Jump to content

Met de Venga over een verkeersdrempel...


picanto3

Recommended Posts

Sinds een week heb ik mijn nieuwe Venga.

Bij mij in de wijk zijn veel 30 km-zones met verkeersdrempels. Wat mij opvalt is dat de Venga nogal stuiterend over de drempels rijdt. Waarbij ik uiteraard rustig rij :|. Bij de proefrit was mij dit niet opgevallen. Wij hebben ook nog een Peugeot 107 en deze auto neemt de drempels veel comfortabeler.

Hoe ervaren jullie de vering van de Venga? En verandert de vering van een auto, net als het verbruik, nadat de auto is ingereden?

Edited by Venga3
Link to comment
Share on other sites


Guest Pombal12

Als VENGA-rijder van het allereerste uur kan ik beamen dat 'ie SPIJKERHARD is afgeveerd.

Als er iets is dat mij tegenstaat dan is het een wijk met drempels. Doodziek wordt ik ervan. Ondanks zijn forse wielbasis, wat normaliter synoniem staat voor comfort, is de VENGA ronduit oncomfortabel bij het nemen van drempels... Ik kan er niks anders van maken (en dat wordt beaamd in de diverse autobladen). Op strakke wegen daarentegen is het weer heerlijk toeren.

Venga3, ik vrees dat het veercomfort er niet beter op wordt (zeker niet als je beter gewend bent geweest, zoals in de Peugeot).

Pombal12

Link to comment
Share on other sites


Ik wil niet veel zeggen, maar Bigwade en ik heb toch diverse drempels genomen. Volgens mij ligt het er ook aan hoe hard je de drempel neemt.

Maar wij hebben echt kunnen constateren dat de Venga 1.4 (10.000 km op de teller) prima was afgeveerd. Misschien verandert het nog naarmate je meer km's maakt.

Link to comment
Share on other sites


Ik vind de vering van de Venga ook vrij hard. Mijn vorige auto was een Toyota (wel iets groter) en daar had ik nooit last van stuiterend gedrag bij drempels. De eerste drempel die ik nam met de Venga schrok ik ook van het weggedrag, hij stuiterde echt over de drempel en ik reed toch niet overdreven hard. Het leek dat de achterkant enorm opveerd. Maar het ergste vind ik nog op het moment dat ik over slecht wegdek rijd (kinderkopjes bijv) dan trilt de Venga enorm op de voor as. Het is echt heel goed hoorbaar in de auto en ook vrij irritant. Ik zal binnenkort toch eens langs gaan bij mijn dealer om dit probleem te bespreken. Verder vind ik het weggedrag dik in orde. Op de snelweg wel wat last van rijwind maar daar kan ik nog wel mee leven. Het korte werk in de stad is echt super fijn, hiervoor is deze auto echt gemaakt, kort draaien en keren gaat echt veel soepeler dan met de toyota die veel logger is dan deze Venga.

Link to comment
Share on other sites


Ik heb toch echt anders mogen ervaren. In onze testroute zat ook een stuk echte kasseien, maar die nam de Venga ongestoord. Drempels en oneffenheden in de weg waren goed te doen.

Zou het misschien dan toch te maken kunnen hebben, dat op deze auto al 10.000km op de teller stond? Dat de achtervering (met name) na zoveel km's pas beter gaat dempen?

Link to comment
Share on other sites


Ik heb toch echt anders mogen ervaren. In onze testroute zat ook een stuk echte kasseien, maar die nam de Venga ongestoord. Drempels en oneffenheden in de weg waren goed te doen.

Zou het misschien dan toch te maken kunnen hebben, dat op deze auto al 10.000km op de teller stond? Dat de achtervering (met name) na zoveel km's pas beter gaat dempen?

Ik kan me ook niet vinden in het betoog van Venga3

Ook ik heb de ervaring dat hij juist soepel over de drempels gaat . Wij hebben van die hele nare grijze betonnen drempels in de wijk liggen.

Ok, je moet er gewoon niet harder overheen dan 20 km/h . Bij hogere snelheden stuiter ik ook alle kanten op. De meeste mensen willen gewoon veel te snel over die drempels terwijl ze juist bedoeld zijn om de vaart eruit te halen. Daarom liggen er vaak ook zoveel op korte afstand achter elkaar in een woonwijk.

En ik denk dat het ook niet zo goed is voor je schokbrekers als je er met 50 km/h overheen stuitert :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites


En ik denk dat het ook niet zo goed is voor je schokbrekers als je er met 50 km/h overheen stuitert :mrgreen:

Is 50 km/u dan een maximale snelheid om met de Venga over een drempel te rijden? Bigwaaaaaaaaaaade..........!!:sweatdrop:

Link to comment
Share on other sites


Is 50 km/u dan een maximale snelheid om met de Venga over een drempel te rijden? Bigwaaaaaaaaaaade..........!!:sweatdrop:

In die buiten gebieden is 60 de norm, dus als je 80-90 aanhoud zit je altijd goed.

Alleen de plank boven het reservewiel kwam los, deuren en ruiten bleven keurig zitten.

Autootje stond op de standaard pruts wielen.

Smart weet wat dat voor bandjes waren.

Link to comment
Share on other sites


In die buiten gebieden is 60 de norm, dus als je 80-90 aanhoud zit je altijd goed.

Alleen de plank boven het reservewiel kwam los, deuren en ruiten bleven keurig zitten.

Autootje stond op de standaard pruts wielen.

Smart weet wat dat voor bandjes waren.

Bij deze uitvoering van de Venga is de velgmaat 15 inch, met 195/65 R15 Continental Eco-banden.

Link to comment
Share on other sites


Ik reed vandaag over een weg met allemaal grote keien... dit was al bijna niet te doen. Maakte super veel herrie en heel stug. Leek net of mijn wielophanging eraf ging man.

Bij drempels is het iets minder, maar toch ook wel erg stug

Kasseien stukje in Vreeswijk was voor de demo Venga eitje.

Met zowel mijn Sportage als onze i10 moeten we daar beduidend rustiger overheen om terugrijden voor missende onderdelen te vermijden.

Link to comment
Share on other sites


  • 2 weeks later...

Onderweg naar mijn huis moet ik 3 drempels nemen. Maximum-snelheid is 60 km/u. Met die snelheid kun je normaal gesproken ook de drempels nemen. Doe je dat met de Venga dan vliegen alle passagiers met hun hoofd tegen het dak :-(. Die drempels moet je dus echt met 40 km/u nemen wil het nog comfortabel zijn. Ik heb dit met nog geen andere auto meegemaakt.

Omdat we zo gewend zijn die drempels met 60 te nemen doen we dat nu ook nog wel eens met de Venga en daar word je niet vrolijk van. De hond vliegt letterlijk omhoog.

Link to comment
Share on other sites


Onderweg naar mijn huis moet ik 3 drempels nemen. Maximum-snelheid is 60 km/u. Met die snelheid kun je normaal gesproken ook de drempels nemen. Doe je dat met de Venga dan vliegen alle passagiers met hun hoofd tegen het dak :-(. Die drempels moet je dus echt met 40 km/u nemen wil het nog comfortabel zijn. Ik heb dit met nog geen andere auto meegemaakt.

Omdat we zo gewend zijn die drempels met 60 te nemen doen we dat nu ook nog wel eens met de Venga en daar word je niet vrolijk van. De hond vliegt letterlijk omhoog.

Iets meer afremmen dan maar...:-P Maar door die zelfde vering ga je wel zonder al te veel overhellen lekker door de bocht. En bochten kom je vaker tegen dan verkeersdrempels. Geef mij dan maar die stugge vering!;)

Groet,

Peter

Link to comment
Share on other sites


Hallo Forumleden,

Ook ik vind dat de Venga erg stug geveerd is. Met mijn vorige kia's zoals Cerato sedan, en de beide types Rio had ik veel minder last om over de drempels bij ons in het dorp te gaan.

Dat de klep boven het reservewiel bij de drempels zo klapt, komt denk ik dat de achteras van de wagen veel te weinig gewicht heeft t.o.v. de vooras.

Ook vind ik dat het geluid van de weg bij klinker/kinderkopjes wegen sterk in het interieur doordringt.

Link to comment
Share on other sites


Nogmaals

http://www.kiaclub.nl/showpost.php?p=34749&postcount=14

Volgens Smart:

Bij deze uitvoering van de Venga is de velgmaat 15 inch, met 195/65 R15 Continental Eco-banden

En dat heb ik iig op die locaties met vele andere auto's anders meegemaakt.

NB de proef Venga had er 10.000 km op zitten.

Als passagier vond ik het geen vervelende ervaring.

Met 80 over een 60 km drempel, ja dan komt dat plankje even los...

Link to comment
Share on other sites


Nogmaals

http://www.kiaclub.nl/showpost.php?p=34749&postcount=14

Volgens Smart:

Bij deze uitvoering van de Venga is de velgmaat 15 inch, met 195/65 R15 Continental Eco-banden

En dat heb ik iig op die locaties met vele andere auto's anders meegemaakt.

NB de proef Venga had er 10.000 km op zitten.

Als passagier vond ik het geen vervelende ervaring.

Met 80 over een 60 km drempel, ja dan komt dat plankje even los...

Hoi,

Ik heb sinds 3 weken een Venga 1.6 automaat. Mijn vroegere auto was een Citroen Xsara Picasso. Een auto die bekend staat om zijn comfort. Het was dan ook een groot vraagteken hoe dit in de Venga zou zijn. Nu na 1000 km is dit alleen maar positief op een ding na en dat zijn drempels die een scherpe hoek naar beneden hebben. Dan slaat de achterkant. Bij de Citroen lag de snelheid hoger eer dat gebeurde. Over hoge drempels moet ik de snelheid ong. 10

Link to comment
Share on other sites


  • 9 months later...
Uit de meeste reacties maak ik op dat de vering van de Venga wel heel erg stug is.

Mijn vraag is zijn er onder de Venga rijders die andere schokbrekers hebben laten monteren en wat zijn de kosten? Of zijn er andere tips!

:?

Tip: Gewoon een tijdje rijden. De scherpe kantjes gaan er vanzelf een beetje af.... (zowel van de venga als van je beleving...!) :lol:

Succes!

Peter

Link to comment
Share on other sites


Heb met Smart in een demo gereden met 10.000km op de teller en met 80 over drempels in de buitengebieden gejakkerd.

Ging prima hoor..

Ben de link even kwijt (april 2009)

Ik vermoed zelf dat het in april 2010 is geweest, aangezien de Venga pas december 2009 op de NL-markt kwam.

Maar BW heeft gelijk. We hebben een testrit gemaakt (onze allereerste!) in een demo Venga 1.4 en dat beviel heel goed. Zeker t.o.v. een nieuwe 1.6 met rauwe motor.

De vering/demping van deze ingereden Venga was voelbaar/merkbaar anders, dan de nieuwe (net 15 km) Venga.

Link to comment
Share on other sites


Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...