je een laadschema (per ongeluk) ingesteld of een te hoog stroomverbruik van je huis en geen load balance waardoor het laden telkens wordt onderbroken.

Nee er is geen laadschema in het spel , dat is door de dealer allemaal nagekeken. En ik heb een laadpaal met loadbalance. 

Geplaatst

Volgens mij las ik ergens anders op het forum dat het instellen van een schema van 00:00-23:59u de oplossing zou kunnen zijn.

Dit was het bericht;
Marco
https://r.tapatalk.com/shareLink/topic?share_fid=35523&share_tid=31463&share_pid=275819&url=https%3A%2F%2Fwww%2Ekiaclub%2Enl%2Findex%2Ephp%3F%2Ftopic%2F31463-Marco%2Fpage__view__findpost__p__275819&share_type=t&link_source=app

• 2 maanden later...
Geplaatst

Mijn EV3 is van april 2025. Geen problemen met opladen met thuislader gehad tot begin november. Het opladen ging in eens veel moeizamer, ‘s nachts wel dertig keer aan en uit, overdag weigerde het opladen te starten. Geen problemen met snelladers. Inmiddels eind januari 2026  de volgende ontdekking gedaan. Wij hebben een warmtepomp en in november moest hij het huis/vloer verwarmen Dat gaat aan en uit (thermostaat geregeld). Iedere keer dat de warmtepomp aangaat stopte het opladen met de mededeling: opladen volgens schema voltooid. Heb de afgelopen twee weken de auto opgeladen na uitschakelen van de warmtepomp. Geen enkel probleem meer. De auto wordt zonder onderbreken met de huislader vol. Misschien helpt dat anderen met oplaadproblemen. Succes, Rob.

Geplaatst

Heb jij een wallbox of laadpaal met Loadbalancing toevallig? Want dan zou het kunnen dat die de laadstroom zo ver "knijpt" dat deze onder de ondergrens van de auto komt en deze daardoor stopt met laden...

Geplaatst

Als je wallbox een "dashboard" heeft in een app ofzo kun je misschien wel inzien hoeveel de vraag wordt en op basis daarvan de loadbalancing bijregelen?

Met een 25A hoofdzekering op 3 fasen heb je maximaal ongeveer 17kW beschikbaar. De auto heet naar mijn weten minimaal 6A (ca.4kW) nodig om actief te blijven, dan hou je 13kW over.

Hoe zwaar is je warmtepomp? Lijkt mijndat er ergens nog wel marge moet zijn, toch?
Als ik de monitoring van mijn electrisch huis bekijk dan zie ik een verbruik in rust van ca. 240W en actief, zonder verwarming of koken krap 400W.
Maar dat varieert natuurlijk per huis; ik heb geen EV en woon in een rijtjeshuis, dus als je groter woont zal je (rust)verbruik misschien wat hoger zijn, maar ik geloof niet dat dat in de kiloWatts loopt...

Geplaatst

Wij hebben met onze EV3 hetzelfde probleem. Auto is al 4 keer terug naar de dealer gegaan om te onderzoeken wat er mis is. Die konden niets vinden. Vandaag hebben wij alle apps en accounts in de auto eraf gegooid nadat we de melding kregen dat om veiligheids redenen mbt de batterij, er via de app geen commando meer kon worden gegeven om het laden te starten en dat we eerst een stukje moesten gaan rijden. We hebben ook de KIA smart charge app verwijderd. Die gebruikten wij helemaal niet en hadden die gewoon met de rest van de KIA apps mee geïnstalleerd. De auto is nu zonder account in de auto, aan het laden en is tot nu toe niet afgeslagen. ± 3 uur onafgebroken. Normaal zouden wij het laden nu minstens 15 keer hebben moeten starten. Ik wil niet al te blij zijn met een dode mus wanneer hij zometeen opeens weer afslaat met volgens schema voltooid, maar als dit een oplossing is kan het misschien aan de app liggen? Welke weet ik dan nog niet maar dit ziet er in ieder geval goed uit. Ik vind de Smart Charge app wel een hoofdverdachte.

Geplaatst

Goedemiddag, bij mijn EV3 stopt het laden “voltooid”  en dan geeft de app aan dat batterijcontionering gewenst is. Als ik die aanzet gaat het laden verder. Batterijcontionering is toch alleen nodig bij DC laden?

• 1 maand later...
Geplaatst

Het probleem zoals hieronder beschreven, het telkens stoppen van de lader heb ik sinds de update in februari van de Kia ev3. Bij de garage erkende ze meteen dit probleem, en na een nieuwe update zou het probleem verholpen moeten zijn. Echter helaas, om een dagje de batterij op te kunnen laden moet ik zeker tussen de 15 a 20 keer opnieuw de app starten. 

Mij lijkt dit niet normaal en is erg vervelend!

• 2 weken later...
Geplaatst

Hallo, ik had hetzelfde irritante probleem, werd er gek van

De oplossing bij mij was de Kia Smart Charge app "grondig" verwijderen. (Als je Googled wordt dit probleem beschreven)

• 1. EERST uitloggen op de Kia Smart Charge app app!
  • 2. Bij je instellingen (Android) Kia Smart Charge app, Cache legen, gegevens wissen dan app verwijderen.
  • 3. telefoon opnieuw opstarten.

Er is dus blijkbaar een conflict tussen de Kia Connect app en de Kia Smart Charge app !

Geplaatst

Ik heb ook een EV3 model 2026, die ik op 11 februari op mocht halen.
Het is een geweldige auto, maar alleen heb ik dus vanaf de dag van aankoop ook dit vreselijke laadprobleem. 
Ik word er gek van.
Ik dacht een goede dealer te hebben, maar het blijkt wel dat als het geld eenmaal is overgemaakt, men geen stap te veel wil doen.
Ze hebben de lader "grondig getest" zeiden ze, en bij hun doet hij het wel zeggen ze, dus het ligt niet aan Kia maar aan mijn Wall Box (Ratio EV).
Ik kon thuis meekijken naar hun test via de KIA laad app. Ze hebben 10 minuten getest. Dat noem ik niet grondig.
Alle argumenten die ik gebruik wuiven ze weg.
De leverancier van de Ratio heeft heel veel  tijd er ingestoken en heeft zelf de wallbox ingeruild, en een splinternieuwe gehangen. 
Maar gewoon weer hetzelfde liedje.
Toen vroeg hij of ik langs de weg ergens bij een laadpaal wilde testen.
Ik heb dat gedaan bij een VattenFall lader. Na een aantal minuten was het weer raak.
Meteen daarna nog een andere laadpaal van smoov, en hetzelfde verhaaltje.
Als ik dit zo lees hoe veel mensen hier dit probleem hebben, dan snap ik die dealer niet.
Als mensen tegen mij zeggen wat een mooie auto, zeg ik er meteen bij "begin er niet aan", want al zeggen ze 7 jaar garantie te bieden, dan zeggen ze er niet bij dat je dan wel met 100& bewijs moet komen.
Volgens hun theorie zijn de vattenfall laders en Smoov laders dus ook allemaal kapotte laders.
Of willen ze mij perse nog een dure Kia lader laten kopen, \met een abonnement waar ik niks aan heb.
Een paar keer is het wel goed gegaan met laden thuis. Het is dus gewoon heel instabiel.
Ik ben wel blij dat ik niet de enigste ben met dit grote probleem. Gedeelde smart is halve smart.
Ik ga die oplossing met die app verwijderen proberen, maar ik verwacht er toch weinig van.
Ik ga de dealer nog een keer vragen er series naar te kijken.
Als ze me weer negeren, dan ga ik een klacht indienen bij KIA Nederland.
Als die niets doen, dan ga ik naar de geschillen commissie, en wil ik mijn aankoop ontbinden, en de volledige som terug eisen, en een vergoeding voor alle avonden dat ik bezig ben geweest met dit gedoe.
Het zit me echt heel hoog.

Geplaatst

Dat ga ik zeker proberen. Maar heb de auto nodig, dus doe dat rustig aankomend weekend.
Zeker als het bij Peerv dan ook nog steeds werkt, ga ik dat doien.
Ik werk zelf in de IT, en daar zijn dingen vaak best wel logisch als je een fout wil oplossen/vinden.
Maar het is echt zo wisselvallig/instabiel, omdat hij heel soms wel goed laad.
Maar word vervolgd......

Geplaatst

Ik kon vandaag thuis werken, en heb dus toch maar de stoute schoenen aangetrokken, en de oplossing van PeerV gebruikt.
Ik zag net pas dat PeerV het heeft over de Kia Smart Charge app.
Bij mij heette hij volgens mij de KIA Connect app, of is dat wat anders?
Het is in ieder geval de app waar je de meldingen op krijgt van "opladen volgens schema voltooid"
Bij de iphone van mijn vrouw en die van mij beiden dit gedaan: (zoals Peerv het had beschreven).
1. Log uit de app
2. Verwijder de app.
3. zet de iphone helemaal uit.
4. Na 2 minuutjes wachten de iphone weer opgestart.

Ik ben om 15:00 begonnen met laden, en hij is nog steeds aan het laden en het is 16:10.
Ik ben nog wel voorzichtig, want heb wel meer 3 keer of zo helemaal kunnen laden, en was toen ook welke keer blij omdat ik dacht dat het was opgelost.
Maar ik heb toch goede hoop nu.
Als hij 2 weken goed laad, dan ben ik er pas gerust op, en zal het hier dan melden dat dit voor mij de oplossing was.

PeerV: hartelijk dank alvast voor deze mogelijke oplossing.

Nu hoef ik ook niet meer naar de KIA dealer toe, want daar keek ik erg tegenop, omdat ze je niet serieus nemen, en je het maar moet uitzoeken zelf.
Dit terwijl het dan een probleem zou zijn tussen de KIA app en de KIA auto.
Dan zou ik toch aannemen dat dit een probleem is dat KIA zelf heeft veroorzaakt, en ze dus dat op moeten lossen.
In de winter is het wel fijn als je met de app de auto ruiten kunt ontdooien, voor je naar je werk gaat.
Dus die app is wel handig, mits hij het laden niet verstoord met die belachelijke melding "opladen volgens schema voltooid".

• 3 weken later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...