Jump to content

Recommended Posts

Posted

Begin dit jaar de laatste Extreme automaat overhandigd gekregen en vol goede moed begonnen te rijden met de Koni Shocks eronder (aanrader).

Nu 5000 km gereden en vandaag olie bijgevuld (dealer merkte bij aflevering al op om dit na 5000 km te controleren omdat deze motor wat olie verbruikt bij het inrijden :?.

Verder best tevreden voor dit geld.

De enigste flinke tegevaller is echter het brandstofverbruik. Met een fluwelen voet kom je tot 1:7 tot 1:7,5 terwijl de boekjes (1:12) toch wat anders beloven. De dealer repte bij aankoop over een praktijkverbruik van 1:10 wat voor mij acceptabel is. Om nu echter na 550 km alweer de 80 ltr tank vol te moeten gooien is toch wat een tegenvaller.

Is dit een reden om de motorafstelling eens na te laten kijken of is 1:7 het praktijkverbruik.

Een redelijk tevreden sorento rijder

Posted

Ik ben in het bezit van een 2,5 CRDI AUT. Ik kom met een fluwelen voet op 1 op 9 tot 1 op 9,5 en dan met automaat. Die van mij heeft 75.000 km gereden. Mogelijk dat die van jou zuiniger gaat lopen als hij ingereden is.

Guest Two Plugs
Posted

Tja... Ik haal toch echt met gemak 1 : 12 (en soms zelfs 1:12,5!) terwijl ik niet echt als een sok rij...

950 km - minimaal - en dan pas gaat het lampje branden of ik een dieselpomp wil opzoeken. Vaak rij ik dan nog ff door - zit een goedkope Tango in mijn woonplaats - tot een 975-980 km en dan kan ik met moeite 80 liter diesel in de tank persen... En dat is nu, in de winter... Het is immers bekend dat een verbrandingsmotor bij lagere temperaturen meer verbruikt als in de zomer. Vooral een diesel!

Wie wil nu nog beweren dat chip- en/of stekkertuning niet positief bijdraagd aan het brandstofverbruik?

Leuk om te weten dat mijn 'ouwe' Sorento al ruim een jaar rondrijdt met de specificaties van de 'nieuwe' die hier pas deze herfst op de markt komt...

Wellicht wordt 'ie pas zuiniger na 100.000 km? In dat geval nog ff doorrijden... :lol:

Serieus... Ook voor het tunen heeft mijn Sorento nog nooit meer gebruikt als 1:10. Wat ik op zich al erg netjes vind voor een auto van 2.000 kg. Ik denk ook dat het feit dat ik g??n automaat heb ?n zelf kan kiezen welke wielen worden aangedreven (Ik heb geen automatische 4WD, maar kan dit zelf inschakelen en rijdt onder normale omstandigheden dus altijd in de 2WD) zeker bijdraagd aan een gunstig(er) brandstofverbruik. Alsmede het veelvuldig gebruiken van de cruisecontroll... maar dat kunnen we hier in het hooooge noorden gelukkig nog!

• 1 month later...
Posted

Wij hebben nu enige maanden onze Sorento en komen op een verbruik van ongeveer 1 : 10,5 . De dealer vertelde ons bij de verkoop dat normaal 1 :10 zou zijn. Reeds een 3000 km gereden en volledig tevreden over rijgedrag en verbruik . De automaat werkt zeer soepel . Mijn vorige wagen was een Honda Accord automaat, wel goed maar deze is nog aangenamer om mee te rijden. Dus Very Happy

• 1 year later...
Posted

Hallo Allemaal,

Ik rij met mijn Sorento gemiddeld ongeveer 1:10,5, en deze is niet getund, ik rij niet rustig, en soms moet hij ook de boot(1,5 ton) versjouwen, ik vind dit zeer acceptabel voor dit zware hok!!

Gr. Rob

Posted

We zijn net terug uit Frankrijk en heb nog wat cijfers

- op onze bestemming rustig getoerd bij 27? en airco aan en heuvelachtig

58 liter op 660 km dus 1 op 11.37 (record) :D

- op de route du soleil steeds max toegelaten snelheid

115 liter voor 1100 km dus 1 op 10.45

Posted

Hallo 1100 km : 115 liter = 9,56 km...............................

Posted

Hallo 1100 km : 115 liter = 9,56 km...............................

't Kan schelen dat ik automaat rij; haal niet meer dan gemiddeld 9 km op een litertje diesel......tja :roll:

Posted

Sorry maar even verward geweest, wij in Belgie spreken over aantal liter op 100 km en dan is dit 10,45 op 100 km. En wiskunde was mijn zwakste vak op school. Toch blij dat er mensen meedenken. :D

Posted

Het kan natuurlijk allebei; x aantal liters op 100 km of x liter per afgelegde km :wink:

Kwestie van delen; uit het hoofd of middels de zakjapanner.....

Jij komt dan uit op 1:9,6 km en dat klopt allemaal wel een beetje

Maar zeer zeker niet door de importeur gehanteerd gemiddelde van 8,6l per 100 km (1l op 11,6 km) voor de 2.5 VGT AUT

Dat is echt theoretisch en in de praktijk volstrekt onmogelijk

Tenzij wind en zon mee en heeel lang bergaf...... :wink:

Posted

Ik geloof dat je dit wel zou kunnen halen als je echt 100 km tegen 90 km/uur op de autostrade rijdt, want ik kwam al in de buurt . Als ik er echt op gelet had en langzaam de hellingen op dan was dit wel gelukt. Ik rij ook met de automaat, cruise control maar zonder tuning.

• 4 months later...
Posted

Kan het niet zijn dat het soort 4x4 hier ook iets mee te maken heeft ?

De apart inschakelbare modellen hebben uitsluitend achterwielaandrijving in 2WD en 50/50 verdeling in 4HI. De automatisch ingeschakelde 4x4 heeft op harde ondergrond steeds 20/80 en wijzigt dit automatisch naar 50/50 indien de omstandigheden het vereisen. Zo is het toch op de Belgische versies maar ik kan me moeilijk voorstellen dat er een verschil is bij jullie.

Het brandstofverbruik kan hierdoor volgens mij wel wat be?nvloed worden.

Alex

Posted

Zou zo maar kunnen..... :wink:

Mijn Sorento heeft zgn. torque on demand maar in principe is het wel zo dat alle aandrijving naar de achterwielen gaat totdat......

In het terrein gaat natuurlijk de schakelaar om. Wat dan het verbruik is heb ik nooit gemeten, ook geen behoefte om dit te weten, heb dan m'n handen vol.....

Maar weet wel na 15 maanden dat ik echt niet hoger uitkom dan gemiddeld 1:9 (of 11 ltr op 100 km) :roll: