asty Geplaatst 17 Januari Geplaatst 17 Januari Als recente bezitter (3 mnd) van mijn Sportage HEV uit '25 wil ik deze gaan uitrusten met een portable GPS tracker. Nu zijn er 2 redenen dat ik dit niet direct aan de zekeringkast wil aansluiten. 1e is, voorlopig maar even niet knutselen aan de bestaande bekabeling, 2e is dat de crimineel wel weet waar eventuele extra draadjes voor zijn. Om die reden ook geen OBD tracker. Voor zover ik heb kunnen meten zit er aan het interieur nergens een permanente 12vdc aansluiting, auto heeft ook geen trekhaak dus daar ook geen 12volt. Eigenlijk wil ik de tracker op een permanente 12 volt aansluiting zetten, als die er niet is moet het maar een tracker worden op batterijen. Nadeel daarvan is weer de beperkte levensduur van de batterij. Dus regelmatig vervangen. Wie kan met mij wat ervaringen of suggesties delen hoe dit aan te pakken. Keuze van tracker zal waarschijnlijk een 'onntrack' van GPS partners worden. Hoor het graag, Quote
Murcielaygo Geplaatst 18 Januari Geplaatst 18 Januari Ik zou kijken of je de voeding kunt aftakken van je stereosysteem. En dan naar rechts trekken, zodat je tracker boven je dashboardkastje zit.Dan kun je er langs daar nog bij EN heeft je tracker redelijk vrij zicht omhoog naar sattelieten door het plastic van het dashboard en de glazen voorruit.Of bestaan er geen trackers met accu? Die dan kan worden opgeladen met contact aan en op accu werkt als het contact uit of de voeding losgekoppeld is?Als je wilt aftakken zonder aan de bedrading te zitten, gebruik dan een "Add-a-Circuit" aftakzekering. Ja, die vallen op, maar dat is echt iet het eerste wat men lostrekt; bij mij voeden deze bijv. mijn zichtbare dashcam en portable navigatie...Of neem een OBD-tracker, maar sluit deze aan ACHTER de OBD-poort, met een Y-kabel, waarbij je de tweede plug van die kabel plaatst op de locatie van de oorspronkelijke stekker... Quote
asty Geplaatst 18 Januari Topic Starter Geplaatst 18 Januari Misschien ben ik niet geheel duidelijk geweest met de vraagstelling. Mijn bedoeling is om de tracker uitsluitend te gebruiken na diefstal. Om dus de auto eventueel terug te kunnen vinden. Deze module moet dus geheel uit zicht op een plek worden gelegd die niet zo voor de hand licht, en dan liefst in de auto, niet er buiten. Moderne auto's hebben ook geen din rack meer waar je even een autoradio kan uittrekken om een draadje aan te sluiten. Quote
Murcielaygo Geplaatst 20 Januari Geplaatst 20 Januari Ik heb je vraag wel degelijk begrepen en doelde daar dus ook specifiek op; de OBD-splitter is juist te gebruiken voor een verborgen aansluiting.En vwb de DIN-slots; dat hebben veel auto's nog wel, maar dan verborgen achter een front en daar omheen een afwerkpaneel...Maar in veel gevallen kun je met flexibele handen ook via de opening van het dashboardkastje bij de bekabeling van de audio komen... Quote
asty Geplaatst 21 Januari Topic Starter Geplaatst 21 Januari zal eens kijken hoe mijn obd connector zit en of dat met een Y splitter is te doen, en dan ook voldoende is te beveiligen tegen 'éven de stekker eruit' trekken. Via dashboardkastje is geen optie. Quote
elsinga Geplaatst 21 Januari Geplaatst 21 Januari Afhankelijk van je model: als je een panoramadak hebt is er geen metaal te vinden in het hele dak van de auto (onhandig als je als zendamateur een antenne met magneetvoet wil plaatsen). Dus achter/boven de plek van de binnenverlichting (daar is ook 12v aanwezig, minimaal tijdens rijden) kan dan prima qua ontvangst. 1 Quote
asty Geplaatst 21 Januari Topic Starter Geplaatst 21 Januari In dat kastje van de binnenverlichting gaat geen gps tracker passen Robert. Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.