Jump to content

Trilling uitlaat?


Guest naturalbb

Recommended Posts

Guest naturalbb

Hallo allemaal.

Sinds 2 dagen hoor ik een trilling bij het optrekken, dit hoor ik echter niet altijd (of bij veel toeren) van onder de auto vandaan komen.

Ik heb even op me rug gelegen om te kijken waar het vandaan kan komen en ik vermoed dat het van de beugel? boven de uitlaat komt. Als ik voorzichtig tegen de uitlaat tik dan heb ik het idee dat het ding erboven het geluid veroorzaak. Ht geluid is iig hetzelfde als ik optrek.

Kan dit kwaad en hoe is dit evt op te lossen, want wil wel graag van dit geluid af.

Oh ja ik heb een Rio 1.3 sedan uit 2004.

Zie foto in bijlage

post-2060-1297853139,8_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites


Hallo allemaal.

Sinds 2 dagen hoor ik een trilling bij het optrekken, dit hoor ik echter niet altijd (of bij veel toeren) van onder de auto vandaan komen.

Ik heb even op me rug gelegen om te kijken waar het vandaan kan komen en ik vermoed dat het van de beugel? boven de uitlaat komt. Als ik voorzichtig tegen de uitlaat tik dan heb ik het idee dat het ding erboven het geluid veroorzaak. Ht geluid is iig hetzelfde als ik optrek.

Kan dit kwaad en hoe is dit evt op te lossen, want wil wel graag van dit geluid af.

Oh ja ik heb een Rio 1.3 sedan uit 2004.

Zie foto in bijlage

even langs de garage , als je nog garantie hebt, en dan maken ze even de uitlaat los en draaien hem even een paar mm. meestal is het dan opgelost.

en anders zelf even een sleuteltje 12/13 en de uitlaat losmaken.

let op dat je uitlaat daarna wel weer goed afsluit.

met draaiende moter even met een doek je uitlaat dichthouden. er mag dan geen uitlaatgas ontsnappen. je moter gaat meteen een ander geluid maken. en je hoort uitlaatgas ontsnappen.

succes Hank

Link to comment
Share on other sites


Guest naturalbb
even langs de garage , als je nog garantie hebt, en dan maken ze even de uitlaat los en draaien hem even een paar mm. meestal is het dan opgelost.

en anders zelf even een sleuteltje 12/13 en de uitlaat losmaken.

let op dat je uitlaat daarna wel weer goed afsluit.

met draaiende moter even met een doek je uitlaat dichthouden. er mag dan geen uitlaatgas ontsnappen. je moter gaat meteen een ander geluid maken. en je hoort uitlaatgas ontsnappen.

succes Hank

Ok thx. Heb geen garantie meer. Breng hem denk ik maar naar een garage toe. Ik kan slecht onder de auto komen.

Moet het maar een paar centen gaan kosten :)

Link to comment
Share on other sites


dat wat ik zie op de foto is het hitteschild, div andere kia's hebben het ook, en na verloop van tijd roesten de bevestigingsbeugels door en gaat het hitteschild trillen, je kan zelf een slangklem erom heen draaien zodat het hitteschild weer vastzit, je kan ook het hele hitteschild er vanaf halen..kan ook weinig kwaad...

Link to comment
Share on other sites


Guest naturalbb
De Rio van mijn pa heeft ook een geluid niet storend en zodra de meter boven de 2000 toeren springt is het weg. Is die bij jou ook boven de 2000 toeren weg? Wij hebben een 1.5 BTW.

Hallo, ik heb het eigenlijk alleen bij het optrekken, daarna hoor ik het maar amper. Mogelijk door het geluid van de motor of omgeving.

Ik weet niet precies bij hoeveel toeren, aangezien er bij mij geen toerenteller inzit :)

Link to comment
Share on other sites


Guest naturalbb
dat wat ik zie op de foto is het hitteschild, div andere kia's hebben het ook, en na verloop van tijd roesten de bevestigingsbeugels door en gaat het hitteschild trillen, je kan zelf een slangklem erom heen draaien zodat het hitteschild weer vastzit, je kan ook het hele hitteschild er vanaf halen..kan ook weinig kwaad...

Ok dat dacht ik dus ook al dat het mogelijk een hitteschild was.

Met een slangenklem zeg jij. Waar bevestig ik die dan aan? om de uitlaat en het schild heen o.i.d.?

Welke groote (mm/cm) moet ik dan hebben en waar kan ik ze aanschaffen?

Edited by naturalbb
Link to comment
Share on other sites


slangklem draai je eerst helemaal open, en doe je dan om de uitlaat en het hitteschild heen, bij het aandraaien klem je het hitteschild op de uitlaat zodat deze niet kan rammelen, zelf doe ik dat bijna nooit, omdat binnen afzienbare tijd waarschijnlijk een andere beugel is doorgeroest en het hitteschild weer begint te rammelen, je kan natuurlijk gelijk een stuk of 3 slangklemmen erom heen doen (op verschillende plaatsen dan;))

welke diameter je nodig hebt durf ik niet te zeggen, even de omtrek van de uitlaat opmeten en de omtrek van de uitlaat+hitteschild, de kleinste maat mag niet kleiner zijn dan de diameter van de uitlaat, de maximale diameter van de slangklem is iets grooter dan de diameter van de uitlaat+hitteschild.

slangklemmen kan je halen bij auto onderdelen zaken (brezan, AOC, Heuts etc)

Link to comment
Share on other sites


Guest naturalbb
slangklem draai je eerst helemaal open, en doe je dan om de uitlaat en het hitteschild heen, bij het aandraaien klem je het hitteschild op de uitlaat zodat deze niet kan rammelen, zelf doe ik dat bijna nooit, omdat binnen afzienbare tijd waarschijnlijk een andere beugel is doorgeroest en het hitteschild weer begint te rammelen, je kan natuurlijk gelijk een stuk of 3 slangklemmen erom heen doen (op verschillende plaatsen dan;))

welke diameter je nodig hebt durf ik niet te zeggen, even de omtrek van de uitlaat opmeten en de omtrek van de uitlaat+hitteschild, de kleinste maat mag niet kleiner zijn dan de diameter van de uitlaat, de maximale diameter van de slangklem is iets grooter dan de diameter van de uitlaat+hitteschild.

slangklemmen kan je halen bij auto onderdelen zaken (brezan, AOC, Heuts etc)

Top! bedankt voor je snelle reactie.

Ik haal anders wel meteen een aantal klemmen.

Is dat het enige deel van het hitteschilt of loopt dan over de hele onderkant van de auto?

Anders haal ik er 3. 1 links, 1 in het midden en 1 rechts.

Bedankt weer

Link to comment
Share on other sites


dat wat ik zie op de foto is het hitteschild, div andere kia's hebben het ook, en na verloop van tijd roesten de bevestigingsbeugels door en gaat het hitteschild trillen, je kan zelf een slangklem erom heen draaien zodat het hitteschild weer vastzit, je kan ook het hele hitteschild er vanaf halen..kan ook weinig kwaad...

ik zou het hitteschild niet zomaar verwijderen!!!

het zit er niet voor niets.

en een oplossing met wat slangenklemmen is ook niet zo verstandig.

ik denk dat een hitteschild niet vast hoort te zitten aan de uitlaat.

de uitlaat gaat zeker eerder slijten als je er vanales aan vast maakt.

eerst controleren of het wel het hitteschild is.

dan even zoeken op het internet naar een ander hitteschild.

het zou niet de eerste auto zijn die afbrandt doordat eraan geprutst is.

mvg Hank

ps. als je er geen verstand van hebt toch even naar de garage.

Link to comment
Share on other sites


Guest Jantje
ik zou het hitteschild niet zomaar verwijderen!!!

Waarom niet? bij de bodem plaat van je auto kan het geen kwaad zonder hitte schild. Ik heb met veel zwaardere motoren gereden zonder hitte schild.

Ik zou alleen rondom de motor en eventueel in de buurt liggende elektra wel je hitteschild erop laten zitten.

Link to comment
Share on other sites


bij een kia carens zit er een hitteschild op dezelfde plaats en gaat na verloop van tijd ook rammelen, die halen wij er ook meestal vanaf, net als de hitteschilde van een rio.

orgineel zit het hitteschild zit het hitteschild al aan de uitlaat gemonteerd, en of de levensduur echt drastisch verkort wordt doordat een hitteschild zit gemonteerd, betwijfel ik. Ik heb zelf nog geen uitlaatjes hoeven vervangen van rio's, terwijl de oud'ste toch 10 jaar zijn. 10 jaar met een orginele uitlaat is toch wel een heel tijd, een immitatie haalt soms maar net 5 jaar..

Link to comment
Share on other sites


tuurlijk kun je van alles van je auto slopen en hij blijft dan zeker ook rijden.

maar ik denk dat als je auto in brand vliegt en de verzekering achteraf merkt dat er wat hitteschildjes zijn verwijderd, zij zeker niet zullen uitbetalen.

nog maals ze ziten er niet voor niets.

ook heb ik niet beweerd dat de levensduur van de uitlaat drastisch word verkort.

ik heb gezegt dat hij meer slijt. door iets aan de uitlaat te bevestigen wat er niet thuishoort breng je hem in onbalans en tijdens het rijden gaat hij meer op en neer. daardoor slijt niet alleen je uitlaat maar ook de ophang rubbers.

maar doe wat je niet laten kan en pruts lekker met wat slangklemmen

weet je wat las hem vast aan je uitlaat. kan tijdens het lassen meteen je wagen afbranden en zijn alle problemen opgelost. bij een garage die oplossingen geeft zoals aangegeven door jantje en crum zou ik nog geen bougie laten vervangen.

ga er maar vanuit dat kia meerderen konstukteurs in dienst hebben die wel degelijk weten wat er wel en niet op een auto thuishoort.alles wat erop zit voor de veiligheid is geen overbodige ballast.

mvg Hank

Link to comment
Share on other sites


.......maar doe wat je niet laten kan en pruts lekker met wat slangklemmen. Weet je wat las hem vast aan je uitlaat. kan tijdens het lassen meteen je wagen afbranden en zijn alle problemen opgelost. bij een garage die oplossingen geeft zoals aangegeven door jantje en crum zou ik nog geen bougie laten vervangen.........

mvg Hank

Nou, nou......mag het iets gematigder? Het is toch een forum waarbij iedereen zijn/haar inbreng mag hebben, maar het moet niet opgedrongen worden?

Discussie is prima, een eigen mening ook. Ik vind de bovenstaande mening echter iets te veel van het goede.

Edited by Smart
Link to comment
Share on other sites


De woordkeus van Hank is wat ongelukkig, de boodschap helder.

Die hitteschildjes zitten er niet voor niets.

Misschien hier niet zo nodig in dit koele/natte land maar je staat raar te kijken bij 45˚ in Spanje als je auto af-fikt met al je vakantie-reut

Link to comment
Share on other sites


@ Hank,

ik weet niet of je mijn voorsteltopic ook hebt gelezen, maar ik ben eerste monteur en APK keurmeester, nu heb ik geen eigendunk ofzo, maar ik heb ondertussen toch wel wat kennis en ervaring in de autowereld.

En als jij bij een garage nog geen bougie zou laten vervangen waar ze oplossingen die Jantje en ik aandragen, dan kan je nog goed gaan zoeken, want vrijwel elke garage zou het hitteschild verwijderen,vastzetten met slangklemmen of vastlassen.

Edited by Crum
Link to comment
Share on other sites


@ Hank,

ik weet niet of je mijn voorsteltopic ook hebt gelezen, maar ik ben eerste monteur en APK keurmeester, nu heb ik geen eigendunk ofzo, maar ik heb ondertussen toch wel wat kennis en ervaring in de autowereld.

En als jij bij een garage nog geen bougie zou laten vervangen waar ze oplossingen die Jantje en ik aandragen, dan kan je nog goed gaan zoeken, want vrijwel elke garage zou het hitteschild verwijderen,vastzetten met slangklemmen of vastlassen.

ik blijf bij mijn mening en verwacht zeker van een eerste monteur en keurmeester dat hij goede konstruktieve oplossingen aandraagt. zoals het vervangen van een defect onderdeel door een nieuw onderdeel ( hitteschildje).

en ook ik heb wel wat ervaring met auto's en vrachtwagens ik heb 25 jaar bij daf gewerkt. en weet dat bij de tegenwoordige motoren , waarbij het uiterste uit de motor wordt geperst, een goede koeling en bescherming van andere delen tegen hitte belangrijk is.

en dit stukje uit mijn reactie,

weet je wat las hem vast aan je uitlaat. kan tijdens het lassen meteen je wagen afbranden en zijn alle problemen opgelost. bij een garage die oplossingen geeft zoals aangegeven door jantje en crum zou ik nog geen bougie laten vervangen.

is bedoelt om duidelijk te maken dat je niet zomaar iets moet veranderen aan je auto.

vergeet zeker niet dat er ook voor verschillende motoren verschillende bougies bestaan.

ook mag ik mijn mening geven zelfs als er dan mensen zijn die zich denken te moeten verdedigen ten kosten van , wat ons allemaal pleziert, het lekker met onze kia blijven rond rijden.

mvg Hank

Link to comment
Share on other sites


Guest naturalbb

Zo zo wat een comotie heb ik veroorzaakt :)

Ik heb nog even gekeken en de trilling komt idd van het hitteschiltje af. Als ik hem iets omhoogbuig dan hoor ik het geluid niet meer.

Overigens zit het met 2 beugeltjes om de uitlaat heen vast en is het hitteschiltje precies voor deze beugen afgebroken. Dus in feite is een slangenklem exact hetzelfde als dat het nu bevestigd is.

Maar goed wil niemand "afbranden" (verkeerde woordkeuze? :) ), mijn vraag was meer waar het vandaan kwam en hoe op te lossen.

Er zijn voldoende oplossingen aangedragen dus bedankt ervoor.

Waar is evt een nieuw schild te krijgen? via de Kia zelf heb ik nog nooit wat voor elkaar kunnen krijgen, die beloven je terug te bellen en wacht tot nu toe nog op een aantal vragen :S:S

Link to comment
Share on other sites


Guest Jantje

Als hij nu al in feite vast zit met een soort slangenklem, dan kan dat toch gewoon weer. Zorg wel dat je dan eentje heb van volledig metaal en niet half plastic half metaal.

en over de kia dealer;

Gewoon langs rijden en bij het magazijn informeren en niet weg gaan tot je het antwoord hebt of je daar een nieuwe kan krijgen..

Link to comment
Share on other sites


Guest ceratorijder1
Of O.pel Meriva.......!

AAARRRCCHHH!!!

Laat ik het woord OPEL...niet meer horen..:evil:

Ik heb echt heel veel leed met een Astra gehad...

Tis niet voor nix de naam opel: Overal Pech En Leed!!

Link to comment
Share on other sites


Opel! Wat een prachtig merk! We hebben hier verschillende Opels versleten, waaronder een Kadett E, die het veld heeft moeten ruimen voor de Rio. Maar verder niets dan lof voor Opel! Het is jammer dat ze zo prijzig zijn geworden, maar die nieuwe Meriva zie ik best wel zitten!

EDIT: En dan het liefst een witte natuurlijk!

Edited by Rio-man
Link to comment
Share on other sites


Opel! Wat een prachtig merk! We hebben hier verschillende Opels versleten, waaronder een Kadett E, die het veld heeft moeten ruimen voor de Rio. Maar verder niets dan lof voor Opel! Het is jammer dat ze zo prijzig zijn geworden, maar die nieuwe Meriva zie ik best wel zitten!

EDIT: En dan het liefst een witte natuurlijk!

En jij verwacht nu dus een pakkende reactie.......

Kijk je uit ? :wink:

Link to comment
Share on other sites


Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...