Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Hallo ik heb een Kia Ceed diesel 2009. Nu is er door de vorige eigenaar een aanpassing laten doen op de sturing van de verlichting. Deze Ceed heeft geen stand automatische verlichting maar de uit stand werkt ook niet meer. Op het moment je het contact omdraait gaat verlichting van de auto branden. Vroeger werd er een brug op een connector gezet. Zou dat nu ook het geval kunnen zijn en zo ja waar moet ik dat zoeken?Of is het tegenwoordig een software matige aanpassing? En hoe is dat op te lossen?

Groet Erwin Nissen 

IMG_20260411_191301.jpg

Geplaatst

11 minuten geleden, zei Murcielaygo:

Is het wel een origineel Nederlandse auto?
Bij sommige merken weet ik dat zoiets als jij beschrijft bijv. voor auto's voor de Scandinavische markt gedaan wordt.

Nee ik woon in Zweden en het is een Zweedse auto maar het is een aanpassing ik weet alleen niet hoe het is aangepast 

Geplaatst

Het is toch zo dat het in Zweden(en meer Scandinavische landen) verplicht is om altijd dimlicht of dagrij verlichting te voeren? Dan denk ik dat dit gewoon in de ECU geprogrammeerd zit, zeker als er geen aparte dagrij verlichting aanwezig is.

Hiermee voorkom je dus dat dit vergeten wordt en er bekeuringen voor worden aangeboden.

Geplaatst

Dat vermoeden heb ik ook. En ik rij al jaren lang met verlichting maar vindt dit niet zo fijn. Moet zeker speciale software voor zijn om dit aan te passen?

Geplaatst

Dan denk ik niet dat dit een modificatie is door de vorige eigenaar, maar dat dit zo hoort in deze Zweedse uitvoering.
En dat is vrijwel zeker NIET geprogrammeerd, maar een afwijkende schakelaar, zekeringkast en/of relais... Kia werkt(e) nauwelijks met regelingen zoals bekend van bijv. VW.

Overigens niet uniek voor Kia, ik heb een eerste generatie Aygo gehad en daar best veel technische info verzameld, bij de Aygo werden de koplampen NEGATIEF geschakeld, behalve de Scandinavische uitvoering, waarbij de koplampen positief gevoed werden en zelfs gedimd aan gingen bij contact...

Ik denk dat je ermee zult moeten leren leven...

Geplaatst

Dat van het negatief schakelen is mij bekend dat is om de relais minder te belasten. En als ze een relai hier voor gebruiken is het eigenlijk eenvoudig op te lossen gewoon een relai gebruiken wat ze in de Nederlandse versie gebruiken. Wat ik dan nodig heb is een schema. En dan zal het schema van de Zweedse versie een iets anders zijn dan het Nederlandse met een ander type relai schakeling. Ik ben 30 jaar elektromonteur geweest. Ik hekel alleen het elektra van een auto ha ha

Geplaatst

Sorrie als ik het niet helemaal begrijp maar,

je woont in Zweden, Auto is voor de Zweedse markt, Hier is dimlicht d+n verplicht(of dagrij verlichting) , Bij starten is dus verlichting aan.

Wat of waar is dan het probleem? behalve dat je 'het niet zo fijn' vind??

Of is dat een impertinente vraag?

• Like 1
Geplaatst

Ik ben geen rmectromonteur (geweest), maar dat negatief schakelen een relais minder zou belasten geloof ik niet; door alle delen van een stroomkring loopt immers dezelfde stroom...

En het is volgens mij niet even een kwestie van een ander relais als de schakeling anders is...

Daarnaast sluit ik me aan bij asty...

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...