timsnaj Posted December 29, 2025 Posted December 29, 2025 Iemand ervaring met een thuislaadpunt / laadpaal. Wil er een aanschaffen voor mijn Sportage V PHEV. Laden uit eigen zonnepanelen heeft de voorkeur gezien de afschaffing van de saldering. Heb nu een paar lijntjes uitstaan voor offertes, hoor graag ervaringen. Quote
Breeze Posted December 29, 2025 Posted December 29, 2025 Mijn PHEV laadt gewoon via een 230 V wandcontactdoos (aka stopcontact) met 2 kW. De 8,9 kWh traktieaccu is dan in ruim 4 h vol. Met mijn 7 kWp vermogen van de zonnepanelen is het (alleen) 's zomers dan errug voordelig rijden. Adri Quote
RobS Posted December 30, 2025 Posted December 30, 2025 (edited) Ik heb ook een 220V thuislader die tussen 6 en 12 A kan opladen (Kia Accessoire). Accu is 13kWh van de Sportage 5PHEV en ik laad meestal met 8A in de nacht, dan in de ochtend vol en gaan. met de zonnepanelen is het de bedoeling tijdens thuiswerken overdag de accu vol te laden voor de volgende dag. voorlopig kan ik nog 1 jaar salderen, dus ik tank vrij weinig Edited December 30, 2025 by RobS 1 Quote
cismo14 Posted February 3 Posted February 3 Gebruik ook enkel de mobiele lader. Hiervoor een aparte groep gemaakt in de meterkast en via de garage een kabel aangelegd naar speciaal buiten stopcontact. Wel met een aparte 2-polige schakelaar en controle lamp er tussen zodat het buiten stopcontact niet onder stroom staat als het niet nodig is. Laad meestal enkel overdag op 6Amp instelling en soms op de 8Amp instelling. Afhankelijk hoeveel stroom de zonnepanelen leveren om het zo "gratis" mogelijk te houden. Wil het in de toekomst automatiseren via Home Assistent om het zo af te stellen dat er voornamelijk geladen wordt als er voldoende stroom over is. Weet nog niet of dat goed zal gaan werken. Kan mogelijk beter geregeld worden met een echte laadpaal. Quote
timsnaj Posted Thursday at 11:15 AM Author Posted Thursday at 11:15 AM Inmiddels een laadpaal laten plaatsen door Laadpaal.Today uit Enter. Netjes geregeld. Kan nu laden vanuit de zonnepanelen, laat de lente maar komen. Quote
Recommended Posts