marco19 Geplaatst Vrijdag om 14:47 Geplaatst Vrijdag om 14:47 Ik ben inbezit van een Kia Rio comfortlineplus Navigator uit 2018 en een aanrijding van achter gehad en sindsdien bewegen de gele hulplijnen op het scherm niet meer mee met de stuurbeweging bij het achteruitrijden (heeft het voor mijn gevoel wel altijd gewerkt) dit gemeld bij de dealer na het herstel (tevens schadehersteller) en die geeft aan dan deze uitvoering dat nooit gehad heeft en dat ik niet moet zeuren. Heb ook gemini en chatgtp gevraagd en deze geven ook aan dat de auto dat zou moeten hebben. Dit geeft mij het vermoeden dat er wellicht wel iets defect is gegaan aan de camera module bij de aanrijding De dealer reageerde daar niet op en zeiden alleen dat voorzover ze kunnen zien het er niet op zit. Heeft iemand dezelfde auto en bewegen de gele hulplijnen daar mee met de stuurbewegingen? Quote
asty Geplaatst Zaterdag om 11:17 Geplaatst Zaterdag om 11:17 Klantvriendelijkheid van jou autodealer druipt er wel van af zo te horen. Begrijp hun punt niet zo. Als het defect is, is het toch net als de overige schade verzekeringswerk? Quote
Murcielaygo Geplaatst gisteren om 06:33 Geplaatst gisteren om 06:33 Het meebewegen van dergelijke lijnen zit niet in de camera, maar in het scherm/audiosysteem; die neemt de "kale" input van de camera en de stuurhoek-input van de auto en animeert dan de lijnen in het beeld.Ik denk daarom dat je je vergist en dat het er inderdaad nooit op heeft gezeten, was dat wel zo, dan was het waarschijnlijker dat na het vervangen van de camera de lijnen niet meer op de juiste plrknzouden staan ipv dat ze niet bewegen. Het bewegen komt immers van het stuur, niet van de camera. Quote
asty Geplaatst gisteren om 08:25 Geplaatst gisteren om 08:25 Voorop gesteld, ik weet niet of deze auto ooit dit systeem heeft gehad, maar, de beweging van de parkeerlijnen, zo noem ik ze maar even, worden aangestuurd door je stuurwiel, dat klopt. Echter, tussen camera en stuurwiel zit een hele berg elektronica om dit mogelijk te maken. Marco gaf zelf al aan een camera module. Doorgaans werkt dit allemaal op de can bus van je auto. Als je aan de achterkant een klapper hebt gehad kan ik me voorstellen dat er meer defect is als alleen de geïntegreerde camera. Nieuwe camera zal ook weer moeten worden ingeleerd om allemaal te kunnen doen waar die voor zit. Daarbij kan ik me ook niet voorstellen dat in je mm scherm hulplijnen zichtbaar zijn die geen functie hebben. Van TS heb ik niet begrepen of die bij een officiële Kia dealer is geweest voor herstel. Quote
Murcielaygo Geplaatst gisteren om 15:30 Geplaatst gisteren om 15:30 De hulplijnen hebben wel degelijk nut; ze laten zien hoeveel ruimte je nog hebt achter de auto.De meebewegende lijnen laten zien waar de auto terecht zal komen bij de stuuruitslag van dat moment.Ik zeg niet dat het niet zo is, maar het lijkt me sterk dat ze een stuurhoek signaal naar achter sturen, om vervolgens een aangepast camerasignaal weer naar voor te zenden.Een simpele, relatief goedkope camera achter en dan in de HU de lijnen op de stuurhoek laten reageren voelt veel logischer.En of dat via CANbus gaat durf ik niet te zeggen, Kia/Hyundai lijkt de neiging te hebben veel nog met gescheiden systemen te doen ipv gekoppeld via een bus... Quote
marco19 Geplaatst 23 uur geleden Topic Starter Geplaatst 23 uur geleden (aangepast) Ja het betreft een officiële Kia Dealer. Vind het zelf idd ook vreemd dat zowel de rode als de gele hulplijnen zichbaar zijn maar niets meebeweegt terwijl de gele dit voor mijn gevoel wel altijd gedaan hebben voor de aanrijding. De informatie van het stuurpositie komt neem ik aan idd uit de Can bus en lijkt ook te werken omdat de dynamische bochtenverlichting wel gewoon werkt. Ik zeg ook niet dat het direct de camera is die stuk is al zou dit wel een oorzaak kunnen zijn ( kan me voorstellen dat de camera module evt ook verbonden is met de CAN bus en zijn status rapporteert wat een conditie kan zijn om de lijnen te laten bewegen in de software) verder zit er achter ook een trekhaak die ook een relatie heeft met dit alles gezien die ook de sensoren uit kan schakelen als er iets achter hangt. Buiten dit AI geraadpleegt: zowel Geminni als CChatgtpgeven aan dat de comfortlineplus navigator een actiemodel was met opties uit het luxere segment en ze geven beiden expliciet aan dag deze wel dynamische meebewegen lijnen hebben en dat de normale comfortline dit niet heeft. Ook geven ze aan dat deze specifieke auto gebruikt maakt van de linbus voor deze lijnen 23 uur geleden aangepast door marco19 Quote
Murcielaygo Geplaatst 13 uur geleden Geplaatst 13 uur geleden Tja, ik heb zelf niet zo'n vertrouwen in AI, zeker na het lezen van een artikel waarin een Duitse rechter heeft bepaald dat de teksten van Googles AI "van Google zijn" en daarmee ok hun verantwoordelijkheid.Wanneer ik bij Google kijk naar de Ai die zegt dat deze auto dynamische hulplijnen heeft en dan kijk op de links waar die informatie vandaan moet komen vind ik GEEN expliciete vermelding hiervan...Ik heb uit interesse eens gezocht naar de folder van de 2018 RIO en daarin staat enkel bij enkele uitvoeringen een achteruitrijcamera, hadden daar dynamische hulplijnen op gezeten dan had ik verwacht dat dat in de folder zou staan, zoals dat bijv. wel specifiek in de folder van de huidige Stonic staat, dus ik ben nog steeds niet overtuigd. Quote
asty Geplaatst 10 uur geleden Geplaatst 10 uur geleden Ik gebruik voor de grap AI wel eens om technische berekeningen met variabelen te laten maken om te kijken of die gelijk zijn , of minimaal in de buurt komen, met mijn berekeningen. Helaas zit AI er altijd wel in de buurt, maar nooit helemaal correct, en komen ze na herhaling steeds met andere antwoorden... . In dit topic kan je met AI waarschijnlijk ook wel alle kanten op. Er zal echt een dealer moeten zijn met aan 'redelijkheid grenzende zekerheid' zou moeten zeggen of het er wel of niet op behoort te zitten voordat je een stap verder komt. 1 Quote
marco19 Geplaatst 4 uur geleden Topic Starter Geplaatst 4 uur geleden (aangepast) hoortIk zeg niet dat AI altijd gelijk heeft maar meerdere LLM's geven wel consistent terug dat het erop hoort te zitten. Bovendien heeft de Dealer aangegeven dat het zoizo op de Dynamicline zit maar daar staat de optie ook niet omschreven in de brochure. Wellicht is Kia later tot de conclusie gekomen dat het niet handig is om het niet te vermelden. Vandaar ook mijn vraag als iemand toevalig dezelfde uitvoering van deze auto heeft zodat ik op deze manier zekerder kan vaststellen als het erop hoort te zitten. 4 uur geleden aangepast door marco19 Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.